Normi juttu. Liitoksessa voisi ehkä myös toimia autojen pakoputkien liitoksissa käytettävä asennustahna.Päätin tossa hieman virittää mopoa, joten irrotin pakoputken ja porasin kuria hieman. Lisäksi vaihdoin vakio 84 suuttimen 90. Nytten kun kasasin pakoputken takaisin ja tuossa pihassa käyttelin niin huomasin, että tulee öljyä pakoputken liitos kohdasta.
Kuva http://aijaa.com/UiBllz
Jos mopo ei käy tyhjäkäyntiä hyvin. Se seosruuvihan ei vaikuta käytännössä muualle kuin tyhjäkäyntiseokseen.Muuten pitääkö suuttimen vaihden jälkeen säätää seos ruuvia? Mopo Peugeot XPS treet evo 2
Onko moposi karstanen? Itellä ainakin kun pakoputki on paljon karstassa, se kuumenee enemmän. Laihalla käyminen aiheuttaa myös tosi kuuman putken.vaihoin mopooni vapari putsarin eli kun siitä vakio putsaristahan meni semmone letku siihe alkukäyrälle joka puhaltaa ilmaa pakokaasujen sekaan ja ilmeisesti nopeuttaa kaasujen kulkua ja viilentää kai ?? niin ni vaikuttaakos se hirveesti tuoho putken kuumuutee ku oon vähä huomannu ttä tuo miun mh n välipilli on ehkä vähä kuumempi ku enne ..
Se laimentaminen ei ole edelleenkään ideana. Itseäni toistaen:Slerpa_ kirjoitti:Huvittava systeemi toi secondary air system. Kun pakokaasuja vähän laimennetaan ilmalla, saadaan pienempiä pitoisuuksia likaa ulos putkesta ja mopo menee standardeista läpi. Periaatteeltaan samaa systeemiähän käytettiin amerikan autoissa joskus 60-70-luvulla.
Shape kirjoitti:Korjataanpa virheellinen käsitys tästä hapetusjärjestelmästä. Sen tarkoitus ei ole pumpata puhdasta ilmaa pakojärjestelmään sen takia, että päästöt näyttäisivät pienemmiltä.Slerpa_ kirjoitti:Eli sama kun vanhan ajan amerikkalainen ilmapumppu? Sama paska tulee ulos, tosin laimeempana kun siinä on ilmaa joukossa-> päästöt näyttää mittareissa pienemmältä. Vähän sama asia jos laittaa10 litran ämpäriin veden joukkoon litran öljyä, tai järveen litran öljyä. Sama määrä, kuitenkin järven öljypitoisuus on pienempi.
Ei suinkaan, vaan kyseessä on katalysaattorin hapetusjärjestelmä. Katalysaattori ei toimi kunnolla täydellä teholla hapetta. Happea tarvitaan hapettaessa palamattomat hiilivedyt vedeksi ja hiilidioksidiksi, sekä hiilimonoksidin muuttamisessa hiilidioksidiksi.
Olen samaa mieltä kanssasi. Paperilla ihan hieno, mutta käytännössä homma menee kuten Vauhtiviivatarra sanoikin. Juurikin tämä palamaton polttoaine tuhoaa helposti katalysaattorin ja muutenkin tuntuu olevan katalysaattorin irtoaminen enemmän sääntö, kuin poikkeus. Polttoaineen suorasuihkutuksella varustetussa moottorissa katalysaattori olisi erittäin toimiva, mutta suorasuihku alittaa nykyiset päästönormit jo ilman katalysaattoria, joten sitä ei siellä ole.Slerpa_ kirjoitti:En ylipäätään ole muutenkaan kovin vakuuttunut kaasari+KAT yhdistelmästä...Vähän sellaista viritelmän makua.
Uusenskojen kuristettu pakoputki+suht kireä pytty ei taida koskaan pelata oiken hyvin yhteen jos vielä lisänä on joku yli-iso kaasari.Koneen (pakoputken) optimaallisimmalla kierrosalueella HC-arvot ovat varmasti paremmat.
Jos mopokatalysaattori on kolmitoimikatalysaattori, niin pitäisi hiilivetyjenkin laskea. Muistelisin että kutakuinkin tolla saataisiin päästöt puolitettua alkuperäsestä. Sitä en tiiä miten toi käyttäytyy silloin jos putkessa on noin suuria määriä palamatonta tavaraa. Jos olisi aikaa ja laitteet kotona, voisi tehdä jonkun näköstä vertailua siitä, miten vaikuttaa jos KATin vaan ottaa pois. Vaikuttaako mitenkään vaiko jotenkuten.Itse katalysaattori ei mielestäni vaikuta palamattomien hiilivetyjen määrään juurikaan päästömittauksessa.
Niin, mitenköhän pitkäikäisiä ne katalysaattorit todellisuudessa siellä putkessa on. Toimiikohan ne enää vuoden päästä ostopäivästä yhtään mitenkään. Kaasari+KAT on vähän sama sukua EGR kanssa..Juurikin tämä palamaton polttoaine tuhoaa helposti katalysaattorin
Ruiskumoottoriin ymmärtäisinkin jos sellainen laitettaisiin. Siinä katalysaattori tunnetusti on niin kauan ikuinen kun jokin kokkare ruiskusta menee rikki (niin että seos rikastuu paljon), tai jos katalysaattori ottaa fyysistä osumaa. Eli käytännössä autoissa noi kestää yleensä vähintään sen 15 vuotta, enemmänkin jos autolla ajetaan niin kun kuuluu, eikä vedetä miljoonaa mettätiellä amisjannen ohjastamana.Polttoaineen suorasuihkutuksella varustetussa moottorissa katalysaattori olisi erittäin toimiva, mutta suorasuihku alittaa nykyiset päästönormit jo ilman katalysaattoria, joten sitä ei siellä ole.
Joo, ymmärtääkseni katalysaattorin toimintaperiaate on keksitty jo joskus 40-50-luvulla. Jenkeissä katalysaattoria ruvettiin joskus 70-luvun puolella käyttämään kun lyijy otettiin pois bensasta ja joissain osavaltioissa haluttiin ehkästä savusumua kaupungeissa. Sillon tuli ne (isot) ilmapumput sun muut viritykset kaasarin seuraksi varustukseen, eikä ne katalysaattorit siltikään toimineet kunnolla. Mitä olen netin välityksellä parin amerikkalaisen kanssa puhunut, ovat sanoneet että sillon katalysaattoreita vaihdeltiin muutaman vuoden välein, kun eivät pelittäneet. Ehkä tämä on yksi syy törkeen polttoaineenkulutuslisän ja tehohukan rinnalla miksei ne alkeelliset kattipöntöt Euroopassa yleistyneet. Taisi vasta 80-luvulla tekniikka kehittyä sen verta että pystyttiin tekemään sen verta kehittyneitä ruiskujärjestelmiä ettei polttoaineen kulutus lisääntynyt ainakaan paljoa ja seosta pystyttiin ohjaamaan tarkasti.Sama tarkoitus muuten oli Slerpan mainitsemilla jenkkirasseista löytyneillä lisäilmansyötöillä, katalysaattori onkin varsin vanha keksintö.
Voisiko vakiomopoissa olevat ylipienet suuttimet olla siitä syystä asennettu sinne, että oltaisiin saatu toi katti toimimaan edes joten kuten?Kaasutinmoottoreissa seosta ei voida mitenkään säätää kovin optimaaliseksi, joten parhaimmassakin tapauksessa katin toimintaedellytykset ovat varsin huonot.