Sarvi-Perkele kirjoitti:Zam, tuo on kyllä tosiaan perverssi rajoitus tuo 12 millin kassu. Mun kokemukset pienistä kaasareista rajottuu 16 milliseen, sen pienemmällä en oo konetta koskaan yrittäny edes puolivakavissani laittaa. Mistä ko. sääntö juontanee juurensa? Mitä kassua muuten käytät?
Tässä tapauksessa nuo kierrosluvut ja nopeudet ei kyllä anna suorituskyvystä mitään infoa, luulisin. 75 kmh ei vielä kummia tehoja vaadi, ja toisaalta kyllähän kone pienellä kuormalla kiekkaa jaksaa ottaa.
Noista sun jutuista nousee pari ajatusta mieleen. Jos kiekat on siellä 11 000 kieppeillä noin pienellä kassulla, niin virtausnopeus lienee jo todellisuudessakin melko hyvä. Tai ehkä kuitenkin realistisemmin virtausvastus sitä luokkaa että täytös jää huonoksi. Mitäpäs siis jos tähtäisikin olennaisesti matalampiin kierroksiin, ja vastaavasti kovempiin paineisiin? Noin lonkalta heitettynä saattaisi käydäkin niin että kokonaissuorituskyky olisi parempi jos mitoittaisi huipputehon esim 8000 rpm kantturoille, ja tekisi mm. pytyn ja putken sellaiseksi että se tuottaa killeriväännöt (viiskymppisestä, huh..). Lienee selvää, ettei esim joku RM-pytty joka on tehty kai reilusti yli 10 000 kiekoille pelaa kovin hyvin siellä 8000 kierroksella. Eikä myöskään yli kympin kiekoilla noin pienellä kassulla.
Kun olis aikaa ja vertailuarvoja, niin olis kiinnostava tommosta "rajoitettuakin" projektia kokeilla, olis muutamia aika hyvä ajatuksia mielessä siihenkin hommaan...
Tempaseppas Zam muutamat 150 m tai 200 m kiihdytykset, että sais vaikkapa edes jonkinlaista kiihtyvyysinfoa vertailupohjaksi!
sääntö tulee ihan turvallisuudesta. mopojen alusta/ajettavuus ja kuskien taidot taisi tulla jossain vaiheessa vastaan ja sen takia koneiden kulkua rajoitettiin. kaasarina mulla on mikunin 12 mm kiinni, varalla lortto. kulkujen puolesta lortto on aavistuksen huonompi antamaan tehoa korkeilla kierroksilla. kiihtyvyydestäe ei osaa sanoa mitään
pienen kaasarin takia virtausnopeudet kavavat ja sen myötä myös virtaushäviöt ja täytös huononee, kuten toteat. tämän p+ pytyn aukoja muokattiin aikanaan, muistaakseni, sx60:n (tai 80:n) portmäppiin perustuen. seurauksena oli liian suuri paon aukioloaika. ensi/pika-apuna alapään tiivistepinnan koneistuksella saatiin pytystä tuollainen kuin se nyt on. jälkikäteen kun ajoituksia laski käsilaskukaavoilla ja motalla, näyttää siltä että ajoitukset eivät aivan mahdottoman huonot ole. paon (ja huuteluiden)alareunaan tulevalla kynnyksellä ei ole kamalan suurta merkitystä koska mäntä muodostaa aina pienen pykälän, aika jonkä mäntä viettää akk:ssa tai akk:n läheisyydessa (jolloin pykälää ei pitäisi tulla) on pieni koko aukioloaikaan verrattuna. suurempi merkitys on sillä että aukiolo-ajat ja aika-alat ovat kohdallaan.
mutta pienen kaasarin kanssa pitää miettiä mitä tehdä...jossain mielessä voi miettiä, onko suurempi imun aukioloaika hyödyllinen, koska näin saadaan kaasarin kautta virtaamaan paremmin ilmaa ja parempi täytös. tai löysemmät lämptä. kokeilin joskus pelkkää läppää ja se ei tuntunut toimivan kunnolla, vääntöä tuli lisää mutta huioounopeudet tippuivat,tosin ero ei ollut kovin suuri persdynolla mitattuna. silloin tuo karhulan rata ajettiin 1:03 , kuivalla, ja alemmalle 8500 rpm:n mitoitetula putkella (kalpin taideteos). kone oli selkeesti vääntävämpi kuin nyt, suurin ero tuli kalpin putkesta.
aikanaan tein jonkun verran töitä ja kokeita kannen kanssa. silloin näytti että squishinopeuteen perustuvalla mitoituksella (purkat vakiona) kannella oli suurin merkitys maksiminopeuteen, persdynolla mitattuna kiihtyvyyden muutosata oli vaikea havaita. tosin mittausmenetelmät oli aika robusteja joten kyseenalaistan kyllä omat kokeeni!
mota ennustusten mukaan rm:n aukot sekä vm 79&80 että vm 78 aukot on kohdallaan jopa 12 mm kaasarilla. mutta suuri epäilykseni kohdistuu tuon motan kitkallisen virtauksen malliin koska kaasarin koolla ei näytä olevan paljoa merkitystä, jos yhtään, tehokäyrän muotoon tai max tehoon.
seuraava suurempi projekti, kunhan saan inspiraatiota, on ostaa 3 P+ pyttyä jotka pyrin tekemään 5 asteen paon portaissa ja niista sitten haarukoimalla koitan lähtä hakemaan optimiportmäppiä 12 mm kaasarille.
MOTA mustaakseni ennustaa nykyiselläänkin parhaan teho ja vääntöalueen tuonne 8500-9000 rpm alueelle, tosin kohtuullisen suurella aukioloajalla. tuo pitänee paikkaansa ainakin suuremmilla aasareilla. epävarmuudet liittyy annettuihin palo ja varsinkin huuhteluparametreihin.
pikkuprojektina on tarkoitus korjata tuo alaväännön puute...suunnitelmat ja materiaalit odottavat vain aikaa pajalla... no sytyn optimointi on osa tätä..mutta se taitaa jäädä tekemättä...säädettävä boxi maksaa 300-500 e+ dynoaika.ihanan kallista, perusennakkoa voi tietty koittaa säätää. kokeillaan ekana halpoja konsteja.
arvaus on että kone ei ole lähelläkään optimia saati limiittiä, koska tavallisella pumppubensalla kone ei ole lähelläkään detoamista. ja nimenomaan huonolla täytöksellä tuo detoaminen on ensimmäisiä tehoa rajoittavia tekiöitä..voihan olla että nykyinen kansi on tässä suhteessa onnistunut. pakokaasujen alhaiset lämpötilat (500 ja 550 c 10 cm päässä männän otsapinnasta) indikoi ehkä myös ettei kone ole vielä optimissa/limiitillä. Katsotaan nyt mitä seuraava kannen kehitysversio tuo tullessaan.
pitää muistaa että pienelläkin kaasarilla saadaan kone laulamaan..esim nuo minimotot joissa 15 mm kassulla otetaan 9 kw tehoja, vääntökäyrä voi noissa olla aika piikikäs. Kisasylinterin portmäpit on kuulemma skaalattuja Honda RS125:sta..tuo on tosinhuhupuhetta.
ensikesänä on tarkoitus pitää testipäivää ja siellä voisi tietty kokeilla noita kiihtyvyyksiä. Nyt pitäisi myös tehdä alustamuutoksia. kisalähdöissä mopo pyrkii ampaisemaan kohti kuuta...ja sprinttikilpailussa lähtö on todella merkittävä. alustamodaukset odottaa pajalla.
edittiä;
karkealla käsilaskulla laskeskelin että 75 km/h saattaisi tarvita semmoisen 5-6 kw tehon takarenkaalta. mutta nuo on sitten todella karkeita arvioita.
...Er houston we have a problem here...