Meneekö viilaus näin: jos viilaat pakoaukkoa sivuille päin, niin mopo rupeaa vääntämään paremmin, kiihtyvyys paranee ja myös kierrokset.
Jos viilaat pakoaukkoa ylöspäin niin kierrokset ja teho lisääntyvät, mutta vääntö häviää samalla pieniltä kierroksilta eli tehoalue siirtyy isoille kierroksille ja ajaessa huomaa paremmin ns. tehopiikin, eli mopo rupeaa kiihtymään tietyillä kierroksilla räväkämmin kuin muilla kierroksilla.
Karkeasti ottaen kyllä. Kannattaa kanssa ne huuhtelun ajotukset tarkistaa, ja säätää nekin suunnilleen sille kierrosalueelle, jolle pakoaukonkin meinaat viilata.
Jos viilaat imuaukkoa alaspäin niin moottorin imu ajoitus kasvaa ja kierrokset lisääntyvät, mutta esipuristus huononee ja bensa ei pääse niin hyvin männän päälle kuin ennen viilausta.
Liian pitkän ajotuksen kanssa imuaukossa ongelmaksi tulee myös se, että seosta alkaa virrata takaisin kaasariapäin, ja tämän vuoksi sylinterin täytös pienenee. En tiedä oliko sama asia kuin mitä sanoit, mutta tulipahan sanottua jollei ollut.
Ja jos viilaa pyttyä/mäntää niin huononeeko niiden kestävyys (paljonkin?).
Ei lyhene, jos pitää järken mukana viilauksessa, eli tekee jonkinlaisen kompromissin tavoitellun tehon, ja sen kestävyyden kanssa. Tietenkään nuo High End-viilatut koneet ei kovin kauaa kestä, niin kuin ei myös kestä pilalle viilatut koneet.
Ja jos laskee kantta niin kannattaa siis käyttää 98:a mutta rasittaako koneen osia paljon?
Kiertokangen laakereita enimmäkseen taitaa rasittaa. Wanhoissa tuntureissa (jossa koneremppa tehty vuonna seppo ja ismo) alkaa tuo kiertokanki klappaamaan hyvin äkkiä sen jälkeen jos kantta menee laskemaan. Mutta jos hyvässä kunnossa se kiertari on, ja konetta remontoitu ja huollettu aina kun on ollut tarvis, sen pitäisi kestää hyvin.
Kannattaako mäntää edes viilata, kuten lyhentää männähelmaa pakoaukon puolelta?
Kannattaa, mutta ei noin.
Oon näitä tietoja yrittäny kalastaa muttaku ei mistää löydy
Kirjoista sitä tietoa löytyy.
Tuo nyt kannattaa ensiksi lukea:
http://www.moto-hame.fi/index.php?main_page=product_info&products_id=4028Kun olet ensimmäisen lukenut, lataa ja lue sen jälkeen tämä:
http://www.mediafire.com/?4i1zjehymyiNoissa kirjoissa on tarpeellinen tieto. Tuossa ekassa kirjassa annetaan todella vähän käytännön ohjeita, laskukaavoja ja tämmäsiä viilaamiseen, mutta kirja toimii hyvänä alustuksena tuolle toiselle kirjalle, eli Tiittasen kirjalle.
Jos sitten viilaa pakoaukkoa sivulle että kiihtyvyys ja väännöt paranee, nouseeks nopeuski?
Nousee,mutta ajoitus on tärkeämpi kuin leveys.
Kyllä silti näissä Tunturin ja PVn vakiopytyissä se nopeus nousee huimasti jo pelkästään leveyttä viilaamalla.
Saanko kysyä että mitä pyttyä nyt meinaat alkaa viilaamaan?