Piaggiomestari kirjoitti:Minulla 70cc 2t neste skootterissa on semmonen vika että ei oikeen halua olla tehoa yhtään. Kylmänä vähä yrittää liikkua aika lailla tehari 50cc tehonen mutta kuumana vaikuttaa vakio 50cc. Kun tarpeeks iso alamäki tulee nii sitte kulkee sen 65 ehkä ja kylmänä huiput noin 65kmh. Tekniikka: piaggio nrg. naraku 70cc vakiokannella, 21mm lortto 106suutin, 30% vp ja kytkinjouset (liianlöysät?) ja 5g rullat. Ei booaa eikä röpötä ei vaa kule. Mikä vikana??
Mikähän putki sulla on? Vakioputkella ei 70cc patakaan paljoa tehoa anna, riippuu kyllä vähän mallista.
Suattaa olla liian painavat rullat ja kone ei pääse parhaalle tehoalueelle(mikäli tehoputki). Kuumana ongelma pahenee entisestään kun variaattorin jouset lämpenee ja löystyy ja toiminta siirtyy alemmille kierroksille. Kannattaa kokeilla jotain 3.5-4g rullia sekä vaihtaa vakio vastapainejousi takaisin. Löysempi vp vähentää kitkaa variaattorissa ja vähentää kuumenemista. Voisin suositella poraamaan muutaman 10mm jäähdytysreiän variaattorikopan takaosaan, kytkimen ylä ja alapuolelle.
Kannattaa myös testata muutamalla eri pääsuuttimella, esim 100, 104, 108, millä tuntuu kulkevan parhaiten. Liian iso suutin aiheuttaa myös tehojen hiipumista kuumana mutta nuo variaattorin säädöt kannattaa kokeilla ensin.
P.j.h kirjoitti:Moi! Mul olis tämmönen fantic vuodelta 2021, jonka kuriton vakioputkisto vetää hehkuvan punaiseksi täyskaasulla ja vähän pienemmilläkin kieroksilla ajossa. Mitä sille voisi tehdä että ei kuumenisi niinkään paljoa? Kiitos jo etukäteen vastauksista
Tämä saattaa johtua vakioputken katalysaattorista. Käsittääkseni katalysaattoreita on ollut mopojen vakioputkissa jo parikymmentä vuotta. 2-tahtinenhan sylkee palamatonta polttoainetta putkeen, ja kun katalysaattori pääsee lämpöihin niin sehän rupeaa hohkaamaan kuin mikäkin, kun bensa alkaa palaa siellä. Eli normaalia.