tientuk3 kirjoitti:Täältäkin ääni uuden johtosarjan rakentamiselle. Jos johdot käryää ja valot on kytketty ilman (edes!) abikoja, kannattaa nakata piuhasarja roskiin ja vetää uudet.
Derbiin tein johdot ja paluuta entiseen ei ole
johtosarjaan sisältäen valot, jarruvalot, vilkut, bensavalo, töötti ym. meni piuhaa n. 20 metrin edestä.
Näin on. Muutaman kerran ihmetelty vanhoja mopoja, joissa ei tuntunut mikään valo valaisevan yhtään ja jännitteet alhaalla, vaikka pitäisi tulla reilusti ampeereja. Syy on ollut usein sama; alimitoitetut johdot on korroosio syönyt ja kaikki liittimet ruostepaskassa.
Muutama vinkki johtosarjan tekoon:
1) Käytä oikean paksuista johtoa. Esim. 10A --> 1.5mm2;; 16A --> 2.5mm2
Liian ohut johto aiheuttaa liian suuren resistanssin, johto kuluttaa ns. itsensä lämmittämiseen sähköä. Voltit tippuu helposti valokannallakin 11V:tiin, jos lamppu palaa ja väärää piuhaa. Ohut halpa piuha on vielä herkkä korroosiolle.
2) Liitosten teko. Käytä laadukkaita liittimiä, ja purista liittimet kunnolla johtoon. Tärkeimpänä, suojaa johtoliitokset kutitesukalla äläkä sähköteipillä! Abico-liitin ja siihen yhdistetty kuparikaapeli ovat yllättävän herkkiä hapettumaan ja aiheuttamaan sähkövikoja. Mieluiten kannattaa vielä tinata puristuksen jälkeen kuparikaapeli ja abico-liitin yhteen, laadukas lyijytina oikein tinattuna estää kuparin ja abico-liittimen pellin reagoinnin keskenään ja sähköinen kontakti pysyy hyvänä.
3) Jos 2 sähkökaapelia yhdistetään ja ne eivät perjaatteessa tarvitse liitosta irroitukseen, tinaa suosiolla johdot yhteen ja suojaa kutissukalla. Erilaiset "easy" johdonjatkapuristusliitokset ovat syvältä ja aiheuttavat hapettumaa ja korroosiota.
4) Jos teet johtosarjan, tee kunnolla, että kestää seuraavat 200 vuotta. Jos et halua tehdä kunnolla, elä tee ollenkaan, turhaa vaiva ja ajankulua. Muistutuksena, eihän rakennuksiinkaan vaihdeta sähköjohtoja uusiin kuin about yli 50v välein.