On sillä. Moni on varmasti kokenut raastavaa turhautumista ja tuskaa kun vaikka nelilovisella askilla varustetulla rakkineella vaihtaa kolmoselta neloselle, jolloin kierrokset putoaa alle tehoalueen ja koneessa ei riitä voima nostamaan kierroksia riittävän ylös... Sinne sitten jäädään vääntökuoppaan ihmettelemään ja manaamaan kun mopeti ei kulje nelosella välttämättä yhtään sen kovempaa kuin kolmosellakaan... Näin ollen joudutaan tekemään kompromissi huipputehon ja vääntöalueen laajuuden välillä. Niistä jos toista suurentaa niin toinen pienenee. 10-lovisessa laatikossa vaihteiden välitykset voi olla lähellä toisiaan, jolloin laite jaksaa lähteä paikaltaan liikkeelle ja silti pisin vaihde on melko pitkä. Tiheän vaihteiden porrastuksen ansiosta kierrokset ei putoa ylöspäin vaihdettaessa kuin himpun verran, jolloin moottorin teho voidaan ottaa irti hyvin kapealla kierroslukualueella ja sitä saadaan enemmän. Enemmän tehoa -> suurempi huippunopeus. Jos vaihteiden määrällä ei olisi mitään merkitystä niin kai sitten vaikka tappiviri-PV voi mennä 140 km/h, niin että käytetään pelkkää nelosvaihdetta aina liikkelle lähdöstä huippunopeuteen saakka? Vai oliko sun kommentti tämän legenda-topicin hengen mukainen eli ei edes tarkoitettukaan ihan tosissaan otettavaksi?Tanteri kirjoitti:Sillä ei ole mitään tekemistä huippujen kanssa onko 1 vai 10 lovinen aski.
Nalle Puch kirjoitti:Moni on varmasti kokenut raastavaa turhautumista ja tuskaa kun vaikka nelilovisella askilla varustetulla rakkineella vaihtaa kolmoselta neloselle, jolloin kierrokset putoaa alle tehoalueen ja koneessa ei riitä voima nostamaan kierroksia riittävän ylös... Sinne sitten jäädään vääntökuoppaan ihmettelemään ja manaamaan kun mopeti ei kulje nelosella välttämättä yhtään sen kovempaa kuin kolmosellakaan...
Braindead kirjoitti:Ja sitten offtopiccia vaihteitten osalta. Kyllähän raisukin kulkee 6-lovisella laatikolla lujempaa kuin 4-lovisella. Vaikka vaihderattaiden hammasmäärä on molempien laatikkojen viimeisissä vaihteissa sama niin kulkee raisu 6-lovisella viritettynä nallen perustelujen mukaisesti lujempaa. Myös 6-vaihteisuus tässä laatikossa mahdollistaa pidempien välityksien käytön kuin 4-vaihteisessa koska vaihteet ovat lyhempiä mutta näin saadaan silti tarpeeksi potentiaalia suurempaan huippunopeuteen. Tuskin ne muuten viritäessään Ässiä, raisuja ja Cr:riä ois aikoinaan italiasta asti tilannu nuita 6-vaihteisia koneita..
Tanteri kirjoitti:Niin, mä nyt tarkoitan sitä että huippunopeuden kannalta ei ole vaihteiden lukumäärällä merkitystä.
ainakaan teoriassa.Ei nitrodragstereissakaan ole vaihteita, noin karkeana vertauskuvana.
Tanteri kirjoitti:Niin, mä nyt tarkoitan sitä että huippunopeuden kannalta ei ole vaihteiden lukumäärällä merkitystä.
ainakaan teoriassa.Ei nitrodragstereissakaan ole vaihteita, noin karkeana vertauskuvana.
Erkka kirjoitti:Mutta joo, eiköhän Tanteri koita ajaa sitä takaa (?), että pelkän vaihteiden lisääminen ei(tuskin) tuo lisää huippuja. Monet luulevat, että automaattisesti esim. PV, jossa on 5 vaihdetta, kulkee automaattisesti VITUN LUJAA ja että se vaihteenlisäys on ultimaatinen viritys.
Braindead: Se on ihan sama onko kyseessä 2-, 4- tai miljoonarenkainen ajoneuvo, samat asiat pätee silti.
Tanteri kirjoitti:yhtä lujaa pääset niin mammapyörällä kuin shimanollakin jos vaan jaksat polkea.
Tanteri kirjoitti:Yksinkertaistetaan vielä vähän sitä, mitä ajan takaa.Eli: huippunopeuden kannalta vaihteilla ei ole mitään merkitystä.Otetaan esimerkiksi vaikka vanha tunturin vaihteeton mamma -polkupyörä ja joku shimanon 10 vaihteinen fillari.yhtä lujaa pääset niin mammapyörällä kuin shimanollakin jos vaan jaksat polkea.