Nykyään myös mopoja ratsataan enemmän kuin ennen tai näin olen ainakin käsittänyt niin se varmaan vaikuttaa aika paljon siihen intoon tehdä noita yli sataa kulkevia "mopoja".
Itse olen käsittänyt homman päinvastoin. 80-luvun mopoilijoita jututtaessa olen myös tästäkin asiasta kysellyt, ja kuulemma sillon syynättiin mopoja tarkasti, ja se 40 markan sakko saattoi tulla jostain aivan typerästä ja tyhjänpäiväsestä asiasta, kuten normi tunan jarruista on tullut nimikkeellä "huonot jarrut" sakkoa, ja automaatti papiskan laatikon ininästä on tullut meluhaittasta sakkoa. Myös ei mopolla kaiketikkaan saanut ajaa yöllä, joten siitä tuli kanssa sakkoa, jos poliisi mopon joskus yöllä bongasi. Samalla tavalla autojen ja mopojen katsastus on ollut aivan pilkun tarkkaa puuhaa.
Nykyäänhän on aivan sama kulkeeko mopo sen 70km/h vai 120km/h, sakkoa kai tulee saman verran, joten en tässä näe estettä niille yli 100 kulkeville mopoille. Myös tekniikka on kehittynyt siitä suzukin paskasta puoliläpästä noihin case reedeihin. Käsittääkseni 90-luvulla on mopot kulkeneet eniten. Silloin alkoi internet tulemaan, josta sai jotenkin haettua vähän tietoa, tai keskusteltua saman henkisten ihmisten kanssa, bolt-on osat tulivat, joten viritys aihiot paranivat.
No kyllä se vakipyttykin pitäs saada viilattua suhteellisen vaivatta sinne satkun tuntumaan.
Noilla 80-luvun "maalais viilaus opeilla" epäilen tätä. Kuitenkaan huuhteluihin ei kosketa, viilataan "millisinnemillitänne"- tekniikalla, pakoputket on niitä ilman mitään laskutoimituksia tehtyjä moposportin mustan yleismalliputken näkösiä, ja kaasutin on se epätarkka bingi mikä jostain perämoottorista/jyrsimestä sattuu löytymään?