E: Lisäsin galleriaan kuvan siit mota käyrästä, siinä näkyy hyvin se teho kuoppa.
Tume34 kirjoitti:On, takomännässä nimenomaan on se vahva pintajännitys, joka syntyy sen valmistustavasta. Eli eipä hioskella niitä, eikä myöskään heitellä lattialle.
Atech kirjoitti:Tume34 kirjoitti:On, takomännässä nimenomaan on se vahva pintajännitys, joka syntyy sen valmistustavasta. Eli eipä hioskella niitä, eikä myöskään heitellä lattialle.
Olisko mahdollista että puhuit ohi tietojes? Wisecon manuskassa käsketään poraamaan voitelureikiä mäntään jos se laitetaan välirivallisen pakoaukon omaavaan pyttyyn. Vai viekö porailu pintajännitteen?
Motocross-mekaanikon käsikirja kirjoitti:Kiertokanki valmistetaan usein takomalla, jolloin pintaan jää puristusjännitys, joka lisää kangen lujuutta vaihtokuormituksessa. Takomisen jälkeen kanki koneistetaan ja pintakarkaistaan, minkä jälkeen pinnat hiotaan lopullisiin mittoihinsa. Myös pintakarkaisu aiheuttaa pintakerrokseen puristusjännityksen, lisäten täten kangen kestävyyttä. Vielä kolmaskin tapa puristusjännityksen aikaansaamiseen on olemassa. Nimittäin siinä tapauksessa jos kankea muotoillaan vielä takomisen jälkeen ja sen pintajännitys katoaa, saatetaan sen pinta kuulapuhaltaa. Puhallettaessa kuula iskeytyy kangen pintaa vasten ja puristaa pintametallin pienempään tilaan. Seurauksena jatkuvasta pommituksesta on puristusjännityksen syntyminen pinnalle. Tässä puristusjännityksessä on syy siihen, miksi kiertokankea ei pitäisi mennä keventämään. Vaikkapa vain pelkkä kangen pinnan kiillottaminen saattaa poistaa jännityksen ja tällöin koko kiillotuksesta on ollut paljon enemmän haittaa kuin hyötyä. Kiertokanki on viisainta jättää koskemattomaksi, jos ei aio kuulapuhaltaa sitä muutosten jälkeen.
Atech kirjoitti:Eli olisko mahdollista sitten että takomännistä jäisi tuo tiittasen kuvailema pintakarkaisuvaihe pois. Männässä näkyy pienenpieniä sorvausuria pinnassa.
-Zone- kirjoitti:Kuinka pitkälle takomäntää ja kiertokankea voidaan verrata toisiinsa?
Perusmateriaalikin on kummiskin niin erillainen, samoin esim lämpölaajenemiset moottorissa.
-Wales- kirjoitti:Kukas täällä olikaan tehnyt itse sen ohjelmoitavan cdi-yksikön? Tarvisin nyt sen netti sivun mistä löytää ne kaavat siihen..