Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

jouko57
Liittynyt:
16.9.2019 23:28
Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

ViestiKirjoittanut jouko57 » 16.9.2019 23:32

Osaisko joku auttaa???
Mulla on Derbi senda xtreme 2010 ja tänään alkoi kuulua outoa kolinan ja rahinan tapaista ääntä. Uskoisin että ääni kuuluu vaihteistosta. Mikä vois olla vikana? Ääni ei kuulu tyhjäkäynnillä eikä työntäessä silloin kun mopo on vapaalla.
Pököttidriver
Liittynyt:
25.6.2019 16:51
Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

ViestiKirjoittanut Pököttidriver » 26.9.2019 16:22

Onkohan mulla kytkinlevyt ihan kuluneet, kun vaikka kuinka säädän sitä kytkinvaijeria niin mopo vaan vetää vaihde päällä eteenpäin? Lämpimällä koneella jopa lähtee liikkeelle, vaikka päästän kytkimen. (ilman kaasun antoa) Siis tosiaan ihan menee eteenpäin, tosin jos jarruttaa niin sammuu. :)
Eniten tässä pelottaa vaan se, ettei kytkin toimikaan ollenkaan ja vaihteisto hajoaisi. Toisekseen ei jatkuva moottorijarrukaan varmaan hyvää tee. Kuitenkin, jos laitan kytkimen pohjaan ja kaasuttelen pienesti niin efekti on aivan sama kuin vapaalla kaasuttelisi. Pienissä vauhdeissa kytkin saattaa irrottaa "puoliksi" koska mopo vetää eteenpäin pienesti, vaikka kytkin on pohjassa.

Onko siis syytä huoleen vai voinko ajella ihan huoletta? En ole pahemmin mitään kytkinpommiakaan antanut, enkä mitään muutakaan vastaavaa. Mopo on männän vaihdon jälkeen toiminut ihan hyvin, eikä mitään sen kummempia oireita ollut.

Luin myös mopon kuumentumisesta, sillä moponi pytty kuumentuu aika paljon. (Kun räkäisee pytylle ei sihahda kuitenkaan) Tähän olenkin liittänyt mielessäni vaan sen, että jos kytkin ei toimi ja kone moottorijarruttaa niin johtaakohan se kuumenemiseen? Sisäänajoa suoritin männälle sen n. 450-500km ja silloin lisäsin vielä öljyä tankkiin tuorevoitelun lisäksi. Nyt on jo uskaltanut vähän vedätellä enemmän.

Kiitos vastauksista jo etukäteen! :D
Kuravesigoblin
Liittynyt:
2.10.2019 17:57
Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

ViestiKirjoittanut Kuravesigoblin » 2.10.2019 18:04

Koitin tänään polkasta mopon käyntiin mut huomasin et kiksi ei palautunu koko matkaa. Sammutin sit mopon ja huomasin et kiksissä ei mitään puristuksia. Mäkistartilla lähti käyntiin ja kävi normaalisti kotimatkat. Osaako joku sanoa mikä homma.
Malagutisti
Pyörä:
IR'S Malaguti XSM, Japanin Jawa KX250, Derbi DRD Racing -05 "rotokmossi" ja Baijerilainen wiritys
Paikkakunta:
Kurikka
Liittynyt:
11.10.2007 16:23
Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

ViestiKirjoittanut Malagutisti » 2.10.2019 19:38

Paha taas veikata kun ei ole tietoa mikä moottori kyseessä.
Kuravesigoblin
Liittynyt:
2.10.2019 17:57
Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

ViestiKirjoittanut Kuravesigoblin » 2.10.2019 23:55

Rabasa, ihan 2013 derbin vakiokone
Malagutisti
Pyörä:
IR'S Malaguti XSM, Japanin Jawa KX250, Derbi DRD Racing -05 "rotokmossi" ja Baijerilainen wiritys
Paikkakunta:
Kurikka
Liittynyt:
11.10.2007 16:23
Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

ViestiKirjoittanut Malagutisti » 3.10.2019 21:13

Jos kerran käy ja vetää normaalisti niin kyllä sieltä jotain on pirahtanut kiksin mekanismistä. Kytkinkoppa auki ja katsomaan. En oikein tunne rabasan rakennetta joten siinä en osaa auttaa enempää.
Kuravesigoblin
Liittynyt:
2.10.2019 17:57
Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

ViestiKirjoittanut Kuravesigoblin » 5.10.2019 2:35

Juu kiitti tajusin just kans voi varmaa jotai jouses olla vikana tai sit niis rattais
Pököttidriver
Liittynyt:
25.6.2019 16:51
Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

ViestiKirjoittanut Pököttidriver » 20.12.2019 0:37

Tein tossa pösöön kytkinrempan, koska kytkinvaijeri katkesi, ostin uuden muttei irrottanut sillä enää ollenkaan.

Ongelmaksi tämän remontin jälkeen jäi moottorista kierrosten noustessa kuuluva sivuääni, ikäänkuin rahinaa/rohinaa. En ole tätä ääntä onnistunut kyllä millään paikantamaan, mutta huomasin että se kuuluu niin ajaessa kovemmilla kierroksilla, kuin myös tyhjäkäynnillä kaasutellessa. Tyhjäkäynti kävi suuremmin kuin ennen remonttia. Huomasin ettei mopo myöskään ehkä vedä aivan yhtä hyvin kuin aikaisemmin ja tärisee aikaisempaa enemmän. Kone myöskin kuumeni tavallista enemmän matkallani kaverilta kotiin (n. 3km)

Mietin tietysti mahdollisia ongelmien aiheuttajia ja mieleeni tuli ensimmäisenä, että onko mahdollista että öljypumpun rattaat tai jokin muu mekanismi esim. kiksissä tai vaikka vesipumpussa olisi jäänyt jotenkin huonosti paikalleen, mutta kytkinkoppa olisi silti mennyt paikalleen tavallisesti? Ottaen tässä huomioon myös sen, että kiksi ainakin toimii ja palauttaa normaalisti asennusten jälkeen, eikä poljettaessa kuulu mitään kummaa ääntä. Otettiin myös koneesta yksi runkoon menevä kiinnityspultti irti, kun luultiin saavamme sillä konetta alaspäin (ei tuottanut tulosta). Laitettiin se kuitenkin kireälle takaisin, en uskoisi sen olevan aiheuttajana.

Tuon remontin aikana tuli kyllä monia vastoinkäymisiä. Itse kytkimen kasaamisessa ei kyllä niinkään. Uudet levyt asensin varmasti oikein ohjeita noudattaen. Tein levyjen kasauksen vielä kahteen kertaan varalta, koska en ollut varma, olinko laittanut ne oikein ensimmäisellä kerralla. En tässä välissä kuitenkaan sulkenut kytkinkoppaa.

Kytkin ei kuitenkaan uusillakaan levyillä ja mopoon kaupasta ostamallani uudella sopivalla vaijerilla alkanut irrottaa, ennenkuin tein lopulta itse vaijerin, joka oli tarpeeksi kireä. Kytkinkahvan säätömutterista ruuvaus ei auttanut ongelmaan tehdasvaijerilla.

Tähän liittyvä kysymys kuuluukin: Olisiko ollut mahdollista, että kytkintä olisi pitänyt säätää esim. painelevyn ruuvista, vaikka koitin että se on kireällä. En löytänyt siihen mistään kovin tarkkoja ohjeita. Painelevyä työntävä kytkintappi oli kyllä sitä katsellessani kunnossa, muttei työntynyt tehdasvaijerilla lähes ollenkaan vasten painelevyä. Mopolla on ajettu kuitenkin vasta n. 11500 km kokonaisuudessaan, eikai tuollaiset säädöt ihan itsestään vielä noilla kilometreillä ainakaan mitenkään mene pieleen?

Kun remontti tuli "valmiiksi" lisäsin öljyt ja jäähdytinnesteet. Jouduin remontin aikana vaihtamaan myös tuorevoitelupumpun vanhan kiinnikkeen hajotessa. Uudessa tulikin ongelmia erityisesti ilmausruuvin kanssa. Ilmasin tuorevoitelujärjestelmän, koska näin säiliötä pumpulle tulevassa letkussa selvästi ilmaa. Ilmausruuvi ei kuitenkaan mennyt takaisin kiinni tavallisesti kuten normaalit ruuvit menevät vaan pyöri vaan ikäänkuin tyhjää. Tätä teki myös vanhan pumpun ruuvi kun sitä vähän katsoin pöydän ääressä. Ruuvin ja pumpun välissä on tiiviste, joka siinä kuuluu olla. Kokeilin myös huvikseen ilman tiivistettä mutta sillä ei ollut vaikutusta. Ongelmaksihan tämän tekee se, että tämän ruuvin välistä tiputtelee öljyä. Vanha pumppu ei koskaan vuotanut. Liekkö jokin valmistusvirhe, koska uudessa pumpussa oleva nippa, jonka läpi öljy kulkee eteenpäin koneelle lähtee ihan vain kädellä vetämällä irti. Täytynee ottaa yhteyttä liikkeeseen huomenna.

Tämän pumpun mahdollisen toimintahäiriön takia laitoimme vielä tankkiin hieman öljyä seokseksi. Mopo lähti tavallisesti käyntiin ja kytkin toimii täydellisesti. Kuitenkin nuo alussa mainitsemani oireet ovat esillä ajaessa ja osa myös tyhjäkäynnillä. Tuon öljyn tiputtelunhan korjaisi viimeistään laittamalla toimimaan pelkillä seosbensoilla, mutta esim. tuo koneen kummallinen käynti, kuumeneminen ja tärinä eivät vaikuta enää kovin helpoilta korjata kylmässä autotallissa? Osaako joku sanoa yhtään mitään mistä voisi kiikastaa? Voiko esim nuo rikkaat öljyseokset aiheuttaa ongelmia? Ei nyt ainakaan mitään ääntä ja tärinää uskoisi pitävän.

Veikkaan että pitää viedä huoltoon koska ei oo tosiaan mitään käryä mistä voisi olla kiinni, ellei nyt sitten joku keksi jotain näihin oireisiin täsmäävää. Enitenhän se pelottaa että tyyliin petarit menossa ja kalliimpi remppa tulossa :s

Kiitoksia kovasti, jos joku antaisi neuvoja hieman tähän kinkkiseen tilanteeseen. :)
PatukkaPoju
Liittynyt:
4.2.2020 16:53
Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

ViestiKirjoittanut PatukkaPoju » 4.2.2020 16:57

Juu morjens!
Mul ois rieju mrt 50. Tarttis saada rajotin pois enkå haluu porata. Minkä johdo mun pitäå ottaa irti et rajotin siinä samalla menis pois.
Malagutisti
Pyörä:
IR'S Malaguti XSM, Japanin Jawa KX250, Derbi DRD Racing -05 "rotokmossi" ja Baijerilainen wiritys
Paikkakunta:
Kurikka
Liittynyt:
11.10.2007 16:23
Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

ViestiKirjoittanut Malagutisti » 4.2.2020 21:09

Mikä vm? Mikä cdi?
PatukkaPoju
Liittynyt:
4.2.2020 16:53
Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

ViestiKirjoittanut PatukkaPoju » 4.2.2020 23:24

2011
Malagutisti
Pyörä:
IR'S Malaguti XSM, Japanin Jawa KX250, Derbi DRD Racing -05 "rotokmossi" ja Baijerilainen wiritys
Paikkakunta:
Kurikka
Liittynyt:
11.10.2007 16:23
Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

ViestiKirjoittanut Malagutisti » 5.2.2020 8:50

Eli Dellorto. Pitää porata.
Pököttidriver
Liittynyt:
25.6.2019 16:51
Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

ViestiKirjoittanut Pököttidriver » 12.2.2020 16:46

Onko minarellin kytkin/mg koppaa mahollista kiillottaa, lähinnä vaan mietin et kai ne on ees metallia? :lol:
Malagutisti
Pyörä:
IR'S Malaguti XSM, Japanin Jawa KX250, Derbi DRD Racing -05 "rotokmossi" ja Baijerilainen wiritys
Paikkakunta:
Kurikka
Liittynyt:
11.10.2007 16:23
Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

ViestiKirjoittanut Malagutisti » 12.2.2020 19:11

Ihan alumiinia, voi kiillotella.
PatukkaPoju
Liittynyt:
4.2.2020 16:53
Re: Tietämätön käyttäjä, kysy kysymyksesi täällä (tekniikka)

ViestiKirjoittanut PatukkaPoju » 13.2.2020 18:57

Moro!
Mul ois rajotin tos Rieju MRT 2011. Mist tiiän et se o porattu. Kosk se näyttää poratulta kosk siihe poraamis kohtaan o laitettu liimaa. Mut onks se se tehtaast se liima vai onk se jo porattu? Se tuntuu silt et se rajottaa vielki kosk se rätinä kuuluu viel vapaal.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista