Tuohon Betan kommenttiin voisi heittää pari täsmennystä.
Joissakin koneissahan putki sojottaa suoraan taakse, esim piikkisissä rr-pyörissä, mutta nämä on luistikoneita ja kaasari on sivulla. Täytyy tietysti huomata että näissä putki on aika lyhyt, ja mahtuu hyvin suorana olemaan, mutta matalakierroksisemmissa koneissa putkea tosiaan joutus joka tapauksessa vetämään mutkille, joten hyötyä ei sinänsä olisi.
Sitten mikä jäi huomiotta, on se, että mikään ei estä laittamasta kaasaria ja pakoputkea samalle puolelle konetta, ainakaan casereedin tapauksessa. Tämäkin ehkä äkkiseltään eksoottisen kuuloinen ratkaisu on standardikäytäntö monissa kelkan moottoreissa.
Patopaineethan ei moponopeuksissa ole suuria, mutta on kuitenkin niin, että ilmanotto kannattaa mieluummin sijoittaa sellaiseen kohtaa missä on ylipainetta, kuin sellaiseen missä on alipainetta. Kai se prosenttikin ilmaista tehoa kelpaa, ja erotuksena noiden kahden paikan välillä ero voinee olla isompikin...
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.