Männän seos, moottorin käyntilämpötila.. melkeinpä eniten vaikuttavat asiat käyntivälykseen. Toki myös sylinterin/sylinteriputken materiaali vaikuttaa paljon.
Esimerkkinä voisi heittää Rotax 122/123 alkuperäisen männän (Asso Werke?), tehtaan ilmoittaman käyntivälyksen ; 0,02mm.
Sylinteri nicasil pinnoitettu.
Enkä ole kuullut, että nuo olisi kilkanneet liian pienen käyntivälyksen vuoksi.
Sitten taas Proxin suosittelema käyntivälys onkin jo 0,05mm ; johtuu ihan siis männän alumiiniseoksien eroista
(Asso käyttänyt luultavasti suurempaa silikoni pitoisuutta alumiiniseoksessaan).
Mutta se että jollain halvalla kiinamännällä, jonka materiaalin seos on melkoinen kysymysmerkki ; ja ilmajäähdytteisen, valurautaisen sylinterin kanssa käyntivälys voi olla 0,05mm ja toimii silläkin ongelmitta.. niin se kuulostaa kieltämättä hieman omituiselta, kun tietää että nestejäähdytteinen, alumiinisen nicasil pinnoitetun sylinterin kanssa käytetään mäntää samalla käyntivälyksellä.
Normaalisti näiden uusenskojen veden lämpötila on n. 80C paikkeilla, johtuen termostaatista.
Ja oletettavasti valmistaja on huomioinut tämänkin asian sylinterisarjaa suunnitellessaan.
Ainakin omien kokemuksieni mukaan, on vaikeaa saada vaikkapa AM6 moottori, jossa valurautainen sylinteri ja proxin mäntä 5 satkun välyksellä, lämpöleikkaamaan laihalla seoksella huudattamalla moottoria +13,000rpm useita kertoja putkeen... ja tässä en siis ole onnistunut kertaakaan, vaikka sitten toisenlaisella tavalla onkin hajonnut mäntiä.
Eli valmistaja on
luultavasti ylimitoittanut välyksen, jotta välttyy lämpöleikkaamiselta lievällä moottorin väärin käytölläkin.
Semmosta.