Rabasa

jukke96
Pyörä:
Honda CR 250R & Yamaha FZR1000
Paikkakunta:
Haukipudas, oulu
Liittynyt:
26.10.2010 17:06
Re: Rabasa

ViestiKirjoittanut jukke96 » 3.2.2013 0:14

männän vaihto on helvetin helppo homma jos perusasiat osaa. Vakiomäntä oli muistaakseni 39.86mm, jos nykynen mäntä on eka tuolle pytylle nii kannattaa laittaa se 39.86. Jos jää joku vaivaamaan nii tännevaa kyseleen ;) muistaakseni vertex on paras mäntä mutta voin muistaa väärin
Boys never grow up. They just get older and their toys get more expensive.
Kville
Pyörä:
terpin romu
Paikkakunta:
roi
Liittynyt:
16.5.2012 11:43
Re: Rabasa

ViestiKirjoittanut Kville » 3.2.2013 5:49

Kyllä minä veikkaan että alkuperäinen mäntä on paras. Ja männän koko on kylläkin 39,85 :)
ei riemulla rajaa kun derbillä ajaa. ja vitut :)
vizu
Pyörä:
Suzuki PV & Tunturi Hopper
Paikkakunta:
Helsinki/Tapanila
Liittynyt:
2.8.2011 17:55
Re: Rabasa

ViestiKirjoittanut vizu » 3.2.2013 14:05

Jaa että Rabasa tekee parempia mäntiä kuin esim. Vertex ja prox, jotka tekee parhaita mäntiä miltein joka vehkeeseen.
Sako600
Liittynyt:
30.4.2012 12:02
Re: Rabasa

ViestiKirjoittanut Sako600 » 3.2.2013 20:03

Kiitos vastauksista!

Jäi vaan ihmettyttään tuo vertex http://www.mc-scatter.com/mopojen-osat- ... Q6XEWcvQeM

Tuo on 39,84 eli liian pieni?

Tuo taas olisi oikean kokonen, mutta kuva on sama vertex ja tiedoissa lukee Super Piston step two ja puolet halvempi.

http://www.mc-scatter.com/mopojen-osat- ... Q6XVmcvQeM

Käykö tuo ihan hyvin vai miksi on vaan halvempi?

Ajattelin itse, että tämä olisi ihan hyvä http://www.mc-scatter.com/mopojen-osat- ... Q6X6WcvQeM

Onko näin?

Jos on jossain nettikaupassa halvemmalla tai parempii mäntiä niin voitte ilmoitella niistä :lol:
SampsaZ
Pyörä:
Derbi
Paikkakunta:
Mikkeli
Liittynyt:
8.8.2010 22:43
Re: Rabasa

ViestiKirjoittanut SampsaZ » 3.2.2013 22:55

Iha vinkkinä, nuo 20€ pintaa olevat männät nyt ei mitää hyviä ole :D

Ite ainanki suosinu vertexiä derbissä, hyvin on pelittäny. Eikä tuo proxikaa, ainankaa mitä oon kuullu, ni huono mäntä ole.
masentaja
Pyörä:
Derbi senda x-race 08
Paikkakunta:
Tampere
Liittynyt:
9.8.2012 19:39
Re: Rabasa

ViestiKirjoittanut masentaja » 7.2.2013 19:23

Elikkäs kyselin jo tuolla Derbi puolella mutta tätä puolta lukee luultavasti useempi ammattilainen.
Siis 08vm X-race, jo muutaman kuukauden kuulunut rohina koneesta, koveni vauhdin kasvaessa. Kun painoin kytkintä sen verran että juuri ja juuri irroitti niin kuului todella kova rohina. Sitten ehdotettiin että otan kytkikopan irti ja tutkin tilannetta.
No otin lootaöljyt pois, seassa todella paljon metallihilettä, öljyt vaihdettu n.40km sitten. Kytkinkoppa irti: http://www.aijaa.com/QVQKQF, tuossa kuvassa ilmeisesti kulumaa rattaassa http://www.aijaa.com/DA0efP. Tänään sitten, tuossa kuvassa näkyy outoa kulumaa: http://aijaa.com/thNUsi(anteeksi kuvanlaatu...)
Osaako joku viisas sanoa mitä kannattaisi tehdä? Vai alkaako vain vaihtelemaan osia lotolla?
nevssons
Pyörä:
Derbi X-race, Suzuki Street magic proju
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
9.1.2011 21:51
Re: Rabasa

ViestiKirjoittanut nevssons » 9.2.2013 2:47

Nappaa se toi hässäkkä irti, pura, mieti pohdi. Veikkaisin että uudet jouset tohon pakettiin voisi jo auttaa. Epäilen että nykyset on löystynyt. Räjätyskuvaa tosta. Taitaa kuitenkin olla sama mekanismi rabasan ja piaggion koneella? Samalta näyttää ainakin.

Shape ja Sami L on kaksi heppua joille nämä koneet pitäisi olla hyvinkinpitkälti tuttuja (= nähty enempi kuin se omasta tallista löytyvä ruoska) joten niille voit koettaa paiskata privaa, josko vaikka auttaisivatkin. Shapehan on tietty moderaattorina aina palvelualtis ;)
Oikeudet kirjoitus- ja asiavirheisiin pidetään. Mitään sanomaani ei tule eikä voi käyttää minua vastaan. En vastaa viestin sisällön aiheuttamista fyysisistä tai henkisistä vaivoista - Putkea väsäämässä?
kossusukka Moderaattori
Pyörä:
Suzuki S1 -91, Aprilia RX -00, Yamaha PW80
Paikkakunta:
Jyväskylä
Liittynyt:
13.10.2007 23:34
Re: Rabasa

ViestiKirjoittanut kossusukka » 9.2.2013 3:07

Höpönassu-shapetsau viettää lomaa puuhastellen jotain muuta kuin motottia, turha sille on mitään pistellä kun ei se muutamaan viikkoon niihin kuitenkaan mitään vastaa.
Lyökää se korjaamokäsikirja ja räjäytyskuvat käteen ja miettikää hetki niin 95% ongelmista ratkeaa.

Valokuvista ei osaa sanoa mitään noin yksinkertaisesti. Ei sitä tiedä onko kuvassa nyt kameran heijastuma vai naarmu, vai näkyykö se naarmu vain suunnasta X valoa vasten tjsp. Hyvälaatuiset kuvat on helpompia tulkita, mutta nuo ei nyt pahoittelut vaan ole tarpeeksi hyviä että osaisi niitä tulkita. Ehkä joku muu osaa.

Kopassa metallilastua ja kytkin rahisee kun häntä pitää pohjassa. Korjaamokirja ja kuvat eteen, miettii hetken. Mikä sielä VOI rahista kun paina kytkintä? Tai mitä edes tapahtuu kun sitä painaa? No sen selityksen skippaan ellei nyt jotakuta satu kiinnostamaan. Lyhyesti, kytkimen painelaakeri, siis kytkimen kannessa oleva tappi joka pyörii valtoimenaan josta vetämällä kytkin irroittaa. Hän on laakeroitu neulalaakerilla. Miltä se näyttää, miltä näyttää kytkimen kansi? Onko laakeri säpäleinä ja urat kannessa, ei olisi nimittäin uutta moinen vika...

Jos lastua on öljyissä, niin purkaa niin kauan että löytää lastun lähteen. Katselee osia rauhassa, mistä mahtaa naarmuja ja jyrsintäjälkeä tai peräti lämpövärjäytymää löytyä.


Kuvassa oleva rattaan kuluma ei kyllä ole kulumaa. Rattaan hampaat on viistetty, että ratas tarttuisi helpommin kytkinpakan rattaaseen. Tai no kuvassa en ihan kunnolla erota onko siinä nyt ihan metallinkiiltävää naarmuista pintaa, eli onko se kulunut vai ei. Tarkista itse onko siinä sitä kulumaa. Jos koneessa osat hinkkaa virheellisesti toisiinsa, kuluma harvoin on tasaista nättiä sorvauksenomaista jälkeä. Se on raakaa, värit katoaa, ehkä tulee lämpövärjäytymää (sinerrystä, oranssia), epämääräisiä naarmuja, epätasaista pintaa jne. Etsi moisia.
Kuvia tallielämästä | Suzuki PV Service Manual | Kokoelma moottoritekniikkaa | Mopoikä kokoikä, väliin mahtuu vain Alfa Romeoita
_nigge_
Pyörä:
Gilera RCR '10(EX),Husqvarna WR 125 '09
Paikkakunta:
Toijala
Liittynyt:
28.4.2012 20:08
Re: Rabasa

ViestiKirjoittanut _nigge_ » 9.2.2013 17:23

Tuli tossa muuten mieleen,että onko haittaa,jos on pikkasen liikaa jäähytysnestettä? Sen pinta on max-merkistä joku 2-3cm ylempänä. Jos on isommin haittaa,niin mikä ois helpoin tapa ottaa vähän pois?
''Tottakai se menee kovaa ku se on husse!''
Yam4ha
Pyörä:
Piaggio| EX: Yamaha Dt -06, Derbi DRD PRO SM, MBK Nitro, Aprilia Rx
Paikkakunta:
Tupos
Liittynyt:
10.4.2011 13:08
Re: Rabasa

ViestiKirjoittanut Yam4ha » 9.2.2013 19:07

Ei tietoa onko mitään haittaa, mutta silti ottaisin sieltä vähän pois. Esim. lääkeruiskulla on helppo ottaa.
Siitä vaan vääntää, oho hups..
Tsekkaa Youtube kanava, ajovideoita yms !
jukke96
Pyörä:
Honda CR 250R & Yamaha FZR1000
Paikkakunta:
Haukipudas, oulu
Liittynyt:
26.10.2010 17:06
Re: Rabasa

ViestiKirjoittanut jukke96 » 10.2.2013 1:10

huhupuheita olisin kuullut että jollain ois koko höskä posahtanu ku oli palanu kannentiiviste ja täys paisuntasäiliö :D mutta siellähän tais olla joku reitti mistä se jäähytinneste ja paine pääsee pois ettei pitäs nii helposti poksahtaa. En sitten tiijä onko tuo mahdollista että se vois posahtaa mutta sitä minä oon "pelänny" :lol:
Boys never grow up. They just get older and their toys get more expensive.
kossusukka Moderaattori
Pyörä:
Suzuki S1 -91, Aprilia RX -00, Yamaha PW80
Paikkakunta:
Jyväskylä
Liittynyt:
13.10.2007 23:34
Re: Rabasa

ViestiKirjoittanut kossusukka » 10.2.2013 1:36

Paisuntasäiliön korkki on sellainen jännä, se on jousiviritteinen venttiili käytännössä. Eli jos paisuntasäiliöön tulee painetta liiaksi, se päästää painetta ulkoilmaan. Eli jos sielä on liikaa vettä, se aika varmasti tulee ulos siitä korkin kautta. Ei se mitään räjähdä...
Kuvia tallielämästä | Suzuki PV Service Manual | Kokoelma moottoritekniikkaa | Mopoikä kokoikä, väliin mahtuu vain Alfa Romeoita
jukke96
Pyörä:
Honda CR 250R & Yamaha FZR1000
Paikkakunta:
Haukipudas, oulu
Liittynyt:
26.10.2010 17:06
Re: Rabasa

ViestiKirjoittanut jukke96 » 10.2.2013 2:10

mutta miksi siinä sitten on tuo max kohta? 8o
Boys never grow up. They just get older and their toys get more expensive.
Rajis-
Pyörä:
Bemari, KTM
Paikkakunta:
Vantaa
Liittynyt:
30.7.2010 19:57
Re: Rabasa

ViestiKirjoittanut Rajis- » 10.2.2013 2:17

Siksi, että sille nesteelle jää tilaa paisua siellä säiliössä. Eihän siinä nyt mitään järkeä ole, että ne testeet tulee korkista läpi aina kun kone lämpiää?
Osaa kaupan!
Ex pärrät: Aprilia Sx -09, Typhoon x2, Aprilia Mx125 -07, Derbi DRD125 -09, Derbi -02, Stalker -99, Booster -00, Gilera RCR -06, Rieju Spike -10, Aprilia Amico -94, 125cc Monkey, Bse 160cc, Husse SMS -08, DT125Re Smoto, Derbi 300EXC, Husse WR125
kossusukka Moderaattori
Pyörä:
Suzuki S1 -91, Aprilia RX -00, Yamaha PW80
Paikkakunta:
Jyväskylä
Liittynyt:
13.10.2007 23:34
Re: Rabasa

ViestiKirjoittanut kossusukka » 10.2.2013 5:47

Rajis sanoi sen pointin. Se korkin venttiili on hätävara. Max-rajaan kun lätkii nestettä niin kaikki toimii kuten pitää, korkin ei tarvitse päästää paineita ulos ja kaikki on hyvin. Ilman sitä venttiiliä ihan oikeasti jotain pamahtaisi paskaksi, joka ei olisi hyvä asia. Vähän sama kuin kompressorissa oleva hätäventtiili joka päästää paineet ulos jos paine nousee liikaa.

Jollain logiikalla voisi ihmetellä että miksi kompressori sitten sammuu X-paineen saavuttaessa, eikä vain pumppaa ilmaa niin kauan että hätäventtiili päästää ylimääräiset ulos.

Eli laittakaa nesteet max-rajaan asti. Se on sovittu sääntö mihin sitä nestettä laitetaan. Jos menee yli niin ei se nyt mitään räjäytä, muttei sitä hyvälläkään voi katsoa. Ei tarvita muuta kuin hätäventtiilin (korkin) viallinen toiminta ja jotain hajoaa ihan oikeasti, pahasti. Jäähyjärjestelmässä on kuitenkin aika kova paine, siksi letkut kiristetään tiukasti ja koko järjestelmä on tiukasti suljettu. Siksi myöskään korkkia ei kuumana saa avata. Jos nestettä on liikaa, korkin reijästä tulee helvetin kovalla suihkulla tulikuumaa nestettä joka saattaa "kutittaa".

Ja jos sitä nestettä on 1mm max-rajan yllä, niin ehkäpä se nyt ei mitään haittaa. Jos sen säiliön pakkaa täyteen, niin se haittaa. Käyttäkää järkeä...
Kuvia tallielämästä | Suzuki PV Service Manual | Kokoelma moottoritekniikkaa | Mopoikä kokoikä, väliin mahtuu vain Alfa Romeoita

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista