Sum kirjoitti:Ku oon lukenu tätä vähä tekemisen puutteessa, niin sain eilen idean päähäni. Jos nyt oon oikein ymmärtäny nii turbo on ns. Propelli joka ahtaa tuulettimen tavalla ilmaa kaasuttimeen ja etitte ny keinoa mikä ois paras? No ideana ois joku (en tiiä onko joku jo ehottanu) pienoismalli lentokoneen moottori. Luulis et siit lähtis jonku verran tehoo pyörii, toimis bensal joka sekää ei oo ongelma. En tiiä onkstoi jo vanha (en lukenu viimesimpii sivui foorumilt) tai muuten älytön idea ku ei mitenkää ihmeellist tekniikan/fysiikan osaamist virittämisestä oo, mut kirjotinpa silti.
Siin ois kans omat puolensa jos toimis, helppo säätää pyörimis nopeutta jollaki vivulla, tai vaa lukittaa sen. Käyttää samaa polttoainetta suoraa tankist (jos on kakstahti ja käyttää seosta nii aina vaa parempi). Melua se kyllä pitäis mutta se on sivuseikka.
Minä olen tätä jo ehdottanut, tosin sellaista "elektronista versiota" (toimi sähkömoottorilla). Todettiin ettei tule toimimaan, liian monta ongelmaa (kato joku 5 sivuu taaksepäin). Tuo että rc-polttiksen koneella (muutes toimivat nitrometaanin, metanolin ja risiiniöljyn seoksella) pyörittäis turbiinia, on suoraan puhuen huono ajatus. Jep .21 koneissakin on jopa yli 3 pollea, kiertää yli 35000rpm, nämä voimat sitten välitettäisiin turbiiniin niin että turbiini pyörisi 180000 tai ylirpm? (Tsekkaa se mun idea, niin samantapaisia ovat nämä
, linkki siihen sivuun:
http://www.motot.net/forum/viewtopic.ph ... c&start=60 ) .
Mutta, tuollaisessa käytössä ne syövät sitä vauhtia löpöä että huhhuh. Ja muistaakseni eivät edes taida kestää normaalia bensaa ollenkaan, karstottuvat pilalle, ja tuollaisessa käytössä kuluisivat muutenkin pilalle muutamassa kuukaudessa.
Joskus laitoin tuota nitrometaani-metanoli seosta mopon tankkiin, en suosittele. (Huutaaaaa... siis mopo...)