Oskari0
- Liittynyt:
- 22.9.2018 20:35
Naapurii kirjoitti:Oskari0 kirjoitti:Naapurii kirjoitti:Onkos kiinan am6 vaihteistossa jotain eroa vakio vaihteistoon? Tai miten kiinakopio am6 eroaa?
On ero vaihteistossa ei pysty laittamaan kaikkia osia päikseen, mutta jotkin osat sopivat esim: itselläni on am6 jossa cpin vaihderumpu ja jotakin rattaita cpin vaihteistosta (2ja 6?) mutta vaihde haarukat ei anakaan sopinu.
Ainakin cpin moottorissa on paksummat tapit vaihdehaarukoille ja vaihde rummussa eri laiset boorit, myös shimmiprikkojen paikat saattavat olla erilaisia.
En tiedä minkälaisia muut kiinan kopiot ovat, mutta cpin vaihteistossa ei ole tullut mitään ongelmia vastaan.
Onko tietoa onko vetoakseli ja kytkinakseli samoja?
Onhan ne saman näköisiä ja boorit samat, mutta am6 lohkoissa ei cpin vaihteisto pyörinyt kun kiristi pultit, eli luultavasti hieman pidemmät joten ei mahdu pyörimään.
roubeu
- Liittynyt:
- 12.5.2003 15:44
Tuli availtua kytkinkoppa vikaa ettiessä (kolinaa) ja kytkinkruunun mutteri ei ollu täysin kiinni, kiristin käsitiukkuuteen ja prikka pitään mutteria paikoillaan, pitääköhän sen olla jonkun verran auki vai kiinni?
Nyt kun kasasin koneen niin kytkimestä kuuluu ääni sillon ku kytkinkahva ylhäällä, kytkin painettuna siis ei kuulu. Meniköhän jotain rikki?
Lisäks semmonen kysymys että onko kytkinlevyillä väliä miten päin ne on, ne metalliset kytkinvälilevyt on nyt 12-4-8 asennossa (kellon mukaan). Ja sit se joustava prikka kytkimen alla, pitääkö koko kytkimen joustaa sen prikan verran ku kaikki kiinni? Nyt joustaa eli noin 1mm verran.
Kiitos vastauksista jo etukäteen!
Malagutisti
- Pyörä:
- IR'S Malaguti XSM, Japanin Jawa KX250, Derbi DRD Racing -05 "rotokmossi" ja Baijerilainen wiritys
- Paikkakunta:
- Kurikka
- Liittynyt:
- 11.10.2007 16:23
Kyllä se kytkinkruunu kuuluu kiristää ihan kunnolla. Olikohan n. 50Nm.
Varmasti mekastaa kun on löysällä.
roubeu
- Liittynyt:
- 12.5.2003 15:44
Kytkinkruunu kiristetty 45Nm, ei auttanu.
Voiko kytkinlevyt/metalliset välilevyt olla väärinpäin? Kytkin painettuna ei kuulu ääntä.
Aluks kun aloin vikaa ettiin niin kytkin ei mielestäni pitäny samanlaista ääntä, ja sillon oli kytkinkruunun mutteri jonkun verran auki.
Vai voisko olla että kytkin pelaa, että pitää normaalisti jonkun verran ääntä ku kahva ylhäällä?
Malagutisti
- Pyörä:
- IR'S Malaguti XSM, Japanin Jawa KX250, Derbi DRD Racing -05 "rotokmossi" ja Baijerilainen wiritys
- Paikkakunta:
- Kurikka
- Liittynyt:
- 11.10.2007 16:23
Ei voi.
Kytkin ylhäällä kyllä pieni rallattelu on normaalia.
roubeu
- Liittynyt:
- 12.5.2003 15:44
Nonii kytkin kasailtu ja pientä ääntä pitää kahva ylhäällä mut aika normaalilta se kuulostaa,
pitää käydä viä testaileen kytkin ajossa ku kelit paranee.
Jotain pientä kolinaa kuuluu koneesta, tyhjäkäynnillä ainakin huomaa, pientä naputusta ja kolinaa, voisko olla kiertokangen laakeri? Välillä ei kuulu.
Saisko testattua mitenkään voisko ääni tulla esim kampurasta tai vaihteistosta?
Lisäys: Heiluttelin magneettoo sivuttaissuunnassa about 0,5cm ja kuulu selkeetä kolinaa, kiertokangen laakeri?
roubeu
- Liittynyt:
- 12.5.2003 15:44
Availin sylinterin ja kokeilin kiertokangen välyksiä, pitkittäisvälystä ei ollu mutta sivuttain kyllä ja kolinaa kuuluu, toisella kampuralla ei ollu yhtä suurta välystä, eikä kolissu.
Voisko vika olla siis kiertokangen ala-laakerissa? Eli pientä naputusta/nakutusta kuuluu ja ku magneettoo käänteli ku osat kiinni niin kuulu selkeetä kolinaa.
Mopolla ajettu mittarin mukaan 16.000km ja kone sen näkönen et ei koskaan avattu.
Malagutisti
- Pyörä:
- IR'S Malaguti XSM, Japanin Jawa KX250, Derbi DRD Racing -05 "rotokmossi" ja Baijerilainen wiritys
- Paikkakunta:
- Kurikka
- Liittynyt:
- 11.10.2007 16:23
Sivuttaisvälystä kuuluukin olla. Eihän itse kampiakseli klappaa sivuttain?
Ilman kummempia virejä pitäis kestää pidempäänkin kuin ton 16tkm.
roubeu
- Liittynyt:
- 12.5.2003 15:44
Ei klappaa kampiakseli ku magneetosta liikuttaa.
Alkaa keinot loppuun, pystyisköhän mitenkään testaan et kuuluuko ääni sylinteri / kampiakseli suunnalta vai vaihteistosta vai jostain muualta.
Mietin vieläkin tota sivuttaisvälystä, toisessa kampurassa on välystä mut ei niin paljoo, ja erilaista ääntä pitää.
roubeu
- Liittynyt:
- 12.5.2003 15:44
Kampiakseli vaihdettu ja naputus hävis, eli kiertokangen laakeri ilmeisesti oli, klappia oli molemmissa kampiakseleissa sivuttaissuunnassa mut piti erilaista ääntä.
Nyt kampiakseli ei näyttäis pyörivän vapaasti, mopo toimii kyllä mutta kierrokset palautuu todella nopeesti tyhjäkäynnille.
Tuliki semmonen mieleen että onkohan kampiakseli kierossa? Kasattu uusilla laakereilla
lohkon ruuveilla kiristämällä, muuten ei saanut paikalleen.
Sit vielä semmonen kysymys että voiko kampiakselin ja laakerin väliin lyödä taltalla kun kampiakseli irti että saa ulosvetäjän laakerin taakse vai meneekö kampiakseli tästä jo pilalle?
Sit tuli myös semmonen mieleen että pitääkö napauttaa kampiakselia molemmista päistä ku palikat kiinni et jännitys lähtee? Napautin ja kampiakseli lähti pyöriin mut ei pyöri täysin vapaasti. Kiitos jo vastauksista!
roubeu
- Liittynyt:
- 12.5.2003 15:44
Kampiakseli lähti pyöriin paremmin ku kumivasaralla pari kertaa napautti kunnolla, nyt vaikuttais mopo ihan pelaavan.
Kiitos kaikille vastauksista!
skiingboi
- Liittynyt:
- 16.11.2020 17:17
Vaihdoin just drac vm.2020 malliin vaihteistoöljyt. Vanha öljy oli 10w30 mutta pistin 10w40 öljyä. Sen jälkeen kytkin ei irrota kunnolla. 1 vaihteella lähtee nykimään 2kmh vauhtia kytkin tangossa kiinni (vaijeri säädetty hyvin, vapaata on n. 1cm kunnes ottaa kiinni). Vaihteisto meni myös huomattavasti jäykemmäksi.
Mahtaako tuo 10w40 aiheuttaa ongelmaa? Kytkin ei irrota kokonaan niin alas vaihto on perseestä.
Malagutisti
- Pyörä:
- IR'S Malaguti XSM, Japanin Jawa KX250, Derbi DRD Racing -05 "rotokmossi" ja Baijerilainen wiritys
- Paikkakunta:
- Kurikka
- Liittynyt:
- 11.10.2007 16:23
Minarellit on muutenkin herkkiä öljylle. Tuo viskositeetti ei yleensä ole ongelma, mutta raju kytkinlisäaineistus vaikeuttaa irroittamista.
skiingboi
- Liittynyt:
- 16.11.2020 17:17
btw. viritin ton dracin talvella ja pelitti ihan hyvin nyt 2500km asti. leovincen teharilla ei kuulunut paljon häiritseviä sivuääniä. mutta kun pistin nyt vakioksi 2500km takuuhuoltoa varten kuuluu 4, 5 ja 6 vaihteella selvästi kuuluvaa suhinaa mielestäni moottorin oikealta puolelta ajossa. toisaalta kun kytkimen laittaa pohjaan ääni katoaa ja olen kokeillut kytkin pohjassa liikkeessä kaasuttaa mutta ääntä ei kuulu, vain kun ajaa eteenpäin kaasulla. ääni on aivan kuten hioisi jotain hienolla hiomapaperilla pitkää linjaa ilman loppua kuten jokin "sssssss" ääni. mikään ei kuitenkaan hajoa ja ajoon ei vaikuta. kyselen vain että tiedän mitä sanoa huoltomiehille kun vien pyörän määräaikaishuoltoon.
Malagutisti
- Pyörä:
- IR'S Malaguti XSM, Japanin Jawa KX250, Derbi DRD Racing -05 "rotokmossi" ja Baijerilainen wiritys
- Paikkakunta:
- Kurikka
- Liittynyt:
- 11.10.2007 16:23
Moitit ongelmaa huollon vastaanotottoon, ei sinne valmiin diagnoosin kanssa tarvitse mennä
.
Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista