Legendat, tappajamopot ja tappivirimopot.

Pappis79
Pyörä:
-tön
Paikkakunta:
Äänekoski
Liittynyt:
22.8.2008 16:24

ViestiKirjoittanut Pappis79 » 5.8.2009 13:06

Löpönhän ei pitäisi todellakaan palaa mopon koneessa. Vaatii vähän erilaisen puristuksen syttyäkseen...
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56

ViestiKirjoittanut Betaversio » 5.8.2009 13:19

Pappis79 kirjoitti:Löpönhän ei pitäisi todellakaan palaa mopon koneessa. Vaatii vähän erilaisen puristuksen syttyäkseen...


Jaa. Mä kun luulin että löpön oktaaniluku on alhaisempi kuin bensan :)
Toiseksi luulin että bensakoneet ruukataan sytyttää sähkökipinällä eikä sillä puristamisella
Kolmanneksi palaahan se löpö siinä pihalla olevassa avonaisessa kulhossakin. Ja syttyy ihan ilman puristamista :eek:
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Ranpo
Paikkakunta:
Lahti.
Liittynyt:
1.11.2007 23:06

ViestiKirjoittanut Ranpo » 5.8.2009 13:22

Kyllähän se voi "palaa" siellä sylinterissä, jos siellä on bensaa seassa?
Kitaconist
Liittynyt:
14.6.2007 0:27

ViestiKirjoittanut Kitaconist » 5.8.2009 15:18

Kyllä se nafta bensakoneenkin sylinterissä palaa oli siinä bensaa seassa tai ei. Eikä sillä oktaaniluvulla ole juurikaan merkitystä naftan syttymisen suhteen, jos sytyttimenä toimii kipinä. Oli vaikka 150 oktaania niin kyllä se kipinästä syttyy (ei sillä, että dieselin oktaaniluku olisi 150).
Pappis79
Pyörä:
-tön
Paikkakunta:
Äänekoski
Liittynyt:
22.8.2008 16:24

ViestiKirjoittanut Pappis79 » 5.8.2009 21:24

Betaversio kirjoitti:Jaa. Mä kun luulin että löpön oktaaniluku on alhaisempi kuin bensan :)
Toiseksi luulin että bensakoneet ruukataan sytyttää sähkökipinällä eikä sillä puristamisella
Kolmanneksi palaahan se löpö siinä pihalla olevassa avonaisessa kulhossakin. Ja syttyy ihan ilman puristamista :eek:


Sanoinko jossain vaiheessa että bensakoneet sytytetään puristuksella? Kyllähän se löpö-öljy palaa vaikka siinä avonaisessa kipossa, mutta tuottaakseen tehoa, mikä tahansa polttoaine pitää saada räjähtämään palotilassa. Diesel- tai löpö-öljy ei tätä tee ilman korkeaa puristusta.
Nalle Puch
Paikkakunta:
Tunturinkierrättäjän kylä
Liittynyt:
14.2.2002 3:00

ViestiKirjoittanut Nalle Puch » 5.8.2009 22:27

Pappis79 kirjoitti:...mutta tuottaakseen tehoa, mikä tahansa polttoaine pitää saada räjähtämään palotilassa.
Ei räjähtämään vaan palamaan hallitusti.
Ehkä viritin, ehkä en. So not, pääasia että mopo kulkee! --- Tehty mikä tehty ja 15 heppaa tuli. ---Vannehopeanuoli & Hevonperse Racing!
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56

ViestiKirjoittanut Betaversio » 5.8.2009 23:47

Pappis79 kirjoitti:
Betaversio kirjoitti:Jaa. Mä kun luulin että löpön oktaaniluku on alhaisempi kuin bensan :)
Toiseksi luulin että bensakoneet ruukataan sytyttää sähkökipinällä eikä sillä puristamisella
Kolmanneksi palaahan se löpö siinä pihalla olevassa avonaisessa kulhossakin. Ja syttyy ihan ilman puristamista :eek:


Sanoinko jossain vaiheessa että bensakoneet sytytetään puristuksella? Kyllähän se löpö-öljy palaa vaikka siinä avonaisessa kipossa, mutta tuottaakseen tehoa, mikä tahansa polttoaine pitää saada räjähtämään palotilassa. Diesel- tai löpö-öljy ei tätä tee ilman korkeaa puristusta.

Onneksi tää on legendatopikki - tuo puhe räjähtämisestä sopii tänne kuin nyrkki silmään ;)

Kyllä se vain palamista on. Nakuttaminen on enemmänkin sitä räjähtämistä (ei sekään välttämättä kunnolla) - ja jokainen tietänee, mitä nakutus tekee moottorille. Hajottaa koneen, mäntään reikää jne. Ja useimmiten nakuttamisessakin "räjähtää" vain osa poltettavasta tavarasta - Kuten Tiittanenkin taitaa sanoa, oikeaa räjähdysmoottoria ei ole ollut tai jos on ollut niin siitä ei ole jäänyt mitään jälkipolvien ihmeteltäväksi :P
Ts. Edes Dieselkoneet ei ole lähelläkään räjähdysmoottoria.
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 5.8.2009 23:56

Kyllähän se bensan räjähtäminen tähän topicciin sopii kuin nenä (jompaan kumpaan) päähän...

Karkeesti ottaen voidaan todeta että palaminen (jota siis todellakin normaalisti käyvässä moottorissa yksinomaan esiintyy) tapahtuu kymmeniä metrejä sekunnissa, detonaatio satoja metrejä sekunnissa, ja varsinainen räjähtäminen tuhansia metrejä sekunnissa.
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
Veli-Vihannes
Pyörä:
Salainen projekti X
Paikkakunta:
Kouvola :(
Liittynyt:
24.4.2007 15:30

ViestiKirjoittanut Veli-Vihannes » 7.8.2009 11:11

Pakko kertoa tämä: Mummoni on kertonut minulle usein, kuinka vaarini nuorempi serkku ajoi 60-luvulla Pappa-Tunturilla(?) ilman äänenvaimenninta. Kuulemma Kotkan poliisit kyselivät vaariltani usein, kuka teillä ajaa ylinopeutta ja häiriköi. Oli kuulemma liikennerikkoja saatava äkkiä kiinni. Wanhan ajan meininki ollut kyllä hurjaa, vaimentamaton Papiska taitaa kulkea sen 45km/h. :)
Jeejee
Braindead
Pyörä:
Tunturi City Puch vm. ??
Paikkakunta:
Raahe
Liittynyt:
8.7.2006 21:31

ViestiKirjoittanut Braindead » 7.8.2009 12:40

Veli-Vihannes kirjoitti:Pakko kertoa tämä: Mummoni on kertonut minulle usein, kuinka vaarini nuorempi serkku ajoi 60-luvulla Pappa-Tunturilla(?) ilman äänenvaimenninta. Kuulemma Kotkan poliisit kyselivät vaariltani usein, kuka teillä ajaa ylinopeutta ja häiriköi. Oli kuulemma liikennerikkoja saatava äkkiä kiinni. Wanhan ajan meininki ollut kyllä hurjaa, vaimentamaton Papiska taitaa kulkea sen 45km/h. :)


60-luvun papiskathan on ollu mun käsittääkseni astetta pirteämpiä. Eikö tämä aika juuri ollut sitä Sakko-Tunturien aikaa jolloin Tunkat porhalsivat vakio kamoilla +60 km/h? Ainakin kaverin sedällä on 59 vai oliko se 58 vuoden tunturi, pappa-tunturia edeltävä malli, oliko se joku tunturi tuuli niin se täysin alkuperäisillä osilla entisöitynä kerää huippuja pitkästi päälle 60 km/h. Ihan pirteä kampe.
Pappis79
Pyörä:
-tön
Paikkakunta:
Äänekoski
Liittynyt:
22.8.2008 16:24

ViestiKirjoittanut Pappis79 » 7.8.2009 14:54

Braindead kirjoitti:...oliko se joku tunturi tuuli...


Taisi olla Tunturi Tuisku? Muistaakseni juuri nuo 50-luvun lopun ja 60-luvun alun Tunturit olivat näitä ns. sakkomalleja.
Braindead
Pyörä:
Tunturi City Puch vm. ??
Paikkakunta:
Raahe
Liittynyt:
8.7.2006 21:31

ViestiKirjoittanut Braindead » 8.8.2009 13:14

Pappis79 kirjoitti:
Braindead kirjoitti:...oliko se joku tunturi tuuli...


Taisi olla Tunturi Tuisku? Muistaakseni juuri nuo 50-luvun lopun ja 60-luvun alun Tunturit olivat näitä ns. sakkomalleja.


Juuri se. Valmistusmäärä on kuitenkin erittäin pieni, oisko ollu jotain 300 kpl. Ja uskon että näihin päiviin on säilynyt varmaan sata, jos sitäkään.
Virheilmoitus
Paikkakunta:
Mikkeli
Liittynyt:
19.3.2008 21:16

ViestiKirjoittanut Virheilmoitus » 16.8.2009 13:22

Papiskalla tuli viimekesänä ajeltua löpöt tankissa :)
420
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56

ViestiKirjoittanut Betaversio » 16.8.2009 14:33

Ak^ kirjoitti:Papiskalla tuli viimekesänä ajeltua löpöt tankissa :)


Mites toimivuuden laita? :roll:
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
ihansama
Paikkakunta:
Kuhmoinen
Liittynyt:
24.6.2008 16:17

ViestiKirjoittanut ihansama » 16.8.2009 18:43

tuo astetta pirteämpi papiska tais tulla markkinoille vuonna-61. ja se vedettiin vuoden päästä pois myynnistä. asia voi kyllä olla toisin mutta itsellä on tällainen tieto.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista