salle
- Liittynyt:
- 28.4.2021 22:06
Noh sitten seuraava ongelma: nopeusmittari. Ja sama Rieju Spike / Power up / mikälie '08
Kyseessä etupyörästä sähköisesti mitattava (magneetilla) anturi.
Käynnistyksessä välillä tulee "alkuanimaatiot" jossa näkyy myös pyörän koko ("c 1860")? Tällöin näyttää nopeusmittari nollaa kuten pitää.
https://1drv.ms/u/s!As8HpEQvgvxQgoQRexx ... g?e=SiqW3PVälillä menee nopeasti ohi "alkuanimaatiot" eikä ylläolevaa näy lainkaan. Seurauksena nopeusmittari näyttää paikallaankin lukemia, ihan kuin se näyttäisi kierroslukua (jaettuna 100:lla eli 1300 -> 13???) kun kaasua kääntämällä "nopeus" nousee. Ja tosiaan käynnistyksessä nopeasti välähtää kaikki nuo valot (toisin kuin yllä olevassa kuvassa ne oikeasti palavat hetken), ja vain teksti rA 05-05
https://1drv.ms/u/s!As8HpEQvgvxQgoQPvPG ... A?e=xVYCcahttps://1drv.ms/u/s!As8HpEQvgvxQgoQQ3qw ... A?e=bEWu7ZVoisiko tuo siis liittyä enempi mittarin sähköihin kuin itse anturin sähköihin? Kyllä tuo välillä "oikein" käynnistyessäänkin alkaa näyttämään kilometrejä kun jokin liikkuu...
Käytin jo tankin alla menevän johtosarjan auki, siellä oli ihan riittävästi kuravettä! Tämä ei kuitenkaan riittänyt korjaustoimenpiteiksi.
Mietin kokeilla toimintaa kun poikkasee nopeusanturilta vaikka maan kokonaan, että mitä käy. Onko tähän ideoita?
skiingboi
- Liittynyt:
- 16.11.2020 17:17
Ihan normaalia ettö kaikki valot välähtää aina. siitä tietää että ne valot toimivat. en tiiä että onko siinä rieju spikessä akkua mutta jos on niin virta tulee varmaan akulta mittariin (en ole varma). kannattaa tarkistaa sen mittarin patteri ensin.
Aksuss
- Liittynyt:
- 27.4.2021 21:39
Ilmeisesti jännitteensäädin paskana Rieju MRT:stä, käykö ihan tällainen ja eroaako mitenkään alkuperäsestä/niistä kalliimista malleista?
https://www.wandamotor.com/voltage-regu ... p-266.html
skiingboi
- Liittynyt:
- 16.11.2020 17:17
siinä sanoo "Yleismallinen jännitteensäädin 12 voltin sähköjärjestelmille. Soveltuu mm. Monkey -mopoihin ja muihin vastaaviin laitteisiin. Säätimessä on yksi 6,5 mm kiinnitysreikä. Väri on erästä riippuen harmaa tai musta." että vissiin nelareihin vaan tuo malli. en tiedä kylläkään. sanoisin että alkuperäinen on aina parempi.
salle
- Liittynyt:
- 28.4.2021 22:06
salle kirjoitti:Noh sitten seuraava ongelma: nopeusmittari. Ja sama Rieju Spike / Power up / mikälie '08
Kyseessä etupyörästä sähköisesti mitattava (magneetilla) anturi.
Käynnistyksessä välillä tulee "alkuanimaatiot" jossa näkyy myös pyörän koko ("c 1860")? Tällöin näyttää nopeusmittari nollaa kuten pitää.
https://1drv.ms/u/s!As8HpEQvgvxQgoQRexx ... g?e=SiqW3PVälillä menee nopeasti ohi "alkuanimaatiot" eikä ylläolevaa näy lainkaan. Seurauksena nopeusmittari näyttää paikallaankin lukemia, ihan kuin se näyttäisi kierroslukua (jaettuna 100:lla eli 1300 -> 13???) kun kaasua kääntämällä "nopeus" nousee. Ja tosiaan käynnistyksessä nopeasti välähtää kaikki nuo valot (toisin kuin yllä olevassa kuvassa ne oikeasti palavat hetken), ja vain teksti rA 05-05
https://1drv.ms/u/s!As8HpEQvgvxQgoQPvPG ... A?e=xVYCcahttps://1drv.ms/u/s!As8HpEQvgvxQgoQQ3qw ... A?e=bEWu7ZVoisiko tuo siis liittyä enempi mittarin sähköihin kuin itse anturin sähköihin? Kyllä tuo välillä "oikein" käynnistyessäänkin alkaa näyttämään kilometrejä kun jokin liikkuu...
Käytin jo tankin alla menevän johtosarjan auki, siellä oli ihan riittävästi kuravettä! Tämä ei kuitenkaan riittänyt korjaustoimenpiteiksi.
Mietin kokeilla toimintaa kun poikkasee nopeusanturilta vaikka maan kokonaan, että mitä käy. Onko tähän ideoita?
Noniin, jotta kukaan ei tekisi samaa mokaa kuin minä, niin kerron kuinka tämäkin korjaantui
Kun tuota käynnistysongelmaa selvittelin niin minähän vaihdoin sytytyspuolan. Uudessa puolassa oli pidempi johto jota en sitten lähtenyt leikkelemään kun se hienosti meni yhdelle kiepille enkä sitä sen enempää ajatellut. No ilmeisesti tuo kieppi oli nyt sitten se syy, tai että se oli lähellä johtosarjaa ja antoi häiriötä nopeusmittarin signaalille.
Eipähän tarvinnut alkaa tilaamaan uutta anturia sun muuta...
Eli kyllä se vaan kummasti tuommoinen tulpanjohto aiheuttaa häröä!
Kalakauppias
- Liittynyt:
- 4.6.2008 22:34
Derbi/Gilera/Aprilia 2010--> nopeusmittarista kysymys, mittarin anturista tarkemmin: Anturi on takarenkaalla ja ilmeisesti kyseessä on induktiivinen anturi joka lukee noiden jarrulevyn pulttien päitä vai onkohan kyseessä hall anturi joka haistelee jotain magneettia?
Renkaan vaihdossa tainnut ottaa hiukan kipeää taikka sitten jostain on magneetti karannut...
Malagutisti
- Pyörä:
- IR'S Malaguti XSM, Japanin Jawa KX250, Derbi DRD Racing -05 "rotokmossi" ja Baijerilainen wiritys
- Paikkakunta:
- Kurikka
- Liittynyt:
- 11.10.2007 16:23
salle kirjoitti:salle kirjoitti:Noh sitten seuraava ongelma: nopeusmittari. Ja sama Rieju Spike / Power up / mikälie '08
Kyseessä etupyörästä sähköisesti mitattava (magneetilla) anturi.
Käynnistyksessä välillä tulee "alkuanimaatiot" jossa näkyy myös pyörän koko ("c 1860")? Tällöin näyttää nopeusmittari nollaa kuten pitää.
https://1drv.ms/u/s!As8HpEQvgvxQgoQRexx ... g?e=SiqW3PVälillä menee nopeasti ohi "alkuanimaatiot" eikä ylläolevaa näy lainkaan. Seurauksena nopeusmittari näyttää paikallaankin lukemia, ihan kuin se näyttäisi kierroslukua (jaettuna 100:lla eli 1300 -> 13???) kun kaasua kääntämällä "nopeus" nousee. Ja tosiaan käynnistyksessä nopeasti välähtää kaikki nuo valot (toisin kuin yllä olevassa kuvassa ne oikeasti palavat hetken), ja vain teksti rA 05-05
https://1drv.ms/u/s!As8HpEQvgvxQgoQPvPG ... A?e=xVYCcahttps://1drv.ms/u/s!As8HpEQvgvxQgoQQ3qw ... A?e=bEWu7ZVoisiko tuo siis liittyä enempi mittarin sähköihin kuin itse anturin sähköihin? Kyllä tuo välillä "oikein" käynnistyessäänkin alkaa näyttämään kilometrejä kun jokin liikkuu...
Käytin jo tankin alla menevän johtosarjan auki, siellä oli ihan riittävästi kuravettä! Tämä ei kuitenkaan riittänyt korjaustoimenpiteiksi.
Mietin kokeilla toimintaa kun poikkasee nopeusanturilta vaikka maan kokonaan, että mitä käy. Onko tähän ideoita?
Noniin, jotta kukaan ei tekisi samaa mokaa kuin minä, niin kerron kuinka tämäkin korjaantui
Kun tuota käynnistysongelmaa selvittelin niin minähän vaihdoin sytytyspuolan. Uudessa puolassa oli pidempi johto jota en sitten lähtenyt leikkelemään kun se hienosti meni yhdelle kiepille enkä sitä sen enempää ajatellut. No ilmeisesti tuo kieppi oli nyt sitten se syy, tai että se oli lähellä johtosarjaa ja antoi häiriötä nopeusmittarin signaalille.
Eipähän tarvinnut alkaa tilaamaan uutta anturia sun muuta...
Eli kyllä se vaan kummasti tuommoinen tulpanjohto aiheuttaa häröä!
Siis pyöritit tulpanjohdosta lenkin johtosarjan ympäri???
Ihme ettei mittari hajonnut lopullisesti, tulpanjohto olisi hyvä olla niin kaukana kaikesta muusta kaapeloinnista kuin mahdollista.
Johtoahan voi ja kannattaa lyhentää.
salle
- Liittynyt:
- 28.4.2021 22:06
No EN
Tulpan johto oli siis vain itsensä kanssa yhdellä kiepillä, eikä sinänsä sen lähempänä johtosarjaa, mutta kai se jonkinlaisen induktiokentän tms. Noinkin luo.
Viimeksi muokannut Vauhtiviivatarra päivämäärä 2.6.2021 22:24, muokattu yhteensä 1 kerran
Syy: Poistettu tarpeeton lainaus.
MauriPeränen
- Liittynyt:
- 3.3.2021 19:46
Vaihtoon 2018 ruiskumankista kaasarimalliin Oracingin efi-muunnossarjalla. Eli siinä tulee, cdi, puola, tulppa ja vähän johtoja. Manki lähti käyntiin hetken polkemisen jälkeen. Olin menossa ulos säätämään kaasutinta, kunnes mopo sammui. Nyt ei ole virrat päälle ollenkaan eikä mopo käynnisty. Sulake ei palanut, akussa on virtaa, liittimet on kiinni. Polkemalla ei syty mittaristoon tai valoon mitään. Mikä voisi olla vikana?
Hemmikuski
- Liittynyt:
- 1.3.2021 20:43
Fanticin (2017vm) kipinä hukassa!
Eli Fanticista oli kesken ajon kadonnut kipinä, jonka jälkeen vaihdoin tulpan, tulpanjohdon, tulpanhatun, puolan, staattorin ja kiilan. Näiden kyseisten osien vaihdon jälkeen kipinä löytyi jonka jälkeen ajelin noin 50km ja kipinä katosi taas. Itseltä alkaa loppua ideat kesken joten päätin kysyä täältä apua.
Itsellä tulee mieleen vain että cdi olisi mennyt, koska osan liittimistä olen jo tarkistanut ja puolan maadotuksen. Yleismittarillakin katsoin, että puola ja staattori pitäisi olla kunnossa. Niin ja Fanticissa on Moricin sähköt.
salle
- Liittynyt:
- 28.4.2021 22:06
Kysellään nyt vielä täältäkin. Riejuun vaihdettu siis jo staattori, kiila, nyt myös sytytyspuola pariinkin otteeseen, ja tietty tulpanhattu, ja tulppa useaan otteeseen.
kylmänä lähtee käyntiin kuin palmun alta. Kun alkaa kuumenemaan niin sammuu ja ehkä saa käyntiin, ehkä ei, mutta ei ainakaan liikkeelle enää pääse. Tulpanvaihto tässä kohtaa ei muuta tilannetta mihinkään, sytytyspuolan vaihto muuttaa. Sitten ko. sytkää voi käyttää kunnes taas kuumenee.
Nämä ongelmat alkoivat kun ilmeisesti sytytyspuola antoi periksi, koska orkkis-puola ei enää sano mitään, antaa hyvin heikon kipinän. Tässä nyt oma teoriani mutta onko mahdollista, että rikkinäinen puola rikkoi tuon lähes uuden (aiemmin kesällä vaihdetun) staattorin? Joka nyt vuorostaan pidemmän päälle tulee taas rikkomaan nuo puolat. Vai mitä ihmettä tässä pitäisi lähteä etsimään.
Sytytyspuolan vaihdolla kun lähtee aina käyntiin niin en usko että on muu kuin sähkövika.
Edit: oma vika, vauhtipyörä on rispannut kopasta lähtevät johdot ihan kuralle. Rupesin tutkimaan kun vauhtipyörän takaa lenteli kipinät.. Vaihdoin vanhasta staattorista johtosarjan tilalle ja varmistin ettei tämä toistu. Luultavasti oikosulku on rikkonut sytytyspuolat (kaikki 3 mitä minulla on!). Tämänkin jälkeen sama ongelma nimittäin toistui.
edit2: jep, nyt uudella puolalla homma rokkaa taas.
Deicide
- Liittynyt:
- 29.8.2021 18:37
Drac supermotossa kipinä hukassa. Tulppa, tulpanjohto, tulpanhattu, sytytyspuola ja staattori vaihdettu, mutta ei vaikutusta. Cdi boksia kokeiltu toisessa mopossa, jossa toimi normaalisti.
Etu- ja takavalot välähtää käynnistäessä, mutta kipinää ei tule. Olisiko antaa vinkkiä, että mitä kannattaisi vielä tarkastaa? Johtoja olen käynyt silmämääräisesti läpi ja vaikuttaisi olevan ehjät.
nieminensamu
- Liittynyt:
- 20.9.2021 22:50
Ostin tuossa kesällä käytettynä drac sm x -17 ja ostaessa edellinen omistaja kertoi että virtalukko on laitettu eri sähköihin,
noh ajattelin ettei tuo nyt ole vakavaa kun ei ollut mitään tietoa mopoista. eipä silloin päivällä myöskään huomannut sitä että jokainen valo mopossa pätkii kaasua antaessa, tyhjäkäynnillä toimii normaalisti mutta kun vähän nostaa kiekkoja niin etuvalo himmenee ja takavalo/vilkut pätkii. yritin sitten katsoa että mistä moinen voisi johtua ja tankin alta löytyi paristo teipattuna runkoon että joo on hyvät sähköt. Mitä tuolle nyt kannattaisi tehdä. joutuuko uusia sähköjä viritellä.
sähköongelmia
- Liittynyt:
- 4.11.2020 21:40
Elikkäs osaako joku sähköistä ymmärtävä sanoa, että voiko jännitteensäädin hajota siitä, kun tein kokoaaltotasasuuntaajan ledbar:ille, taikka mistä syystä hajoaa?
Antoi tyhjäkäynnillä 14v ja isommilla kierroksilla yli 30v.
Viikko aiemmin antoi sen vähän alle 12v kierrättäessä.
Onko järkeä ostaa uutta jänäriä, jos sekin hajoaa tuon diodisillan takia?
Diodit on 1N4001= yli 12v 1A ja Elko 35v ja 2200uF.
Apua tarvitaan. Kiitos etukäteen jo!
sähköongelmia
- Liittynyt:
- 4.11.2020 21:40
Deicide kirjoitti:Drac supermotossa kipinä hukassa. Tulppa, tulpanjohto, tulpanhattu, sytytyspuola ja staattori vaihdettu, mutta ei vaikutusta. Cdi boksia kokeiltu toisessa mopossa, jossa toimi normaalisti.
Etu- ja takavalot välähtää käynnistäessä, mutta kipinää ei tule. Olisiko antaa vinkkiä, että mitä kannattaisi vielä tarkastaa? Johtoja olen käynyt silmämääräisesti läpi ja vaikuttaisi olevan ehjät.
Onko magneeton kiila missä kunnossa ja onko sitä ylipäätään paikoillan?
Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista