Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

nigoo
Liittynyt:
18.5.2006 15:31

ViestiKirjoittanut nigoo » 28.7.2010 12:54

RealTaste kirjoitti:Toinen asia mitä olen miettinyt niin huuhteluiden ajoituksen vaikutus eli jos huuhtelut aukeaa esimerkiksi 180* niin putken diffuusorin pitäisi alkaa ainakin loivemmin kuin jos vertaa esim. 190*. tiedän että nuo ajoitukset ovat vai esimerkkinä eikä mitään yhteyttä todellisuuteen ;D mutta joka tapauksessa mitä kauemmin kestää paon aukeamisen jälkeen että huuhtelut aukeaa niin loivempaa diffuusoria jotta imu vaikutus ei alkaisi "liian" aikaisin?

Ainakin näin maalaisjärjellä ajateltuna, onko mitään järkeä imeä imuvaikutuksella seosta suoraan pakoputkeen? Diffuusorin tarkoituksenahan on pudottaa sylinterissä oleva paine kampikammion painetta matalemmaksi, jotta huuhtelu pääsisi heti kanavoiden avautuessa alkamaan. Eikö ole edullisempaa aloittaa diffuusorin imuvaikutus jo ennen huuhteluaukkojen avautumista?
rossipoika
Liittynyt:
11.10.2007 19:46

ViestiKirjoittanut rossipoika » 28.7.2010 20:50

nigoo kirjoitti:
RealTaste kirjoitti:Toinen asia mitä olen miettinyt niin huuhteluiden ajoituksen vaikutus eli jos huuhtelut aukeaa esimerkiksi 180* niin putken diffuusorin pitäisi alkaa ainakin loivemmin kuin jos vertaa esim. 190*. tiedän että nuo ajoitukset ovat vai esimerkkinä eikä mitään yhteyttä todellisuuteen ;D mutta joka tapauksessa mitä kauemmin kestää paon aukeamisen jälkeen että huuhtelut aukeaa niin loivempaa diffuusoria jotta imu vaikutus ei alkaisi "liian" aikaisin?

Ainakin näin maalaisjärjellä ajateltuna, onko mitään järkeä imeä imuvaikutuksella seosta suoraan pakoputkeen? Diffuusorin tarkoituksenahan on pudottaa sylinterissä oleva paine kampikammion painetta matalemmaksi, jotta huuhtelu pääsisi heti kanavoiden avautuessa alkamaan. Eikö ole edullisempaa aloittaa diffuusorin imuvaikutus jo ennen huuhteluaukkojen avautumista?


No jos jatketaan maalaisjärjellä ajattelua niin onko yhtään neuvojesi mukaan suunniteltua putkea tehty (niin että se tuottaisi hyviä tuloksia)? Vois jäädä alkukäyrä aika lyhyeksi... :roll:
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 29.7.2010 18:44

inakin näin maalaisjärjellä ajateltuna, onko mitään järkeä imeä imuvaikutuksella seosta suoraan pakoputkeen?
Pitää kai se pakokaasukin sieltä pytystä saada pois.
Veli-Vihannes
Pyörä:
Salainen projekti X
Paikkakunta:
Kouvola :(
Liittynyt:
24.4.2007 15:30

ViestiKirjoittanut Veli-Vihannes » 29.7.2010 21:35

Slerpa_ kirjoitti:
inakin näin maalaisjärjellä ajateltuna, onko mitään järkeä imeä imuvaikutuksella seosta suoraan pakoputkeen?
Pitää kai se pakokaasukin sieltä pytystä saada pois.


Slerpa hei, nyt ihan oikeasti.. :)
Jeejee
Throttle
Pyörä:
Tuntureita
Paikkakunta:
Jossain siellä
Liittynyt:
29.12.2008 16:18

ViestiKirjoittanut Throttle » 29.7.2010 21:52

Päivän paras :D
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 29.7.2010 21:57

Veli-Vihannes kirjoitti:
Slerpa_ kirjoitti:
inakin näin maalaisjärjellä ajateltuna, onko mitään järkeä imeä imuvaikutuksella seosta suoraan pakoputkeen?
Pitää kai se pakokaasukin sieltä pytystä saada pois.


Slerpa hei, nyt ihan oikeasti.. :)

Jooh mietinkin kauan tuon viestin kirjottamista, ja sekotin ilmeisesti taas jotain hyvin pahasti :lol: . Mikä sen osan nimi oli kun sitä pakokaasun palotilan tyhjennystä edesauttoi?
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56

ViestiKirjoittanut Betaversio » 29.7.2010 22:19

Slerpa_ kirjoitti: Mikä sen osan nimi oli kun sitä pakokaasun palotilan tyhjennystä edesauttoi?

Sitä kutsutaan pakoputkeksi.
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Throttle
Pyörä:
Tuntureita
Paikkakunta:
Jossain siellä
Liittynyt:
29.12.2008 16:18

ViestiKirjoittanut Throttle » 29.7.2010 23:11

Alkukartiohan se on!
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 30.7.2010 13:49

Eli siis sama asia kun diffuusori?
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56

ViestiKirjoittanut Betaversio » 30.7.2010 17:15

Slerpa_ kirjoitti:Eli siis sama asia kun diffuusori?

...
:eek:

E: Jos sä kuitenkin ottaisit sen tietyn kirjan käpälään ja lukisit muutamaan kertaan läpi. Täällä saa kysyä mutta jos keskustelu menee siihen että joka toinen viesti on sun kysymys ja joka toinen jonkin toisen vastaus, loppuu mielenkiinto ylipäätään pyöriä täällä foorumeilla. Siis sellainen karkottaa kaikki ne jotka osaisivat vastata myös sellaisiin kysymyksiin mitä ei kirjallisuudesta löydy. Eli jos jollain tulee jotain oikeaa tähdellistä kysyttävää, ei olekaan enää ketään kuka voisi vastata, koska asian tietävät on karkotettu pommittamalla jonkinaikaa typerillä kysymyksillä. Myös YV viestit on samanlaista pommittamista, ehkäpä vielä pahempaa. Toistan: Saa kysyä, mutta typeriin kysymyksiin saa typerät vastaukset. Esimerkkinä vaikkapa tämän viestin alkuperäinen sisältö (kolme pistettä ja hymiö).
:paha:
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 30.7.2010 23:14

Mutta siis vääntäkää minulle rautalangasta että mikä tuossa kommentissani oli niin FAIL? Mietittiin että miksi sitä seosta yritetään imeä sinne pakoputkeen, ja tuo diffuusorihan auttaa siihen että se imee sen palotilan tyhjäksi.
Throttle
Pyörä:
Tuntureita
Paikkakunta:
Jossain siellä
Liittynyt:
29.12.2008 16:18

ViestiKirjoittanut Throttle » 30.7.2010 23:28

Pelkkä alkukartiohan imee palotilan tyhjäksi, mutta myös seosta läpi.(isompi pensakulutus) Sitten joku keksi vastakartion,jolla tehopiikin aikana toimii kone optimaalisesti kun pulssi on työntänyt juuri ja juuri seoksen takaisin sylinteriin. Näinollen tehoa on saatu enemmän irti koneesta.

P.S. Lues Tiittasen opus, sieltä selviää oleellinen
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 30.7.2010 23:40

Pelkkä alkukartiohan imee palotilan tyhjäksi, mutta myös seosta läpi.(isompi pensakulutus) Sitten joku keksi vastakartion,jolla tehopiikin aikana toimii kone optimaalisesti kun pulssi on työntänyt juuri ja juuri seoksen takaisin sylinteriin. Näinollen tehoa on saatu enemmän irti koneesta.
Noinhan se menee, mutta ei vieläkään auennut että miten se liittyy tuohon asiaan.

Ehkä tässä on käynyt niin että ajatellaan eri asiaa tms kun ei aukea tämä homma nyt.

Diffuusorihan imee sitä palotilaa tyhjäksi, ja samalla se myös imee uutta seosta sinne palotilaan, ja siksi sitä vaikutusta ei kannata alottaa ennen kuin huuhtelut ovat auki, ja kun se huuhtelupatsas saavuttaa sen pakoputken, siellä on se ylipaineaalto painamassa sitä seosta takasin sinne putkeen päin, niin ettei se pääse sieltä pois. Eikö asia siis ole näin?

Ja pyydän sitä anteeksi, että taitaa mennä aika alhaselle tasolle pro-tyyppien mielestä tämä asia.
124
Pyörä:
On
Liittynyt:
3.12.2009 20:30

ViestiKirjoittanut 124 » 6.8.2010 17:46

Jos olen oikein ymmärtänyt (en yritä päteä, enkä ole välttämättä oikeassa, mutta asia kiinnostaa...) alkukartio ja diffuusori on niinsanotusti sama osa pakoputkesta, mutta silti tarkoittaa teoriassa ei asioita, eri ominaisuuksia.

Alkukartio on pakoputken alussa oleva kartio, joka auttaa palotilan tyhjentymisessä. Sana 'alkukartio' käsittää pakoputken alussa olevan kartiomaisen osan, joka levenee pakoputken loppua päin.

Diffuusori käsittää taas muodon. Jos alkukartio olisi, niin nimensä mukaisesti, kartio, se ei olisi aerodynaaminen. Jos kartio laajenee tasaisesti, sen reunoille syntyy pyörteitä, jotka hidastavat ja haittaavat pakokaasujen etenemistä. Kun alkukartio avautuu kaareutuen, on pyörteiden syntyminen vaikeampaa.
Oletteko koskaan kuulleet diffuusoreista urheiluautoissa, kuten formuloissa? Niissä tapahtuu sama ilmiö. Ajoneuvon taakse muodostuvaa pöyrrettä ja sen vastusta yritetään poistaa juuri diffusorin avulla.
Raising elephants is so utterly boring...
Sarvi-Perkele
Liittynyt:
12.12.2004 18:10

ViestiKirjoittanut Sarvi-Perkele » 7.8.2010 18:42

Koko nimitykset alkukäyrä ja diffuuseri juontaa juurensa ajalta, jolloin tehtiin putkia vakiopaksuisella alkukäyrällä, ja ehkäpä yksikartioisella diffuuserilla.

Teoreettisella tasolla koko putken alkuosa keskilieriöön saakka muotoillaan siten, että sylinteriin saadaan tietty paineprofiili ajan suhteen. Eli sinänsä nuo kaksi eivät edes ole erillisiä osia, vaan saman laajenevan profiilin erilaisia osasia.
Kuitenkin voidaan nähdä että alkukäyrällä on erotettavissa oleva rooli diffuuseriin nähden. Paineaallon ja kaasuvirtauksen edetessä alkukäyrässä niiden ei vielä tarvi tuottaa käytännössä minkäänlaista harvennusaaltoa, koska sylinterissä on sen verran raaka paine että se kyllä ajaa tavaran ulos. Näin muodoin olisi aivan tarpeetonta hukata paineaallon sisältämää energiaa tässä vaiheessa. Siksi alkukäyrän kartiokkuus valitaankin sellaiseksi että se vastustaa vähiten virtausta valituissa olosuhteissa. Diffuuserin voidaan sanoa alkavan siinä kohdin kun aletaan tuottamaan harvennusaaltoa.

Jos katsot galleriasta minun putkien kuvia, niin voitko yksikäsitteisesti sanoa mihin alkukäyrä loppuu ja mistä diffuuseri alkaa?!

124 kirjoitti:Ajoneuvon taakse muodostuvaa pöyrrettä ja sen vastusta yritetään poistaa juuri diffusorin avulla.

Autoissa diffuusorilla luodaan imua eli "maaefektiä" auton alle, ja se pikemminkin tuottaa pyörteitä (=ilmanvastusta) kuin poistaa niitä.
Offerings to the God of Speed:
----------------------------------------
P+ 75 cc, piston port, 121 km/h (gps).
P+ 75 cc, case reed, "Nuclear Disarmament - Boba Fett -edition", 117 km/h (gps).
Suzuki GSXR1100w, 260 hp @ 0.8 bar.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista