Tästä syystä yleensä foorumilla mainitaan, että koneen ilmanoton peukalointi (mahdollista kuristuslevyn poistamista lukuunottamatta) ei kannata ennen isompia virejä. Yksi virheolettama on, että putsarin kuvitellaan tuovan lisätehoa täysin tyhjästä. Jos tämä pitäisi paikkansa, ei mopoa tarvitsisi koskaan tankata.Riejunvirittäjä15 kirjoitti:Pistin vakioilmanputsarin tilalle pipercrossin ja sen jälkeen on toiminu huonosti.
Virittämisessä yleensäkin kannattaisi keskittyä pullonkaulojen etsimiseen. Kokoonpanosta löytyy aina joku osa, joka rajoittaa viivan alle jäävää voimaa, tuttavallisemmin tehoa ja vääntöä. Perusajatuksena on saada mahdollisimman paljon syttymiskelpoista seosta virtaamaan sylinterin läpi mahdollisimman pienessä aikayksikössä. Tätä virtausta hidastavat erilaiset vastusvoimat alkaen liikkuvien osien välisestä kitkasta päättyen aina pakoputken loppupäässä liikkuviin heijasteaaltoihin. Viritystä tehdessä kannattaisikin miettiä, mikä osa kokoonpanosta rajoittaa tällä hetkellä tavoitteeseen pääsyä? 50cc palotilaan ei vapaasti hengittävässä koneessa juuri yli puolta desiä saada seosta painettua, vaikka putsaria ei olisi lainkaan.
Kaasuttimen kannalta ilmansaannin parantumisella on kuitenkin paljonkin merkitystä, koska imuvastuksen pienentyessä palamatonta seosta pääsee virtaamaan entistäkin enemmän moottorin läpi pakoputkeen. Ilmamäärän kasvaessa suuttimen poikkipinta-ala ei enää riitä polttoaineen syöttöön aikaikkunan pysyessä samana. Olemme siis tehneet pullonkaulan osasta, joka ei sitä aikaisemmin ollut - olettaen, että moottori oli aikaisemmin säädöissä.
Vastauksena kysymykseesi, suurenna suutinta. Parinkymmenen koon nosto on ihan tavanomaista vapariputsareiden kanssa. Tarkista myös, että imuvuotoja ei ole.