Rabasa

nevssons
Pyörä:
Derbi X-race, Suzuki Street magic proju
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
9.1.2011 21:51
Re: Rabasa

ViestiKirjoittanut nevssons » 10.2.2013 16:17

kossusukka kirjoitti:Lyhyesti, kytkimen painelaakeri, siis kytkimen kannessa oleva tappi joka pyörii valtoimenaan josta vetämällä kytkin irroittaa. Hän on laakeroitu neulalaakerilla. Miltä se näyttää, miltä näyttää kytkimen kansi? Onko laakeri säpäleinä ja urat kannessa, ei olisi nimittäin uutta moinen vika...

Tästä syystä on juuri hyvä löytää joku useamman tapauksen nähnyt asiaa pohtimaan ;) Eli osaavat usein kertoa tyypillisen esimerkin mistä tämmöiset oireet johtuu. Tässä esimerkissä siis kossusukka se kokenut konkari

kossusukka kirjoitti:Kuvassa oleva rattaan kuluma ei kyllä ole kulumaa. Rattaan hampaat on viistetty, että ratas tarttuisi helpommin kytkinpakan rattaaseen.

Itse tulkitsisin kuvaa jotakutenkin näin:
Kuva

"Höpönassu-shapetsau" :lol: Moderaattoreilta on kiva kysyä, kun monesti oppii monta asiaa samalla. Monesti korjautunut vääriä käsityksiä teirän selonteiosta :)
Oikeudet kirjoitus- ja asiavirheisiin pidetään. Mitään sanomaani ei tule eikä voi käyttää minua vastaan. En vastaa viestin sisällön aiheuttamista fyysisistä tai henkisistä vaivoista - Putkea väsäämässä?
kossusukka Moderaattori
Pyörä:
Suzuki S1 -91, Aprilia RX -00, Yamaha PW80
Paikkakunta:
Jyväskylä
Liittynyt:
13.10.2007 23:34
Re: Rabasa

ViestiKirjoittanut kossusukka » 10.2.2013 18:22

No katos perkule, tuosta kuvakulmasta vasta näkee että kyllä, siinä on ihan oikesti pahaa kulumaa. Aiemmista kuvista en huomannut että se ratas on todellakin noin kuollut.

Eli tuo kiksin ratas on jostain syystä päässyt hinkuttamaan siihen välirattaaseen (vetoakselin päässä oleva vapaana pyörivä ratas joka välittää voiman kytkinpakan kautta kampiakselille, tähän rattaaseen kiksin ratas ottaa kiinni vasta kun poljinta painaa ja ratas täten nousee ylös kiksin akselia pitkin), joka on tietenkin huono asia kuten nyt tuosta kuvastakin jo näkee. Eli ratas ei pysy alhaalla. Tsekkaappas alla olevasta räjätyskuvasta osa numero 7, se on sen kiksin rattaan pohjassa. Rattaan pohjassa on ura jossa tuo jousi (#7) pitäisi olla akseloituna niin, ettei jousi pääse irtoamaan rattaasta mutta pääsee pyörimään siinä (tosin aika kankeasti, mutta niin sen pitääkin). Tuon jousen toinen pää pitäisi olla lohkosta löytyvässä urassa. Tuon jousen ollessa siinä urassaan, jousi ei liiku muutakuin akselin suuntaisesti suoraan ylös ja alaspäin kiksiä painettaessa, eli jousi ei pyöri rattaan mukana vaan ratas itse pyörii siinä jousen sisällä.

Tämän jousen idea on pitää ratasta paikoillaan, mutta niin että se pääsee pyörimään kun kiksiä polkasee. Jos jousi ei ole lohkossa olevassa lovessa, ratas pääsee liikkumaan vapaasti ja voi mm. osua tähän välirattaaseen pahoin seurauksin.
Kuva

(kuva kiksin koneistosta missä näkyy myös kyseinen jousi: http://www.motot.net/talli/kuvat/o/3/22 ... 3_full.jpg)
Kuvia tallielämästä | Suzuki PV Service Manual | Kokoelma moottoritekniikkaa | Mopoikä kokoikä, väliin mahtuu vain Alfa Romeoita
masentaja
Pyörä:
Derbi senda x-race 08
Paikkakunta:
Tampere
Liittynyt:
9.8.2012 19:39
Re: Rabasa

ViestiKirjoittanut masentaja » 13.2.2013 21:57

Kiitoksia kossusukalle ja nevssonssille vastauksista ja kiinnostuksesta tähän asiaan! :)
Tilattii painelaakeri, kytkinlevyt (vaihtaa samalla kun auki on), öljyt, käynnistyspolkimenakselin jousi (10 tuossa kuvassa) ja tiivisteet.
Täytyy tuo 7 jousen toiminta vielä tarkistaa, mutta onko tietoa kytkinkruunun kiristysmomentista? Tai kytkinkopan pulttien momenttia?
jukke96
Pyörä:
Honda CR 250R & Yamaha FZR1000
Paikkakunta:
Haukipudas, oulu
Liittynyt:
26.10.2010 17:06
Re: Rabasa

ViestiKirjoittanut jukke96 » 13.2.2013 22:14

Ite oon vetäny ihan vaan räikällä ''sopivaan'' tiukkuuteen, ei liian kierälle tai löysälle, silleen että pysyy :D Ja jätä viimenen kiristys pois ;)
Boys never grow up. They just get older and their toys get more expensive.
nevssons
Pyörä:
Derbi X-race, Suzuki Street magic proju
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
9.1.2011 21:51
Re: Rabasa

ViestiKirjoittanut nevssons » 14.2.2013 14:58

masentaja kirjoitti:Kiitoksia kossusukalle ja nevssonssille vastauksista ja kiinnostuksesta tähän asiaan! :)

Minuahan kiinnostaa aina kun on vähän mielenkiintosemmat ongelmat kyseessä ja voin niitten ratkaisussa auttaa :)
masentaja kirjoitti: tietoa kytkinkruunun kiristysmomentista? Tai kytkinkopan pulttien momenttia?

Derbi.fi löytyy säätöarvotaulukko. Kytkin 34-45 Nm ja lohkojen pultit 8-10 Nm
Oikeudet kirjoitus- ja asiavirheisiin pidetään. Mitään sanomaani ei tule eikä voi käyttää minua vastaan. En vastaa viestin sisällön aiheuttamista fyysisistä tai henkisistä vaivoista - Putkea väsäämässä?
masentaja
Pyörä:
Derbi senda x-race 08
Paikkakunta:
Tampere
Liittynyt:
9.8.2012 19:39
Re: Rabasa

ViestiKirjoittanut masentaja » 17.2.2013 14:52

Juu elikkäs kasattiin mopo ajokuntoon ja sitten testasin niin rohina jatkuu taas :itku:
Mitäköhän sitä sitten keksisi? Painoin jarrua veto päällä(juu ei saisi noin tehdä), takarengas lukkoon ja ääni lakkasi. Voisiko rohina johtua vaikka että rattaat ja ketjut hankaavat toisiinsa liikaa? Vai esim. vaihteistossa vika?
nevssons
Pyörä:
Derbi X-race, Suzuki Street magic proju
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
9.1.2011 21:51
Re: Rabasa

ViestiKirjoittanut nevssons » 17.2.2013 16:50

Vaihteisto seuraavaksi syynin alle sitten. Rohkeasti vaan lohkot auki ja ihmettelemään.
Oikeudet kirjoitus- ja asiavirheisiin pidetään. Mitään sanomaani ei tule eikä voi käyttää minua vastaan. En vastaa viestin sisällön aiheuttamista fyysisistä tai henkisistä vaivoista - Putkea väsäämässä?
PerunaPete
Liittynyt:
13.3.2013 18:37
Re: Rabasa

ViestiKirjoittanut PerunaPete » 13.3.2013 19:03

kesällä olin ajelemassa derbillä normaalisti ja yhtäkkiä koneesta hukkui kaikki vaihteet 3 ylöspäin :| nyt on kone auki eikä missään näytä olevan mitään vikaa onko kellään tietoa mikä vois olla vikana en voi ite sille mitään oikeen tehä
Zande
Pyörä:
Beta RR4T 450, Tunturi Maxi -78
Paikkakunta:
Tuusula
Liittynyt:
13.1.2008 18:50
Re: Rabasa

ViestiKirjoittanut Zande » 17.3.2013 20:29

PerunaPete: Aloitappa syynäämällä vaihteensiirtimet, sekä se "vaihderumpu" tai millä nimellä kukin sen osan tuntee. Aloita vaikkapa laittamalla vaihteisto kiinni kytkinpuolen lohkoon, ja kokeile siinä käsin pyörittäen vaihteiston toiminta, että vaihtuuko vaihteet niinkuin pitäisi. Se voi olla, että esim joku niistä vaihteiston rattaita siirtävistä "haarukoista" on vaurioitunut, eikä sen takia vaihderattaita siirrä niinkuin pitäisi.
Ex Cagiva Mito ORO #6 -07
Ex Husqvarnan SMS -07
Ex Derbi DRD Racing sm -05
Ex BSE 125cc
Sako600
Liittynyt:
30.4.2012 12:02
Re: Rabasa

ViestiKirjoittanut Sako600 » 5.4.2013 17:49

Voiko vanhan männän sokkia käyttää uuteen mäntään? Uuden männän mukana tuli niin huonot sokat ettei niitä saa oikein mitenkään paikoilleen saati sitten joskus poiskaan... Vanhoissa sokissa oli kätevät kohdat mistä sai pihdeillä painettua ja sokka pieneni ja se oli kätevä ottaa pois, mutta ei uusissa tämmöistä oo.. Kestääkö ne vanhat sokat vai tippuuko ne pahimmassa tapauksessa moottoriin ja rikkoo sen?
jukke96
Pyörä:
Honda CR 250R & Yamaha FZR1000
Paikkakunta:
Haukipudas, oulu
Liittynyt:
26.10.2010 17:06
Re: Rabasa

ViestiKirjoittanut jukke96 » 5.4.2013 19:50

Ite en raaskisi laittaa vanhoja sokkia enää takasin, vaikka kyllä uskoisin että ne kyllä pelittäis siellä. Laitat vaan ne C-sokat sinne jos semmoset sait, eipä vituta sillon jos sokka lähtee :)
Boys never grow up. They just get older and their toys get more expensive.
Sako600
Liittynyt:
30.4.2012 12:02
Re: Rabasa

ViestiKirjoittanut Sako600 » 5.4.2013 20:25

Jos keksisi miten ne saa ujutettua paikalleen :lol: Ku alustavasti katsellut pöydällä näitä osia eikä ainakaan vielä ole mitään sanonut :D Tai miten ne saa joskus pois sieltä?
jukke96
Pyörä:
Honda CR 250R & Yamaha FZR1000
Paikkakunta:
Haukipudas, oulu
Liittynyt:
26.10.2010 17:06
Re: Rabasa

ViestiKirjoittanut jukke96 » 5.4.2013 20:50

Ainakin yleensä siinä männän sivussa, männänsokkien paikkojen vieressä on semmonen pikkunen kolo mistä ne on sitte helppo irrottaakkin :D ite saan C-sokat laitettua paikalleen sormillakin, ja pois jollain, vaikka pienellä meisselillä
Boys never grow up. They just get older and their toys get more expensive.
luikero
Pyörä:
Derbi DRD Racing SM, Suzuki RGF proju
Paikkakunta:
Imatra
Liittynyt:
7.10.2011 14:54
Re: Rabasa

ViestiKirjoittanut luikero » 6.4.2013 19:10

Kertokaapa viisammat minkä kytkimen ostan derbiini? Eli siis vireinä reilusti viilattu 73 c airsal, 20 mm phbg ja metrakit pro race putki. Ollut nyt noilla osilla pari päivää ajossa ja vedot kokoajan katoavat, Tänään laitoin kahdet prikat jousien alle mutta ei auttanut. Kytkinhän se siis on mikä pettää? Mutta ehdotuksia kytkimeksi otetaan vastaan.
Myynnissä sekalaista RGF osaa paljon, kyselkää jos on tarvetta! Ostetaan myös tehari samaan pyörään!
Xyzel
Pyörä:
Yamaha Dt 125RE X 2006, Derbi <3 Cagiva 125cc, Ex Ktm Duke 125 2011, Yamaha TT-R 600 2001, Skyteam Monkey "Kemmumanki" 150cc
Paikkakunta:
Alavus
Liittynyt:
3.10.2012 15:05
Re: Rabasa

ViestiKirjoittanut Xyzel » 9.4.2013 1:08

Vaikka dopplerin kytkinsarja, ei itsellä ainakaan valittamista ole ollut, tosin mun airsali ei oo viilattu :D Mutta asiaan, sanokaas joku paikka mistä löytää laadukkaita kammen laakereita. Ei oikeen kestäny noi mikkä oli kiinni. Vireinä siis airsali 70cc, lorton 21 phbg, enoxi ja dopplerin läppäventtiili, alakerta myös vahvistettu (Top racing evo kampiakseli ja dopplerin kytkin + jäykemmät jouset)
“There is only one thing that makes a dream impossible to achieve: the fear of failure.”
― Paulo Coelho, The Alchemist Pärrät

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista