Ongelmia AM6 vaihteiston kanssa. Pitääpä täältäkin kysellä jos jollain on antaa vinkkejä? Eli kyseessä on AM6 moottori Aprilia MX50 moposta ja vaihteistossa on ongelmia vaikka kaikki vaihteiston osat ovat virheettömiä.
Ongelma on sellainen että vaihteet takeltelee, yleensä ylöspäin menee hyvin mutta alas heikommin ja välillä jää jumiin 1-2 vaihteiden väliin eikä mene ylös eikä alas ei sitten millään järjellisellä voimalla ja hetken vemputtelun jälkeen taas toimii jotenkuten. Ainoa huomautettava vaihteistossa on vetoakselin isohko päittäisvälys.
(Mopo on Drac Sm SE) Mikä homma kun kone on erittäin lämmin niin n. Ala/keskikierroksilla pätkii/röpöttää kiihdyttäessä täyskaasulla etenkin kun nyt on lämpimät kelit? 1 vaihteellakin pätkii/röpöttää kun kiihdyttää, ensin pätkäsee ka röpöttää ja sitten lähtee kiihtymään, mutta yläkierroksilla pelaa hyvin. Ja tämä tapahtuu kun kone on erittäin lämmin. Ei jaksa kunnolla vääntää täyskaasullakaan mutta huiput on kuten pitää. Viriä on leovincen putki, reikälevy ja 110 suutin. Mahtaskoha olla näille keleille liian suuri suutin kun kone lämpenee nyt myös enemmän lämpimillä ilmoilla?
kku kirjoitti:Ongelmia AM6 vaihteiston kanssa. Pitääpä täältäkin kysellä jos jollain on antaa vinkkejä? Eli kyseessä on AM6 moottori Aprilia MX50 moposta ja vaihteistossa on ongelmia vaikka kaikki vaihteiston osat ovat virheettömiä.
Ongelma on sellainen että vaihteet takeltelee, yleensä ylöspäin menee hyvin mutta alas heikommin ja välillä jää jumiin 1-2 vaihteiden väliin eikä mene ylös eikä alas ei sitten millään järjellisellä voimalla ja hetken vemputtelun jälkeen taas toimii jotenkuten. Ainoa huomautettava vaihteistossa on vetoakselin isohko päittäisvälys.
Vetarissa on aina pieni 1-2mm sivuttaisvälys mutta jos enemmän niin kannattaa tarkistaa osat. Löysin yhden viestin eräältä foorumilta jossa henkilöllä meni vaihteisto jumiin jos työnsi vetarin sisäänpäin mutta jos sen veti ulospäin taas niin toimi. Onko ne osat nyt niin virheettömiä kuin uskot? Saattaa olla kulumaa.
Sain viimein eilen tuon AM6 vaihteiston kuntoon! Olihan siinä lopunviimein melkoinen työmaa useaan kertaan purkaa ja kasata koen ja joka välissä koeajolla. Ongelma kulminoitui viimein vahdepolkimen ja sen akselin lepoasentoon jota piti säätää siten että poljin palautuu alaspäinvaihtaessa riittävän ylös. SAmalla siistin vipumekanismista terävät kulamat ja muut karheudet pois. Nyt vaihtaa nätisti ylös-alas.
Kahdeksan videota tuli kuvattua tästä koneremontista ja tässä niitä viimeinen.
nonni. hienoa! juu tuo vaihdepolkimen palautuminen on aika iso juttu. ite en oo tehny vielä koneremppaa mutta saatan joskus sitten tehdä kun tulee ajettua tarpeeksi. saanko kysyä tulevaisuutta varten että mitä voisi käyttää että toi kiksin pultti aukeisi kun on niin perkeleen kireällä ja koitin äidin poikaystävän isän kuusiokoloja ja ne ovat aina jotain 0.3-0,5mm liian pieniä niin pyöristin pultin kantaa ihan hieman jotain 1/3 osaa. enkä tahtoisi toisella avaimella mikä on hyvän kokoinen pyöristää sitä enempää. onko jotain ideoita?
Tarkoitat siis polkimen päässä olevaa kiinnipito pulttia joka puristaa varresta?
Irrotusöljyä pariksi päiväksi ja sitten kokeile lämmittää ulkopuolelta varsi kuumaksi ja antaa pari kopautusta vasaralla pultin päähän kun avain paikoillaan.
Joo-o eli nyt minulla olisi vähän erikoinen ongelma. Mopo (yamaha dt) savuttaa kauheasti(kytkinpuolen stefa vuotaa varmaan, kun öljyseokset on 1-2% ja jäähdytinnestettä ei katoa) ja se käy myös laihalla(magneetonpuolen stefa?) Suutin järkeenkäyvää kokoa ni siitä luulis että pitäis toimia, mutta tuntuisi siltä että käy laihalla vaikka ajaa ryyppy päällä. Tyhjäkäynti ja käynnistyminen kuitenkin hyviä?
Taitaa olla lievää remonttia kyseessä
Muokkaus: katsoin öljytason ja sitä on kyllä hävinnyt aika paljon aika lyhyessä ajassa. Nyt ei hyvältä näytä.
Jos magneeton stefa on paskana ni mopo ei edes käynnisty. Jos savuttaa lämpimänäkin ja ei haise perus 2t hajulle ja vaihteistoöljy katoaa niin on se kytkinpuolen stefa vuotaa kylläkin.
Nyt iski uusi ongelma eli sain mopon sisäänajettua ja koeajolla toimi 10km moitteetta ja ajoinkin tuon matkan täysillä kun tämähän ei kierrä kuin hikisesti 9500, liekkö rajoitttu puola? No sitten matkanteko katkesi ja kone veti jumiin, ensin arvelin että leikkasi kiinni mutta olikin kampiakelin laakeri hirtänyt. Laakerina oli FAG C3 välyksellä ja en usko että oli vikaa laakerissa tai sen laadussa. Jokin kumminkin oli pielessä ja nyt mittaisn kampiakselin limppujen leveyden, vanha kampiakseli oli noin 41,95 ja uusi 42,10-42,15 eli lähes prari kymmenystä enemmän. Kampiakselin leveyden nimellismitta on käsittääkseni tuo 42mm mutta millä toleranssilla? Paljonko sallii olla yli/ali tuon mitan? En löytänyt kyseistä speksiä ainakaan nopealla googlettamisella. Kampiakseli on Taiwanilainen RMS ja sen yleisestä laadusta ei ole mulla käsitystä.
Mikä vois olla ku ei meinaa mopo pysyy käynnis vaihde päällä jos ei anna yhtään kaasua (Esim valoissa meinaa sammua aika usein) ja esim ykköseltä tosi raskas nostaa jos ei anna kierroksia. Tyhjäkäynnin pitäs olla ainakin jo tarpeeks korkee ja vaijeria ei saa ainakaan ihaan hirveesti kiristettyy niin että olis vielä vähän löysää.
-Zone- kirjoitti:Lähes aina kyse on kytkinkorin kulumisesta. Se on kallis osa uusia. Jonkin verran oon itse saanut viilaamalla parannettua. Kytkinlevyt hakkaa ajanmittaan (eteenkin kytkinpommeilla keuliminen, yms rääkkäys) kytkinkoriin monttuja ja siitä syystä kytkinlevyt ei tahdo irrota kunnolla välilevyistä. Kytkinlevyt siis laahaa välilevyjä vasten vaikka kytkin olisikin pohjassa. Tuo tietenkin kuluttaa uusiakin kytkinlevyjä tarpeettomasti. Tässä videossa kunnostetaan kytkinkoria ja videon alussa näkyy juurikin niitä kytkinkorin monttuja https://youtu.be/MxLwZoysd_Y tuo kytkinkorin porailu mitä videossa myös tehdään on käyttöpeliin mielestäni turhaa. Kisapelit on asia erikseen.
Kytkimen toimintaperiaate on että jouset puristaa kytkinlevyt ja välilevyt yhdeksi paketiksi, jonka läpi voima välittyy eteenpäin. Kun kytkintä painetaan kahvasta kytkinlevyt ja välilevyt pääsevät irtaantumaan toisistaan ja voimansiirto katkeaa levyjen ja välilevyjen välillä. Jos kytkinkorissa on pahat montut levyt ja välilevyt eivät pääse niin helpolla lrtaantumaan toisistaan.
Juu elikkäs olisin detsiin vähän uutta teknikkaa hommaamas ja ajattelin kysellä täältä vähä vinkkejä tai tietoja. Tulossa olisi siis ihan perus räkäsali 70cc ja 21 lortto. Onko tarpeellista vaihtaa läpät? Jos jollaki on tää kokoonpano ollu nii jos voisit kertoa et mikä imukaula olis tohon dellortoon ja am6 sopiva JA tarvitaanko koropalaa??