Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

Veli-Vihannes
Pyörä:
Salainen projekti X
Paikkakunta:
Kouvola :(
Liittynyt:
24.4.2007 15:30

ViestiKirjoittanut Veli-Vihannes » 4.7.2010 12:09

Pojille mallia pakoputken tekemiseen: http://www.nettimoto.com/suzuki/pv/716227 Kyllä on jämpti! :)
Jeejee
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 4.7.2010 13:33

ONko tossa pakoputkessa yhtään kiinnikettä runkoon?

Aika komeen näkönen kyllä on.
Veli-Vihannes
Pyörä:
Salainen projekti X
Paikkakunta:
Kouvola :(
Liittynyt:
24.4.2007 15:30

ViestiKirjoittanut Veli-Vihannes » 4.7.2010 16:52

Aivan samalla tavalla se on kiinni kuin vakioputkikin. Mahtaa toimia kone tuollaisella torvella. :P
Jeejee
jt-87
Pyörä:
Suzukeja:S1, PV, DS80
Paikkakunta:
Polvijärvi
Liittynyt:
5.9.2009 21:25

ViestiKirjoittanut jt-87 » 6.7.2010 17:20

Tuossa mallia kuinka se putki oikeasti istuu :lol:
Kuva

Tää putki toimii hyvin, pitää vähän jotain vaimentimen tynkää laittaa ja käydä testaamassa Gepsiin mitä 50cc umpikarstainen viilamaton poweri kulkee wakio-Mikunilla :) Nii ja Autisan kanssa Ässä kulki liian lyhyillä väleillä 91km/h....


EDIT: Testit ajettu ja ylämäkeen 80km/h(sama pätkä toiseen suuntaan 82km/h) :D :D Ei ou p***a putki ollenkaan :D
Ja setti siis oli testissä:
50cc p+, viilaamaton ja vahvasti karstainen
läpät poissa pelistä, rajoitin läpät estävät läppien avautumisen
Vanhan mallin vakio mikuni, 12mm
Putki vielä paikkaamatta saumojen hionnan jäljiltä(kieliikö liian pienestä loppupillistä kun reikineen toimii?)
Kaljatölkkivaimennin
Välit 13-42

Yllättävän kova tulos...
Blairexhaust putken profiililla: http://www.mediafire.com/view/?ttd6lvvggt84v75
Myytävänä Pako- ja imulaippoja PV:seen!
proppu
Pyörä:
HVA WRE
Paikkakunta:
Joensuu
Liittynyt:
2.5.2009 16:17

ViestiKirjoittanut proppu » 6.7.2010 20:39

Pitääkö toi kartioiden koko kattoa Blair 2 siitä ylhäältä ja siitä alempaa ne pituudet, eikä siitä vierestä? Nyt vasta huomasin tuon ja oon tehny 2 paperi putkea siinä vasemmalla olevista eli liian lyhyiks. Kerroin on 1.15.

Alkaa vituttaa noiden paperi putkien leikkaaminen. :D
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56

ViestiKirjoittanut Betaversio » 6.7.2010 21:30

Öö, siel ylemmässä loorassa on kaik mitä tarttet. Alempi loota on vain lisätyökalu ja sitä käytetään esim. putken oikean pituuden etsinnässä. Ja siellä alemmassa loorassa on vain pituusmitat, paksuusmitat pidetään samoina. Ja ekaa putkea tehdessä ei sitä alempaa looraa tarvi käyttää ollenkaan. :roll:
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
A.S
Pyörä:
Varastettu ja mopo myyty 2008.
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
8.3.2008 19:16

ViestiKirjoittanut A.S » 12.7.2010 23:18

Jamis kirjoitti:Millä keinoilla mä saan putkesta mahdollisimman hiljaisen? Alkaa kyllästyttää tua helevetinmoinen meteli ja kilinä. Sisäänvedettyä loppupilliä koitettu, ohuehkoa putken ulostuloa sekä suuria reikiä äänenvaimentajan reikäputkessa. Pitääkö mun vääntää putki paksummasta pellistä kuin millisestä?



Itse ainut konsti jonka keksiny kilinän hiljennykseen on tehdä vain paksummasta pellistä. Pari putkea tullut 2mm levystä väännettyä ja niissä ääni tullut pääosin änkän päästä ulos.

Myös yksi konsti hiljentää änkästä tuleva kilinää on tehdä sisäputkesta isompi kuin ulostulo, pehmentää kummasti. eli vaikka : loppuputki 19mm änkän reikäputki 25mm ulostulo 20mm.
Tehoputket, äänenvaimentajat ja muut pikku osat raudasta / ruostumattomasta teräksestä.
Katso ilmoitukset / galleria / ota yhteyttä yv.
Throttle
Pyörä:
Tuntureita
Paikkakunta:
Jossain siellä
Liittynyt:
29.12.2008 16:18

ViestiKirjoittanut Throttle » 13.7.2010 20:19

Miten olette laskeneet pakoaukon pinta-alaa käytännössä? Tiedän miten lasketaan, mutta mites käytäntö?
Suddethi
Pyörä:
Husqvarna SM, PV
Paikkakunta:
Suur-Kouvola
Liittynyt:
22.11.2009 12:03

ViestiKirjoittanut Suddethi » 13.7.2010 23:57

Krg kirjoitti:Miten olette laskeneet pakoaukon pinta-alaa käytännössä? Tiedän miten lasketaan, mutta mites käytäntö?

Ite oon tehny aina portmapin, jonka sitte skannannu koneelle ja syöttäny Areaan.

http://viritetty.com/filuarkisto.php
www.pv-foorumi.org
www.viritetty.com
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 14.7.2010 11:07

Krg kirjoitti:Miten olette laskeneet pakoaukon pinta-alaa käytännössä? Tiedän miten lasketaan, mutta mites käytäntö?

Tai sitten tekee portmapin millimetripaperille, ja siitä laskee sen.
RealTaste
Pyörä:
Husaberg fs650 -04
Liittynyt:
3.6.2008 23:12

ViestiKirjoittanut RealTaste » 20.7.2010 6:44

Kertokaa olenko nyt yhtään edes oikeassa suunnassa tämän mietiskelyni kanssa, Eli kun blairin kaavoilla lasketaan niin tulee viritetty pituus joka on tietty omalle kierrosluvulle. No kysymys koskee tätä jos haluaa putkenne antaa arviolta jonkin näköistä arviota kierroskaistasta jolla putki toimii parhaiten niin kun laskee blairin kaavoilla sen viritetyn pituuden saadan esimerkiksi 10.000rpm toimivalle putkelle 895.6 ja toisinaan 8.000rpm toimivalle 773.5. Niin noiden viritettyjen pituuksien erotus on 122,1 eli noin 12cm
joten pitäisikö vastakartio mitoittaa niin että se on 12 cm pitkä ja kartio alkaa 773mm kohdalta ja päättyy 895mm jolloin se on sen 12 cm pitkä niin voiko sitä mitoittaa näin vai tuleeko putkesta täysi sukka?
Koittakaa saada selvää vähä aamu höperöissä kirjoitettu. :)
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56

ViestiKirjoittanut Betaversio » 20.7.2010 16:46

Ilmeisesti yritit saada värkättyä vastakartiota joka toimii välillä 8krpm -10krpm?

Eipä se ihan noin mene. Ensinnäkin erittäin todennäköisesti 8krpm:lle tarvitaan pidempi putki kuin 10krpm:lle. Sulla on kaavojen kans jotain ongelmaa, esimerkiksi tehotavoitteet päin persettä kun on tuollaiset arvot tullu. Tai sitten ainakin 8krpm putkessa on ollu tosi paljo pienempi pakoajoitus. Se blairin viritetty pituus taitaa olla putken pituus, mikäli en ihan väärin muista. Sensijaan siellä itse kaavassa käytetään sitä "tiittasen versiota" viritetystä pituudesta kun niitä osien mittoja laskeskellaan. Koko putken mitta oli 1.16 kertaa viritetty pituus, tai jotain sinnepäin.

Mä sanoisin että kannattaa koittaa väsätä niitä kaavoja ihan alusta asti ite, tai sitten käyttää täysin valmiita kaavoja modailematta niistä mitään. Blairin kaava kun tuottaa jokatapauksessa pituuksien suhteen kohtalaisen "hyvänmallisen" putken (kompromissin tehoalueen ja huipputehon suhteen). Pitää vain paksuudet saada värkättyä oikein. Sarven ohje on tehdä melko paksu (mopossa keskil. kerroin 3-3,4 tms) ja melko kartiokkaalla diffillä oleva putki.
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
RealTaste
Pyörä:
Husaberg fs650 -04
Liittynyt:
3.6.2008 23:12

ViestiKirjoittanut RealTaste » 20.7.2010 23:38

No tuossa alkuperäisessä viestissä meni asiat vähän väärin päin eli nuo putkien mitat on päin vastoin. ja laskin bellin kaavoilla eli pituus=(paon asteet x 42545) / rpm.
Ihan oppimis mielessä ajattelinkin yrittää saada aluksi lähinnä selvää että mikä vaikuttaa mihinkin ja sitten alkaa se oivaltamis osuus ;D
ja onko nämä bellin ja blairin kaavat kovinkin eroavaiset että kummasta kannattaisi alkaa "jalostaa" sitä niin sanottua "omaa" kaavaa. pitää vielä kuitenkin kauan miettiä näitä asioita koska on _Paljon_ epäselvää näissä mitoitus jutuissa ja sitten kun huomioon ottaa kaikki eri muuttujat yms.

Toinen asia mitä olen miettinyt niin huuhteluiden ajoituksen vaikutus eli jos huuhtelut aukeaa esimerkiksi 180* niin putken diffuusorin pitäisi alkaa ainakin loivemmin kuin jos vertaa esim. 190*. tiedän että nuo ajoitukset ovat vai esimerkkinä eikä mitään yhteyttä todellisuuteen ;D mutta joka tapauksessa mitä kauemmin kestää paon aukeamisen jälkeen että huuhtelut aukeaa niin loivempaa diffuusoria jotta imu vaikutus ei alkaisi "liian" aikaisin?


Edellinen korjattuna.
viritetyn pituuden saadan esimerkiksi 10.000rpm toimivalle putkelle 773.5 ja toisinaan 8.000rpm toimivalle 895.6. Niin noiden viritettyjen pituuksien erotus on 122,1 eli noin 12cm...
Derbi mies5
Liittynyt:
25.7.2010 13:30

ViestiKirjoittanut Derbi mies5 » 25.7.2010 14:30

Juu.. Olen tossa lueskellut ja en ole löytänyt kuinka pitkä on derbin pako aukko ja sen pinta ala.. Enkä myöskään ole löytänyt kuinka kauan se on asteina auki.. Nyt ei ole vielä mahdollisuutta mitata näitä mittoja joten kysyn ne täällä..
Veli-Vihannes
Pyörä:
Salainen projekti X
Paikkakunta:
Kouvola :(
Liittynyt:
24.4.2007 15:30

ViestiKirjoittanut Veli-Vihannes » 25.7.2010 18:03

Derbi mies5 kirjoitti:Juu.. Olen tossa lueskellut ja en ole löytänyt kuinka pitkä on derbin pako aukko ja sen pinta ala.. Enkä myöskään ole löytänyt kuinka kauan se on asteina auki.. Nyt ei ole vielä mahdollisuutta mitata näitä mittoja joten kysyn ne täällä..


Et tule todellakaan vastausta täällä saamaan. :)
Jeejee

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista