Legendat, tappajamopot ja tappivirimopot.

Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10
Re: Legendat, tappajamopot ja tappivirimopot.

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 23.12.2011 17:50

-Zone- kirjoitti:Yksi asia kannattaa muistaa että se todellinen nopeus oli käsitteenä eri kuin nykyään.


No ei se nyt kovinkaan eri ollu. Kyllä ainakin siellä meidän perällä spekuloitiin kovasti niitä autojen mittarivirheitä, ja yleensä kai oletettiin jokseenkin että 110 kmh mitattua on 100 kmh todellista. Siihen haarukkaan alkaa jo se Toitsikin melkein mahtua.

Ja oli niitä surkeita suorituksia silloinkin. Ehkä vois sanoa että ne mopot jakaantu eri kategorioihin. Oli ne "kuningasmopot" jotka kulki 100+ kmh. Sit oli se keskikasti 80 kmh tienoilla, ja sit melkein vakiot missä oli kantta ehkä laskettu ja välit laitettu, ja kulkua ehkä karvan yli 60 kmh. Ja sit täysin vakiot.
Mut väittäsin että sillon sitä ylintä kastia oli enempi ku nykyään. Esim. enää en edes muista milloin olen viimeksi kuullut mopon kiertävän oikeessa äänilajissa. Ja jos pikkukone ei kierrä, ei se anna tehojakaan...
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
Nalle Puch
Paikkakunta:
Tunturinkierrättäjän kylä
Liittynyt:
14.2.2002 3:00
Re: Legendat, tappajamopot ja tappivirimopot.

ViestiKirjoittanut Nalle Puch » 23.12.2011 19:10

Sarvi-Perkele kirjoitti:saatat tietysti tuossa olla ihan oikeessa että vielä 80-luvulla viripyttyjä ei oikein ollut saatavilla. Jos jollain ois niin vanhoja Mopo-Sportin kataloogeja niin siitä vois selvitä, eikö lie se pulju aloittanut viritysosien laajamittaisen myynnin..?
Sattuipa aika sopivasti tähän keskusteluun liittyen - tälläsin projektitopikkiin just tietoiskun vuoden 1986 virisarjoista Mopo-Sportilla:

viewtopic.php?f=72&t=76329&start=210

En osaa linkata oikeaan kohtaan sivua, mutta tuon sivun 15 alareunasta löytyy... ;)
Ehkä viritin, ehkä en. So not, pääasia että mopo kulkee! --- Tehty mikä tehty ja 15 heppaa tuli. ---Vannehopeanuoli & Hevonperse Racing!
rossipoika
Liittynyt:
11.10.2007 19:46
Re: Legendat, tappajamopot ja tappivirimopot.

ViestiKirjoittanut rossipoika » 23.12.2011 20:38

Jotenkin vaan tuntuu, että joku taika niissä kahenkymmenen vuoden takasissa nopeuksissa täytyy olla. Onko bensat muuttunu, kuskit kasvanu vai mitataanko nopeutta peräti eri yksiköissä :)
Sarvi-Perkele kirjoitti:Nykynuorison juttuja kun kuuntelee niin yli satkun mopoja tuntuu olevan harvassa. Ehkä jopa noiden uusenskojen keskuudessa, mitkä pitäs saada helposti kulkemaan.

Kaverin kanssa kasattiin läpällä 70cc Helkama AX mihin tehtiin putket ja annettiin viilaa. Helposti se kepitti viivalla ja huipuissa tommosta Yamaha DT uusenduroa mihin oli laitettu 70cc, isompaa kaasutinta ja teharia. Kuitenki se rottelo kulki gepsiin vaan 94km/h. Oli siinä kuitenki sen verta voimaa, että olis se satasen kelannu ku olis rissat vaihtanu.
Simo Luoma
Pyörä:
Derbi Senda R extreme 2004
Liittynyt:
21.8.2010 19:56
Re: Legendat, tappajamopot ja tappivirimopot.

ViestiKirjoittanut Simo Luoma » 23.12.2011 20:42

"Ja oli niitä surkeita suorituksia silloinkin. Ehkä vois sanoa että ne mopot jakaantu eri kategorioihin. Oli ne "kuningasmopot" jotka kulki 100+ kmh. Sit oli se keskikasti 80 kmh tienoilla, ja sit melkein vakiot missä oli kantta ehkä laskettu ja välit laitettu, ja kulkua ehkä karvan yli 60 kmh. " Ei ei ei, luuletteko te oikeasti että joka mopo kulki vähintään 60? Ja tuskin nuita satasen rajojakaan kovin monesti rikottu oikeasti, niinkuin sanotaan aika kultaa muistot ja kun sielä saabissa istuttiin hymy perseessä katsomassa sitä toisen tunturilla kinnausta saattoivat siinä vähän mittarilukemat vääristyä. " Meni ainaki 110!" Vaikka mittari oikeasti pyöri siellä vähän yli 90. Oman isänkin mopojuttuja kuunnellut niin sitä Tunturia saanut kulkemaan kuulemma kuin pienemällä takahampikkaalla ja kulmakunnan kovin mopomies ollut se jolla oli "nyrkinkokonen" takahampikas. Ja voihan se kaverin kaveri joka sillä tunturilla oli sitä yli sataa huristellut ollut se sama mies monella paikkakunnalla kun ainakun joku kuuli siitä niin sitten kerrottiin kavereille kuinka "kaveri sano että sen kaveri oli päästelly Tunturilla ainaki 110!" Ja niin edespäin, vaikka harva sitä kuuluisaa Tunturisankaria koskaan nähnytkään. En sitten tiedä asian oikeaa laitaa kun en ole siihen aikaan elänyt ja tuskin kukaan muukaan tässä topicissa joten asia jää arvelujen ja kuulopuheiden varaan.
Derbien hajoamisella on huomattu olevan monia terveyshaittoja kuten masennusta, ärtyneisyyttä, vitutusta, tupakanhimoa ja alkoholismia.
Ostetaan vaijeriryyppy Dellorton PHBG kaasariin, saa tarjota.
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Legendat, tappajamopot ja tappivirimopot.

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 23.12.2011 21:49

Pitäisi varmaan määritellä mistä ajasta puhumme? Ei ole mitään järkeä jos joku miettii 90-luvun seteillä+tiedoilla mopon kulkuja, toinen puhuu 70-luvusta ja yksi 80-luvusta.


Ei ei ei, luuletteko te oikeasti että joka mopo kulki vähintään 60?
Ei kai jokainen, oli varmaan sillonkin se yksi porukka mitä ei mopo kiinnostanut, ja käytti sitä vaan paikasta A paikkaan B kulkemiseen, samoin tavoin mitä nykyään.

Ja tuskin nuita satasen rajojakaan kovin monesti rikottu oikeasti, niinkuin sanotaan aika kultaa muistot ja kun sielä saabissa istuttiin hymy perseessä katsomassa sitä toisen tunturilla kinnausta saattoivat siinä vähän mittarilukemat vääristyä.
ainakin PVt oli 90-luvulla kova kulkusia, CDC malossi+ moposport (malossi) tehari, ja joku yli-iso krossipyörän kaasari kombinaatiolla varmasti mentiin se yli 100. Vielä jos on viilaa annettu pytylle asiantuntevasti, mennään jo yli 100 komeesti. Itellä on kokemusta väljästä CDcstä+Gianellista, ja niilläkin jo 90 pääsi.

Aika kultaa muistot, en kuitenkaan usko että tässä tapauksessa. Mitä muutamaa 90-luvun mopoilijaa olen jututtanut, on kuulemma erityisesti PVt kulkeneet kovaa, Tunassa tarvittiin kuulemma enemmän töitä että sai kulkemaan.

Noi mitä 80-luvun mopoilijoista kerroin, pitää luultavasti paikkaansa, joten uskoisin että 90-luvun mopoilijoittenkin jutut pitää.

en ole siihen aikaan elänyt
Mihin aikaan?

tälläsin projektitopikkiin just tietoiskun vuoden 1986 virisarjoista Mopo-Sportilla:
sinällään oleennasita ei ole se, koska niitä virisarjoja on kaupan hyllyllä ollut, vaan se, koska niitä on tullut yleiseen käyttöön. Uskon että nämä bolttis virisarjat on tulleet 90-luvun alussa "kaikkien käyttöön".
Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10
Re: Legendat, tappajamopot ja tappivirimopot.

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 24.12.2011 13:56

No, ainakin Nallen toimittaman todistusaineiston mukaan tuota 65 cc JPC:tä on saanut jo -86, ja siitä riitti viilata pakokanavan laipanpuoli oikeisiin mittoihin että sen sai kulkemaan kokolailla hyvin. Männässä olevan reiän avarruksen katsoisin myös hyödylliseksi. Tietysti putki ja kansi piti olla kohdillaan, mutta esim tuolla setillä pääsi aika helposti 110 kmh todellista.
Ja epäilisin että ihan "kaupan osilla", kun vaan tuon edellä mainitun viilauksen teki, pääsi yli 100 kmh todellista.
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.
kiroileva_fossiili
Liittynyt:
3.6.2006 23:41
Re: Legendat, tappajamopot ja tappivirimopot.

ViestiKirjoittanut kiroileva_fossiili » 24.12.2011 14:13

Ukko kerto joskus sellasta lekendaa, että 70-luvulla oli joku kaveri päräyttänyt papiskalla 102kmh tutkaan ja poliisit olivat takavarikoineet mopon poliisimuseoon. Tapahtunut kuulemma laitilassa ja ite hän on taivassalolaisia.
LaneKit
Pyörä:
Haussa
Paikkakunta:
Perähikiä
Liittynyt:
20.5.2009 20:20
Re: Legendat, tappajamopot ja tappivirimopot.

ViestiKirjoittanut LaneKit » 24.12.2011 15:17

Itse kuulin hirvijahissa yks pv että yhellä tutulla ois ollu pv:ssä ite tehty läppäsysteemmi , käsitin että ois muutettu casereediksi, 80cc pata ja muuta kilkettä kuulemma kulki hyvin.

Ja sitten yks pv meni kuulemma satasen pintaa, ni kaveri tilas osaa sen verra että meni kolosella ohi.

Paras oli pv, jossa oli jonkun piikkisen krossin nestekone, tästä olen kuviakin jopa nähnyt, kovan tuntune laite. Kuulemma ei kulku riittäny enää malossilla :D

Tuli itelle ihan yllätyksenä että täälläpäi on tällästä harrasteltu, nämä kaverit ovat nykyään siihe 30- pintaan ja ainakin tuo yksi noista tietää autojen laitosta sen verran etten yhtään ihmettelisi että on saanut pevuun casereedin.
kakkaaap
Liittynyt:
2.4.2011 20:27
Re: Legendat, tappajamopot ja tappivirimopot.

ViestiKirjoittanut kakkaaap » 24.12.2011 15:46

Simo Luoma kirjoitti:blaa blaa

Naurahdin kun tämmönen nykyaja nmopopoika tulee pätemään vanhoille konkareille :D
Enhän mäkään noita kovin kauheesti oo uskonut, mutta kun noita sarven ja muitten jotka tuolloin on jo mopojen tekniikkaa ihmetellyt, juttuja kuuntelee niin alkaa kyllä pikkuhiljaa uskomaan että ne tunatkin on sitä satkua mennyt.
Tosiaan harvoin kuulee että joku uusenska yli satkua menis, taino kyllähän ne jonnet on aina huutelees että teharin pisti kiinni ja menee ainakin sata.
Tolloin 80-, 90-luvulla on varmaan kaverien kesken ollut melkoista kisailua kenen mopo menee kovempaa. Sitten on menty esson baariin joitain tuon ajan guruja kuuntelemaan ja isompien vehkeitten tekniikkaa ihmettelemään ja mietitty että mitäs tolle moppolle tekis.

Ainiin oon kuullu juttua, että jollain tuusulalaisella olis pv joka kulkee 150. Jotain ysikymppistä siihen oli laitettu jne. Eipä taija pv:n muokkaamattomiin lohkoihin ysikymppistä saaha ees stroukattuna?
Täysin homoseksuaalisesti käyttäytyviä eläimiä ovat vain kesytetyt pässit.
On olemassa epätoivoista pätemistä ja paskaa läppää, mä harrastan paskaa läppää
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Legendat, tappajamopot ja tappivirimopot.

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 24.12.2011 15:56

No, ainakin Nallen toimittaman todistusaineiston mukaan tuota 65 cc JPC:tä on saanut jo -86,
Joo, mutta tuon alla käydyn keskustelun perusteella voisi väittää, ettei sitä ainakaan vielä 80-luvulla kovinkaan moni hankkinut, ja viittinyt tällätä rahaa sellaseen, kaupungeissa ehkä, siellä kun on enemmän varaa yleisestikkin tällätä vapaa-aikaan mitä maaseudulla.

Väitän että yleinen virimopojen nopeus on ollut 90-lukuun asti se 60-80. Ne kun saa näillä moposportin "avarra kanavaa, muista puhtaus" opeilla. 90-luvulla tuli valmispytyt kaiketikkin ns."koko kansan saataville", ja rahaa viittittiin pistää siihen pyttyyn enemmän mitä ennen (tapahtui siis samanlainen efekti mitä telkkareissa on tapahtunut nyt viime aikoina, luultavasti joskus 2000-luvun alussa ei kukaan olisi viittinyt panna sellasta rahamäärää telkkariin mitä nykyään ihmiset laittaa noihin plasmoihin sun muihin telkkareihin, vaikka niitä kalliita ja parhaitakin malleja on ollut silti 2000 vuonnakin saatavilla. En muista yhtään ketään kellä olisi ollut silloin joku iso huipputelsu, vaan kaikilla oli se perus salora)
Onkimato
Liittynyt:
23.5.2011 17:29
Re: Legendat, tappajamopot ja tappivirimopot.

ViestiKirjoittanut Onkimato » 24.12.2011 15:59

Saa pevuun ysikymppisen. Kaverilla on 90cc pytty pevussa joka päätyyn asti viilattu. Varmaankin porautettu 80cc pytystä niinpaljon kuin pystyy porauttamaan. Ihan hyvin sillä yli satasta pääsee, sitten ei uskalla enempää kaasuttaa kun niin huteraa menoa.
Monkey osat tarjoaa: Pitracing.fi
-Zone-
Liittynyt:
22.6.2005 22:42
Re: Legendat, tappajamopot ja tappivirimopot.

ViestiKirjoittanut -Zone- » 24.12.2011 15:59

Ka$a kirjoitti:Eipä taija pv:n muokkaamattomiin lohkoihin ysikymppistä saaha ees stroukattuna?

Kyllä se mahdollista on, mm. Smokie sai 111cc kaivettua ulos. "Mun "evoluution huippu" 111cc PV on nykyään katossa kiinni, viimeksi se otettiin sieltä alas nuorisotyön takia, työkaverin poika yritti ajaa sillä kilpaa mutta satoi vettä. Näköjään aina vituttaa kun puuhastelee jotain näitten mopojen kanssa."
http://s13.photobucket.com/albums/a275/ ... sustus.jpg
http://s13.photobucket.com/albums/a275/ ... nder-1.jpg
http://s13.photobucket.com/albums/a275/ ... inder3.jpg
http://s13.photobucket.com/albums/a275/ ... PVkone.jpg
http://s13.photobucket.com/albums/a275/ ... wmopo2.jpg
http://s13.photobucket.com/albums/a275/ ... lletPV.jpg
http://s13.photobucket.com/albums/a275/ ... letti1.jpg
http://s13.photobucket.com/albums/a275/ ... letti2.jpg
http://s13.photobucket.com/albums/a275/ ... lmis-1.jpg
"... En ikinä uskonut, että muut voisivat ottaa teoriani niin paljon vakavemmin, kuin minä itse..." Albert Einstein
PV-Patu
Liittynyt:
8.1.2011 2:25
Re: Legendat, tappajamopot ja tappivirimopot.

ViestiKirjoittanut PV-Patu » 24.12.2011 17:47

Kai sitä voi omiakin mietteitä ja ajan kultaamaa 80/90- lukujen taitteen kohdilta kirjoitella...
Mitä muistelee, niin ns. kovakulkuisia mopoja sinänsä riitti. Malossi, 20mm ja ehkä Ginu oli se perussetti peeveessä muutamilla (jos oli varaa). Harvalla ne oli viilattuja, ainakaan niin että siitä oli suurempaa hyötyä.
Yksi Tuna Tiikeri jääny mieleen, jonka kanssa oli tiukkaa.
Vakiopytystäkin sain irti sen verran, että moni Malo jäi kakkoseksi... kertonee lähinnä Malon omistajien viitsimyksestä miettiä yleensä mitään muuta kuin kuutioiden ylivoimaa.
Toki vakiopytty hilppeineen kävi pöydällä-testauksessa-pöydällä useamman kerran.
Huippuja ei koskaan luotettavasti mitattu, mutta maantien pientareella pysyi yleensä suunnilleen autojen vauhdissa, Lada-papoista sutas ohi mukavasti.
Oli mulla Malossikin, se oli kyllä kiva laite pururadalla vakiovälityksillä. Nopeuspotentiaalia ei Malosta tullu koskaan kokeiltua, kun välit oli varsin lyhyet paikallisella soramontulla ja pururadalla iloitteluun.
Eiku lissää paskaa housuun!
Suzuki PV 50cc, 95km/h (GPS) @ 11100rpm
http://www.motot.net/galleria/albumi5959/
Reetuhai2
Pyörä:
2xSuzuki Street Magic -98, 3xPappa Tunturi (-64,-72 ja joku 80vm), 2xGilera Stalker 50cc ja 70cc, Tunturi SuperSportin raatoja x3, Yamaha DT SM -06
Paikkakunta:
Vihti
Liittynyt:
30.6.2010 15:41
Re: Legendat, tappajamopot ja tappivirimopot.

ViestiKirjoittanut Reetuhai2 » 24.12.2011 19:18

-Zone- kirjoitti:
Ka$a kirjoitti:Eipä taija pv:n muokkaamattomiin lohkoihin ysikymppistä saaha ees stroukattuna?

Kyllä se mahdollista on, mm. Smokie sai 111cc kaivettua ulos. "Mun "evoluution huippu" 111cc PV on nykyään katossa kiinni, viimeksi se otettiin sieltä alas nuorisotyön takia, työkaverin poika yritti ajaa sillä kilpaa mutta satoi vettä. Näköjään aina vituttaa kun puuhastelee jotain näitten mopojen kanssa."

Mä en välttämättä haluu tietää kuin helvetisti toiki vehje menee. :eek:
Vakio mopo/skootteri on aina laiton. Myynnissä 2xvälikelin piikkirenkaita.
Ostetaan vaakakoneeseen sopiva Stage6 Pro, vaihdossa voidaan antaa Yasuni Z.
kakkaaap
Liittynyt:
2.4.2011 20:27
Re: Legendat, tappajamopot ja tappivirimopot.

ViestiKirjoittanut kakkaaap » 24.12.2011 23:31

No saa sihen sitten vissiin sen 90cc. Jostain vaan saanu sellasen mielikuvan että poraamalla saa sinne 80 pintaan, mutta kyllähän se sentti pari iskupituutta tuo jo tilavuutta lisää. Pitäsaitä vähän aina miettii ennen kun kirjottelee...
Täysin homoseksuaalisesti käyttäytyviä eläimiä ovat vain kesytetyt pässit.
On olemassa epätoivoista pätemistä ja paskaa läppää, mä harrastan paskaa läppää

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista