Mikoteus kirjoitti:Itselläni myös hyvin samanlainen juttu kuin edellinen.
Kaverin siskon poikaystävällä oli Pv:ssä kuulemma joskus ollut Cdc-Malossi porautettuna ja sen kuutiotilavuudeksi olisi saatu 90cc (Laskurilla tsekkasin niin männän koko pitäisi olla 55mm, mahtaako edes saada porattua niin isoksi ilman putkitusta?). Muina vireinä oli perus 20mm kassu, gianelli ja välit tietty vaihdettu. Puheittensa mukaan hän oli joskus talvella päässyt kolmosella 90km/h, mutta sen jälkeen oli kuulemma suora loppunut eikä ollut uskallusta vaihtaa enää isommalle.
Kyseinen pytty kaverilta kotoa löytyy leikanneena kylläkin, mutta itse en ole sitä päässyt läheltä tarkastelemaan. Totuutta on taidettu kyllä hieman värittää, mutta kohtuu pirteä Pv sen on varmasti ollut.
Itse n. 2 vuotta sitten porasin jyrsin koneella avarruspäällä Power + sylinteristä ''sylinteriputken'' pois ja muistan mitanneeni 3 piste mikrometrillä sylinterin koon silloin ku se puhkesi siihen kuntoon että ''mäntä näkyisi jäähdytysripojen välistä'' reiän halkaisija oli muistaakseni 55,87 mm ja silloin sylinteriputken ''helmat'' olivat sitä vahvuutta että kevyt napautus ruuvimeisselin muovisella kädensijalla riitti katkaisemaan koko helman pois sylinterin alatiiviste pinnan tasolta asti.
En tiedä onko Malossissa helmojen ulkohalkaisija ratkaisevasti suurempi mutta kerroinpahan nyt kuitenkin.Huomion arvoista on myös se että kyseinen sylinteri(modattu P+) on jostain 80-luvulta jonka jälkeen tehtaan valumuotit sun muut mitat ovat saattaneet muuttua moneen otteeseen joten eivät välttämättä päde uudempiin sylintereihin.Myös sylinterin aines oli aivan erillaista verrattuna uudempiin P+ sylintereihin joita on tullut n. 10 kpl porailtua.Vanhempi sylinteri oli ''heikompaa'' ainesta eli pystyi käyttämään työstössä suurempi lastuamisnopeuksia sekä syöttöjä.Myöskin työstössä syntynyt lastu oli erillaista, vanhempi sylinteri synnytti enemmän hiilipölyä ja lastu oli muutenkin lyhyempää.
KO. Sylinteri on vieläkin tallissa putkitus aihiona. Saatan sen itse tulevaisuudessa putkittaa.Tietysti kaikki kanavat kokevat huomattavia muutoksia ennen uuden putken prässäämistä.
Voin myös myydä sen aihiona jollekkin jos saan asiallisen tarjouksen.
Jos ostaja ehdokas haluaa kuvia murikasta ennen tarjouksen tekoa niin sekin onnistuu kyllä.
Anteeksi kirjoitus virheet.
Lisäsin kuvia sylinteristä halukkaille.