Tuo kolfpallo onkin hyvä esimerkki: täysin sileässä pallossa ilma törmää nätisti palloon ja kaartaa pallon sivua mutta heti pallon paksuimman kohdan jälkeen syntyy iso pyörre joka jarruttaa palloa. Montullisen pallon montut jarruttavat ilmavirtaa heti alusta alkaen ilman törmätessä palloon, mutta ilman sivuttaessa palloa nuo pienten monttujen saamat ilman pöreilyt pitävät ilman kiinni pallossa jopa ilman sivuttaessa tuon pallon paksuimman pisteen ja täten pallon taakse tuleva turbelenssi on pienempi ja jarruttavat kokonaisvoimat ovat pienemmät.
Paras olisi ilmanvirtauksen kannalta jos pallo olisi edestä sileä ja hieman ennen pallon paksuinta kohtaa alkaisi montut.
Eli jos aikoo sijoittaa noita monttuja kanavistoon, kannattaa sijoittaa niitä hallitusti ja rajatusti jyrkästi kaareneville pinnoille ja kaarenevien pintojen välittömään läheisyyteen.
Joku sanoi että kuopallinen pallo lentää kolmasosan pitemmälle, toinen sanoi että pulet pitemmälle ja paras väittämä oli että jopa kuusikertaa pitemmälle lentää pallo jossa on pieniä kuoppia kuin sileä pallo.
Toivottavasti edes jotain selkoa saatte selkottomasta teksistäni.... =D
Joten mihin niitä jarruja tarvitaan
Vauhti ei tapa, vaan liian nopea negatiivinen kiihdytys.