Kierroslukumittarit

Sawo
Pyörä:
Projektit Magnum X ja Tiger Aqua, ja Suzuki TS125 Sm
Paikkakunta:
Iden
Liittynyt:
15.5.2006 17:54

ViestiKirjoittanut Sawo » 6.7.2007 14:34

Ok, pitää katella tässä, jos jostain halvan ja pienen akun löytäis..
Tunturi Tiger g0es 21st century
Galleriaan!
TS-proju
MazuMas
Liittynyt:
22.9.2005 16:41

ViestiKirjoittanut MazuMas » 6.7.2007 16:25

Nyt olen KOKO HELV*TIN TOPIKIN lukenut läpi (hermot alkavat jo mennä!!) ja topikki on lähes pelkkää ristiriitaa.

Sain juuri uuden mittarin (Bilteman mittarin siis) rikkinäisen tilalle ja kappas vaan, se toimii, kun johdon kiertää tulpanjohdon ympärille ja ihan ilman mitään konkkia. Tyhjäkäynnillä kone kiertää mittarin mukaan noin 700 - 800 kierrosta/min, mikä ei tietenkään ole oikein vaan puolet todellisesta kierrosnopeudesta, joka on sitten noin 1400 - 1600. En haluaisi alkaa kampeamaan hyvää mittaria auki vaihtaakseni uuden taustan eli miten ja mikä komponentti pitääk vaihtaa, jotta mittari näyttää kaksi kertaa enemmän?
OSTETAAN 6 V JÄNNITEREGU (TASAAJA)!!
Soliferia - ehkä maailman paras Solifer -sivusto: Liity, ILMAISEKSI.
http://soliferia.parasiitti.org/
Import
Liittynyt:
29.8.2006 17:25

ViestiKirjoittanut Import » 6.7.2007 19:03

Prosessori ohjelmoida uusiks.
Import
Liittynyt:
29.8.2006 17:25

ViestiKirjoittanut Import » 6.7.2007 19:07

Sawolaenen#13 kirjoitti:Kyl se oli joo... Biltemasta kahtelin. Osaks ihan vaa huvin vuoks. Pienempään tilaan saapi noi AA-patterit+niitten kotelon, ja hyvin pitäis riittää kiekkamittarille+3:lle ledille... :D


Katos kuule. Tee Ni-Cd kennoista se akku. Maksaa baut 3e kenno, ja 1,2Volttia yhessä kennossa. Ampeerimäärä sitten mielen mukaan. Eli kolvailet vaikka 2Ah kennoja 10kpl sarjaan, nii saat 12v ja 2Ah akun. Riittää varsin hyvin vaikka mille. Tietenkin laturi olis kiva, mutta niitä nyt saa kympillä. Hintaa tulee n. 40e, mutta saat koko akun mahtumaan karkkipussin sisään. Vrt. 30Ah vapaa-ajan akku joka painaa varmaan 5kg ja ei mahdu mopoon millään.
MazuMas
Liittynyt:
22.9.2005 16:41

ViestiKirjoittanut MazuMas » 6.7.2007 19:47

No höpö höpö, Atech! :| Ei siinä mittarissa ole prosessoria.

Ilmeisestihän vaihdettava komponentti olisi vastus, mutta mikä vastus (sen värikoodi)? Ja sen vastuksen tilalle pitäisi laittaa puolet heikomman vastuksen, jolloin mittari näyttäisi oikein??
OSTETAAN 6 V JÄNNITEREGU (TASAAJA)!!
Soliferia - ehkä maailman paras Solifer -sivusto: Liity, ILMAISEKSI.
http://soliferia.parasiitti.org/
Import
Liittynyt:
29.8.2006 17:25

ViestiKirjoittanut Import » 6.7.2007 21:24

Masku-Mas kirjoitti:No höpö höpö, Atech! :| Ei siinä mittarissa ole prosessoria.

Ilmeisestihän vaihdettava komponentti olisi vastus, mutta mikä vastus (sen värikoodi)? Ja sen vastuksen tilalle pitäisi laittaa puolet heikomman vastuksen, jolloin mittari näyttäisi oikein??


On siinä joku piiri, mikroprosessori, tuskin se täysin analogisesti toimii. Kurkistappa sinne sisälle.
MazuMas
Liittynyt:
22.9.2005 16:41

ViestiKirjoittanut MazuMas » 6.7.2007 21:50

No kylläpähän olen kurkistanutkin ja ei siellä mikroprosessoria ole. Siinä on silti jokin ilmeisestikin digitaalinen piiri siinä keskellä, mutta mitään uudelleenohjelmointia ei tarvita, kun jokin niistä vastuksista tai muista komponenteista vaihdetaan?
Mutta mikä? Luulisin, että jokim vastus, jonka tilalle laitetaan puolet heikompi vastus?
OSTETAAN 6 V JÄNNITEREGU (TASAAJA)!!
Soliferia - ehkä maailman paras Solifer -sivusto: Liity, ILMAISEKSI.
http://soliferia.parasiitti.org/
Import
Liittynyt:
29.8.2006 17:25

ViestiKirjoittanut Import » 6.7.2007 21:52

Tiedät että uudelleenohjelmointia ei tarvita, mutta et tiedä miksi ei tarvittaisi? Niinkö?

Tiedätkö esimerkiksi että miten tollanen toimii?
Tuomo90
Paikkakunta:
Seinäjoki
Liittynyt:
23.7.2005 9:47

ViestiKirjoittanut Tuomo90 » 6.7.2007 22:50

Mitä te tappelette?! Ottakaa selvää asioista, se on se vastus joka pitää vaihtaa muistaakseni tuplasti suuremmaksi.

E: Itseasiassa 2-tahdissa ei tarvitse tuplata niitä lukuja eli kyllä se niin on että sun thjäkäynti on se n.1000rpm. Jos haluat että mittarissa riittää näyttöä 16000rpm asti niin silloin sun pitää tuplata ne mittarin luvut ja vaihtaa se vastus tuplasti suurempaan (776k ohm)
Import
Liittynyt:
29.8.2006 17:25

ViestiKirjoittanut Import » 7.7.2007 0:18

Jos nelarin mittarin laittaa kakstahtiseen niin luvut tulee tuplata. 1000rpm on aika pieni tyhjäkäynti 2t-mopolle.
Tuomo90
Paikkakunta:
Seinäjoki
Liittynyt:
23.7.2005 9:47

ViestiKirjoittanut Tuomo90 » 7.7.2007 1:15

Turhaa mä sun kans väitän ku on selvää faktaakin olemassa: Koska mittari on tehty 4 pyttyiselle 4-tahti moottorille niin sen kierrosnäyttö on rajoitettu 8000rpm. PV:n magneetto antaa 2 sykäystä/kierros (mittari siis laskee sykäyksiä ei kipinöitä). 4 pyttyisen auton moottori antaa myös 2 sykäystä/kierros. Tämä tarkoittaa sitä että mittari näyttää kierrokset oikein, mutta PV kiertää yli 8000rpm eli mittarista et nää täyskierroksia. Tähän ongelmaan on 2 ratkaisua. Laiskan ratkaisu: Et tee mitään ja olet tyytyväinen siihen että se edes toimii. Vähän vähemmän laiskan ratkaisu: Muutat sisällä olevia vastuksia siten että mittari näyttää oikein, eli laitat vaikka 5 pytyn vastuksen kohdalle tuplasti isomman vastuksen kun on 4 pytyn kohdalla. Mittari loppuu silloin 16000rpm. Neljän pytyn vastus on siis ~388k Ohm, eli 5 pytyn tilalle voisi laittaa noin 776k Ohm vastuksen. Vastuksia saa mm. Bebekistä. Tämä on lainattu sivulta www.suzuki-pv.tk
MazuMas
Liittynyt:
22.9.2005 16:41

ViestiKirjoittanut MazuMas » 7.7.2007 12:07

Siis nyt, kun mittari on muuttamattomana paikallaan niin tyhjäkäynnillä näyttää siis 700 - 800, eikä voi käydä noin hitaasti! Oikea tyhjäkäyntinopeus on varmasti se 1400 - 1600 rpm eli 2 kertaa nopeampi. Kun käyttää kaasu pohjassa niin kierrokset vain noin 4000 - 5000, jos sitäkään. Pakko kiertää Popparin ainakin se 8000+ kaasupohjassa... Mikä on siinä mittarin piirin keskellä oleva potentiometri (säätövastus)? Voikohan sillä säätää mittarin näyttämään oikein? JOS ei, niin mikä vastus pitäisi vaihtaa mihin? Ja siis en ole sähköalan expertti niin en ole täysin varma miten tuo mittari toimii, mutta kuitenkin periaate on selvillä.

Mittarihan on liitetty kiertämällä vihreää johtoa tulpanjohdon ympärille ja pätkimättä liikkuu viisari. (Johtuneeko sitten Popparissa vakionakin jo olevasta R-tulpasta...?)
OSTETAAN 6 V JÄNNITEREGU (TASAAJA)!!
Soliferia - ehkä maailman paras Solifer -sivusto: Liity, ILMAISEKSI.
http://soliferia.parasiitti.org/
Import
Liittynyt:
29.8.2006 17:25

ViestiKirjoittanut Import » 7.7.2007 13:52

Tää yks sankari luuli että se laitetaan PV:n puolaan kiinni eikä skootterin tulppaan :D Koitappas sitä potikkaa pyöritellä. Se voi tosin olla myös herkkyyssäätö.
MazuMas
Liittynyt:
22.9.2005 16:41

ViestiKirjoittanut MazuMas » 7.7.2007 15:10

Olenhan mielestäni aikaisemmin jo ilmaissut, että kyse on skootterista merkkityypiltään CPI Popcorn vuosimallia 2004... Mutta nyt testaamaan potikkaa.

Joku voisi kuitenkin selittää, että mikä vastus pitäisi vaihtaa mihin arvoon, jos vaikka tuo potikka ei toimikaan!!!
OSTETAAN 6 V JÄNNITEREGU (TASAAJA)!!
Soliferia - ehkä maailman paras Solifer -sivusto: Liity, ILMAISEKSI.
http://soliferia.parasiitti.org/
Import
Liittynyt:
29.8.2006 17:25

ViestiKirjoittanut Import » 7.7.2007 15:35

Pistä sen vaihdettavan vastuksen tilalle reiluskaalainen potikka, sitten vaan pyörittelet sitä kunnes lukemat näyttää paremmilta.

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista