nevssons kirjoitti: Tämän kierroskaistan suuruus ei suinkaan ole vakio, vaan se on sidoksissa putelin tilavuuteen.
Tämä on tietty totta, mutta käytännössä asiassa on rajoitteita ja on aika turhaa kuvitella että puteliaan saisi tehokkaasti pelaamaan jossain 11kprm jossa usein irtoaa se suurin teho pienissä moteissa. Järkevänkokoisen imukaulaan liitetyn letkun virtauskykykin kumpaankin suuntaan on vaan suhteellisen olematon jo näillä kierrosluvuilla jolloin hyötysuhde laskee ja jos huono tuuri käy, paremmin virtaavaksi tehty tai yksinkertaistaen suurempi pahimmillaan sotkee varsinaisen päävirtauksen kaasarilta koneellekin jolloin pullosta on huipputeholle enempi haittaa kuin hyötyä.
Omasta mielestä saisi pullon liitäntäkohdassa imukaulassa olla huippukierroksilla mahdollisimman stabiili tilanne imutahdin aikana jotta siinä ei tapahtuisi huipputehoja turhaan haittaavaa pyörteilyä. Se kuinka hyvin tämä tilanne toteutuu taitaa olla kyllä enempi tuurista kuin mistään muusta kiinni. Onnistuessaan se tietysti samalla automaattisesti muutoinkin rajaa huipputehokierroksillekin pullon virittämisen pois laskuista.
Ihan matalammilla kierroksilla tahtoo heikommasta liike-energiastakin johtuen myös hyöty jäädä niinikään dynomittauksissa vaisuksi ja pienen luokan moteissa alhaalla tehokäyrä on yleensä tietysti muutoinkin kokolailla huono. Toinen syy miksi sitä ei oikein kannata mitoittaa ihan alaskaan on että 50cc moottoreita harvemmin edes ajetaan näin pienillä kierroksilla (
moottoreiden vaihteiden välityssuhdeporrastuksetkin huomioiden) joten keskikierrosalue on järkevin senkin puolesta.
Jossain 250cc luokan koneissa voi mitoituksessa tulla jo huomattavasti alemmaksikin kierroskaistassa ja pullon hyötysuhde tuntuu olevan parempikin mitä 50cc luokan koneissa + 250cc koon moteilla voi muutoinkin käyttää ajossa huomattavasti alempiakin kierroksia. Loppupeleissä sitä ei kannata koskaan virittääkään kovin laaja-alaisesti pelaamaan jotta siitä olisi myös merkittävää hyötyä. Paino lainauksissa sanalla "merkittävä", sillä ei tällä systeemillä moottoreita turboihin verrattavasti ahdeta vaikka se täytös nyt paranisikin.
Tarkistin tiittasesta kun tuli heitettyä lonkalta parin vuoden takaisten muistikuvien mukaan ja väärinhän tuon taajuusasian muistin. Oikeasti se olikin 0,75hz imutahdin aikana eikä 75hz imukanavassa
(taisi perustua enempi jennigsin kuin tiittasen itsensä tekemiin tutkimuksiin), joten siltä osin tuli aiemmin puhuttua puuta heinää. Sinänsä asiassa tahtoo olla kyllä käytännön rajoitteita jotka rajaa sen järkevän mitoituksen 50cc:llä keskialueelle ja kapealle kierrosalueelle jotta siitä voisi sanoa ajossakin olevan hyötyä.
nevssons kirjoitti:Letkun pituus
Laskukaavoilla saa tähän suuntaa-antavat arvot. Imukaulassa kuitenkin sattuu ja tapahtuu asioita joiuhin vaikuttaa melkoinen määrä muuttujia. Tämän takia on viisasta kokeilla muutamaa erilaista letkunpituutta ja valita parhaiten toimiva. Tästä voi jälkikäteen laskeskella viritystaajuuden, jota käyttää lähtöarvona mahdolliselle seuraavalle putelille tms.
Tämä on myös yksi syy miksi ne tehdastekoiset kannattaisi jättää sinne kaupan hyllylle vaikka eivät juuri mitään maksaisikaan. Korkeintaan aihiona voi ajatella, mutta kuten sanoin asian käytännön testaamisen voi hyvin aloittaa myös keräämällä kotoa ja sukulaisilta läjän vanhoja shampoo yms muita pulloja ja tarvittaessa lämmittämällä+kutistamalla tehdä isommista pienempiä. Apteekista vaan iso injektioruutta jolla voi mittailla tilavuuksia.
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein