Retroilija kirjoitti:unelma olis alavääntönen, mukavasti kiihtyvä ja hiljanen kone joka just vaikka sen 60 kulkis.
Laita sitten samat virit mitä mä oon laittanu omaan tuntsaani
.
Joskus kirjoitin ohjeet sylinterin koropalan tekemisestä eräälle nimeltä mainitsemattomalle henkilölle ja tässä sitä olisi:
Koropalan tekemiseen tarvitset:
-Tehdastekoisen sylinterin alatiivisteen
-Pylväsporakoneen ja 6mm poranterän
-Kuviosahan
-viiloja
-alumiini jyrsinterän ja dremelin/vinguttimen
-alumiinilevyä
-tiivistepahvia
-tönärin ja kaikkea muuta mukavaa
Kannattaa verrata alatiivistettä lohkoihin ja pyttyyn. Muotoile tiiviste
tarvittaessa sopivan muotoiseksi. Tee 2kpl mallin mukaista alatiivistettä
jostain ohuesta tiivistepahvista. Laita ne sylinterin ja lohkon väliin. Kiristä
pytty paikoilleen ja laita mäntä akk. Tee jollain terävällä jutulla naarmu
männän kylkeen että voit sitten mitata kuinka paljon mäntä jää peittämään
aukkoja. Ota pytty irti ja mittaa tönärillä männästä kuinka paljon pyttyä pitää
korottaa(yleensä noin 2mm).
Sitten hommaat jostain sopivan kokoista ja paksuista alumiinilevyä(ota vähän
reilummin sitä jos joskus tarttee
). Ammattikoulun metalliosastolta varmaan
löytyy sopivaa. Sitten kun olet henkisesti ja ennen kaikkea fyysisesti
valmistautunut tähän operaatioon:
1. Piirrä tiivisteen ääriviivat ja reijät alumiiniin.
2. Kiinnitä pala pylväsporakoneeseen ja poraa pinnapulttien reijät(6mm)sekä pari
aloitusreikää kampikammion reikää varten. Akkuporakoneella poraaminen on aikaa
vievää hommaa mutta kyllä se varmaan kotioloissa onnistuu.
3. Kuviosahalla raakatyöstetään se suunnilleen mittoihinsa. Kannattaa sahata ihan rauhassa se meinaan lentää silmille jos hosuu. Kiinnitä saha ylösalaisin ruuvipenkkiin ja käytä kohtuu hiljaista nopeutta.
4. Kiinnitä levynpala kahen puupalan väliin ruuvipenkkiin ja laita yllesi
suojalasit, lippis, kuulosuojaimet ja haalarit/paskaduuni vaatteet koska sitä
alumiinisilppua on sitten lattiasta kattoon tämän vaiheen jälkeen. Alat
sitten varovasti jyrsiä sitä oikeaan muotoonsa. Ei mitään kiirettä tässä
vaiheessa koska se terä uppoaa alumiiniin aika herkästi ja voi lähteä
käsistä(pahimmassa tapauksessa joutuu tekemään koko homman uudestaan).
5. Käsiviilalla viimeistelee ohivirtauskanavien kohdat ja röpelöt pois.
6. Laita koroke paikoilleen muitten hilppeitten kanssa(kiristä kunnolla että
tiisteet painuu kasaan). Jos kaikki aukot aukeavat akk niin on hyvä. Sitten laita mäntä ykk ja mittaa kuinka paljon sylinteriä pitää sorvata päältä. Jos käytät
millistä kannentiivistetä niin sitten voit sorvata sen verran että mäntä on
tiivistepinnan kanssa tasan. Jos et käytä kannentiistettä niin sorvaa oman
harkinnan mukaan.
7. Vie pytty koneistamoon sorvattavaksi(maksaa muutaman kympin) tai sorvaa itse
jos haluat säästää vähän fyffeä.
8. Sitten kun pytty on sorvattu niin laita paikalleen ja lyhennä männänhelmoja
tarpeen mukaan(tee samalla öljyviisteet). Voit myös viilata portaattomat
huuhtelulähdöt. Se lisää tehoa ehkä 0.0001% mutta keventää(ja heikentää...)
mäntää eli säästää laakereita ja kone on kierrosherkempi.
9. Laita kone tulille ja koe massiivinen tehonlisäys.
Jos on oikein hifistelijä niin sitten voi tehdä cnc koneella niin tulee paljon siistimpää jälkeä.
Minkä silmä heittää, sen kitti peittää.