Pro-virittäminen

Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56

ViestiKirjoittanut Betaversio » 7.12.2008 14:02

Kysehän on juuri siitä, että onko se uudenmallinkansi se paras vai voisiko sitäkin laittaa parempaan suuntaan? ;)

Boostbottle sekoittaa imuresonointia jo muutenkin, joten kannattaa miettiä vakavasti, että yrittääkö ottaa Boostbottlea mukaan peliin. Esim. se putelin liitoskin aiheuttaa jo merkittävää kalabaliikkia seoksen virtaukselle, ei ihan vähäisimpänä juttuna :roll:
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 8.12.2008 1:50

Noh yleisellä tasolla squishvälyksellä ja puristussuhteella ei oo mitään tekemistä keskenään: puristussuhde määrätään lopulta palotilan tilavuudella, ja välys mekaanisilla toleransseilla ja sillä ilmeisesti laajasti unhoitetulla squish velocityllä. Tietysti jos laskee valmista kantta, on tilanne hitusen erilainen, mutta voihan siinäkin järkeä käyttää...

Voipihan se boost bottle auttaakin. Kannattaa pitää mielessä että mäntäohjatussa voi tuo imukanavan pituus vaikuttaa kovastikin koneen toimintaan, joten jos homman tekisi oikein, pitäs sekin testailla että mikä on paras. Ja hommastahan voi muodostua sangen huvittavaa jos uskaltaa ajatella että jokaiselle kampiokammiotilavuudelle on jokin tietty imukanaviston pituus paras, ja tälle kombinaatiolle on taas jokin tietynlainen pakoputki paras... Jos meinaa kaiken testata niin siinä saa palikkaa pari kertaa vaihtaa... :)

PoikaneV kirjoitti:Kanneksi tulee uudenmallin kansi 0,5mm squish bandin välyksellä (tuleekohan liikaa puristuksia tommosella 90 km/h -> vekottimelle?) ja kaasarisetiksi tod. 20mm Mikuni + vaahtomuoviputsari.
...
P.S. Auttaako boost bottle mitään mäntäohjatussa moottorissa?
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
hustla
Pyörä:
gilera rcr, tunturi ss, 2kpl "pappa" tunturi
Liittynyt:
30.6.2007 17:04

ViestiKirjoittanut hustla » 13.12.2008 22:27

joku puhu 2t:n ruisku modista. totta helvetissä siinä olis järkeä! jos oot pitemmälle suunnitellu tuota ni ois mukava kuulla enemmän. semmonen ku envirofit on tehny muistaakseni olikohan intiaan myytäviä suorasuihkutus sarjoja niitten 2t moottoripyöriin. kyseessä on tosin joku ympärisö tempaus, enkä usko että suostuvat esim. myymään niitä tänne suomeen. kysyin kerran, mutta vastaukseksi sain jonkun litanian selitystä joka ei oikeastaan vastannut mihinkään. itsellä on myös ollu kauan suunnitteilla sama homma, tosin koko systeemiä en varmaan osaisi alusta pitäen tehdä. bensan kulutus laskis varmasti aika hyvin, ja turbottaminenkin kävis varmasti astetta helpommin kun pakokaasut voisi puhaltaa pelkällä ilmalla pois,eikä bensaa menisi sitäkautta juurikaan hukkaan, ja paineetkin saisi helpommin pysymään sisällä.
Immu'
Pyörä:
Kymco Super Steamer
Paikkakunta:
Tampere, Kalkku City
Liittynyt:
16.12.2006 13:13

ViestiKirjoittanut Immu' » 17.12.2008 21:45

Täälä vois ehkä kysyä ehkä tyhmän kysymyksen.
Eli miksei moottoria ole sijoitettu ns. väärinpäin?
Eikös silloin olisi putki mahdollista tehdä lähes suoraksi ( tietenkin runko tai jousi vois olla silloinkin edessä) sekä ilma virtaisi suoraan kaasuttimeen?
Jonkin asteen ram-air voisi olla mahdollinen? Tuskin kyllä nopeus riittää... Ei löytynyt mistään missä nopeudessa GTO:n ram-air toimii...(tosin auto ja nelarikone ym ym.)

Pyörimissuunta tuskin olisi ongelma kokeneemmalle ja vaihteet varmaan saisi sopimaan jotenkin. Vaikka ketjut sijoittamalla toiselle puolelle. Vai onko tämä aivan paskapuhetta koko hullu idea :D

E. jonkun vuoden yamaha pw:ssä oli kaasutin näin päin
Wankel vai 2-t?
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56

ViestiKirjoittanut Betaversio » 17.12.2008 22:11

Moottorin pyörimissuuntaahan tuossa ei tarvitsisi muuttaa. Ei sillä ole väliä että kumminpäin sylinteri on, jos tarkkoja ollaan. Samallalailla se toimii.

Syy nykyiseen järjestelyyn on 2t-putken vaatima pituus (se tulisi niin taakse että sitä pitäisi rullata kumminkin), ja sylinterin taakse, vaihteiston yläpuolelle jäävän lokeron käyttö kaasuttimen (ja ilmanpuhdistimen) sijoituspaikkana. Ja jos lähtee miettimään, paljonko sylinterin ja eturenkaan välissä sitä tilaa loppupeleissä on... Ei paljoa. Joten tuossa on jo varmaan tarpeeksi syytä.

Ram-airin voi toteuttaa yhtä helposti vaikka torveen joutuukin tekemään mutkan. Ram-air-systeemin takia ilman virtaussuuntaa ei kannattane muuttaa, varsinkin jos otetaan huomioon että patopaineahtamisella ei kovin montaa prosenttia tehonlisää saada edes 200kmh nopeuksissa. 100kmh nopeudella se onkin neljäsosa siitä. Eli puhutaan alle prosentin tehonlisästä. Jos siitäkään.
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Import
Liittynyt:
29.8.2006 17:25

ViestiKirjoittanut Import » 17.12.2008 22:19

Aprilian kisavehkeissä on putki suoraan taaksepäin, mutta kaasari kuitenkin sivulla (luistiohjattu). Tuossa voisi olla hankala sijoittaa tarpeeksi suuri putsarikotelo jos kaasari olis edessä.?

Muuten tuosta patopaineesta; eikös noissa tonnisissa irtoa se muutama prosentti lisätehoa kahdessa sadassa, mutta mahtaako prosenttiluku olla sama 4x vähemmän ilmaa aikayksikköä kohti vievässä piikissä, kun sillä ajetaan samaa nopeutta?
Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 17.12.2008 22:20

Tuohon Betan kommenttiin voisi heittää pari täsmennystä.

Joissakin koneissahan putki sojottaa suoraan taakse, esim piikkisissä rr-pyörissä, mutta nämä on luistikoneita ja kaasari on sivulla. Täytyy tietysti huomata että näissä putki on aika lyhyt, ja mahtuu hyvin suorana olemaan, mutta matalakierroksisemmissa koneissa putkea tosiaan joutus joka tapauksessa vetämään mutkille, joten hyötyä ei sinänsä olisi.

Sitten mikä jäi huomiotta, on se, että mikään ei estä laittamasta kaasaria ja pakoputkea samalle puolelle konetta, ainakaan casereedin tapauksessa. Tämäkin ehkä äkkiseltään eksoottisen kuuloinen ratkaisu on standardikäytäntö monissa kelkan moottoreissa.

Patopaineethan ei moponopeuksissa ole suuria, mutta on kuitenkin niin, että ilmanotto kannattaa mieluummin sijoittaa sellaiseen kohtaa missä on ylipainetta, kuin sellaiseen missä on alipainetta. Kai se prosenttikin ilmaista tehoa kelpaa, ja erotuksena noiden kahden paikan välillä ero voinee olla isompikin...
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
Anza-91
Liittynyt:
20.2.2007 22:27

ViestiKirjoittanut Anza-91 » 3.1.2009 23:13

mietin itekki kerran tuota ram-airia. esim mankissa se voisi olla toteutettavissa tekemällä imukaulan joka kääntää kaasarin ilmanputsarin puolen keulaa kohti ja siihen sitten värkkää sopivan suppilon. idean hyödyllisyyshän on sitten asia erikseen :roll:
EVP Eläkeläinen
Liittynyt:
30.4.2005 14:40

ViestiKirjoittanut EVP » 3.1.2009 23:23

Idean hyödyllisyys on toden totta asia erikseen... Ja kuten Beta sanoi, se pieni ylipaine saadaan kaasariin myös jonkinnäköisellä 180 astetta taivutetulla suppilolla.
D'oh! -Homer Simpson
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56

ViestiKirjoittanut Betaversio » 4.1.2009 0:09

Anza-91 kirjoitti:mietin itekki kerran tuota ram-airia. esim mankissa se voisi olla toteutettavissa tekemällä imukaulan joka kääntää kaasarin ilmanputsarin puolen keulaa kohti ja siihen sitten värkkää sopivan suppilon. idean hyödyllisyyshän on sitten asia erikseen :roll:



Tarttee ruiskukoneen jos tollasia meinaa ruveta tekemää :P

Paineistetun kaasarin toimivuudesta en mene takuuseen. :roll:
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 4.1.2009 20:21

Hehee, ollaan hitusen sivuraiteilla jos arvellaan moponopeuksissa patopaineen kohottavan niin paljon paineita että syntyy "paineistettu kaasari"..

Ja toisaalta, toimiihan ne kaasaritkin oikein laitettuna paineen alla, kuten (enemmän tai vähemmän) toimivat kaasari+turbokonstruktiot osoittaa.

Betaversio kirjoitti:Tarttee ruiskukoneen jos tollasia meinaa ruveta tekemää :P

Paineistetun kaasarin toimivuudesta en mene takuuseen. :roll:
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42

ViestiKirjoittanut -Zone- » 4.1.2009 21:56

Sarvi-Perkele kirjoitti:Hehee, ollaan hitusen sivuraiteilla jos arvellaan moponopeuksissa patopaineen kohottavan niin paljon paineita että syntyy "paineistettu kaasari"..

Niinpä. Joskus aikaa sitten tuosta kirjoittelin ja sain aika myrskyisän vastaanoton, että ei toimi ahtajana noissa nopeuksissa. On varmaan paikallaan taas täsmentää, että kuten en silloinkaan, niin nytkään en puhu ahtamisesta, vaan auttamisesta.

Moottori joutuu (huom. joutuu) imemään seosta kaasarista. Vaikka ajosuuntaan osoittavalla suppilolla ei moottoria varsinaisesti ahdettaisikaan, ei moottorin seoksen saannin auttaminen ole suinkaan hullun hommaa. Siitäkin huolimatta, vaikka persdyno ei mitään merkittävää parannusta osoittaisi, kannattaa tuota suppiloa kokeilla, mikäli se fyysisesti on mahdollista. Vaikka ei nyt muuta positiivista, niin saattaa se jonninverran vähentää mäntäohjatun moottorin taipumusta sylkeä seosta ilmanputsarin suuntaan.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
Import
Liittynyt:
29.8.2006 17:25

ViestiKirjoittanut Import » 4.1.2009 22:29

Ja onhan noita käytetty kautta aikojen kaasarikoneissakin, ensin 2-tahtisissa ja sitten nelareissa, joskin isommilla kuutiotilavuuksilla siten että jotain paineistusta voi tapahtuakin. Mitenhän lie hoidettu. 500gp:ssä oli ainakin joissain malleissa sähköllä ohjattu powerjet, mutta mitenhän muissa?
Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 4.1.2009 23:21

-Zone- kirjoitti:Vaikka ajosuuntaan osoittavalla suppilolla ei moottoria varsinaisesti ahdettaisikaan, ei moottorin seoksen saannin auttaminen ole suinkaan hullun hommaa. Siitäkin huolimatta, vaikka persdyno ei mitään merkittävää parannusta osoittaisi, kannattaa tuota suppiloa kokeilla, mikäli se fyysisesti on mahdollista. Vaikka ei nyt muuta positiivista, niin saattaa se jonninverran vähentää mäntäohjatun moottorin taipumusta sylkeä seosta ilmanputsarin suuntaan.


Joo, ihan tuota samaa asiaa horisin ihan tuossa muutamaa viestiä ylempänä:

Sarvi-Perkele kirjoitti:Patopaineethan ei moponopeuksissa ole suuria, mutta on kuitenkin niin, että ilmanotto kannattaa mieluummin sijoittaa sellaiseen kohtaa missä on ylipainetta, kuin sellaiseen missä on alipainetta. Kai se prosenttikin ilmaista tehoa kelpaa, ja erotuksena noiden kahden paikan välillä ero voinee olla isompikin...
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
Yzä
Pyörä:
r6
Liittynyt:
17.12.2007 18:57

ViestiKirjoittanut Yzä » 5.1.2009 0:12

Immu' kirjoitti:

E. jonkun vuoden yamaha pw:ssä oli kaasutin näin päin
OT/ tarkotat samanlaista kun mun galleriassa pw:ees??eli putsari on eessä.
Skipidiveinau

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista