Pro-virittäminen

Sum
Pyörä:
Manki
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
10.2.2007 20:25

ViestiKirjoittanut Sum » 4.1.2008 17:09

Ku oon lukenu tätä vähä tekemisen puutteessa, niin sain eilen idean päähäni. Jos nyt oon oikein ymmärtäny nii turbo on ns. Propelli joka ahtaa tuulettimen tavalla ilmaa kaasuttimeen ja etitte ny keinoa mikä ois paras? No ideana ois joku (en tiiä onko joku jo ehottanu) pienoismalli lentokoneen moottori. Luulis et siit lähtis jonku verran tehoo pyörii, toimis bensal joka sekää ei oo ongelma. En tiiä onkstoi jo vanha (en lukenu viimesimpii sivui foorumilt) tai muuten älytön idea ku ei mitenkää ihmeellist tekniikan/fysiikan osaamist virittämisestä oo, mut kirjotinpa silti.

Siin ois kans omat puolensa jos toimis, helppo säätää pyörimis nopeutta jollaki vivulla, tai vaa lukittaa sen. Käyttää samaa polttoainetta suoraa tankist (jos on kakstahti ja käyttää seosta nii aina vaa parempi). Melua se kyllä pitäis mutta se on sivuseikka.
laz3
Pyörä:
Wr450F
Paikkakunta:
Tsäd
Liittynyt:
9.8.2006 13:01

ViestiKirjoittanut laz3 » 4.1.2008 17:11

Eiks ne pienoismallit kuitenki käytä jtn metanoliseosta?
Error 404
WPWW
Pyörä:
Kawasaki K(d)x
Liittynyt:
17.1.2007 16:27

ViestiKirjoittanut WPWW » 4.1.2008 17:23

Turbollahan tarvii putkikin tehä uusiks? Painehan vain purkautuu putkeen.
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56

ViestiKirjoittanut Betaversio » 4.1.2008 17:36

Kyllä käsittääkseni putki täytyy tehdä uusiksi. Tämä juuri sen takia, että paineet muuttuu.
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Sum
Pyörä:
Manki
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
10.2.2007 20:25

ViestiKirjoittanut Sum » 4.1.2008 17:40

laz3 kirjoitti:Eiks ne pienoismallit kuitenki käytä jtn metanoliseosta?


No en oo varma, oon vaa tutkinu semmosta auton konetta jossa oli jotain valmiiks sekottettuu bensaa, mut kai sit. Voihan sille oman tankin pistää.
Kaarlo
Paikkakunta:
Savitaipale/Lappeenranta
Liittynyt:
10.8.2006 19:07

ViestiKirjoittanut Kaarlo » 4.1.2008 17:49

Muistaakseni käyttävät nitrometanolia. Helpommalla pääsee, että lantraa ne lennokkilöpöt mopon omaan tankkiin.
"Emmää tiiä, mää ajan vaan mopolla."
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56

ViestiKirjoittanut Betaversio » 4.1.2008 17:55

Kaarlo kirjoitti:Muistaakseni käyttävät nitrometanolia. Helpommalla pääsee, että lantraa ne lennokkilöpöt mopon omaan tankkiin.


Mutta eihän se ole proota? Kuka tahansa osaa tankata moponsa nitrometanoolilla ja laittaa tuplasti isommat suuttimet... ;)
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Kitaconist
Liittynyt:
14.6.2007 0:27

ViestiKirjoittanut Kitaconist » 4.1.2008 17:56

Sum kirjoitti:Ku oon lukenu tätä vähä tekemisen puutteessa, niin sain eilen idean päähäni. Jos nyt oon oikein ymmärtäny nii turbo on ns. Propelli joka ahtaa tuulettimen tavalla ilmaa kaasuttimeen ja etitte ny keinoa mikä ois paras? No ideana ois joku (en tiiä onko joku jo ehottanu) pienoismalli lentokoneen moottori. Luulis et siit lähtis jonku verran tehoo pyörii, toimis bensal joka sekää ei oo ongelma. En tiiä onkstoi jo vanha (en lukenu viimesimpii sivui foorumilt) tai muuten älytön idea ku ei mitenkää ihmeellist tekniikan/fysiikan osaamist virittämisestä oo, mut kirjotinpa silti.

Siin ois kans omat puolensa jos toimis, helppo säätää pyörimis nopeutta jollaki vivulla, tai vaa lukittaa sen. Käyttää samaa polttoainetta suoraa tankist (jos on kakstahti ja käyttää seosta nii aina vaa parempi). Melua se kyllä pitäis mutta se on sivuseikka.
Minä olen tätä jo ehdottanut, tosin sellaista "elektronista versiota" (toimi sähkömoottorilla). Todettiin ettei tule toimimaan, liian monta ongelmaa (kato joku 5 sivuu taaksepäin). Tuo että rc-polttiksen koneella (muutes toimivat nitrometaanin, metanolin ja risiiniöljyn seoksella) pyörittäis turbiinia, on suoraan puhuen huono ajatus. Jep .21 koneissakin on jopa yli 3 pollea, kiertää yli 35000rpm, nämä voimat sitten välitettäisiin turbiiniin niin että turbiini pyörisi 180000 tai ylirpm? (Tsekkaa se mun idea, niin samantapaisia ovat nämä :D , linkki siihen sivuun: http://www.motot.net/forum/viewtopic.ph ... c&start=60 ) .

Mutta, tuollaisessa käytössä ne syövät sitä vauhtia löpöä että huhhuh. Ja muistaakseni eivät edes taida kestää normaalia bensaa ollenkaan, karstottuvat pilalle, ja tuollaisessa käytössä kuluisivat muutenkin pilalle muutamassa kuukaudessa.

Joskus laitoin tuota nitrometaani-metanoli seosta mopon tankkiin, en suosittele. (Huutaaaaa... siis mopo...)
Import
Liittynyt:
29.8.2006 17:25

ViestiKirjoittanut Import » 4.1.2008 18:11

Tiedätkö miksi huusi? Siinä on happea mukana, eli suuttimia pitää isontaa jos laittaa nitrometanolia. Jokatapauksessa sillä saa varsin mukavat tehot irti hetkellisesti, kunhan on säädöissä. Vaikka kalliiksi tulee.
Sum
Pyörä:
Manki
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
10.2.2007 20:25

ViestiKirjoittanut Sum » 4.1.2008 18:17

Joo kyl luin toho asti, mut ajattelin et toimiiks polttomoottori paremmin ja tehokkaammin. Pitkäikäisyydestä voin sanoo sen et en nyt ajatellu et mitää matka-ajoa ahdetulla vedettäis vaa lähinnä kiihytys ja jotain kisoi.

Mut toi ahdin kyllä nii hullu ajatus pienee koneesee, et autois viel ymmärrän ku puhutaan tilavuudesta litroina. Ja jos ihan kisoihin (joissa raja 50cc) ei mennä vaan ajeluun, niin kyllä uskoisin et puolet isommasta vapaahengittävästä saadaan samoja tehoja irti, vaikka suorillaki saattaa jäädä. Sitä tässä ei kyllä haeta.

Mutta mitä jää käteen? Eikö mikään ahdin tule toimimaan hyvin (jolloin siitä jotain hyötyä olisi). Mielest oma moottori ahtimeen ois melkee paras, jolloin ei menetettäis mopon moottorilta tehoja pyöritykseen, mut jos sähkö tai polttomoottori ei käy nii mikä? Mielenkiinto aiheeseen heränny vaikka en ahdinta tuu koskaa varmaa tekee, mielenkiintost vaa nähä onnistuukse.
Kitaconist
Liittynyt:
14.6.2007 0:27

ViestiKirjoittanut Kitaconist » 4.1.2008 18:20

Atech kirjoitti:Tiedätkö miksi huusi? Siinä on happea mukana, eli suuttimia pitää isontaa jos laittaa nitrometanolia. Jokatapauksessa sillä saa varsin mukavat tehot irti hetkellisesti, kunhan on säädöissä. Vaikka kalliiksi tulee.
Jep, sillon kun tuota kokeilin niin en tiennyt. Mutta en silti suosittele.

"-paljo kuluttaa?, niinku paljo maksaa ajaa 100km? -Joo tankki on 7L, tökötti maksaa kympin litralta ja mopo vie tankillisen 80 kilometrin matkalla" <-Suunnilleen noin kalliiksi. Todella kalliiksi :) . Tuo "Keskustelu" oli olevinaan joku vertaus-pläjäys.
STI-Racing
Pyörä:
Monkey
Paikkakunta:
Leppävirta
Liittynyt:
13.10.2006 19:34

ViestiKirjoittanut STI-Racing » 4.1.2008 21:09

Atech kirjoitti:Tiedätkö miksi huusi? Siinä on happea mukana, eli suuttimia pitää isontaa jos laittaa nitrometanolia. Jokatapauksessa sillä saa varsin mukavat tehot irti hetkellisesti, kunhan on säädöissä. Vaikka kalliiksi tulee.


Veikkaampa että ei pelkkä suuttimen isontaminen riitä. :) Nitrometaania nimittäin käytetään jopa niinkin rikkaalla seoksella kuin 2:1. Kun bensalle paras polttoaine/ilma seos suhde olisi about 1:12-13

Mutta jos joku tekisi oikeasti Nitrometaanilla toimivan
ns. "kiihdytys mopon", niin voisi olla melkonen tappo peli.
MULLA EI OO MITÄÄN OIKEUTTA!
julpero
Pyörä:
Kawasaki kx450 ilman mottia
Paikkakunta:
Siilinjärvi
Liittynyt:
17.11.2005 18:43

ViestiKirjoittanut julpero » 4.1.2008 21:13

ois aika perkuleen kova , tosiaankin pitäs suuttimia vähintään porailla :D
Korjaamo Roivainen tmi Tehdään metallitöitä ! ym osia Mp
KonZa^^ Moderaattori
Pyörä:
Tunturi Rider, Cube Acid Comp 29
Paikkakunta:
Mikkeli&Suur-Kuusaa
Liittynyt:
21.10.2006 19:39

ViestiKirjoittanut KonZa^^ » 4.1.2008 23:04

julpero kirjoitti:ois aika perkuleen kova , tosiaankin pitäs suuttimia vähintään porailla :D
Mitään suutimia edes tarvi
Import
Liittynyt:
29.8.2006 17:25

ViestiKirjoittanut Import » 5.1.2008 0:19

En ihan usko että seos olisi läheskään 2:1, sillon bensaa menis 0,34 desiä per kierros eli 7l tankki kestäisi sekunnin täyttä huudatusta.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista