Jonneway kirjoitti:Kiinanihme 50cc 4t vai 2t?
Pistin saman viestin skooterilankaan mutta täällä vaikuttaisi olevan aktiivisempaa.
Sain käsiini Jonwayn skootterin projektiksi mutta täysaloittelijana ei riitä oma älli selvittämään kummanlainen kone kyseessä. Tuntikausien googlaus ja foorumisurffaus ei myöskään suonut tyydyttävää vastausta. Minkään sortin papereita ei ole tallessa ja kyseista mallia on sekä 2- että 4-tahtisia.
Muutamat merkit viittaisivat 2t:n suuntaan:
-Istuimen alla lukollisen oven takana muovinen (tyhjä) säiliö, mahd. tuorevoiteluöljylle?
-Kaasukahvan vaijeri jakaantuu kahteen joista toinen menee paikkaan x, mahdollisesti öljypumppuun. Voiko nelitahdissa olla vastaavanlainen laitos?
-Tarina myös kertoo että olisi viritetty, eikä halvan nelitahtikinukin virittäminen vissiin olisi kovin järkevää?
Entinen omistaja sanoo että pelkällä bensalla on kulkenut, mutta edellämainittujen tekijöiden takia en tiedä kuinka on asian laita. Eikä tunnu fiksulta pistää käyntiin ennen kun tietää minkälaista mehua kone haluaa.
Loppuun vielä pari lisäkyssäriä:
-Jos nyt kyseessä on nelitahti ja bensan sekaan silti laittaa öljyä, meneekö kone rikki?
-Haittaako jos tuorevoitelutankin sijaan sekoittaa öljyn suoraan bensaan?
-Katteet ovat aika entiset, joten onko laillista ajaa liikenteessä katteettomalla koneella jos rälläköi rungosta kaikki sojottavat/terävät metalliosat irti?
Kiitos jo etukäteen jos joku jaksaa tähän tekstimuuriin vastata.
Löydöksesi viittaa vahvasti 2-tahtiin. Varmaksi voit kuintenkin todeta katsomalla imu ja pakopuolta. Jos imukaula ja alkukäyrä menevät kanteen on kyseessä nelari. jos taas imukaula menee lohkoihin, ja pakoputki tulee sylinterista on kone 2-tahti
Nelari ei hajoa öljystä bensan seassa, korkeintaa käy huonommin, ja savuttaa hiukan.
Suosittelen ehdottomasti öljyn lisäämistä bensan sekaan. 2-3% riittää mainiosti, paremmalla öljyllä 2% riittää.
Jos kone on 2-tahti ja öljypumppu on pyörinyt tyhjää se ei välttämättä toimi enään.
myös yläkerta ja laakerit ovat saattaneet kärsiä jos ei ole öljyä saanut.
ja ainkaan omassa kiinan nelarissa ei vaijeri ole kuin yksiosainen.
Ja mielestäni joskus luin että ei ole laitonta ajaa ilman katteita, kuhan kaikki muu on laillista. Mutta toisaalta jos laitteesta ei papereita ole niin en tiedä onko tuolla sitten niin väliäkään