Ite oon lähinnä seurannu tätä topiccia ja pistää vihaks ku jotku kuspäät ei osaa lukea alotusviestiä ku "ei jaksa"
Hoz3ee kirjoitti:No kertokaa ihmees et mikä topic en jaksa ruveta selaa näit läpi ku muutaki tekemist.
Tume34 kirjoitti:Jumalauta jätkät onko se niin vaikeaa oikeasti ymmärtää luettua? Lupaan henkilökohtaisena topikin suojelijana bannata jokaisen joka tulee tänne paskaa jauhamaan.
Erkka kirjoitti:Männän keventäminen: Männän keventäminen periaatteessa lisää kampiakselin eteenpäin siirtävää kiihtyvyyttä(F=ma). Voiko mäntää kuitenkaan käytännössä keventää? Helmojen irtileikkaaminen aiheuttaa heiluntaa ja mahdolliseti pilaa muutenkin virtaukset. Tuli mietittyä, että jos männän helmoja ja kupua ohentaisi sisäpuolelta. Tuleekohan tuossa mitään ongelmia? Omien päättelyjen mukaan mahdollisesti männän pienentyneen massan takia lämmönvaihtelut olisivat männässä suurempia ja nopeampia, joka voisi aiheutta kiinnileikkautumisen. Lisäksi ohentuneet seinämät voisivat mahdollistaa vääntymiset, painautumiset ja halkeamiset. Männän tekeminen kovemmasta ja kevyemmästä aineesta(esim. titaani) tuskin on käytännössä mahdollista harrastelijalle. Pro-virittäjät voisivatkin nyt kertoa, että onkohan näissä päättelyketjuissa mitään järkeä?
Erkka kirjoitti:Männän keventäminen periaatteessa lisää kampiakselin eteenpäin siirtävää kiihtyvyyttä(F=ma).
Betaversio kirjoitti:Blaablaa
Mäntää kevennetäänkin mekaanisen kestävyyden parantamiseksi. Jos niitä kitkoja ei otettaisi huomioon, männän paino ei vaikuta kampiakselitehoon pätkääkään. Tämä siis yhteenvetona tähän lauseeseen:
Betaversio kirjoitti:Tuo päättely männän keventämisestä sensijaan on asiaa. Männänhelmoja ei käytännössä voi lyhentää, koska sen helman pitää peittää pakoaukko yläkuolokohdassa (männänhelman vähimmäispituus siis käytännössä isku + 1-2mm) ja männät valmistetaan jo tehtaalla siihen mittaan. Männänhelman ohentaminen on lähes ainoita keinoja keventää mäntää käytännössä.
Kannattaa huomata että lähes koko viesti on omaa päättelyä. En usko että kukaan edes kirjoittanut vastaavaa päättelyketjua muistiin yhteenkään kirjaan kaksitahdeista (joten ei ole mistä ottaa selvää onko näin). Toivonkin siis että jos jokin asia kusee tässä viestissä, siihen tartutaan oikopäätä. Jokaiseen pilkkuvirheeseen ei ole silti pakko puuttua, tarkoitan enemmänkin tuohon päättelyketjuun liittyviä juttuja.
Tuosta työtahdin kaasunpainevoiman vertailu mäntää kiihdyttävään kokonaisvoimaan (tai sen asian laskeminen) voisi muuten ollakin ihan järkevä juttu mutta kun sillä tiedolla ei tee yhtään mitään (Virittämisen kannalta siis, vai tekeekö?) niin jäänee laskematta. Kun laskujen saaminen paperille vaatisi kuitenkin pientä tuumailua.