nonniin ja pääasiassa äänenvaimentimia on kahdenlaisia, vapaavirtaus-, sekä reflexioäänenvaimentimia... tämä mistä ootte höpöttäny ny muutaman viestin ajan, onse vapaavirtausänkkä....
reflexiovaimennin koostuu siitä itse kuoresta, jonka sisällä on sitten kammioita, ja mahdollisesti putkia joissa "ääni" ja pakokaasut virtaavat kammiosta toiseen. periaatteita on pari näissä vaimentimissa(mitä itse käytän). ensimmäinen: Kun ääni "seilaa" kammiosta toiseen putkien välityksellä ääni kimpoilee sisällä monen seinämän kautta(kun tekee teitynlaisen kammiojärjestelmän) ja näin ääni hajoaa ja desbelit vähenee... toinen periaate on vähän fysikaalisempi: seuraava tilanne:
kun ääniaalto saapuu kammioon, jatkaa matkaa kammion seinää vasten, ja lopulta kimpoaa siitä takasin päin. seuraava ääniaalto tulee kammioon ja törmää ensimmäiseen aaltoon. Jos ääniaallon taajuus on oikea suhteessa kammion pituuteen, törmäysvaiheessa näiden kahden aallon "vaiheet" ovat toisiensa vastakohdat, ja ääni nollautuu... vähän sama kuin olisi sähkö virtalähteet: +2 V ja -2 V, nämä ovat summana 0...
näillä kammioilla kuitenkin tulee kaikennäköisiä ensi- ja jälkiheijastuksia yms. sekä kammion pituuden lisäksi leveys, ja korkeus vaikuttavat omalta osaltaan ääneen jne...vaikeita asioita samoin kuin 2-t teharin toiminta yms..
edellä olevasta selityksestä ei luultavasti saatu mitään selvää, mutta kuitenkin niin se toimii
, ainut oikea ongelma on äänen nopeus, joka on kuumassa pakokaasussa jotain aivan muuta kuin 340 m/s...
jä nämä reflexiovaimentimet ovat tietysti myös niitä "kuristimia", joka johtuu vastapaineesta, pakokaasut eivät pääse nopeasti ulos, ja tämä ahdistaa pakoputken muuta toimintaa yms. oikein toteutettuna reflexiovaimennin ei ole pahasti kuristava..
itse teen vaimentimia, jotka toteuttavat molempaa vaimennintyyppiä, sekä reflexio- että vapaavirtaus tekniikkaa, lopputulos on yleensä kohtuullisen hyvin hengittävä(vähän kuristava) ja hiljainen äänenvaimennin...
huhhuh tulipas tekstiä...
kyllä sillä polkupyörälläkin pääsee...