Retroilija
- Pyörä:
- Pappatunturi, 1999 GSX600F
- Paikkakunta:
- Pori
- Liittynyt:
- 31.10.2011 9:11
Levittävillä lukkorengaspihdeillä tottakai.
Yam4ha
- Pyörä:
- Piaggio| EX: Yamaha Dt -06, Derbi DRD PRO SM, MBK Nitro, Aprilia Rx
- Paikkakunta:
- Tupos
- Liittynyt:
- 10.4.2011 13:08
Mitä haittaa tulee jos on ajaa 6 lämpöarvon tulpalla kun vakio on 9 lämpöarvo?
Nimittäin nyt huomasin, että paikalla on tuo 6 lämpöarvon tulppa, entinen omistaja laittanut..
nevssons
- Pyörä:
- Derbi X-race, Suzuki Street magic proju
- Paikkakunta:
- Espoo
- Liittynyt:
- 9.1.2011 21:51
No tulpan sulamisen vaara on aika suuri jos on liian kuuma tulppa ja mäntäkin saattaa sulaa siinä mukana. Toisaalta mistäs sen ties jos entinen omistaja on kokeilemalla todennut kutosen hyväksi?
Oikeudet kirjoitus- ja asiavirheisiin pidetään. Mitään sanomaani ei tule eikä voi käyttää minua vastaan. En vastaa viestin sisällön aiheuttamista fyysisistä tai henkisistä vaivoista -
Putkea väsäämässä?
Retroilija
- Pyörä:
- Pappatunturi, 1999 GSX600F
- Paikkakunta:
- Pori
- Liittynyt:
- 31.10.2011 9:11
Mä toivon oikeesti et toi oli trolli.
Yam4ha
- Pyörä:
- Piaggio| EX: Yamaha Dt -06, Derbi DRD PRO SM, MBK Nitro, Aprilia Rx
- Paikkakunta:
- Tupos
- Liittynyt:
- 10.4.2011 13:08
Retroilija
- Pyörä:
- Pappatunturi, 1999 GSX600F
- Paikkakunta:
- Pori
- Liittynyt:
- 31.10.2011 9:11
Tai sit eräs joka sano et kuuma tulppa sulattaa männän.
Yam4ha
- Pyörä:
- Piaggio| EX: Yamaha Dt -06, Derbi DRD PRO SM, MBK Nitro, Aprilia Rx
- Paikkakunta:
- Tupos
- Liittynyt:
- 10.4.2011 13:08
aa. Mutta voihan se reijän tehä mäntään?
kossusukka
Moderaattori
- Pyörä:
- Suzuki S1 -91, Aprilia RX -00, Yamaha PW80
- Paikkakunta:
- Jyväskylä
- Liittynyt:
- 13.10.2007 23:34
Ennenkuin huumoriveikot veistelee trolliläppää tietämättömyyksissään (taino vieläkään emme tiedä kenelle trolliväite oli osoitettu, vaikka ainuttakaan trolliin viittaavaa en löytänyt), niin pitäisi varmaan miettiä että mitäs oikein se liian kuuma tulppa tekeekään? Miksi tulpassa on ylipäänsä lämpöarvo, mihin se oikein vaikuttaa ja miksi tulpan lämpöarvon valintaa hypetetään niin paljon?
Tulpan lämpöarvo kertoo, kuinka tehokkaasti lämpöä johdetaan keskielektrodista (se keraamisen osuuden keskeltä törröttävä tappi, sen ja sivuelektrodin [eli se kieleke joka tulee tulpan rungosta] välillä syntyy kipinä) sylinterin kanteen. Se keskielektrodihan on juuri sielä palorintaman keskellä ja sen ollessa niin pikkuruinen metallitanko jolle ei ole oikein mitään suoraa jäähdytystä, se lämpenee ihan tolkuttomasti. Tämän takia siitä pitää johtaa erityisen hyvin lämpöä pois viileään kanteen.
No, jos elektrodi käy liian kuumana, päästään termiin hehkusytytys. Elektrodi pysyy kovemmilla kierroksilla kokoajan niin tuhottoman kuumana huonon jäähdytyksen (liian pienen lämpöarvon vuoksi), että se alkaa ehkä jopa hehkua.
Pointti on tässä, kun se elektrodi on liian kuuma, mäntä tulee ylös ja rutistaa sitä bensa/ilma seosta tarpeeksi paljon kasaan muodostaen luonnollisesti kovan paineen sinne, siellä keskellä palotilaa oleva ylikuuma elektrodi sytyttää sen seoksen paineen noustessa tarpeeksi. Eli se bensa/ilma kiisseli syttyy ilman kipinää, vain sen liian kuuman elektrodin vuoksi.
Kone alkaa nakuttamaan kuumana kovilla kierroksilla. Tästä päästään taas nakutuksen ongelmiin, jotka löytyy googlella hyvin helposti (hakusana: nakutus).
Kun se soossi alkaa palamaan liian aikaisin, liekkirintama voi syttyä huomattavasti aiemmin kuin kipinä edes yrittäisi sytyttää sitä, palamisesta syntyy kova paine ennenkuin mäntä on edes ylhäällä. Vähän sama kuin hakkaisi lekalla sitä mäntää. Kyllä, se todellakin voi ja todennäköisesti reijittääkin sen männän, tuskin kuitenkaan ensipolkaisulla mutta kilometrien kertyessä varmasti jollain ajokerralla kokee jännittävän yllätyksen kun männänlaki löytyy kampikammiosta.
Retroilija
- Pyörä:
- Pappatunturi, 1999 GSX600F
- Paikkakunta:
- Pori
- Liittynyt:
- 31.10.2011 9:11
Ajattelin nääs että jos jätkä puhu tuosta Piaggiosta ja tietopankissaki lukee että ilmajäähyyn menee vielä kutone.
kossusukka
Moderaattori
- Pyörä:
- Suzuki S1 -91, Aprilia RX -00, Yamaha PW80
- Paikkakunta:
- Jyväskylä
- Liittynyt:
- 13.10.2007 23:34
Joo hyvä pointti, jos auttaa haluaa Yam4haa ongelmassaan, niin olisihan se kiva jos tietäisi edes mikä pyörä on kyseessä...
Yam4ha
- Pyörä:
- Piaggio| EX: Yamaha Dt -06, Derbi DRD PRO SM, MBK Nitro, Aprilia Rx
- Paikkakunta:
- Tupos
- Liittynyt:
- 10.4.2011 13:08
No ei varmaan kovin vaikea päättää kun mopopuolella kysyn ja kuten tuolla vasemnalla sivulla lukee Yamaha dt.. mutta joo parempihan se on aina mainita.
Yam4ha
- Pyörä:
- Piaggio| EX: Yamaha Dt -06, Derbi DRD PRO SM, MBK Nitro, Aprilia Rx
- Paikkakunta:
- Tupos
- Liittynyt:
- 10.4.2011 13:08
Jaa-a, kaverilta sain 9 lämpöarvon tulpan ja ei sitten millään sillä lähde käyntiin..
Toimiva tulppa on ja kokeilin myös ilma/seosruuvia eriasennoissa, mutta ei mitään vaikutusta.
Niin ja voiko tuo 6 lämpöarvon tulppa olla syypä siihen, että alakiekoilla paukkuu ja rötää miten sattuu? Suutin on 90, vireinä kuriton vakioputki ja siinä kyljessä vapari. En usko, että suutin olisi liian iso kun just pienensin sitä 5 numeroa ja muuten toimii moitteettomasti, mutta eihän sitä ikinä tiiä.
Pitää kattoa asiaa uudestaan kun saisi käyntiin tuolla oikealla tulpalla..
arsori
- Pyörä:
- KTM EXC300
- Paikkakunta:
- JKL
- Liittynyt:
- 19.1.2012 0:01
Koitappa neulaa säätää pykälää alemmas (sokkaa yksi ura ylöspäin)
Ja modet, tää kysymys mulla on ollu jo pitkään mielessä. Mistä te kaikki oikein revitte tuon tiedon/taidon määrän? Ihan uskomatonta, mistä tahansa keksiikään kysyä, niin aina teillä on vastaus valmiina. Isot propsit teille siitä!
''We work jobs we hate, so we can get money we don't need, to buy stuff that we don't want, to impress people we don't like''
Yam4ha
- Pyörä:
- Piaggio| EX: Yamaha Dt -06, Derbi DRD PRO SM, MBK Nitro, Aprilia Rx
- Paikkakunta:
- Tupos
- Liittynyt:
- 10.4.2011 13:08
Sokka on ylimmässä lovessa. Veikkaan, että Vika on tuossa väärässä tulpassa.
Vauhtiviivatarra
Moderaattori
- Liittynyt:
- 5.2.2003 23:44
arsori kirjoitti:Ja modet, tää kysymys mulla on ollu jo pitkään mielessä. Mistä te kaikki oikein revitte tuon tiedon/taidon määrän? Ihan uskomatonta, mistä tahansa keksiikään kysyä, niin aina teillä on vastaus valmiina. Isot propsit teille siitä!
Foorumia seuraamalla oppii yllättävän paljon ja olemalla kiinnostunut sekä itse perehtymällä erilaisiin julkaisuihin ja kirjallisuuteen tietotaitoa kertyy. Osalla saattaa olla myös ajoneuvoasentajan tai pienkonekorjaajan koulutusta tai työtaustaa vastaavissa tehtävissä. Omasta puolestani sanoisin että ikinä ei tiedä tarpeeksi, silloin tällöin tulee mm. googlen avulla selviteltyä erinäisiä asioita ja opittua taas uutta. Utelias luonne ja kyky kuunnella/lukea ajatuksella auttavat pitkälle oli sitten nickin väri mikä hyvänsä.
Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista