Sarven kanssa samoilla linjoilla monessakin asiassa.
Tuo kampikammion tilavuuskin on niin 2-piippuinen juttu. Suuri tilavuus voi täyttyä aika paljonkin pidempään YKK:n jälkeen mitä pieni. Pienellä saadaan seosvirtaus yleensä aikaisemmin liikeelle (
casereed), mutta vastaavasti se muodostuu tulpaksi, jos seosvirran energian olisi mahdollista vielä tässävaiheessa täyttää suurempaa kampikammiota.
Mäntäohjatussa täytöksen alun voidaan katsoa alkavan samaan aikaan, mutta sen päättymiseen vaikuttaa oleellisesti kampikammion tilavuus. Tilavuudella on myös vaikutusta imettyyn kokonaismäärään. Casereed rakenteessa Alkamisajankohtakin on rippuvainen tilavuudesta.
Kampikammion tilavuushan tulee muistaa jakaa 2:een osaan. Teholliseen ja tehottomaan. Tehollinen tilavuus muuttuu ja tehoton on vakio. Sylinterin halkaisijan ja iskunpituuden muuttaminen vaikuttaa teholliseen tilavuuteen. Muu on tehotonta tilavuutta. (
Tehoton on oikeastaan kyllä hiukan väärä termi). Harva muistaakaan, että männän imuhelman lyhentäminen on sekin tilavuuden kasvattamista, vaikka tilavuusmuutosta toimenpiteellä ei varsinaisesti haetakkaan. Sama asia koskee esim huuhtelukanavien jyrsimistä suuremmiksi.
Reed valve spacereiden tarkoituksena on enimmäkseen säätää läppien sijaintia suhteessa kanaviin. Näin on esim RD350 koneessa. Alkuperäisessä rakenteessa seoksen kulku ei ole paras mahdollinen varsinkaan takahuuhtelun osalta. Spacer kasvattaa tietenkin myös kampikammion tilavuutta. Dynossa ovat noilla saaneet jopa parannuksia aikaisiksi, mutta kuinka suuri osuus tästä on sitten se seoksen paraantuneesta kulusta johtuvaa ja kuinka suuri osuuus on kampikammion tilavuuden muutoksen ansiota voidaan vain arvailla.
Männän massan lisäämisestä sen verran, että itse en myöskään lähtisi männän massaa lisäilemään millään. Viisaintahan se täyte olisi sijoittaa sellaiseesn paikkaa jossa siihen ei kohdistu moottorin liikkuvien osien liike-energiaa. Käytännössä siis kampikammion seinämät ja läppähohjatuissa myös läppäkotelo.
Vauhtipyörän massasta myös sen verran, että mielestäni vauhtipyörä pitäisi mitoittaa niin suureksi kuin se omaan makuun on mielekästä. Ei yhtään kevyemmäksi. Joskus se massan lisääminen orkkis painoon tuottaa mukavamman tuntuisen moottoriluonteen, mitä kevennetty. Kannattaa tosiaan muistaa jo aiemmin mainittu, että molemmissa tapauksissa (
kuten kaikessa muussakin) mitään et saa ilmaiseksi. Aina se on jostain toisesta pois.
Sarvi-Perkele kirjoitti:...kampikammion puristussuhteen täytyy olla harmoniassa sen kanssa miten "imevä" putki tehdään...
Juuri näin. Mietin joskus aikaa sitten YEIS säiliön liittämistä sylinterin takareunaan oman kanavan kautta (
muistatko?). Kyselit sillon mikä ihmeen voima sen seoksen sinne sylinteriin ajaisi. juttu jäi silloin kesken kun tuli muutakin hommaa, mutta tuota pakoputken vaikutusta mietin ja sitä minkä verran voidaan katsoa olevan apua tämän kanavan molemmille puolille sijoitettujen kanavien virtausten imuvaikutuksesta. Eli YEIS olisi siis toiminut seosvarastona jota täyttää seoksen virtausenergia kuten normaalistikkin normaalin virtaussuunan päättymisen jälkeen ja AKK:ssa olisi hyödynnetty pääosin pakoputkea (
ainakin osaan tästä seosmäärästä) imemään seosta sylinteriin.
Tässä valossa hiukka herättelisin uudelleen juttua samasta aiheesta.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein