Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

Jepex
Liittynyt:
10.11.2006 20:02

ViestiKirjoittanut Jepex » 17.12.2010 23:57

rossipoika kirjoitti:
Jepex kirjoitti:
Betaversio kirjoitti:Mittailet vakioputken mitat ja rupeat rosterista rakentelemaan pakarin vakioputken mitoilla samoilla taivutuksilla. Ei tartte sitä alkuperäistäkään kipaletta tuhota.

Toinen vaihtoehto on tehdä pakoputki paloista "käänteisesti", eli leikkaat pakoputken pätkiksi ja sen jälkeen "katkaiset pätkät" vaikkapa kapeimmasta kohdasta ja levittää ne suoraksi. Sitten kopioi palaset rosterille ja sama "oikeaan suuntaan". Mutta jos tällästä pitää neuvoa niin oon erittäin skeptinen sen suhteen että hommasta tulee pajallakaan yhtään mitään. Mene pajalle ja ihmettele ja käytä järkeäsi. Siten ne asiat selviää parhaiten :)

Tai sitten kiillottelet sen alkuperäisen vakioputken ja lakkaat sen kirkkaalla lakalla - tai kromautat sen (maksaa hunajaa ja vähän raakatimanttejakin).


No siis jotenki toi homma ei mee nyt mun jakeluun, mutta pajalla kyl onnistus homma. Eikös onnistus että ostais tollase vakiputke, sit pilkkois sen putken niin että saan halkasemalla kartion muotin, ja sen piirrän rosterille, leikkaan ja kasaan sen.

Ei. Niinku täälä jo aika moni on sanonut, niin tuollasta 3-D kappaletta on mahdoton muokata yhdelle tasolle. Kokeileppa huvikses leikata paperista semmonen putkenpuolikkaan muotonen palanen (missä on sitä mutkaa) ja sitte pyöräytä se semmoseksi kolmiulotteiseksi putkenpuolikkaaksi. Ei tule onnistumaan.


No siis tarkotin että jos tekis kartioilla ton homman, eli ottais vakioputken, vetelis sivusta päin tollasia putkenpätkiä, niihin viilto että saa suoraks taputeltua, siittä sitte rosteri pelille muoto, sit sen rosteripellin kasailis ja siittä sit hitsailis ne kartiot yhteen.
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56

ViestiKirjoittanut Betaversio » 18.12.2010 0:01

Tossahan sulla on tavoitteena parantaa ulkonäköä, joten sä joudut sen rosteriputkenkin kasailemaan siten että se myös näyttää joltain. Ja se onnistuu ehkä helpoiten tekemällä uuden putken kokonaan. Taitoa se kyllä vaatii joka tapauksessa. :roll:
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Jepex
Liittynyt:
10.11.2006 20:02

ViestiKirjoittanut Jepex » 18.12.2010 0:17

Betaversio kirjoitti:Tossahan sulla on tavoitteena parantaa ulkonäköä, joten sä joudut sen rosteriputkenkin kasailemaan siten että se myös näyttää joltain. Ja se onnistuu ehkä helpoiten tekemällä uuden putken kokonaan. Taitoa se kyllä vaatii joka tapauksessa. :roll:


Rosteria sen takia että voin kiilottaa, eka meinasin että hitsais vaan alkuperäisen päälle rosterikuoren, muttei taida oikein onnistua. Niin onnistuisko toi kartio homma?
Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 18.12.2010 13:29

Totta helvetissä se onnistuu jos on semmonen kaveri joka sen osaa tehdä.

Ite en silti ehkä silppuais sitä vakioputkea, vaan ottaisin vaan mitat siitä, ja suunnittelisin siitä minkälaisia kartioita tarvii, ja ne saa sitten Conella printattua jne...

Toisaalta kun sulla ei oo mitään tehollisia tavotteita, niin sehän on ihan ok että "kun ite tekee niin saa semmosen kun sattuu tulemaan". Samalla periaatteella hiukan epäilen tuleeko ulkonäkö siitään parantumaan.

Kai siihen orkkisputkeenkin sais jonkun soman pinnoitteen jos homma on siitä kiinni?
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
Jepex
Liittynyt:
10.11.2006 20:02

ViestiKirjoittanut Jepex » 18.12.2010 14:52

Sarvi-Perkele kirjoitti:Totta helvetissä se onnistuu jos on semmonen kaveri joka sen osaa tehdä.

Ite en silti ehkä silppuais sitä vakioputkea, vaan ottaisin vaan mitat siitä, ja suunnittelisin siitä minkälaisia kartioita tarvii, ja ne saa sitten Conella printattua jne...

Toisaalta kun sulla ei oo mitään tehollisia tavotteita, niin sehän on ihan ok että "kun ite tekee niin saa semmosen kun sattuu tulemaan". Samalla periaatteella hiukan epäilen tuleeko ulkonäkö siitään parantumaan.

Kai siihen orkkisputkeenkin sais jonkun soman pinnoitteen jos homma on siitä kiinni?


Jeps jeps... no sen takia tekisin rosterista "vakioputken" että saisi kiilottaa sen.
topppsu
Pyörä:
eioo
Paikkakunta:
Rauma
Liittynyt:
1.4.2009 16:55

ViestiKirjoittanut topppsu » 19.12.2010 1:58

Kyllähän sen vakioputken kromauttamaan pystyy. En tosin muista hintoja mutta ei se niin kallista ole mitä sen luulisi olevan.
Jepex
Liittynyt:
10.11.2006 20:02

ViestiKirjoittanut Jepex » 19.12.2010 13:29

topppsu kirjoitti:Kyllähän sen vakioputken kromauttamaan pystyy. En tosin muista hintoja mutta ei se niin kallista ole mitä sen luulisi olevan.


No mutta ei se ainaskaan hyvän näköinen olisi, kun se on nähnyt elämää jo aika paljon...
topppsu
Pyörä:
eioo
Paikkakunta:
Rauma
Liittynyt:
1.4.2009 16:55

ViestiKirjoittanut topppsu » 19.12.2010 13:44

= Paljon lommoja tai vastaavaa?
Jepex
Liittynyt:
10.11.2006 20:02

ViestiKirjoittanut Jepex » 19.12.2010 20:24

topppsu kirjoitti:= Paljon lommoja tai vastaavaa?


Eii... mutta tyhjäsin putken, niin hiottu ympäriltään, kyl te tiiätte minkänäkönen on kun on hiottu.
topppsu
Pyörä:
eioo
Paikkakunta:
Rauma
Liittynyt:
1.4.2009 16:55

ViestiKirjoittanut topppsu » 19.12.2010 20:41

Niin mutta ensin hiot sen kunnolla sileäksi ja käyt kromauttamassa, näyttäs varmasti hienolta. Mutta tämä ei kyllä liity tehoputken tekemiseen, joten jatketaan vaikka yvllä jos jotain asiaa.
LaneKit
Pyörä:
Haussa
Paikkakunta:
Perähikiä
Liittynyt:
20.5.2009 20:20

ViestiKirjoittanut LaneKit » 19.12.2010 21:24

OT:na sanotaako et osta tg enoxi, siin o rosterine ja saat kiilotelle sydämme kyllyydestä :lol:
Yhe vääränpuole e- noxin nähny räxäs, ku oikeelt menevää ei taida olla.
Joo jatketaa putkien teosta --->
P..M
Liittynyt:
3.8.2010 23:39

ViestiKirjoittanut P..M » 19.12.2010 22:37

Jepex kirjoitti:
topppsu kirjoitti:= Paljon lommoja tai vastaavaa?


Eii... mutta tyhjäsin putken, niin hiottu ympäriltään, kyl te tiiätte minkänäkönen on kun on hiottu.

Jos on hyvin hiottu niin ei se ruma ole.
DerbyBoy
Pyörä:
Derbi X-Treme 50R -06
Paikkakunta:
Kokkola
Liittynyt:
22.6.2009 18:40

ViestiKirjoittanut DerbyBoy » 2.1.2011 17:53

Mistä sais ladattua ton blair exhaust 3? Ku tietopankissa linkit ei toimi ja ku koittaa googlata sieltä tulee vaa jtn pdf tiedostoja :s
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56

ViestiKirjoittanut Betaversio » 2.1.2011 18:39

DerbyBoy kirjoitti:Mistä sais ladattua ton blair exhaust 3? Ku tietopankissa linkit ei toimi ja ku koittaa googlata sieltä tulee vaa jtn pdf tiedostoja :s

1: lataa se kakkonen mieluummin, sitä ei oo sörkitty (siinä exelissä se kaava on jossainmäärin alkuperäisessä muodossa)
2: http://www.mediafire.com/?t87d51tpgo3mbvg Tuossapa linkkiä... Googlella olisit löytäny nopeemmin
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
DerbyBoy
Pyörä:
Derbi X-Treme 50R -06
Paikkakunta:
Kokkola
Liittynyt:
22.6.2009 18:40

ViestiKirjoittanut DerbyBoy » 2.1.2011 20:33

2. Maksimitehon kierrosluku
6. Putken alkuosan kerroin
7. Keskilieriön paksuuden kerroin
8. Peräpillin kerroin
9. Putken kartiokkuus
10. Pakoaukon keskimääräinen halkaisija

Kahtelin tuolta tietopankista noita teko ohjeita ja aloin ihmettelee siinä, että mistä noi yllämainitut tiedot saa repästyä? Ei ollu paljo apua niistä kuvauksista siinä alla. Itellä jonkinlainen visio on mutta en oo varma oonko oikeessa, että voisko joku hieman selventää noita? :D

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista