Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

[TEIKKU]
Liittynyt:
28.1.2009 8:55

ViestiKirjoittanut [TEIKKU] » 2.1.2011 21:37

DerbyBoy kirjoitti:2. Maksimitehon kierrosluku
6. Putken alkuosan kerroin
7. Keskilieriön paksuuden kerroin
8. Peräpillin kerroin
9. Putken kartiokkuus
10. Pakoaukon keskimääräinen halkaisija

Kahtelin tuolta tietopankista noita teko ohjeita ja aloin ihmettelee siinä, että mistä noi yllämainitut tiedot saa repästyä? Ei ollu paljo apua niistä kuvauksista siinä alla. Itellä jonkinlainen visio on mutta en oo varma oonko oikeessa, että voisko joku hieman selventää noita? :D

Nuo tiedot on muistaakseni sinne blair exhaystiin merkitty jokasen kohan numeron oikeaan alakulmaan. Ja kun vie hiiren siihen päälle, niin tulee selite näkyviin noille termeille.
Katso myynnissä olevat kohteet!
kossusukka Moderaattori
Pyörä:
Suzuki S1 -91, Aprilia RX -00, Yamaha PW80
Paikkakunta:
Jyväskylä
Liittynyt:
13.10.2007 23:34

ViestiKirjoittanut kossusukka » 2.1.2011 23:44

DerbyBoy kirjoitti:2. Maksimitehon kierrosluku
6. Putken alkuosan kerroin
7. Keskilieriön paksuuden kerroin
8. Peräpillin kerroin
9. Putken kartiokkuus
10. Pakoaukon keskimääräinen halkaisija

Kahtelin tuolta tietopankista noita teko ohjeita ja aloin ihmettelee siinä, että mistä noi yllämainitut tiedot saa repästyä? Ei ollu paljo apua niistä kuvauksista siinä alla. Itellä jonkinlainen visio on mutta en oo varma oonko oikeessa, että voisko joku hieman selventää noita? :D

Ihan lyhyesti, ne pitää heittää hatusta. Kohta 2 päätetään itse ja kohta 10 mitataan ja lasketaan, loput hatusta. Hauskaa on, että sinne hattuun kertyy lähemmäs oikeita lukemia pääosin kokemuksella ja 2t-tekniikan syvemmällä ymmärryksellä. Ja "oikeita" lukuja niille ei ole, ne kaikki määräytyy siitä mitä olet tekemässä, millaista putkea jne.
Kuvia tallielämästä | Suzuki PV Service Manual | Kokoelma moottoritekniikkaa | Mopoikä kokoikä, väliin mahtuu vain Alfa Romeoita
Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 3.1.2011 14:20

kossusukka kirjoitti:Ihan lyhyesti, ne pitää heittää hatusta. Kohta 2 päätetään itse ja kohta 10 mitataan ja lasketaan, loput hatusta. Hauskaa on, että sinne hattuun kertyy lähemmäs oikeita lukemia pääosin kokemuksella ja 2t-tekniikan syvemmällä ymmärryksellä. Ja "oikeita" lukuja niille ei ole, ne kaikki määräytyy siitä mitä olet tekemässä, millaista putkea jne.

No ei niitä nyt ihan hatusta kannata heittää jos ei aiheesta ole mitään ymmärrystä. Joskus johonkin runoilin miten ne kannattaa asetella, ja mitä minkäkin muuttamisesta seuraa. Koittakaa löytyykö sitä postausta vielä haulla.
Sen lisäksi excelissä itsessään se muistaakseni näyttää karkeasti ääripäitä mihin se putkea nakkaa jos tekee jotakin. Kun siis vie hiiren siihen solun kulmaan tai jonnekin.
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
DerbyBoy
Pyörä:
Derbi X-Treme 50R -06
Paikkakunta:
Kokkola
Liittynyt:
22.6.2009 18:40

ViestiKirjoittanut DerbyBoy » 6.1.2011 13:09

Sarvi-Perkele kirjoitti:
kossusukka kirjoitti:Ihan lyhyesti, ne pitää heittää hatusta. Kohta 2 päätetään itse ja kohta 10 mitataan ja lasketaan, loput hatusta. Hauskaa on, että sinne hattuun kertyy lähemmäs oikeita lukemia pääosin kokemuksella ja 2t-tekniikan syvemmällä ymmärryksellä. Ja "oikeita" lukuja niille ei ole, ne kaikki määräytyy siitä mitä olet tekemässä, millaista putkea jne.

No ei niitä nyt ihan hatusta kannata heittää jos ei aiheesta ole mitään ymmärrystä. Joskus johonkin runoilin miten ne kannattaa asetella, ja mitä minkäkin muuttamisesta seuraa. Koittakaa löytyykö sitä postausta vielä haulla.
Sen lisäksi excelissä itsessään se muistaakseni näyttää karkeasti ääripäitä mihin se putkea nakkaa jos tekee jotakin. Kun siis vie hiiren siihen solun kulmaan tai jonnekin.


Joo siinä oli aika monessa kohtaa sellainen punainen nurkka ja kun hiiren vei siihen niin siinä tuli astetta paremmat selitykset mitä tuolla tietopankissa on :)
jokelii
Liittynyt:
19.8.2009 17:05

ViestiKirjoittanut jokelii » 10.1.2011 12:24

Tässä olisi pari kuvaa putkesta minkä sain valmiiks jo 3kk sitten mutta pitäähän sitä pari kuvaa laittaa ekasta putkesta. Änkkä on ruma ja väärässä paikassa vielä muuten valmis.

http://www.aijaa.com/v.php?i=7287730.jpg
http://www.aijaa.com/v.php?i=7287731.jpg
http://www.aijaa.com/v.php?i=7287732.jpg
[TEIKKU]
Liittynyt:
28.1.2009 8:55

ViestiKirjoittanut [TEIKKU] » 10.1.2011 16:46

Aika hyvin oota osannu tehdä, mites kulkee/toimii tuo putki?
Katso myynnissä olevat kohteet!
motocrossman125
Liittynyt:
12.10.2008 21:41
yamaha dt 50x -08

ViestiKirjoittanut motocrossman125 » 11.1.2011 21:57

ajattelin kysyä teiltä koska tiedätte tästä!

Niin ostin tossa vähän aikaa tollase dalttonin ja kysyisin että miten saisin jonkinlaisen kurin putkeen katsastuksen ajaksi voiko sinne alkukäyrää hitsata vaan jonkun prikan vai onko muita keinoja
motocrossman125
Liittynyt:
12.10.2008 21:41
yamaha dt 50x -08

ViestiKirjoittanut motocrossman125 » 11.1.2011 22:09

ajattelin kysyä teiltä koska tiedätte tästä!

Niin ostin tossa vähän aikaa tollase dalttonin ja kysyisin että miten saisin jonkinlaisen kurin putkeen katsastuksen ajaksi voiko sinne alkukäyrää hitsata vaan jonkun prikan vai onko muita keinoja?
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 11.1.2011 22:10

Prikka tai joku hylsy heftillä kiinni, että on helppo irrottaa sieltä putkesta pois.
[TEIKKU]
Liittynyt:
28.1.2009 8:55

ViestiKirjoittanut [TEIKKU] » 11.1.2011 22:11

No vaihtoehto jos on vakioputki, niin hitsata sinne joku prikka paisarin liitoksen kohtaan. Joku 13mm reiällä. Jos tehari on, niin voihan siihen alkukäyräänki hitsata prikan vain pienellä hitsipisteellä. Mutta ei kannata sitte ajella ylimääräsiä, koska voi kon lämmetä kun ihan suulla on kuristusprikka.
Katso myynnissä olevat kohteet!
motocrossman125
Liittynyt:
12.10.2008 21:41
detsoni

ViestiKirjoittanut motocrossman125 » 11.1.2011 23:07

[TEIKKU] kirjoitti:No vaihtoehto jos on vakioputki, niin hitsata sinne joku prikka paisarin liitoksen kohtaan. Joku 13mm reiällä. Jos tehari on, niin voihan siihen alkukäyräänki hitsata prikan vain pienellä hitsipisteellä. Mutta ei kannata sitte ajella ylimääräsiä, koska voi kon lämmetä kun ihan suulla on kuristusprikka.


joo on vakioputki toi on varmaan helpoin keino ettei tarvi alkaa mitään rälläköimää/hitsaamaan että laitan siitä ja laitan parilla hitsitipillä kiinni prikan onko toi 13mm reikä sopiva kun on vähä isommat suuttimet et mitä jos laittas 12mm? raiskaisko koneen heti?
[TEIKKU]
Liittynyt:
28.1.2009 8:55

ViestiKirjoittanut [TEIKKU] » 11.1.2011 23:50

13mm reikähän niis on vakiona. Ja ei se vaikuta juurikaa paljoo onko 13mm vai 12mm. Voihan sitä varooksi laittaa 12mm. Niin menee ainaki tarpeeksi hiliaa. Ja pienempi suutin täytyy luonnollisesti laittaa, että toimii hyvin.
Katso myynnissä olevat kohteet!
jokelii
Liittynyt:
19.8.2009 17:05

ViestiKirjoittanut jokelii » 12.1.2011 22:28

[TEIKKU] kirjoitti:Aika hyvin oota osannu tehdä, mites kulkee/toimii tuo putki?

Onhan tuo tehokkaampi kuin täysin tyhjä vakioputki , mutta kun on tuo rajotettu puola niin ei saa kaikkia tehoja irti , mutta kyllä se nyttenkin ihan mukavan piikin ottaa.
nigoo
Liittynyt:
18.5.2006 15:31

ViestiKirjoittanut nigoo » 13.1.2011 23:25

Ei kyllä varmaa saa rajotetuilla sähköillä tehoja ku on aikas lyhyt = yläkierroksinen putki :D
jokelii
Liittynyt:
19.8.2009 17:05

ViestiKirjoittanut jokelii » 15.1.2011 0:42

nigoo kirjoitti:Ei kyllä varmaa saa rajotetuilla sähköillä tehoja ku on aikas lyhyt = yläkierroksinen putki :D

No joo ja onhan tuo vähän inhottava ajettava kun rajottaa 9400 kohdalla ja vielä lyhkäset välkät. Ykköseltä kolmoselle on silleen että ensiksi ykkösellä kun ottaa piikin ja melkee heti rajottimelle ja sitte kakkoselle niin lähtee kierrokset aika alhaalta. Tota se tekee kolmoselle asti ja sitte menee normaalisti. Mutta hyvä putki silti mielestäni varsinkin kun oli vasta eka.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista