Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

_rieska_
Liittynyt:
13.4.2010 22:07
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut _rieska_ » 3.9.2012 14:29

Joo, hyvät peltisakset uppoaa milliseen kuin kuuma veitsi voihin, sitten 1,5mm pelti on jo aika paljon työläämpää saksittavaa. Osta hyvät peltisakset ennemmin kuin tommonen parin tonnin leikkuri, muistaakseni ne parhaimmat peltisakset maksaa jotain 50-100e ja luulis siihen hintaan saavan hyvät. Itsellä nuo peltisakset on varmaan jotku kylmänsodan aikaan valmistetut, mutta tosi hyvät kuitenkin, joten ei sorsita työkaluja iän perusteella ;)
yamahadt2006
Liittynyt:
24.1.2012 17:11
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut yamahadt2006 » 4.9.2012 16:26

Mistä sen blair exhausin saa ja sen millä ne mitat käännetään yhestä yritin ladata mut ilmotti et windowsin pitää tietää millä se ohjelma on tehty
P U C H
Pyörä:
Tunturi Tiger, Benelli 49X
Paikkakunta:
Saarijärvi
Liittynyt:
17.11.2009 19:48
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut P U C H » 4.9.2012 17:06

Tuolta
saat ladattua Cone Layoutin ja Blair Exhaust 2 tuolta.
Tunturi projekti. Tunturi = Moottori, se olet sinä
yamahadt2006
Liittynyt:
24.1.2012 17:11
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut yamahadt2006 » 4.9.2012 20:15

pitääkö tuo jotenki asentaa tuo blair exhaust se vieläkin valittaa että ei voi avata jos ei tiedä millä tehty?
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Betaversio » 4.9.2012 21:03

No sulla pitää olla exeli / microsoft office. Tai openoffice. Toisinsanoen taulukkolaskentaohjelma. Googlaa lisäinfoa.
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
jt-87
Pyörä:
Suzukeja:S1, PV, DS80
Paikkakunta:
Polvijärvi
Liittynyt:
5.9.2009 21:25
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut jt-87 » 4.9.2012 21:05

Betaan lisäten:
Ei sitä millään asenneta, vaan avataan exelillä tai muulla taulukkolaskentaohjelmalla... windowsilla(tai joskus selaimella) on tapana ilmoitella kaikesta vähänkin epäilyttävästä, mutta koska tiedät blairin olevan muuta kuin haittaohjelma, klikkaat vain ok/jatka/ymmärrän riskit tai muuta vastaavaa.
Se toimii ilmanh makrojakin sitten muuten...
Blairexhaust putken profiililla: http://www.mediafire.com/view/?ttd6lvvggt84v75
Myytävänä Pako- ja imulaippoja PV:seen!
yamahadt2006
Liittynyt:
24.1.2012 17:11
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut yamahadt2006 » 5.9.2012 15:43

Voisko joku mitata minarellin am6 ne asteet miten pitkään pako on auki kun itellä ei mahollista päästä mopon luo?
rassi123
Liittynyt:
17.7.2012 3:19
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut rassi123 » 5.9.2012 17:36

löytyykö mistään neuvoja alakauttasen putken tekoon? mopo on rieju mrx power up 07.
yamahadt2006
Liittynyt:
24.1.2012 17:11
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut yamahadt2006 » 5.9.2012 21:12

tässä on kohtat mitä en tiiä blair exhausista?
Init pipe diam coef K1 (1,05..1.125)
mid section coef K2 (2.125..3.25)'
Tail pipe diam coef (0,6..0,7)
Horn coef (1,25..2,00):
Exhaust port equal diam, mm:
Bmep, bar:
Exhaust gas temperature, C:
Wave speed, m/s:
Tuned length, mm:
Miten noi voi mitata tai mitä noihin kannattaa laittaa ja putkihan tulee minarellin am6?
P U C H
Pyörä:
Tunturi Tiger, Benelli 49X
Paikkakunta:
Saarijärvi
Liittynyt:
17.11.2009 19:48
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut P U C H » 5.9.2012 21:57

Tietopankista
Kannattas varmaan vilkasta ensimmäisenä ? Sen jälkeen lukea tämä topiicci läpi niin selviäis monta asiaa putken tekoon liittyen.
Tunturi projekti. Tunturi = Moottori, se olet sinä
yamahadt2006
Liittynyt:
24.1.2012 17:11
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut yamahadt2006 » 5.9.2012 23:09

Input values:
Volume, cc: 52
Rpm: 8000
Exhaust duration, degrees: 175
Desired power, hp: 9
Exhaust channel length, mm: 28
Init pipe diam coef k1 (1,05..1,125): 1,20
Mid section coef k2 (2,125..3,25): 2,75
Tail pipe diam coef (0,6..0,7): 0,70
Horn coef (1,25..2,00): 1,90
Exhaust port equal diam, mm: 24,00

Resulting values:
Bmep, bar: 9,86
Exhaust gas temperature, C: 588,85
Wave speed, m/s: 588,46
Tuned length, mm: 1072,29






Dimensions of pipe to be fabricated:
Lengths: Diams:
L1 79,2 D1 0,0
L2 294,9 D2 0,0
L3 196,2 D3 0,0
L4 98,7 D4 0,0
L5 118,0 D5 0,0
L6 257,4 D6 16,8
L7 0,0 D7 16,8
Pipe length: 1044,3
Total length: 28,00
Adjusting pipe length:
Length factor: 1,15
L1 91,1
L2 339,1
L3 225,7
L4 113,4
L5 135,6
L6 296,0
L7 0,0

muuten vissiin ok mutta entäs tuo l7 pituus voi olla 0.0? :roll:
Gasket
Liittynyt:
12.4.2012 20:42
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Gasket » 7.9.2012 19:37

Hitusen valmistusteknistä kysymystä: Onko kukaan tehnyt kartiomutkia ja jos on niin miten? Eli siis kartiolla vaikka jatkuva 90 mutka, ei siis palasteltua "ryssänmutkaa". Tai onko kukaan törmännyt myykö joku moisia osia? Kävi pikku äksidentti ja alkukäyrä pahasti kurtussa...

Mietin, että suoran mutkan halkaisten ja supistaen voisi onnistua jotenkin :roll:
Edestakainen liike on perusedellytys elämän jatkumiselle.
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Betaversio » 7.9.2012 22:30

Onhan näitä tekniikoita, mutta valtaosa tekniikoista rajoittuu teollisuuskäyttöön. Hydroform ja paloista kasaaminen (onko se nyt se sun mainitsema ryssätaktiikka..?) lienee ainoat. Tuolla "ryssätaktiikallakin" saa varsin sievää käyrää aikaseksi, kun takoo muodot jouheaksi ennen hitsausta. :)
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Waltter-Racing
Liittynyt:
28.4.2009 22:17
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Waltter-Racing » 7.9.2012 23:05

Ite teen käyrät nykyään aina paisuttelemalla. Hyväksi hioontuneella valmistustekniikalla ja välineillä tulee aika sieviä käyriä. Alla muutama pasuuna.

Kuva
KuvaKuva
Photobucketin galleria: http://s714.photobucket.com/albums/ww14 ... er-racing/
yamahadt2006
Liittynyt:
24.1.2012 17:11
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut yamahadt2006 » 8.9.2012 15:24

yamahadt2006 kirjoitti:Input values:
Volume, cc: 52
Rpm: 8000
Exhaust duration, degrees: 175
Desired power, hp: 9
Exhaust channel length, mm: 28
Init pipe diam coef k1 (1,05..1,125): 1,20
Mid section coef k2 (2,125..3,25): 2,75
Tail pipe diam coef (0,6..0,7): 0,70
Horn coef (1,25..2,00): 1,90
Exhaust port equal diam, mm: 24,00

Resulting values:
Bmep, bar: 9,86
Exhaust gas temperature, C: 588,85
Wave speed, m/s: 588,46
Tuned length, mm: 1072,29






Dimensions of pipe to be fabricated:
Lengths: Diams:
L1 79,2 D1 0,0
L2 294,9 D2 0,0
L3 196,2 D3 0,0
L4 98,7 D4 0,0
L5 118,0 D5 0,0
L6 257,4 D6 16,8
L7 0,0 D7 16,8
Pipe length: 1044,3
Total length: 28,00
Adjusting pipe length:
Length factor: 1,15
L1 91,1
L2 339,1
L3 225,7
L4 113,4
L5 135,6
L6 296,0
L7 0,0

muuten vissiin ok mutta entäs tuo l7 pituus voi olla 0.0? :roll:

APUJA?

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista