Juba93
- Pyörä:
- Yamaha DT 08VM enduro project
- Paikkakunta:
- Lappeenranta
- Liittynyt:
- 26.4.2008 14:29
Ei vaa n lue aijempaa juttua. siis oli åpuhetta tosta liikkuvien osien keventämisestä et auttaako mitää.
Loncing 125cc kone kaasareineen ja kaikkineen 200€! kaikki toimii ja juuri huollettu! pistä yv jos kiinnosta ;)
Kaarlo
- Paikkakunta:
- Savitaipale/Lappeenranta
- Liittynyt:
- 10.8.2006 19:07
Elikkä tuosta keventelystä.
Mäntähän saa energiansa akk jälkeiseen kiihtymiseen vauhtipyörältä. Eli jos mäntä/kiertokankipaketti on raskas ja vauhtipyörä kevyt (pelkästään kevennetty vauhtipyörä) vie mäntä vauhtipyörän liike-energiasta suuren osan, jolloin kampiakselin kierrosnopeus laskee. Mutta tämähän tapahtuu äärimmäisen hetkellisesti. Kyseinen ilmiö aiheuttaa tärinää ja turhaa rasitusta kaikille moottorin osille. Elikkä jos keventää vauhtipyörää, kannattaa keventää myös mäntä/kiertokankipakettia. Siten saadaan pidettyä värinät aisoissa. Vääntömomenttiin tuolla ei juuri ole vaikutusta mutta kerrokset nousevat nopeammin pienemmän kiihdytettävän massan takia jolloin teho kasvaa. Näin pienissä koneissa ei edes kannata väännöstä puhua. Kun on kokeillut 1200 v2 hd:tä, niin tietää mitä vääntömomentti tarkoittaa. Kun sanotaan että vääntö häviää alakierroksilta, kysessä on useimmiten koneen hyytyminen. Tämä tapahtuu taas tietysti nopeammin pienemmän pyörivän massan takia. Käytännössä kone sammahtaa helposti jos ei käytä kaasua kovalla kädellä. Moottori antaa paljon enemmän anteeksi jos pyöriviä massoja on paljon.
Pelkässä männän kevennyksessä en mitään haittaa näe. Seinämävahvuuksissa ei kannata alle 1,5mm mennä eikä laessa alle 3mm. kokeilemalla selviää että kuinka rankan kevennyksen mäntä kestää. Itse laihdutan superin mäntää n. 1/3 alkuperäisestä pois.
"Emmää tiiä, mää ajan vaan mopolla."
Erkka
- Paikkakunta:
- Suur-Tampere
- Liittynyt:
- 5.12.2001 3:00
Onkos teillä tullut ilmajäävehkeissä jäähdytyksen kanssa koskaan ongelmia? Voisin kuvitella, että korkeakierroksinen ilmajäähyvehje esim. mikroautoradalla ei hirveästi jäähdytystä saisi.
Juba93
- Pyörä:
- Yamaha DT 08VM enduro project
- Paikkakunta:
- Lappeenranta
- Liittynyt:
- 26.4.2008 14:29
Luulis et sen verra jäähtyy ku sen tarviiki.mitenkös nää vahvistetut kiertokanget/kampiakselit sitte eroaa tavallisista? parempi laakerointi ja tasapinotus? vai onko kevyempiä ja tasapainotettuja? vähä jääny syväntä kaivelemmoo ku ne näyttävät nii paljo paksummilta ku normi veivit et luulis olevan painavempia. Valaiskaa nyt tietämätöntä
Loncing 125cc kone kaasareineen ja kaikkineen 200€! kaikki toimii ja juuri huollettu! pistä yv jos kiinnosta ;)
Veli-Vihannes
- Pyörä:
- Salainen projekti X
- Paikkakunta:
- Kouvola :(
- Liittynyt:
- 24.4.2007 15:30
Ihan maalaisjärjellä päättelin että eiköhän
vahvistettu kiertokanki ole aina orkkista hieman paksumpi/painavampi.
Vahvuuteen kun yleensä materiaalipaksuutta hiukan vaaditaan(tiedän kyllä mitä tarkoittaa karkaisu, yms). Paremmat laakerithan voi vaihtaa oikeastaan mihin kiertokankeen tahansa jos vain sellaiset sattuu löytämään. Joissakin näissä ''kisamallin'' kiertokangissa on ainakin vahemmissa mopoissa isompi männäntapin aukko, eli esim 10mm -> 12mm.
Jeejee
Juba93
- Pyörä:
- Yamaha DT 08VM enduro project
- Paikkakunta:
- Lappeenranta
- Liittynyt:
- 26.4.2008 14:29
Jaa jaa. No mutta kiitoksia tiedoista.
Loncing 125cc kone kaasareineen ja kaikkineen 200€! kaikki toimii ja juuri huollettu! pistä yv jos kiinnosta ;)
Nalle Puch
- Paikkakunta:
- Tunturinkierrättäjän kylä
- Liittynyt:
- 14.2.2002 3:00
Veli-Vihannes kirjoitti:Ihan maalaisjärjellä päättelin että eiköhän
vahvistettu kiertokanki ole aina orkkista hieman paksumpi/painavampi.
Vahvuuteen kun yleensä materiaalipaksuutta hiukan vaaditaan(tiedän kyllä mitä tarkoittaa karkaisu, yms). Paremmat laakerithan voi vaihtaa oikeastaan mihin kiertokankeen tahansa jos vain sellaiset sattuu löytämään. Joissakin näissä ''kisamallin'' kiertokangissa on ainakin vahemmissa mopoissa isompi männäntapin aukko, eli esim 10mm -> 12mm.
Tjaa... aika usein kisaosat kyllä on kevyempää mutta silti lujempaa materiaalia kuin alkuperäiset.
Erkka
- Paikkakunta:
- Suur-Tampere
- Liittynyt:
- 5.12.2001 3:00
Nalle Puch kirjoitti:Veli-Vihannes kirjoitti:Ihan maalaisjärjellä päättelin että eiköhän
vahvistettu kiertokanki ole aina orkkista hieman paksumpi/painavampi.
Vahvuuteen kun yleensä materiaalipaksuutta hiukan vaaditaan(tiedän kyllä mitä tarkoittaa karkaisu, yms). Paremmat laakerithan voi vaihtaa oikeastaan mihin kiertokankeen tahansa jos vain sellaiset sattuu löytämään. Joissakin näissä ''kisamallin'' kiertokangissa on ainakin vahemmissa mopoissa isompi männäntapin aukko, eli esim 10mm -> 12mm.
Tjaa... aika usein kisaosat kyllä on kevyempää mutta silti lujempaa materiaalia kuin alkuperäiset.
Ehkä materiaalipaksuuksien valinnat on myöskin tehty hieman taktisemmin. Ts. esimerkiksi kiertokanki olisi paksumpi, mutta taasen jokin toinen vähäisempää rasitusta kokeva kohta ohuempi.
Juba93
- Pyörä:
- Yamaha DT 08VM enduro project
- Paikkakunta:
- Lappeenranta
- Liittynyt:
- 26.4.2008 14:29
No mutta minkäs takia tämmösiä vähä jykevämpiä kiertokankia ei oo jo heti kättelyssä laitettu mopoon? Nii no pitäähä sitä jostai ylimäärästä rahhoo saara. Nii meinaan vaa et jos kerta on VAHVISTETTU kiertokanki tai joku ns raasinki nii eiks ne just tarkota vahvistettua? Ois varmaa pitempi ikäsiä jos olis tommoset palikat heti alkuunsa. No mutta tää nyt ei liity tähä asiaa mitenkää elikkä annan olla. Jos tai kun tulee taas jotain (tyhmää) kysyttävää, nii palailen tänne.
Loncing 125cc kone kaasareineen ja kaikkineen 200€! kaikki toimii ja juuri huollettu! pistä yv jos kiinnosta ;)
EVP
Eläkeläinen
- Liittynyt:
- 30.4.2005 14:40
Rahahan se tietysti ratkaisee. Ja esimerkiksi vahvempi kiertokanki taas ei vakiomopon kestoikää paranna pätkääkään, ellei siinä sitten ole parempia/isompia laakereita.
Juba93 kirjoitti:Jos tai kun tulee taas jotain (tyhmää) kysyttävää, nii palailen tänne.
Mieluummin älä, alkaa olla nimittäin kaukana pro-virityksestä nämä sun juttus.
D'oh! -Homer Simpson
Juba93
- Pyörä:
- Yamaha DT 08VM enduro project
- Paikkakunta:
- Lappeenranta
- Liittynyt:
- 26.4.2008 14:29
jos kysyy kiertokangen materiaalesta,painoista ja kevennyksestä nii ihme et ei kuulu. Sattuu yks peeveen koneen raato löytymää tallista nii aattelin jos siintä 60cc myllystä koittais viilata kaikki irti.Itte tekee teharin ja kaasaria vähä ismpaa.mäntää keposemmaks ja kampuran ja männän kevennys ja tasapinotus. Mitenkös se männän kevennys ois järkevin toteuttaa? Sorvii kiinni ja tavaraa poikkee?Ja kone sitte potkukelkkaa tai mihi vaa veikeesee vehkeesee kiinni. tai sitte iha hommaa jostai pevekin rungon
Loncing 125cc kone kaasareineen ja kaikkineen 200€! kaikki toimii ja juuri huollettu! pistä yv jos kiinnosta ;)
Veli-Vihannes
- Pyörä:
- Salainen projekti X
- Paikkakunta:
- Kouvola :(
- Liittynyt:
- 24.4.2007 15:30
Juba93 kirjoitti:jos kysyy kiertokangen materiaalesta,painoista ja kevennyksestä nii ihme et ei kuulu. Sattuu yks peeveen koneen raato löytymää tallista nii aattelin jos siintä 60cc myllystä
koittais viilata kaikki irti.
Itte tekee teharin ja kaasaria vähä ismpaa.mäntää keposemmaks ja
kampuran ja männän kevennys ja tasapinotus. Mitenkös se männän kevennys ois järkevin toteuttaa?
Sorvii kiinni ja tavaraa poikkee?Ja kone sitte potkukelkkaa tai mihi vaa veikeesee vehkeesee kiinni. tai sitte iha hommaa jostai pevekin rungon
Nyt ollaan Sarven sanoin
perimmäisten asioiden äärellä; aukkojen lähettyviltä viilaat kaiken mahdollisen helvettiin, teharin(painotan tätä sanaa) taittelet parissa tunnissa ja sitten vielä 26mm Mikuni niin voi'la! Niin ja männän kevennys on sorvilla helppoa, männänlaesta vaan ronskisti se 3mm irti ja se on siinä.
Jeejee
Erkka
- Paikkakunta:
- Suur-Tampere
- Liittynyt:
- 5.12.2001 3:00
Juba93 kirjoitti:jos kysyy kiertokangen materiaalesta,painoista ja kevennyksestä nii ihme et ei kuulu. Sattuu yks peeveen koneen raato löytymää tallista nii aattelin jos siintä 60cc myllystä koittais viilata kaikki irti.Itte tekee teharin ja kaasaria vähä ismpaa.mäntää keposemmaks ja kampuran ja männän kevennys ja tasapinotus. Mitenkös se männän kevennys ois järkevin toteuttaa? Sorvii kiinni ja tavaraa poikkee?Ja kone sitte potkukelkkaa tai mihi vaa veikeesee vehkeesee kiinni. tai sitte iha hommaa jostai pevekin rungon
Siitä vaan laskemaan sitten lujuusopilla kiertokangen,kampiakselin ja männän välttämättömät seinien paksuudet. Kun TappiviriPV:stä on kyse, niin varmuuskertoimen voi varmaan jättää siihen ykköseen.
TurboTaunus
- Pyörä:
- Suzuki pv-92
- Paikkakunta:
- Nurmijärvi
- Liittynyt:
- 27.4.2009 18:10
mitä toi välien vaihtaminen tarkottaa?oon ihan kujalla nois termeis...onks se jotai rattaitten vaihtamist?????
Hämäläinen.
- Pyörä:
- Suzuki PV x2, Husqvarna SM
- Paikkakunta:
- Rantasalmi
- Liittynyt:
- 30.11.2008 20:36
juhku_94 kirjoitti:mitä toi välien vaihtaminen tarkottaa?oon ihan kujalla nois termeis...onks se jotai rattaitten vaihtamist?????
Ei se ainakaan ole Pro-Virittämistä, miksi sysäsit kysymyksen tänne?
Ketjuvälityksien eli "välien" vaihtamisella tarkoitetaan toisiovälityksen pidentämistä tai lyhentämistä. Eli siis suurennetaan/pienennetään etu- tai takarattaan piikkimäärää, jolloin välityssuhde muuttuu.
Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista