Ope76
- Liittynyt:
- 11.5.2017 1:31
Jepjep, valot ei toimi vieläkään, vaikka nyt on se vastuskin paikallaan. Alkaa tosissaan loppumaan jo huumorintaju tän kans. Myöskin tuolle vilkun merkkivalolle tarvis jonkinlaisen korjauksen. En tajua ollenkaan, että miten tuo pitäis lähteä korjaamaan. Ilmeisesti jonkinlainen vastus pitäis laittaa, mutta mihin? Joka vilkulle erikseen, vai voiko ne laittaa tuolle merkkivalolle meneviin johtoihin?
Sitten vielä, että toimiikohan tämä DT:n rajoittamattoman sytkän kans, ja onko tuo kaavio pätevä? Tuollainen tuli ostettua pojan mankiin, ja se jäi sitten käyttämättä kun hommattiin tämä Yamaha. Tuolla sais säädettyä nopeuden näppärästi just sopivaksi:
https://sparewheel.fi/product_info.php/products_id/1129-----------------
EDIT:
Tuossapa olis nyt sitten jonkinlainen sähkökuva:
https://www.dropbox.com/s/q4n1c133qelvo ... t.png?dl=0Eli mistä tuota vikaa kannattaa ihan ensin hakea? Jarruvalo toimii, vilkut toimii (ilman sitä merkkivalon poltinta), taka-, etu- ja nopeusmittarin valo ei toimi. Valokatkaisijalta en onnistu saamaan mitattua, että onko tuo lyhyiden valojen kontakti olemassa, mutta pitkille on, eikä silti vaan lamppu syty. Akulle ei tule kunnon latausjännitettä. Navoista jännite noin 12.25 oli käynnissä tai ei. Jännitteensäädin on uusi.
Ope76
- Liittynyt:
- 11.5.2017 1:31
No niin, valot toimii. Yks löysä liitin oli irronnut ilmeisesti tankkia laittaessa. Vaan eipä vieläkään anna kunnon latausjännitettä. Akun navoista 12.38V, vaikka sammuksissa jännite on 12.7
lieju666
- Liittynyt:
- 29.8.2017 20:49
Elikkäs mistä kannattas alkaa vikaa ettiä kun mopona kuriton Rieju MRT, mitään vilkkuja tms ei ole vaihdettu.
-Etujarru pohjassa vilkut toimii puolet nopeammin ja himmeämmin
-Mopo sammuu liikennevaloissa kun on vilkku päällä, etujarru pohjassa ja tankoa kääntää
-Mittari ei joskus näytä nopeutta
-Öljyvalo vilkkuu miten sattuu
detsijonne
- Liittynyt:
- 18.8.2016 13:30
elikkä siis... mul on semmone ongelma et peugeot xps 2011 eisaa kipinää.ei anna valokynään cdiin jälkee mut ei myöskään ennen. uus staattori on kiinni. valopuolelle kyllä antaa kipinää.. ei oo tjulpanjohos eikä hatus. voikonehan johtua siitä että ajoin rikkinäisel jännitteensäätimel? jos se ois jtn johtoi katkonu yms? päällisin puolini näyttää ehjiltä. olisin todella kiitollinen jos joku saisi autettua... 5e tilille ratkasevasta vihjeestä.
erhsalo
- Liittynyt:
- 3.9.2017 9:59
Joutaisiko kukaan vaikka napata kuvan 6-pinnisestä jännitteensäätimestään kiinni laitteessa, näkisi johtojen värit?
Jemppu
- Liittynyt:
- 22.10.2017 20:29
Osaisiko kukaan neuvoa kun olen vähän huono näissä sähköjutuissa.. Eli skootterini on Helkama SC2, ja ongelmana on heittelevät latausjännite. Skootteri käynnistyy normaalisti, mutta tyhjäkäynnillä akun napoihin kytketty mittari heittelee 9-25V välillä. Nopeusmittari (digitaalinen) sirisee ja syttyy-sammuu koko ajan. Vaihdoin jännitteensäätimen, mutta ei vaikuttanut mitenkään. Sama jatkuu edelleen.
kossusukka
Moderaattori
- Pyörä:
- Suzuki S1 -91, Aprilia RX -00, Yamaha PW80
- Paikkakunta:
- Jyväskylä
- Liittynyt:
- 13.10.2007 23:34
Jännitteensäädin sökönä, jos jännite noin korkealle nousee. Se on ihan normaalia, että jännite on hieman alhainen tyhjäkäynnillä, sillä mopon latausjärjestelmä on varsin heikkotehoinen. Jos jännite nousee noin korkealle, jännitteensäädin on rikki. Tämä voi rikkoa muita sähkölaitteita, sekä keittää akun sököksi.
Jännite pitäisi olla enimmillään about 14,4v, joka on normaali akun latausjännite noin ulkomuistista.
Riejunromu
- Liittynyt:
- 4.5.2017 21:53
Riejunromu kirjoitti:Nyt tarvis apua kun rieju ei jaksa enään piikille asti eikä muutenkaan kulkea isommilla vaihteilla.
Elikkä ajelin ihan normaalisti riejulla tankilta kunnes alkoi kummasti hyytymään ja huippunopeus laski 50kilometristä 30 kilometriin tunnissa. Tämän jälkeen riejuun vaihdettu kaasu ja tuorevoiteluvaijerit, ilmanputsari putsattu, kaasari putsattu ja mäntä ja sen osat vaihdettu mutta ei vieläkään toimi.
Nyt ruvettiin tässä miettimään että onko sytytyksessä jotakin vikaa. Tyhjäkäyntiä käy kuitenkin loistavasti mutta vika ilmenee vasta ajossa.
Kertokaa omia johtopäätöksiänne.
Kyseessä siis Rieju RR 03
Mulla oli sama rieju ja sama ongelma. Tein kaikki samat toimenpiteet mutta vikaa ei löytynyt. Mopo tuntui todella tukkoiselta joten avasin putken änkän ja välipillin kohdalta. Putki oli melkein ummessa karstasta. Äänenvaimentimen avasin ja siellä sama juttu, aivan tukossa. Poltin molemmista karstat ja huippunopeus ja kiihtyvyys palasivat. Vika ilmaantui kurillisella vakioputkella
osku432
- Liittynyt:
- 25.1.2015 21:14
Mulla on RIeju MRT 2013 15k ajettu ja sähkövika on iskenyt. Eli siis mopo toimi normaalisti kun ajoin kouluun, mutta koulusta lähdettäessä mopo käynnistyi ja pysyi käynnissä vain tangon ollessa suorassa, eli käännettäessä oikealle tai vasemmalle mopo sammuu. Nyt purin mopon osiin ja kävin johdot ja liittimet läpi, enkä löytänyt mitään vikaa. Sain kuitenkin paikannettua ongelman, eli virtalukosta lähtevä kumisuojattu johtonippu. Tämä johtonippu kulkee virtalukolta mopon rungon oikeaa reunaa vasten kadoten tankin alle liittyen liittimeen, joka tietääkseni on nimeltään "sokeripala". Siis, mopon ollessa käynnissä tätä johtoa liikutettaessa (tarttuen kiinni kohdasta, josta on matkaa n. 15cm virtalukolle) ylös tai alas, mittari menee pimeäksi ikään kuin siellä ei olisi avainta käännettynä ja mopo sammuu. Kyseinen johtonippu oli hyvin suojattu kumisella eristeellä, eivätkä johdot olleet rispaantuneet.
Malagutisti
- Pyörä:
- IR'S Malaguti XSM, Japanin Jawa KX250, Derbi DRD Racing -05 "rotokmossi" ja Baijerilainen wiritys
- Paikkakunta:
- Kurikka
- Liittynyt:
- 11.10.2007 16:23
Poistitko tuon kumisen johtosukan johtosarjan päältä vai katsoitko vain näkyviä kaapeleita?
Vika voisi olla myös itse virtalukon pohjassa jos tuo johtonippu on kireällä ja vedättää sitä johonkin kääntäessä.
osku432
- Liittynyt:
- 25.1.2015 21:14
Kyllä, poistin sukat myös ja johdot olivat täydellisessä kunnossa. Huomioni kiinnittyi kuitenkin virtalukkoon ja sen pohjaan. Eli pohjaan kiinnittyvä johtonippu oli ns. väljä eli se liikkui n. 0.5cm ylös alas virtalukon pohjassa vapaasti. Purin virtalukon ja katsoin pohjan sisään taskulampulla ja näin suojaamatonta kuparijohtoa. Todennäköisesti ongelma on juuri tässä virtalukon pohjassa. Saako sellaisen ostettua erikseen vai pitääkö uusia koko virtalukko?
Malagutisti
- Pyörä:
- IR'S Malaguti XSM, Japanin Jawa KX250, Derbi DRD Racing -05 "rotokmossi" ja Baijerilainen wiritys
- Paikkakunta:
- Kurikka
- Liittynyt:
- 11.10.2007 16:23
Sen pohjan saanee purettua ja mahd. Vialliset johdot korjattua.
Pohjia saa vain purkuosana.
DAAS01
- Liittynyt:
- 14.11.2014 22:17
Omistan rieju mrt 2011. Minulla on ollut sähköjen kanssa ongelmia jo hyvän tovin. Eilen kotimatkalla sammutin mopon hetkeksi ja välittömästi siitä lähdön jälkeen alkoi mopo pätkiä niinkuin kierrostenrajoittimella. Se ei ole epätasaista pätkimistä vaan tasaista rätinää yläkierroksilla, ala ja puolikaasulla toimii niinkuin pitääkin. Kotona kokeilin kipinää ja kipinä oli kirkkaanpunainen. Kun mopo oli seisonut pihalla pari tuntia ja kokeilin käyntiin, kaikki toimi niinkuin pitikin. Eli tekee tuota vain kun kone on lämmin. Pystyiskö joku viisaampi auttamaan asian kanssa.
Retroilija
- Pyörä:
- Pappatunturi, 1999 GSX600F
- Paikkakunta:
- Pori
- Liittynyt:
- 31.10.2011 9:11
Sininen sen pitää olla. Tulppa ja puola ainaki ensiks vaihtoon.
Malagutisti
- Pyörä:
- IR'S Malaguti XSM, Japanin Jawa KX250, Derbi DRD Racing -05 "rotokmossi" ja Baijerilainen wiritys
- Paikkakunta:
- Kurikka
- Liittynyt:
- 11.10.2007 16:23
Saattaa tosiaan johtua puolan eristeiden pettämisestä tuo kipinän muuttuminen punertavaksi, varsinkin jos oireet pahenevat puolan lämmetessä. Toinen mikä voi vikaa aiheuttaa on huono maadoitus, joten kannattaa tarkistaa varsinkin puolan maadoituspiste.
Retroilijan listaan lisäisin vielä häiriönpoistajan.
Vaihtaisin ehkä sen ja tulpan ensin+maadoitusten puhdistus, ja ellei se auta niin sitten puolan vaihto.
Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista