hagatsa
- Liittynyt:
- 20.9.2017 15:48
Ekee kirjoitti:Saako tankki korvausilmaa? Oletko kokeillut uudella tulpalla?
Joskus myös rikkinäiset puolat saavat tuollaista aikaan, lämmetessä eivät toimi enää.
Kokeile vaikka alkuun ajaa ilman tankinkorkkia ja osta uusi tulppa.
Tankki saa ilmaa ja koitin uutta tulppaa. Sama homma. Pitänee tuo uusi puola sitten ostaa. Lisäksi tänään ilmeni alhaisilla kierroksilla kauheaa nykimistä.
veke02
- Liittynyt:
- 15.1.2017 17:27
Kato tuleeks hanast kunnol pensaa läpi ja ettei oo vesitippaa pääsuuttimes
Derbi drd pro 80cc "sport" #gromijää
Hmkuskipärrää
- Liittynyt:
- 18.4.2018 19:41
Mikä olisi hm vikana kun kuumenee aivan jäätävästi parin kilometrin jälkeen jo siten että sormet palaa heti palovammoille kun koskee pyttyyn tai putkeen. Jäähdytinnesteet vaihdettu eikä auttanut asiaan. Virit airsal 80cc ja leovince x fight putki kaasari 21mm dellorto. Neula toiseksi alin ja suutin 102(hitusen liian pieni suutin)mutta tuskin johtuu suuttimesta?
Hmkuskipärrää
- Liittynyt:
- 18.4.2018 19:41
futepoika22 kirjoitti:AUTTAKAA!!
Sym jet euro x 2006
Kylmällä koneella kulkee hyvällä tuurilla 40km/h kun kone lämpiää ni ihan pintakaasulla voi ajaa noin 20-35km/h ja pikkusenki enemmän kun painaa kaasua ni alkaa booaamaan ja sammuu.
Uusia osia testattu: läpät,cdi,tulppa,kaasari ja uus mäntä sisässä mut ei ala toimimaa ja kohta mennee hermot ja poltan koko paskan.
Liian pieni suutin jos koneen lämmitessä ei käy kunnolla ja sit kannattaa testaa muutenki säätöjä sitten katsot myös neulan asetukset käykö rikkaalla tai laihalla
Malagutisti
- Pyörä:
- IR'S Malaguti XSM, Japanin Jawa KX250, Derbi DRD Racing -05 "rotokmossi" ja Baijerilainen wiritys
- Paikkakunta:
- Kurikka
- Liittynyt:
- 11.10.2007 16:23
Hmkuskipärrää kirjoitti:Mikä olisi hm vikana kun kuumenee aivan jäätävästi parin kilometrin jälkeen jo siten että sormet palaa heti palovammoille kun koskee pyttyyn tai putkeen. Jäähdytinnesteet vaihdettu eikä auttanut asiaan. Virit airsal 80cc ja leovince x fight putki kaasari 21mm dellorto. Neula toiseksi alin ja suutin 102(hitusen liian pieni suutin)mutta tuskin johtuu suuttimesta?
Lämpeneekö syyläri(t) ylä- ja alareunoista, eli kiertääkö vesi? Putki nyt luonnollisesti kuumenee nopeasti ajossa, ja varsinkin pienellä suuttimella vielä enemmän. Ei siihen ole tarkoitus koskea. Vedenlämmöt lienee 60-80 °C jolloin se pyttykin polttaa kyllä sormia. Jos epäilyttää niin asenna kanteen vesilämpömittari. Ei liene keittänyt kuitenkaan, eli alkaa puskea höyrystyvää vettä ulos ylivuodosta?
Hmkuskipärrää
- Liittynyt:
- 18.4.2018 19:41
Malagutisti kirjoitti:Hmkuskipärrää kirjoitti:Mikä olisi hm vikana kun kuumenee aivan jäätävästi parin kilometrin jälkeen jo siten että sormet palaa heti palovammoille kun koskee pyttyyn tai putkeen. Jäähdytinnesteet vaihdettu eikä auttanut asiaan. Virit airsal 80cc ja leovince x fight putki kaasari 21mm dellorto. Neula toiseksi alin ja suutin 102(hitusen liian pieni suutin)mutta tuskin johtuu suuttimesta?
Lämpeneekö syyläri(t) ylä- ja alareunoista, eli kiertääkö vesi? Putki nyt luonnollisesti kuumenee nopeasti ajossa, ja varsinkin pienellä suuttimella vielä enemmän. Ei siihen ole tarkoitus koskea. Vedenlämmöt lienee 60-80 °C jolloin se pyttykin polttaa kyllä sormia. Jos epäilyttää niin asenna kanteen vesilämpömittari. Ei liene keittänyt kuitenkaan, eli alkaa puskea höyrystyvää vettä ulos ylivuodosta?
Syyläri kuumenee mutta ei vielä toistaiseksi ole keittänyt kun en ole raaskinut pitempiä matkoja ajella. Voisiko vika johtua vesipumpusta jos ei toimi kunnolla?
Malagutisti
- Pyörä:
- IR'S Malaguti XSM, Japanin Jawa KX250, Derbi DRD Racing -05 "rotokmossi" ja Baijerilainen wiritys
- Paikkakunta:
- Kurikka
- Liittynyt:
- 11.10.2007 16:23
Voi, jos se oikeasti ylikuumenee. Ratas voi olla hajalla tai siipi irti akselista. Se että sormet palaa ei oikein riitä vielä todentamaan.
Yhden minarellin remppasin tuossa, ja siinä oli siipi irronnut akselista, mutta ei ollut ongelmia lämpöjen kanssa siitä huolimatta, koska vesi lähtee lämmöstä johtuvan tiheysmuutoksen takia kiertämään myös ilman pumppua mopomoottoreissa. Eikö siinä ole lämpövaloa/lämpömittaria? Ellei niin
joku tämmönen vois olla kiva olemassa.BTW jos epäilet suuttimen olevan vähän pieni, mikset vaihda isompaa? Joo sopivasti laihalla tuottaa enemmän tehoa mutta herkästi tommonen nicasilpytty on kerrasta romu.
Hmkuskipärrää
- Liittynyt:
- 18.4.2018 19:41
Malagutisti kirjoitti:Voi, jos se oikeasti ylikuumenee. Ratas voi olla hajalla tai siipi irti akselista. Se että sormet palaa ei oikein riitä vielä todentamaan.
Yhden minarellin remppasin tuossa, ja siinä oli siipi irronnut akselista, mutta ei ollut ongelmia lämpöjen kanssa siitä huolimatta, koska vesi lähtee lämmöstä johtuvan tiheysmuutoksen takia kiertämään myös ilman pumppua mopomoottoreissa. Eikö siinä ole lämpövaloa/lämpömittaria? Ellei niin
joku tämmönen vois olla kiva olemassa.BTW jos epäilet suuttimen olevan vähän pieni, mikset vaihda isompaa? Joo sopivasti laihalla tuottaa enemmän tehoa mutta herkästi tommonen nicasilpytty on kerrasta romu.
Tänään vaihdan isompaa suutinta kun sain suuttimia siksi oli hieman pieni suutin. Ei oo lämpömittaria tai mitään mittaria mopossa jolla saisin lämpöjä katottuna. Jäähytinletkut lämpenee ja syyläri lämpenee myös pytyn ja putken kanssa. Putki ja pytty tosin lämpenee huomattavasti enemmän. Ennen mulla oli kiinni 70cc airsal ja siinä lämmöt meni normaalisti käsikädessä eikä ollut näin kuumana kun 80cc. Nestettä ei tunnu katoavan joten onko vika luultavammin vesipumpussa? Huomasin tossa kotiin ajaessa koulusta että mopo myös hyytyy ylämäkiin ja joutuu vaihtamaan pienemmälle ja muutenki mopo tuntuu suht laiskalta eli viittaa pieneen suuttimeen? Vai voiko hyytyminen olla jäähdytyksen vika myös?
Edit: Vesipumppu toimii normaalisti ja huomasin samalla että sielä on kiinni termostaatti joten otin senkin pois kannen keskimmäinen tiiviste oli palanu hieman kiinni. Käykö ihan normi am6 kannentiiviste tai tiivistesarjan tiiviste tuohon
Viimeksi muokannut Hmkuskipärrää päivämäärä 20.4.2018 6:42, muokattu yhteensä 1 kerran
Malagutisti
- Pyörä:
- IR'S Malaguti XSM, Japanin Jawa KX250, Derbi DRD Racing -05 "rotokmossi" ja Baijerilainen wiritys
- Paikkakunta:
- Kurikka
- Liittynyt:
- 11.10.2007 16:23
Tarkista ettei ole leikannut kiinni kun kerran kansi on jo irti. Laihalla käynti voi aiheuttaa hyytymistä ja pahassa tapauksessa lämpöleikkaamisen. Vesipumpun saat tarkistettua kun avaat sen kannen ja kokeilet että siipi on kiinni, sekä pyörittelet konetta nähdäksesi että siipi pyörii.
Muistaisin että johonkin airsaliin sopii irtorengas am6 tiivistesarjasta, mutta 80 voi olla senverran iso poraus että vaatii jo suuremman halkaisijan.
Hmkuskipärrää
- Liittynyt:
- 18.4.2018 19:41
Malagutisti kirjoitti:Tarkista ettei ole leikannut kiinni kun kerran kansi on jo irti. Laihalla käynti voi aiheuttaa hyytymistä ja pahassa tapauksessa lämpöleikkaamisen. Vesipumpun saat tarkistettua kun avaat sen kannen ja kokeilet että siipi on kiinni, sekä pyörittelet konetta nähdäksesi että siipi pyörii.
Muistaisin että johonkin airsaliin sopii irtorengas am6 tiivistesarjasta, mutta 80 voi olla senverran iso poraus että vaatii jo suuremman halkaisijan.
Vesipumppu pyörii normaalisti sen aukaisin eilen ja kannen keskimmäinen tiiviste oli siis palanut se missä on isompi ympyrä ja 4 pikku ympyrää. Olin kirjottanut eilen väärin kun sanoin sisempi tiiviste kanteen. Pytty on 50mm porauksella ja äkkiä katottanuna jos vaikuttaa asiaan. Pytty näytti ihan hyvältä äkkiä katsottuna enkä usko että on leikannut kun eikö lämpöleikkauksessa mopo kuitenkin sammu ajossa?
Flef
- Pyörä:
- Derbi Senda 50r 1998
- Paikkakunta:
- Vieremä
- Liittynyt:
- 3.5.2018 21:05
Eli tosissaan minulla on derbi senda vm. 1998 um koneella ja siitä löytyy vähä viritysosia (airsalin sylinteri, isompi kaasari ja tehoputki) Tuossa Airsalin sisäänajon aikana minulla meni tulpanhattu rikki ja sen jälkeen on ruennu pätkimään kun lämpiää. Huonolla tuurilla se jopa booaa ja sammuu. Uusi isomman lämpöarvon tulppa ja tulpanhattu on hommattu eikä kumpikaan ole auttanut. Mikä neuvoksi?
EDIT: Vika oli staattorissa
Viimeksi muokannut Flef päivämäärä 23.5.2018 23:00, muokattu yhteensä 1 kerran
gilsuu
- Pyörä:
- Nykyinen: Lolvo V70, Exät: Gilera SMT 2010 "Tiina" ja CPI SM 2007
- Paikkakunta:
- Ulvila
- Liittynyt:
- 31.10.2016 15:04
Flef kirjoitti:Eli tosissaan minulla on derbi senda vm. 1998 um koneella ja siitä löytyy vähä viritysosia (airsalin sylinteri, isompi kaasari ja tehoputki) Tuossa Airsalin sisäänajon aikana minulla meni tulpanhattu rikki ja sen jälkeen on ruennu pätkimään kun lämpiää. Huonolla tuurilla se jopa booaa ja sammuu. Uusi isomman lämpöarvon tulppa ja tulpanhattu on hommattu eikä kumpikaan ole auttanut. Mikä neuvoksi?
Mikä tulppa nyt? NGK BR9ES lähes pomminvarma vaihtoehto, itsellä toiminut sillä parhaiten aina. Ja mites seokset, onko kauheasti öljyä seassa? Kannattaa myös katsoa sytytysennakko
Flef
- Pyörä:
- Derbi Senda 50r 1998
- Paikkakunta:
- Vieremä
- Liittynyt:
- 3.5.2018 21:05
gilsuu kirjoitti:Flef kirjoitti:Eli tosissaan minulla on derbi senda vm. 1998 um koneella ja siitä löytyy vähä viritysosia (airsalin sylinteri, isompi kaasari ja tehoputki) Tuossa Airsalin sisäänajon aikana minulla meni tulpanhattu rikki ja sen jälkeen on ruennu pätkimään kun lämpiää. Huonolla tuurilla se jopa booaa ja sammuu. Uusi isomman lämpöarvon tulppa ja tulpanhattu on hommattu eikä kumpikaan ole auttanut. Mikä neuvoksi?
Mikä tulppa nyt? NGK BR9ES lähes pomminvarma vaihtoehto, itsellä toiminut sillä parhaiten aina. Ja mites seokset, onko kauheasti öljyä seassa? Kannattaa myös katsoa sytytysennakko
Mulla on tällä hetkellä BR10ES tulppa kiinni. Ajelen 3% seoksilla. Minä varmaan seuraavaks katon sen sytytysennakon.
Eeero
- Liittynyt:
- 21.5.2017 11:13
Joo o rupeaa pikkuhiljaa menemään motivaatio... Elikkäs siis rieju projektoitiin tässä talven aikana ja nyt ilmeni sitten uusia onglemia aivan puskista. Viime kesänä toimi, enkä ennen vian ilmenemistä oo oikeastaan yhtään venkslannu imukaulaa yms. Istui tosin alkutalven ulkona. Elikkäs siis rieju lähtee ihan ok käyntiin ja käy tyhjäkäyntiä kans ihan ok. Moottorin hetken lämmitessä niin rupee vetämään kierroksia tappiin varsinkin jos antaa ensin hieman kaasua. Yleensä tämän jälkeen on vaikea saada käyntiin ja jos saa, niin hetken päästä murahtaa ja sammuu vaan. Vaikuttais vähän imuvuodolta, mutta ainakin vähän suihkiessä bräkliiniä ei ilmenny ainakaan suuria muutoksia käyntiin.
Tässä nyt mitä itse ajattelen vian olevan: kaasuvaijerissa on jotain vikaa joka saa sen mahdollisesti jättämään kaasarin luistimen auki, magneeton- tai kytkinpuolen stefa vuotaa tai sitten vuotaa imukauval/ilmanputsarin alueelta. Onko talvi voinut tehdä kepposet ja mahdollisesti vaurioittanut esimerkiksi magneeton puolen stefaa tai vaikka läppärunkoa. Huomenna ajattelin purkaa koko imupuolen setin, putsata ja etsiä mahdollista vuotoa. Kertokaas jos on teillä jotain mielessä mistä voisi johtua!
E: Tekniikasta vielä sen verran että enoxi, hiilikuituläpät, ps 105, edellisen omistajan jäljiltä tod. näk vakio (phbn 16 )tyhjäkäyntisuutin, ryyppysuutin ja neula jossa sokka keskimmäisessä lovessa
E2: Jees en viittinyt uutta viestiä turhaan laittaa, mutta ongelma löytyi. Kun vakio kaasuvaijeri jakaantuu kahteen, öljypumpulle ja kaasariin niin siinä kotelossa jumitti luistin jonka seurauksena kaasarin kurkku jäi välillä auki ja kasteli sitten tulpan laittaessa käyntiin.
Viimeksi muokannut Eeero päivämäärä 6.5.2018 14:42, muokattu yhteensä 1 kerran
menee täyziii
Malagutisti
- Pyörä:
- IR'S Malaguti XSM, Japanin Jawa KX250, Derbi DRD Racing -05 "rotokmossi" ja Baijerilainen wiritys
- Paikkakunta:
- Kurikka
- Liittynyt:
- 11.10.2007 16:23
Tarkista että polttoaine virtaa kaasuttimelle hyvin. Kuulostaa siltä että moottori alkaa käymään laihalla kohokammion tyhjentyessä ja lopulta sammuu siihen. Samasta syystä kestää että käynnistyy kun kohokammion pitää täyttyä. Voisi johtua esim. Tukketuneesta hanasta, letkusta tai suodattimesta. Kannattaa tarkistaa myös tankin korvausilman saanti.
Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista