Boostbottle mopoon

pat.pend.
Pyörä:
RockStar Derbi Senda DRD Pro SM
Liittynyt:
4.7.2013 14:57
Re: Boostbottle mopoon

ViestiKirjoittanut pat.pend. » 30.10.2013 23:18

Kiitos vastauksesta. Vaikka tuollaisen lasikuituisen pikku potelin valmistaminen ei hankalaa olisikaan, sitä vaihtoehtoa en taida valita... Alumiini hitsaus on minulle mahdollista, materiaalin puutteehen se puoli enemmänkin jää... Muovi hitsaus suhteellisen tuttua. Nyt kun oikein tietokoneelta käsin pääsin nettiä taas selailemaan, niin sain tuon Boost_Bottle_Calculator.xls:n ladattua ja tutkittua. Tuota Tiittasen tekstiä ajattelin huomenna lueskella. Tuo TNT:n bottle on kuitenkin niin halpa (Ruotsista uutena n.20€) että kokeilen sitä hyvistä neuvoista huolimatta, kun siitä oli kaikki b.b. calculatorissa vaadittavat tiedot selvillä ja sain parissa sekunnissa haluamani arvot. ;)
|Amispatentti? Ei, lukiopatentti! Patent pending.|
nevssons
Pyörä:
Derbi X-race, Suzuki Street magic proju
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
9.1.2011 21:51
Re: Boostbottle mopoon

ViestiKirjoittanut nevssons » 31.10.2013 21:50

Nyt kun tämä topic on taas tapetilla, voisin heittää pari ihan perusjuttua helmholtzin resonaattorin toiminnasta, kun niitä ei täällä syystä tai toisesta kukaan ei ole maininnut.

Putelin tilavuus.

Isompi kuin iskutilavuus on usein mainittu nyrkkisääntö. Ei ole hajuakaan mistä moinen on keksitty. Muistetaan nyt kuitenkin vielä että BB toimii kierroskaistalla x. Tämän kierroskaistan suuruus ei suinkaan ole vakio, vaan se on sidoksissa putelin tilavuuteen. Isommalla tilavuudella voimakkaampi vaikutus kapeammalla alueella ja pienemmällä miedompi vaikutus laajemmalla alueella.

Letkun halkaisija/pinta-ala
Isompi kuin kaasuttimen avautuman pinta-ala suunnitellulla kierrosluvulla on myös yksi laajasti levinnyt nyrkkisääntö. Tosiasiassa kuitenkin homma toimii niin, että liian ahdas letku vain tuo haittaa virtaukselle. Liian iso letku taas tuottaa ongelmia imukaulan vitauksissa, joten sekään ei ole hyvä. Itse lähtisin sopivaa halkaisijaa valitsemaan letkun pituuden mukaan. Halkaisija ei liene kovin metsässä jos laskettu letkun pituus on luokkaa 10-30cm.

Letkun pituus
Laskukaavoilla saa tähän suuntaa-antavat arvot. Imukaulassa kuitenkin sattuu ja tapahtuu asioita joiuhin vaikuttaa melkoinen määrä muuttujia. Tämän takia on viisasta kokeilla muutamaa erilaista letkunpituutta ja valita parhaiten toimiva. Tästä voi jälkikäteen laskeskella viritystaajuuden, jota käyttää lähtöarvona mahdolliselle seuraavalle putelille tms.
Oikeudet kirjoitus- ja asiavirheisiin pidetään. Mitään sanomaani ei tule eikä voi käyttää minua vastaan. En vastaa viestin sisällön aiheuttamista fyysisistä tai henkisistä vaivoista - Putkea väsäämässä?
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Boostbottle mopoon

ViestiKirjoittanut -Zone- » 1.11.2013 1:53

nevssons kirjoitti: Tämän kierroskaistan suuruus ei suinkaan ole vakio, vaan se on sidoksissa putelin tilavuuteen.

Tämä on tietty totta, mutta käytännössä asiassa on rajoitteita ja on aika turhaa kuvitella että puteliaan saisi tehokkaasti pelaamaan jossain 11kprm jossa usein irtoaa se suurin teho pienissä moteissa. Järkevänkokoisen imukaulaan liitetyn letkun virtauskykykin kumpaankin suuntaan on vaan suhteellisen olematon jo näillä kierrosluvuilla jolloin hyötysuhde laskee ja jos huono tuuri käy, paremmin virtaavaksi tehty tai yksinkertaistaen suurempi pahimmillaan sotkee varsinaisen päävirtauksen kaasarilta koneellekin jolloin pullosta on huipputeholle enempi haittaa kuin hyötyä.

Omasta mielestä saisi pullon liitäntäkohdassa imukaulassa olla huippukierroksilla mahdollisimman stabiili tilanne imutahdin aikana jotta siinä ei tapahtuisi huipputehoja turhaan haittaavaa pyörteilyä. Se kuinka hyvin tämä tilanne toteutuu taitaa olla kyllä enempi tuurista kuin mistään muusta kiinni. Onnistuessaan se tietysti samalla automaattisesti muutoinkin rajaa huipputehokierroksillekin pullon virittämisen pois laskuista.

Ihan matalammilla kierroksilla tahtoo heikommasta liike-energiastakin johtuen myös hyöty jäädä niinikään dynomittauksissa vaisuksi ja pienen luokan moteissa alhaalla tehokäyrä on yleensä tietysti muutoinkin kokolailla huono. Toinen syy miksi sitä ei oikein kannata mitoittaa ihan alaskaan on että 50cc moottoreita harvemmin edes ajetaan näin pienillä kierroksilla (moottoreiden vaihteiden välityssuhdeporrastuksetkin huomioiden) joten keskikierrosalue on järkevin senkin puolesta.

Jossain 250cc luokan koneissa voi mitoituksessa tulla jo huomattavasti alemmaksikin kierroskaistassa ja pullon hyötysuhde tuntuu olevan parempikin mitä 50cc luokan koneissa + 250cc koon moteilla voi muutoinkin käyttää ajossa huomattavasti alempiakin kierroksia. Loppupeleissä sitä ei kannata koskaan virittääkään kovin laaja-alaisesti pelaamaan jotta siitä olisi myös merkittävää hyötyä. Paino lainauksissa sanalla "merkittävä", sillä ei tällä systeemillä moottoreita turboihin verrattavasti ahdeta vaikka se täytös nyt paranisikin.

Tarkistin tiittasesta kun tuli heitettyä lonkalta parin vuoden takaisten muistikuvien mukaan ja väärinhän tuon taajuusasian muistin. Oikeasti se olikin 0,75hz imutahdin aikana eikä 75hz imukanavassa (taisi perustua enempi jennigsin kuin tiittasen itsensä tekemiin tutkimuksiin), joten siltä osin tuli aiemmin puhuttua puuta heinää. Sinänsä asiassa tahtoo olla kyllä käytännön rajoitteita jotka rajaa sen järkevän mitoituksen 50cc:llä keskialueelle ja kapealle kierrosalueelle jotta siitä voisi sanoa ajossakin olevan hyötyä.

nevssons kirjoitti:Letkun pituus
Laskukaavoilla saa tähän suuntaa-antavat arvot. Imukaulassa kuitenkin sattuu ja tapahtuu asioita joiuhin vaikuttaa melkoinen määrä muuttujia. Tämän takia on viisasta kokeilla muutamaa erilaista letkunpituutta ja valita parhaiten toimiva. Tästä voi jälkikäteen laskeskella viritystaajuuden, jota käyttää lähtöarvona mahdolliselle seuraavalle putelille tms.

Tämä on myös yksi syy miksi ne tehdastekoiset kannattaisi jättää sinne kaupan hyllylle vaikka eivät juuri mitään maksaisikaan. Korkeintaan aihiona voi ajatella, mutta kuten sanoin asian käytännön testaamisen voi hyvin aloittaa myös keräämällä kotoa ja sukulaisilta läjän vanhoja shampoo yms muita pulloja ja tarvittaessa lämmittämällä+kutistamalla tehdä isommista pienempiä. Apteekista vaan iso injektioruutta jolla voi mittailla tilavuuksia.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
pat.pend.
Pyörä:
RockStar Derbi Senda DRD Pro SM
Liittynyt:
4.7.2013 14:57
Re: Boostbottle mopoon

ViestiKirjoittanut pat.pend. » 5.11.2013 15:20

Laskeskelin tuossa sopivan letkun paksuuden kaasuttimelle, joka olisi siinä sitten bottlen kaverina, suunnilleen niille kierroksille, joilla bottlen haluaisin toimivan. Kaasuttimen aukeama niillä kierroksilla olisi (todella epätarkalla laskumenetelmällä) n.9,44mm eli se 10mm letku on sitten kai ihan sopiva. Ja kun alumiinihitsaus on mahdollista, lyhennän sitä potulia sitten sen verran, että saan koko 20cm letkun, joka tehdasvalmisteisessa potelissa mukana tulee, käyttöön. Viisaampien mielipiteitä?
|Amispatentti? Ei, lukiopatentti! Patent pending.|
nevssons
Pyörä:
Derbi X-race, Suzuki Street magic proju
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
9.1.2011 21:51
Re: Boostbottle mopoon

ViestiKirjoittanut nevssons » 15.11.2013 23:43

Itsehän en koe itseäni hullua hurskaammaksi, mutta vastaan silti että omasta näkövinkkelistä vaikuttaa oudolta tuo lähestymistapa :) Miksi se koko letku pitää käyttää?

Juurihan tuossa ylhäällä käytiin vähän perusjuttuja läpi, eli itse kokeilisin(ja kokeilenkin jahka joudan ;) ) saada aluksi toimimaan jollain kierroksilla ja sitten muokkailla setuppia siihen suuntaan mihkä haluaa.
Oikeudet kirjoitus- ja asiavirheisiin pidetään. Mitään sanomaani ei tule eikä voi käyttää minua vastaan. En vastaa viestin sisällön aiheuttamista fyysisistä tai henkisistä vaivoista - Putkea väsäämässä?

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista