Kaasuttimet

Ton__
Paikkakunta:
Joensuu
Liittynyt:
20.6.2010 14:36
Re: Kaasuttimet

ViestiKirjoittanut Ton__ » 25.3.2012 19:40

Saakohan tohon Detsonin vakio lorttoon kohokammioita erikseen mistään, kun en ainakaan nopealla nettiselauksella löytänyt?
Rajis-
Pyörä:
Bemari, KTM
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
30.7.2010 19:57
Re: Kaasuttimet

ViestiKirjoittanut Rajis- » 25.3.2012 19:56

Moposportista
Osaa kaupan!
Ex pärrät: Aprilia Sx -09, Typhoon x2, Aprilia Mx125 -07, Derbi DRD125 -09, Derbi -02, Stalker -99, Booster -00, Gilera RCR -06, Rieju Spike -10, Aprilia Amico -94, 125cc Monkey, Bse 160cc, Husse SMS -08, DT125Re Smoto, Derbi 300EXC, Husse WR125
Ton__
Paikkakunta:
Joensuu
Liittynyt:
20.6.2010 14:36
Re: Kaasuttimet

ViestiKirjoittanut Ton__ » 25.3.2012 20:36

Käykö tää kun tarviin vaan kammion vai mitä nuo "12 / 14 DD, 17,5 ED, 17,5 TS" tarkottaa?
-FinKing-
Liittynyt:
20.8.2011 21:15
Re: Kaasuttimet

ViestiKirjoittanut -FinKing- » 25.3.2012 20:59

Moro,

Itellä on toi Gilera SMT 2011. Mopo kulkee vakiona lämpimillä ilmoilla 50-55 km/h mittarin mukaan, mutta heti kylmien ilmojen tultua nopeus tippuu 45 km/h ja mopo tosi laiska.

Lueskelin vähän ja tarttisin vastauksia kysymyksiin. :nolo:

Auttaisiko seosruuvin säätäminen, vai onko mopossani tällaista?
Motot.netin Gilera SMT-artikkelissa sanotaan, että kaasuttimeni on Dellorto PHVA 17.5.

Sitten luin myös tästä kaasuttimen neulan säätämisestä. Miten tuo eroaa seosruuvin säätämisestä?

Mielellään en mopoa lähtisi virittämään, mutta säätöjä voin tehdä.
Ärsyttää, kun alan taas parin viikon päästä kulkemaan kouluun kouluun ja matkaa se 12km. Laiskalla mopollaliikkuminen kylmillä ilmoilla tuntuu niin tahmaamiselta, toisin kuin kesällä.

Neuvoja ja opastusta otetaan avosylin vastaan. :)
Rajis-
Pyörä:
Bemari, KTM
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
30.7.2010 19:57
Re: Kaasuttimet

ViestiKirjoittanut Rajis- » 25.3.2012 21:15

Ton__ kirjoitti:Käykö tää kun tarviin vaan kammion vai mitä nuo "12 / 14 DD, 17,5 ED, 17,5 TS" tarkottaa?

PItäs sopia, koska tossa lukee että menee phbn ;)
E: ja FinKing: sinuna en lähtis kaasariin koskemaan jos et ole perillä sen säätämisestä, mutta lukaise kuitenki tietopankin artikkeli 2t kaasarin säätämisestä. Moposi luultavasti kesälle sopivissa säädöissä, joten se käy nyt hieman laihalla kun kelit ovat kylmemmät. Luultavasti pari kokoa suurempi pääsuutin auttaisi asiaan.
Osaa kaupan!
Ex pärrät: Aprilia Sx -09, Typhoon x2, Aprilia Mx125 -07, Derbi DRD125 -09, Derbi -02, Stalker -99, Booster -00, Gilera RCR -06, Rieju Spike -10, Aprilia Amico -94, 125cc Monkey, Bse 160cc, Husse SMS -08, DT125Re Smoto, Derbi 300EXC, Husse WR125
Reetuhai2
Pyörä:
2xSuzuki Street Magic -98, 3xPappa Tunturi (-64,-72 ja joku 80vm), 2xGilera Stalker 50cc ja 70cc, Tunturi SuperSportin raatoja x3, Yamaha DT SM -06
Paikkakunta:
Vihti
Liittynyt:
30.6.2010 15:41
Re: Kaasuttimet

ViestiKirjoittanut Reetuhai2 » 25.3.2012 21:47

Jep, -FinKing-, vaiha kylmiks keleiks 5 numeroo isompi suutin, ni pitäs toimii hyvin.
Vakio mopo/skootteri on aina laiton. Myynnissä 2xvälikelin piikkirenkaita.
Ostetaan vaakakoneeseen sopiva Stage6 Pro, vaihdossa voidaan antaa Yasuni Z.
-FinKing-
Liittynyt:
20.8.2011 21:15
Re: Kaasuttimet

ViestiKirjoittanut -FinKing- » 25.3.2012 22:53

Okei, thanks näistä! ;)

Minkäs kokonen toi Gilera SMT suutin on? En pikasella googletuksella löytäny. :nolo:

Motot.netin suuttimen vaihto-artikkelissa luki, että kohokammion uraan laitettava kumitiiviste suositeltais vaihtamaan aina kun suutin vaihdetaan, joten semmosta tarttis myös.

Mistä kaupasta näitä kannattaisi lähteä metsästämään ja minkä hintasia noi on per kpl?

Miten toi suuttimen vaihdon vaikutus eroaa seosruuvin säätämisestä käytännössä? :roll:

Mutta hei, kiitti oikeesti kaikkille! Täällä näköjään uskaltaa kysyä ihan mitä vaan, ilman että joku tulee ylimielisesti dissaamaan.

Mitäs muuten laki sanoo suuttimen vaihdosta. Mietin että jos mopo menee yhtä kovaa kun kesälläkin, niin eihän se sitä suuttimen vaihtoa huomaa. :nolo:
Rajis-
Pyörä:
Bemari, KTM
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
30.7.2010 19:57
Re: Kaasuttimet

ViestiKirjoittanut Rajis- » 25.3.2012 22:59

Empä usko, että poliisit alkaa sun kaasaria purkamaan ja kattomaan suuttimen kokoa :lol: Ja suutin on dellorto 6mm kierteellä, saa melkeen jokasesta mopotarvike kaupasta. Ja ei sitä tiivistettä tarvi vaihtaa jokakerta, jos alkaa kusemaan kohokammion välistä bensaa niin sitten aikasintaan ;) Kaverin gileraan laitettiin muistaakseni 70-75 suutin, kun oli muuten vakio. En nyt valitettavasti muista tarkkaan. Ota se kaasarin pohja irti, katso minkä kokoinen suutin siellä on ja kokeile alkuun 5 nroa isompaa ;) Suuttimet maksaa yleensä 3-4e kpl.
Osaa kaupan!
Ex pärrät: Aprilia Sx -09, Typhoon x2, Aprilia Mx125 -07, Derbi DRD125 -09, Derbi -02, Stalker -99, Booster -00, Gilera RCR -06, Rieju Spike -10, Aprilia Amico -94, 125cc Monkey, Bse 160cc, Husse SMS -08, DT125Re Smoto, Derbi 300EXC, Husse WR125
kossusukka Moderaattori
Pyörä:
Suzuki S1 -91, Aprilia RX -00, Yamaha PW80
Paikkakunta:
Jyväskylä
Liittynyt:
13.10.2007 23:34
Re: Kaasuttimet

ViestiKirjoittanut kossusukka » 25.3.2012 23:03

Vakiosuuttimen koko vaihtelee hieman vuosimallin mukaan ja huollossa ne on saattanut vaihtaa suutinta joskus. Suosittelen tarkistamaan kaasarin sisältä mikä suutin siellä on sisällä, vähän kiusallinen tapa mutta saa varmimman tiedon.

Kohokammion tiivisteitä saa esim Moposportilta, mutta kannattaa kysyä jostain paikallisesta liikkeestä joka myy mopoihin varaosia. He voivat tilata tukusta niitä jollei hyllystä löydy. Tiivisteelle (yleensä pitää ostaa koko kaasuttimen tiivistesaja, eli ns. korjaussarja) hintaa tulee n. 7-13e, siinä on sitten kaikki tiivisteet kaasariin.
Itse en ole sitä tiivistettä vaihtanut muutoin, kuin ainoastaan jos tiiviste on litistynyt jo vanhuuttaan huomattavasti, tai se on muuten röpelöinen/rikki.

Seosruuvi vaikuttaa tyhjäkäynnille, pääsuutin täyskaasulle. Eli jos täyskaasulla mooaa, niin seosruuvi ei vaikuta mitään. Sensijaan jos esimerkiksi muuten pyörä toimii hyvin mutta irroittaessa kaasun (palautuminen tyhjäkäynnille) pyörän kierrokset jäävät korkeiksi, seosruuvilla voidaan säätää se tyhjäkäynnin seos kohdalleen jolloin ne laskeutuu minne kuuluukin. Samalla myös tyhjäkäynnin "puhtaus" (miten tasainen käynti jne) riippuu toki sen seoksen säädöistä.

Tuskin laki sitä kieltää, sitä voi tulkita niin monella tapaa. Tärkeintä on vain se, ettei mopo kulje liikaa, niin ei tule sanomista. :)
Kuvia tallielämästä | Suzuki PV Service Manual | Kokoelma moottoritekniikkaa | Mopoikä kokoikä, väliin mahtuu vain Alfa Romeoita
-FinKing-
Liittynyt:
20.8.2011 21:15
Re: Kaasuttimet

ViestiKirjoittanut -FinKing- » 25.3.2012 23:32

Okei. Varmaan huomenna sitten vähän tutkailen sitä kaasutinta. Vähän jänzkättää, kun eka kerta kun mitään mopon osaa avaan, mutta eiköhän se rauhassa tekemällä onnistu. Paljonko lisää nopeutta toi 5 isompi suutin tuo?
Meikko
Pyörä:
Husqvarna SMS 125 '09, Derbi DRD Pro SM 80cc '10, Tunturi Break -86, exät: Aprilia RS 50 '07 ja Peugeot XPS '06
Paikkakunta:
Parkano
Liittynyt:
26.10.2011 1:43
Re: Kaasuttimet

ViestiKirjoittanut Meikko » 25.3.2012 23:41

Kuinkas monta pollee menettää jos ajaa Airsalin 70:sel ja 17.5mm kaasuttimella eikä sillä suositellulla 19/21mm? Huomaako tota kuinka hyvin persdynos, ku rahatilanne on sellanen että muut osat saa mutta kaasuttimen voi tilailla vasta myöhemmin? Mistä muuten löytyis 21mm PHBG:lle imukaula? Gearpartsis on Barikitin tekemiä, mut kaikki on saanu yhden tähden käyttäjien arvosteluis niin ei kovin herätä mielenkiintoo :)
"Four wheels move the body. Two wheels move the soul"
Reetuhai2
Pyörä:
2xSuzuki Street Magic -98, 3xPappa Tunturi (-64,-72 ja joku 80vm), 2xGilera Stalker 50cc ja 70cc, Tunturi SuperSportin raatoja x3, Yamaha DT SM -06
Paikkakunta:
Vihti
Liittynyt:
30.6.2010 15:41
Re: Kaasuttimet

ViestiKirjoittanut Reetuhai2 » 26.3.2012 0:05

Ei siittä hirveesti tehoo jää pois, hyvin se silläki pelittää.

-FinKing-, hyvin se menee, kun rauhassa teet, ja kun on kunnon ohjeet. Isommalla suuttimella vois mennä saman verran mitä kesällä.
Vakio mopo/skootteri on aina laiton. Myynnissä 2xvälikelin piikkirenkaita.
Ostetaan vaakakoneeseen sopiva Stage6 Pro, vaihdossa voidaan antaa Yasuni Z.
Rajis-
Pyörä:
Bemari, KTM
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
30.7.2010 19:57
Re: Kaasuttimet

ViestiKirjoittanut Rajis- » 26.3.2012 1:12

Se kaverin gilera meni aivan vakiokuosissa 39 mun ex sx:än mittariin, mutta kun vaihdettiin järkevämmän kokoinen suutin, jakso se mennä jos sen 45-50 :D Noissa uudemmissa ei noista sun nopeuksista päätellen ole enään niin pieniä suuttimia, kuin noissa vanhemmissa vakiona. Kaverilla siis vm -09.
Osaa kaupan!
Ex pärrät: Aprilia Sx -09, Typhoon x2, Aprilia Mx125 -07, Derbi DRD125 -09, Derbi -02, Stalker -99, Booster -00, Gilera RCR -06, Rieju Spike -10, Aprilia Amico -94, 125cc Monkey, Bse 160cc, Husse SMS -08, DT125Re Smoto, Derbi 300EXC, Husse WR125
jepe-
Liittynyt:
21.3.2012 17:53
Re: Kaasuttimet

ViestiKirjoittanut jepe- » 26.3.2012 15:31

Mitens nuo osat kasataan? ihmetyttää ainakin kuvassa oikealla oleva soikea pätkä että minne se tulee?

Kuva
AapoV
Pyörä:
Honda Monkey -94
Paikkakunta:
Savitaipale
Liittynyt:
27.3.2008 14:43
Re: Kaasuttimet

ViestiKirjoittanut AapoV » 26.3.2012 15:44

Tuohon neulaan laitetaan tuo alempi pikkulevy johonkin loveen. Tuo ylempi o-rengas taitaa tulla sitten johonkin kohtaan neulaa, muistaakseni ihan ylös (lovet ovat siis luistin yläosassa). Neula laitetaan tuon luistin (lieriön) reiän läpi (luisti on nyt väärinpäin, eli tuo matalampi kolo tulee alapuolelle). Tuo metallilevy siis stoppaa sen neulan sinne. Tuo oikeinpuolimmainen ihmemetallipala laitetaan tuonne luistin sisään neulan ympärille, ettei neula pääse itsestään ylöspäin. Sitten jousi laitetaan luistin sisään. Kaasuvaijeri laitetaan ensin tuon kannen läpi ja sitten jousen läpi luistin alareunassa olevaan koloon. Toivottavasti on tarpeeksi selkeästi selitetty ;)

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista