Pro-virittäminen

Aramid

ViestiKirjoittanut Aramid » 4.8.2008 10:28

Kannattaa käyttää pic16f628 piiriä, se on halvempi, enemmän muistia, eikä sen kanssa tarvitse kidettä.

Kierrosluku olisi kohtuu helppo lisätä. Tarvitsee vain lcd näytön, jolla sen voi näyttää.
Lämpötilaa varten tarvitsee NTC-vastuksen ja analogisesta digitaaliseen signaalin muuntava komponentti.
-Wales-
Pyörä:
Raisu RR 58cc

ViestiKirjoittanut -Wales- » 7.8.2008 7:21

Niin juuri toi kierrosluku olisi se tärkeempi, mutta mihinkäs kohti sen sijoittais piirillä, että se toimisi oikein ? Vähän tuntuu että muokkaaminen voi jäädä väliin, mutta eikös semmonen kiekka mittarikin ole mahdollinen että se ottaa sen tulpan hatulta? Eli siis johto tulpan hatun ympäri pari kierrosta ja sitten tietty piiri+lcd näyttö niin eikös tämäkin olisi toimiva vaihto ehto? Eli jos sinulla olisi asiasta tarkempaa tietoa niin olisin kiitollinen kuullessani siitä.
Raisu RR, kohti huippunopeutta.
-Zone-

ViestiKirjoittanut -Zone- » 8.8.2008 18:17

-Wales- kirjoitti:...Eli siis johto tulpan hatun ympäri pari kierrosta ja sitten tietty piiri+lcd näyttö niin eikös tämäkin olisi toimiva vaihto ehto? Eli jos sinulla olisi asiasta tarkempaa tietoa niin olisin kiitollinen kuullessani siitä.

Tulpanjohdosta onnistuu impulssit keräämään seuraavasti:
http://www.josepino.com/pic_projects/in ... meterx.jpc
Led on tuossa siis vain testimielessä. Normaalisti se jätetään pois.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Aramid

ViestiKirjoittanut Aramid » 8.8.2008 18:24

Ei sitä pulssia tarvi tulpanjohdosta ottaa. Mikropiiri vaan laittamaan pulssi kerran kierroksen aikana toiselle mikropiirille, joka laskee kierrosluvun ja lähettää sen lcd näytölle.
-Zone-

ViestiKirjoittanut -Zone- » 8.8.2008 21:01

Aramid kirjoitti:Ei sitä pulssia tarvi tulpanjohdosta ottaa. Mikropiiri vaan laittamaan pulssi kerran kierroksen aikana toiselle mikropiirille, joka laskee kierrosluvun ja lähettää sen lcd näytölle.

Ei tarvitsekkaan ja tapoja on itseasiassa hiton monta.
Itse aloin tuossa tuttavalle suunnittelemaan 7 Segmentillä vaihdenäyttöä. Katkaisijat siis vaihdepolkimen ylös/alas liikkeitä tulkkaamaan. Pic piirillä tosin melkeinpä pakko tehdä, jotta saa logikan ymmärtämään vapaan (reset) jälkeisen katkaisijan. Eli mikäli segmentti on nollassa, alaspäin painaminen = +1 muutoin aina vähennetään yhdellä ja ylöspäin = +2, muutoin aina +1 pulssi. Vähän OT tahtoo taas mennä. Sorry.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Aramid

ViestiKirjoittanut Aramid » 8.8.2008 22:24

Oon joskus kauan sitten suunnitellu tollasen vaihdenäytön ohjelman pic16f84 piirille. Tarkotus oli laittaa vapaavalon sensoriin vaihteiden kohdille kontaktit, vaikka nauloja siitä läpi oikeisiin kohtiin. Itse sensori on 19 vuoden käytössä kulunut niin paljon, että näkee ihan silmällä missä kohtaa vaihteet on.
-Zone-

ViestiKirjoittanut -Zone- » 8.8.2008 22:52

Aramid kirjoitti:...Tarkotus oli laittaa vapaavalon sensoriin vaihteiden kohdille kontaktit, vaikka nauloja siitä läpi oikeisiin kohtiin...

Tuo se kaikkein helpoin ja toimivin systeemi onkin, mutta kyseiseen pyörään (gsx 750) ei oikein huvita vaihdeaskia puhkoa. PV:n koneeseen tuo taas olisikin tehtävissä erittäin helposti, kun vaihderummun päässä on jo valmiiksi irroitettava levy. Itseasiassa piiriäkään ei silloin edes tarvitsisi, kun kikkailee diodeilla numerot segmentille ja käyttää jo valmiiksi etuvastuksella sopivaa jännitettä.

Vieläkin yksinkertaisemmalla tietty pääsee, kun käyttää segmentin sijaan merkkipolttimoja jokaiselle vaihteelle omansa, mutta valitettavasti nuo eivät tule nyt kysymykseen ja on pakko seurata vaihdepolkimen liikkeitä siitäkin huolimatta, että näyttö sekoo, mikäli löytyy "välivapaa". Vaikkakin.. Saahan sen kyllä taas resetoitua paikalleen vaihtamalla vapaalle.
Import

ViestiKirjoittanut Import » 9.8.2008 13:44

-Zone- kirjoitti:Itseasiassa piiriäkään ei silloin edes tarvitsisi, kun kikkailee diodeilla numerot segmentille ja käyttää jo valmiiksi etuvastuksella sopivaa jännitettä.

Kokeiltu on. Arvaas monta diodii tarvis :D Laskin joku aika sitten tarvittavan diodimäärän 9 numeron näyttämistä varten, en muista tulosta mutta paljon niitä vaadittiin.
-Zone-

ViestiKirjoittanut -Zone- » 9.8.2008 14:08

Atech kirjoitti:
-Zone- kirjoitti:Itseasiassa piiriäkään ei silloin edes tarvitsisi, kun kikkailee diodeilla numerot segmentille ja käyttää jo valmiiksi etuvastuksella sopivaa jännitettä.

Kokeiltu on. Arvaas monta diodii tarvis :D Laskin joku aika sitten tarvittavan diodimäärän 9 numeron näyttämistä varten, en muista tulosta mutta paljon niitä vaadittiin.

Jeps, tiedän. Tosin 6 vaihteisen vaihdeaskin näyttöön ei tarvita kaikkia numeroita ;)
Yhteisanodi segmentillä ja diodien myötä/estosuunnilla ja välistä ottamalla saadaan noita rakeneltua ja diodimäärä vähenee. Monissa numeroissa kun voidaan käyttää jo olemassa olevia diodeja. En nyt muista paljonko vadittiin 0-6 numeroihin, kun tuon kerran pähkäilin. Ihan kahdella se ei toki onnistu :)
powermanian
Pyörä:
3xPV,YzPV

ViestiKirjoittanut powermanian » 12.8.2008 18:29

Aramid kirjoitti:Minä olen tehnyt sellaisen. Suosittelen ennemmin tätä CDIitä. Se on paljon yksinkertaisempi, joten se tulee myös halvemmaksi.

Jos olet tehnyt tuon, niin viitsisitkö kertoa että mikä on captor coil? Olen vähän ajatellut kanssa tehdä tuonmoisen, mutta jumitan tuon captor coilin takia kun en tiedä että onko pevetissä edes semmoista.
http://www.viritetty.com <--- Rekisteröidy
Aivotoimintani on kirkkaimmillaan kun saan yhtäaikaisesti alkoholia sekä nikotinia.
Jumalauta sehän on hemi kone. Roffiili: Seppo Hovi on kova jätkä.
Aramid

ViestiKirjoittanut Aramid » 12.8.2008 18:49

Sitä kautta tulee matalajännitteinen pulssi mikropiirille, joka silloin tietää että missä kohdassa kampiakseli on.

PVeessä ei ole sellaista, vaihtoehdot ovat:
Tee itse, magnettoon magneetti ja koppaan kiinni anturi, itse tein näin. PVeen magneetonkopassa ei tosin taida olla tarpeeksi tilaa.
Tai
Kikkaile esim. zenerdiodin kanssa magneeton sytytyspuolalta tulevasta pulssista pulssi mikropiirille. Se sitten tulee ainakin Cagivassa, ja luulenpa että myös PVeessä, kaksi kertaa kierroksen aikana, joten myös kipinä tulee kaksi kertaa kierroksen aikana.
powermanian
Pyörä:
3xPV,YzPV

ViestiKirjoittanut powermanian » 12.8.2008 19:20

Aramid kirjoitti:Sitä kautta tulee matalajännitteinen pulssi mikropiirille, joka silloin tietää että missä kohdassa kampiakseli on.

PVeessä ei ole sellaista, vaihtoehdot ovat:
Tee itse, magnettoon magneetti ja koppaan kiinni anturi, itse tein näin. PVeen magneetonkopassa ei tosin taida olla tarpeeksi tilaa.
Tai
Kikkaile esim. zenerdiodin kanssa magneeton sytytyspuolalta tulevasta pulssista pulssi mikropiirille. Se sitten tulee ainakin Cagivassa, ja luulenpa että myös PVeessä, kaksi kertaa kierroksen aikana, joten myös kipinä tulee kaksi kertaa kierroksen aikana.

Zenerdiodi olisi ilmeisesti rajoittaisi mikropiirille tulevaa jännitettä. Tuolla ohjeissa captor coililta lähtee kolme johdinta maa, 12 pickup ja 36 pickup. Eli se ilmeisesti ottaa sen pulssin 12 ja 36 asteen sytytysennakolla? Meinaako juuri tämä sitä että kipinä tulisi kaksi kertaa kierroksen aikana?

E: Ohjeissa lukee "If the bike has only one pickup, connect it to the 36° input and leave the 12° input unconnected" eli ton mukaan riittäisi että sen pulssin ottaisi ensiöpuolalta.
http://www.viritetty.com <--- Rekisteröidy
Aivotoimintani on kirkkaimmillaan kun saan yhtäaikaisesti alkoholia sekä nikotinia.
Jumalauta sehän on hemi kone. Roffiili: Seppo Hovi on kova jätkä.
Aramid

ViestiKirjoittanut Aramid » 12.8.2008 20:30

XTeessä, johon tuo CDI on suunniteltu, on erikoinen tuo captor coil. Itse asiassa niitä on kaksi kappaletta ja XTeen alkuperäinen CDIi käytti matalilla kierroksilla 12° puolaa, korkeilla kierroksilla se vaihtoi 36° ennakkoon.

Se riittää, että saat kerran kampiakselin kierroksen aikana jostain mikropiirille pulssin, jotta se tietää kampiakselin asennon ja kierrosluvun. Ensiöpuola käy hyvin.
-Wales-
Pyörä:
Raisu RR 58cc

ViestiKirjoittanut -Wales- » 13.8.2008 16:58

Joopas joo, tottakai, mun tuurilla, koulussa heti ensimmäiseksi yhteisten aineiden jakso -.- Pitää yrittää ruoka välkillä yms.. tehdä jotain jos mahdollista..

Niin tuosta läppä kanava jutusta tuli mieleeni, että kun tuo pytty on vähän ongelmallisen muotoine, mutta ei mahdoton kuitenkaan, niin tulisiko semmonen läppä kanava toimimaan, että se tulisi siihen missä imukaulakin on? Eli siis, periaatteessa imukaulana olisi läppä kanava, samat kiinnitykset yms.. Mutta vain boost port toimimaan samasta aukosta, eli imukanavan "kattoon" reikä mikä menee suoraan boostiin. Siis mitoittamani läppä kanava menee suoraan sylinteriin kiinni ja suht hyvät mota ennusteet sille onkin..

Jotenkin aina onnistun selittämään kaiken mahdollisimman vaikeasti :/
Raisu RR, kohti huippunopeutta.
Veli-Vihannes
Pyörä:
Salainen projekti X

ViestiKirjoittanut Veli-Vihannes » 16.8.2008 19:17

Eli teet casereed sylinterin.
Jeejee

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista