Tein tossa pösöön kytkinrempan, koska kytkinvaijeri katkesi, ostin uuden muttei irrottanut sillä enää ollenkaan.
Ongelmaksi tämän remontin jälkeen jäi moottorista kierrosten noustessa kuuluva sivuääni, ikäänkuin rahinaa/rohinaa. En ole tätä ääntä onnistunut kyllä millään paikantamaan, mutta huomasin että se kuuluu niin ajaessa kovemmilla kierroksilla, kuin myös tyhjäkäynnillä kaasutellessa. Tyhjäkäynti kävi suuremmin kuin ennen remonttia. Huomasin ettei mopo myöskään ehkä vedä aivan yhtä hyvin kuin aikaisemmin ja tärisee aikaisempaa enemmän. Kone myöskin kuumeni tavallista enemmän matkallani kaverilta kotiin (n. 3km)
Mietin tietysti mahdollisia ongelmien aiheuttajia ja mieleeni tuli ensimmäisenä, että onko mahdollista että öljypumpun rattaat tai jokin muu mekanismi esim. kiksissä tai vaikka vesipumpussa olisi jäänyt jotenkin huonosti paikalleen, mutta kytkinkoppa olisi silti mennyt paikalleen tavallisesti? Ottaen tässä huomioon myös sen, että kiksi ainakin toimii ja palauttaa normaalisti asennusten jälkeen, eikä poljettaessa kuulu mitään kummaa ääntä. Otettiin myös koneesta yksi runkoon menevä kiinnityspultti irti, kun luultiin saavamme sillä konetta alaspäin (ei tuottanut tulosta). Laitettiin se kuitenkin kireälle takaisin, en uskoisi sen olevan aiheuttajana.
Tuon remontin aikana tuli kyllä monia vastoinkäymisiä. Itse kytkimen kasaamisessa ei kyllä niinkään. Uudet levyt asensin varmasti oikein ohjeita noudattaen. Tein levyjen kasauksen vielä kahteen kertaan varalta, koska en ollut varma, olinko laittanut ne oikein ensimmäisellä kerralla. En tässä välissä kuitenkaan sulkenut kytkinkoppaa.
Kytkin ei kuitenkaan uusillakaan levyillä ja mopoon kaupasta ostamallani uudella sopivalla vaijerilla alkanut irrottaa, ennenkuin tein lopulta itse vaijerin, joka oli tarpeeksi kireä. Kytkinkahvan säätömutterista ruuvaus ei auttanut ongelmaan tehdasvaijerilla.
Tähän liittyvä kysymys kuuluukin: Olisiko ollut mahdollista, että kytkintä olisi pitänyt säätää esim. painelevyn ruuvista, vaikka koitin että se on kireällä. En löytänyt siihen mistään kovin tarkkoja ohjeita. Painelevyä työntävä kytkintappi oli kyllä sitä katsellessani kunnossa, muttei työntynyt tehdasvaijerilla lähes ollenkaan vasten painelevyä. Mopolla on ajettu kuitenkin vasta n. 11500 km kokonaisuudessaan, eikai tuollaiset säädöt ihan itsestään vielä noilla kilometreillä ainakaan mitenkään mene pieleen?
Kun remontti tuli "valmiiksi" lisäsin öljyt ja jäähdytinnesteet. Jouduin remontin aikana vaihtamaan myös tuorevoitelupumpun vanhan kiinnikkeen hajotessa. Uudessa tulikin ongelmia erityisesti ilmausruuvin kanssa. Ilmasin tuorevoitelujärjestelmän, koska näin säiliötä pumpulle tulevassa letkussa selvästi ilmaa. Ilmausruuvi ei kuitenkaan mennyt takaisin kiinni tavallisesti kuten normaalit ruuvit menevät vaan pyöri vaan ikäänkuin tyhjää. Tätä teki myös vanhan pumpun ruuvi kun sitä vähän katsoin pöydän ääressä. Ruuvin ja pumpun välissä on tiiviste, joka siinä kuuluu olla. Kokeilin myös huvikseen ilman tiivistettä mutta sillä ei ollut vaikutusta. Ongelmaksihan tämän tekee se, että tämän ruuvin välistä tiputtelee öljyä. Vanha pumppu ei koskaan vuotanut. Liekkö jokin valmistusvirhe, koska uudessa pumpussa oleva nippa, jonka läpi öljy kulkee eteenpäin koneelle lähtee ihan vain kädellä vetämällä irti. Täytynee ottaa yhteyttä liikkeeseen huomenna.
Tämän pumpun mahdollisen toimintahäiriön takia laitoimme vielä tankkiin hieman öljyä seokseksi. Mopo lähti tavallisesti käyntiin ja kytkin toimii täydellisesti. Kuitenkin nuo alussa mainitsemani oireet ovat esillä ajaessa ja osa myös tyhjäkäynnillä. Tuon öljyn tiputtelunhan korjaisi viimeistään laittamalla toimimaan pelkillä seosbensoilla, mutta esim. tuo koneen kummallinen käynti, kuumeneminen ja tärinä eivät vaikuta enää kovin helpoilta korjata kylmässä autotallissa? Osaako joku sanoa yhtään mitään mistä voisi kiikastaa? Voiko esim nuo rikkaat öljyseokset aiheuttaa ongelmia? Ei nyt ainakaan mitään ääntä ja tärinää uskoisi pitävän.
Veikkaan että pitää viedä huoltoon koska ei oo tosiaan mitään käryä mistä voisi olla kiinni, ellei nyt sitten joku keksi jotain näihin oireisiin täsmäävää. Enitenhän se pelottaa että tyyliin petarit menossa ja kalliimpi remppa tulossa
Kiitoksia kovasti, jos joku antaisi neuvoja hieman tähän kinkkiseen tilanteeseen.