Lommot eivät haittaa menoa?
No siis, jos putki on ton mallinen, ne lommot tuskin menoa haittaa.
Meinaan, että voisikohan ne mahdollisesti rusentaa putkea kasaan jonka takia virtaus häiriintyy.
Noi putket on samannäkösiä mitä sillon aikaa ennen Tiittasta ja valmiita viriputkia on ihmiset ja mopopojat itse kyhäilleet. Niillä ei mitään mahtavia tehoja saada, joten ei ehkä mistään pikkulommoista kannata murehtia. Ton putket suurin hyöty ja hauskuus on niissä äänissä, kun jättää ton änkän tosta pois. Viritys on onnistunut, jos mopolla on hauskempi ajaa virityksen jälkeen mitä ennen oli.
Jos taas jotain hyötyä haetaan, voisi Muffler Racing putki modatulla alkukäyrällä olla ehkä paras ja helpoin. Maksaa muistaakseni 50 euroa ja meinaan vääntää ainakin tunan koneessa. Vielä jos laittaa vähän isompaa kaasaria, joku 14mm mikuni tai 16mm dellu phbg (dellorto SHAta kannattaa välttää jos vähänkään meinaa virittää), imukaulaksi kaasarin kokonen joko ostettu tai ite tehty; helpoin hitsata laippaan putki oikeeseen kulmaan ja hankkia BS- mallin PHBG dellortto ja laittaa vaan puutarhaletku tai vastaava imukaulan ja kaasarin väliin. Maltilla avartelee ja siistii kanavia, ja ehkä madaltaa vähän kantta. Näillä alkaa mopo jo olemaan pienellä työllä ihan jees tikissä. Hintaa tuli virityksille joku satasen paikkeille, vähemmälläkin voi päästä jos ostaa käytettynä kaasarin ja muita hilppeitä.
Miksi originaali osat ovat liiän pitkiä?
Koska sillon on mopot tehty 40 km/h kulkeviksi, eikä siihen ole 50cc koneelta tarvittu paljoakaan toimivaa pakoputkea. Tollanen käyrä on ollut hienon näkönen, helppo valmistaa, halpa valmistaa tai jotain muuta jonka vuoksi se on siihen laitettu. Sillä ei välttämättä ole mitään tekemistä pakoputken toimivuuden kanssa.