Hei!
Olen juuri hankkimassa Derbi Senda DRD Extremen ensimmäisen moponi ja omistan B-kortin joten minulla ei ole juuri yhtään kokemusta mopojen ajamisesta.
Ohjeita on tullut tässä luettua paljon ja tarvitsisin nyt selvennystä erityisesti miten vaihteita pitäisi käyttää.
Esimerkiksi jos tulen mopolla risteykseen jossa on liikennevalo punaisella ja saattaa pian vaihtua vihreäksi, miten kannattaa jarruttaa + vaihtaa vaihteita? Oletetaan vaikka että ajan 4. vaihteella ja nopeus about 30km / h.
Ekana ajatuksena olisi että jarrutan vauhtia pienemmäksi, kytkin pohjaan ja laitan vaihteen ykköseen? Sitten jos valo vaihtuu niin kytkintä laitan hitaasti ylös ja kaasulla hiljaa avitan nopeutta takaisin korkeammalle ja sitä mukaa laitan vaihteita korkeammalle niinkuin pysähdys nopeuksista yleensä mennään.
Epäselvää tässä on kun luin moottorijarrutuksesta (täällä
http://www.motot.net/wiki/Mopolla_ajamisen_alkeet) ja niissä varoitetaan erityisesti 2-tahtista mopoista niinkuin Derbiinallani:
Moottorijarrutus tarkoittaa nimensä mukaisesti moottorilla jarruttamista. Ajossa laitetaan kytkin pohjaan, vaihde pienelle ja kaasu pois. Sitten kytkintä päästettäessä alkaa takarenkaan liike pyörittää moottoria, ja saa kierrokset nousemaan seka vauhdin hidastumaan. Toisin kuin 4-tahtisilla, voimakasta moottorijarrutusta tulee ehdottomasti välttää 2-tahtimopolla. Öljyn saaminen pienenee minimiin, vaikka kierrokset nousevat. Pitemmän päälle kone väljistyy ja kylmänä voi leikata suoraan kiinni.No pakkohan minun on vauhtia hidastaa risteykselle mentäessä punaisen valon takia ja vaihteita pudottaa vai tarkoittaako tuo että vauhdin aikana jos alan nostaa kytkintä ylös jolloin mopo alkaa tekemään juuri tuota moottorijarrutusta?
Miten ihmeessä sitten tuossa tilanteessa selviän ilman moottorijarrutuksia jos valot nyt vaihtuukin vihreäksi ja nopeutta onkin alle 20km/h, vaihde ykkösellä?