JariVV kirjoitti:Tästä eteenpäin on sitten tarkoitus hyödyntää jossain määrin Blairia. Mä kun oon jo 39-vuotias heppu joka on ollut harrastamisessa mukana jo 16-vuotiaasta saakka (enimmäkseen kilpa- ja katuautoja, mutta myös 2T-enskoja) niin monesti olen huomannut että omat aavistukset ja visiot on toimineet varsin hyvin.
joo, mä olen aina töissä todennut että mopon viritys ei ole VAIN teinien etuoikeus. Itse harrastan mopon virittämistä pojat yli 40v sarjassa.
mitä virittämiseen ja laskentaan tulee niin olen paljolti nojannut omaa käsitystä yleisestitekniikasta/fysikaalisista ilmiöistä simulointiin ja laskentaan.
Sama pätee myös mopon virityksessä ihan oman koulu/työtaustan takia ja mopoilussa se johtuu siitä etten mopovuosien jälkeen pahemmin ole mopojen kanssa ollut tekemisissä. Eikä silloin 15 vuotiaana ollut paljoa tietoa eikä taitoakaan. Mopon virityksessä olen kokenut laskenna ja simuloinnin tavaksi jolla olen korvannut virittäjävelhojen vuosien kokemusta. Itse olen koittanut opiskella mm 2t teoriaa noilla alan gurujen kirjoilla.
Yhden pro-tason tuunarin tunnen kohtuudella hyvin ja iloksi olen huomannut että joissain asioissa en ihan kamalan kaukana ole häne näkemyksistään. Toki minulla on valovuosien matka hänen tasolleen.
Laskenta ei todellakaan ole autuaaksi tekevä vaan oikeammin lisämauste asioiden ymmärtämiseen. laskenta/simulointi/mallinnus on juuri niin hyvää kuin ihmisen tekemät mallit kuvaavat tapahtuman fysikaalisia ilmiöitä. Itse suhtaudun laskentaan yhtenä mitoituksen apuvälineenä, kokemus on vähintäin yhtä tarkeä. Jos kokemuksen pystyy sitten vääntämään koodiksi/malliksi/fysikaaliseksi ilmiöksi tai sanallisesti selittämään niin ollaan jo aika pitkällä esim 2t sielunelämässä. Minkään ymmärryksen ja onnistuneen virittämisen ehto laskenta ei todellakaan ole.
JariVV kirjoitti:
Olen myös laskeskellut ja rakentanut paljonkin moottoreita itselleni ja muille, mutta mun mielestä noi laskuohjelmat eivät oikein koskaan ole olleet NIIN luotettavia, että olisivat omille aavistuksilleni oikeasti pärjänneet.
Enkä mä tässä tarkoita elvistellä sitä miten mä oon kova jätkä vaan tälläset tilanteet on mulle vaan tullu eteen monia kertoja ja jossain vaiheessa sitten vaan luovuin tosta hillittömästä laskemisesta, koska käytäntö vaan on niin pienestä kiinni että voisin kunnolla luottaa matemaattisiin malleihin.
jep, tuo no aivan totta. Itse joudun työssäni käyttämään simulointimalleja ja vertaamaan niitä mittausdataan. aika usein olen saanut harmikseni todeta mallien toimivan tarkasti vain suppealla käyttöalueella. tämä pätee myös noiden 2t simulointiohjelmiin. simulointitasoltaan ne kuvaavat fysikaalisia ilmiöitä kohtuullisen vaillinaisesti. Tämä korostuu etenkin palamisen mallintamisessa. Tyypillisestihän nuo palamismallit ovat ns ei-ennustavia joissa etukäteen tiedetään/osataan palotapahtuma virittää kohdalleen.
JariVV kirjoitti:
Joten luotan omaan visioon aika paljon ja tiedän ettei tällasilla puheilla ketään vakuuteta mutta eipä se pointtini olekaan.
Kertokaa te, jotka olette Blairilla tehneet putkia niin ovatko käytännön tulokset täysin vastanneet suunnittelemaanne? Esim. jos olette tehnyt Evo1-putken ja sen jälkeen Evo2-putken, joiden periaate on lähellä toisiaan mutta olettee halunneet jollekkin rpm-alueelle käytöksen muutosta. Miten paljon siis luotatte Blairiin?
jos ei ole kokemusta ja sen myötä tullutta näkemystä/vaistoa, ei paljoa jää muuta kuin nuo simulointiohjelmat tai vakkapa tuo blairin putken mitoitusohjelma. Blairin laskentamallin käyttö putken mitoitukseen vaatii kokemusta/tietoa/ymmärrystä parametrin vaikutuksesta moottorin luonteeseen. Kuten Sarvi taisi tuolla aikaisemmin todetakin, nuo blairin kavat on hyvä lähtökohta meille autotalli-tu(u)nareille joilla ei muuta ole.
valitettavasti en ole pääsyt omia mootttorin tekeleitä testaamaan penkissä joten varmaa tietoa ei ole , mutta jotain "sinnepäin" tulosta olen simulointi- ja laskentaohjelmien avulla saanut aikaan.
niin,
nuo laskentakaavathan tavallaan on kokemuksen siirtoa/esittämistä matemaattisfysikaalisessa formaatissa. Onnistumisen edellytyksetkin ovat väärin käytettäessä/tulkittaessa yhtä huonot kuin väärin instrumentoitu moottorin mittaustulosten tulkinta.
tulipahan taas pitkästä aikaa kirjoitettua...eri asia kuinka paljn tässä oli asiaa ja kuinka paljon pashaa
...Er houston we have a problem here...