Näköjään muistin virkistykseksi on pakko taas laittaa tämä tänne näkyville.
Sarvi-Perkele kirjoitti:MÄÄRITELMÄ: MIKÄ ON PRO-VIRITTÄMISTÄ?
PRO-VIRITTÄMINEN on toimintaa, jossa SUUNNITELMALLISILLA ja PERUSTELLUILLA muutoksilla haetaan MITATTAVISSA OLEVAA parantunutta SUORITUSKYKYÄ, joka mitataan VAKIOIDUILLA kokeilla. Näitä vakioituja kokeita voivat olla gps-mittaukset, kiihdytyskokeet tai penkitykset. "Musta tuntuu" ei kelpaa alkuunkaan. Edellä mainituista joka pojan tehonmittausmenetelmistä olen kirjoittanut aikaisemmin (ilmeisesti tähän samaan topicciin).
Rajaa voidaan vetää myös siihen, kuinka kontrolloidusti virittäjä muutoksia tekee, ja millä tavoin vaikutuksia seuraa. Eli siis jos joku tekee nipun putkia (vaikka ei olisi lukenut sitten kirjan kirjaa, eikä pätkääkään tätä keskustelua), ja penkittää ne kaikki, ja sitten valitsee parhaan, on se mielestäni pro-virittämistä.
Toisaalta taas, jos joku suunnittelee simulaattorissa putkia, mutta ei koskaan rakenna yhtäkään niistä eikä testaa pitävätkö simuloinnin tulokset lainkaan paikkaansa, ei se ole lainkaan pro-virittämistä.
Ja edelleen, vaikka joku rakentaisi koko moottorin bolt-on osista, mutta pitää huolellisesti kirjaa muutoksista ja vaikutuksista, on myös tämä mielestäni pro-virittämistä.
Sen sijaan pro-virittämistä ei ole se, että roiskaistaan viilalla kanavia miten sattuu, laitetaan kiinni mikä sattuu "yleismallin tehoputki", jota ei ole suunniteltu mihinkään vehkeeseen, ja jossa on hemmetin paha ääni. Sitten asennetaan VÄHINTÄÄN 32 millin kaasari (porukalla tuntuu olevan hirveä hinku asennella noita valtavia kaasareita), mitä sitäkään ei tietysti osata edes säätää sinne päin. Lopuksi sitten "testataan" kulkua persdynolla, ja kas kummaa, TUNTUUHAN se kulkevan rajusti kun äänet on niin pirun pahat.
Pro-virittämistä ei ole myöskään mitkään epämääräiset "viritykset", malliesimerkkinä mainittakoon hiustenkuivaimesta tai tietokoneen puhaltimesta kyhätty "turbo". Jo maalaisjärjen pitäisi sanoa että näiden tuottama ilmamäärä, eikä myöskään näiden laitteiden sähkömoottorin teho, riitä mitenkään moottorin ahtamiseen.
Myöskään täydellistä tietämättömyyttä kuvastavat kommentit siitä, kuinka 2-t konetta ei voi ahtaa, eivät ole pro-virittämistä. Maailma on täynnään ahdettuja 2-t koneita (moottoripyöriä, kelkkoja, yms).
Edelleen epämääräiset kemiallisen ahtamisen keinot eivät ole pro-virittämistä: puhdas happi, puhdas nitro, deodorantti, hiuslakka, yms. Ilokaasu ja erilaiset hapettavat polttoaineet ovat sen sijaan toimivia ratkaisuita, ja niistä asiallinen keskustelu on tervetullutta.
Huomatkaa myös, kaikkinainen keskustelu UUSISTA, JÄRKEVISTÄ ideoista on aina tervetullutta, samoin kuin vanhoista, mutta haastavemmista projekteista.
Eipä ole vähään aikaan tuohonkaan tullut viitattua. Noh, jospa porukka nyt vähän aikaa taas muistaisi