Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

Gasket
Liittynyt:
12.4.2012 20:42
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Gasket » 9.9.2012 23:17

Hienoa jälkeä Waltter kyllä tekee. Täytyy ensin kokeilla tuota mutkan taivuttamista ja supistamista. Voi kyllä olla, että tarvitsen tiukemman ärrän mitä saan pokkarilla ohueen putkeen käännettyä, mutta täytyy yrittää.
Edestakainen liike on perusedellytys elämän jatkumiselle.
jhuhtis
Pyörä:
husqvarna wre 125,yamaha passola 50,yamaha tzr 125 88
Paikkakunta:
mouhijärvi
Liittynyt:
11.4.2010 17:19
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut jhuhtis » 20.9.2012 23:23

oottekos muuten blair exhaust 2:ssa ylittänyt ohjeiden mukaisia putken keski osan kertoimia kun tuntuu laskevan kovin ohkasia putkia vai minkä paksusia putkia ootte saanut laskuriin. mopohan on 50 cc am6 koneella missä 69% pako aukko ja 180 astetta korkea.pako aukon halkaisija on 28 mm kohdassa johon putken alkukäyrä tulee.olen kyseiseen mopoon jo pari putkea tehnyt eikä oikein ole toiminut niin kuin pitäisi.itse pitäisin keski osan kertointa 3,50 luonnollisempana kuin ohjeiden mukaisessa 3,25 maksimi kertoimessa.tiittasen kirjan mukaan kertoin on maximissaan 2,9 125 cc luokassa ja mitä isompi kuutio tilavuus sitä pienempi kerroin.toivottavasti saitte jotain selvää viestistä ja voisitte auttaa.
Nalle Puch
Paikkakunta:
Tunturinkierrättäjän kylä
Liittynyt:
14.2.2002 3:00
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Nalle Puch » 21.9.2012 6:32

Jos putki ei pelaa niin putken liian pieni halkaisija on harvemmin suurin syyllinen. Luokkaa 3 olevilla kertoimella pitäis yleensä pärjätä... Jos pako on 180 astetta niin vähemmän lienee tarvetta paksuun putkeen. Kun ei tuolla paolla hirveitä tehoja kuitenkaan saavuteta. Näin siis ihan sun putken mittoja ja moottorin speksejä tarkemmin tuntematta. Putken paksuudessa ei välttämättä kannata ottaa mallia jostain pro reis -osista, jotka on mahdollisesti ajateltu 3 x tehokkaammalle koneelle. Tai sitten putkista on tehty muhkeita vain siksi, että se näyttää hienolta.
Ehkä viritin, ehkä en. So not, pääasia että mopo kulkee! --- Tehty mikä tehty ja 15 heppaa tuli. ---Vannehopeanuoli & Hevonperse Racing!
Palezu
Liittynyt:
28.4.2011 9:59
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Palezu » 22.9.2012 1:35

Jep.. noi monet kaupan putket on ainakin omasta mielestä aivan turhan paksuja. Hukkaa varmasti tehoa semmonen 50cc koneessa 15cm paksu keskilieriö millaisen odottais näkevänsä jossain 500cc koneessa. Ite tein putken ~175 asteisella paolla varustetulle pytylle ja keskiosan kertoimeksi 3. Paksuimmasta kohdasta ei varmaan edes 8cm paksu mutta mukavasti toimi ja piikin otti.
älä viritä niin se toimii
two smoke four joke
jhuhtis
Pyörä:
husqvarna wre 125,yamaha passola 50,yamaha tzr 125 88
Paikkakunta:
mouhijärvi
Liittynyt:
11.4.2010 17:19
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut jhuhtis » 22.9.2012 1:52

kiitti tiedosta.en ehtiny käyttään peltiä ja kaasuja haaskuun
eemeli112
Liittynyt:
7.11.2010 9:55
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut eemeli112 » 2.10.2012 22:01

en saa oikeen mitään salkoa noista mitoita niin voisiko joku vähän valaista. olen yrittänyt käytää sitä cone layouttia mutta miksi putkesta tulee noin pitkä ?

Volume, cc: 50
Rpm: 7500
Exhaust duration, degrees: 200
Desired power, hp: 8 In kw: 6,08
Exhaust channel length, mm: 46
Init pipe diam coef k1 (1,05..1,125): 1,15
Mid section coef k2 (2,125..3,25): 3,00
Tail pipe diam coef (0,6..0,7): 0,70
Horn coef (1,25..2,00): 1,80
Exhaust port equal diam, mm: 25,33

Resulting values:
Bmep, bar: 9,73
Exhaust gas temperature, C: 583,14
Wave speed, m/s: 586,51
Tuned length, mm: 1302,84






Dimensions of pipe to be fabricated:
Lengths: Diams: Cone angles:
L1 84,3 D1 29,1 0,00
L2 358,3 D2 38,4 0,74
L3 238,4 D3 58,1 2,37
L4 119,9 D4 76,0 4,28
L5 143,3 D5 76,0 0,00
L6 312,7 D6 17,7 5,32
L7 312,7 D7 17,7 0
Pipe length: 1256,8
Total length: 1302,84
suzuki pv 60cc+, yamah slider vakio osilla viritetty tapiin
Palezu
Liittynyt:
28.4.2011 9:59
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Palezu » 3.10.2012 11:53

Koska mitoitukset ei osu sinne päinkään. Jos sulla on 200 asteen aukioloajalla oleva pakoaukko, sille sopisi hyvin about 12000 kierroksille suunniteltu huipputeho. Mikäs 50cc pytty se tuommoinen on jossa on 200 astetta aukioloaika pakoaukolla? Aukioloajan pitäisi olla jotain 170 asteen luokkaa että toimisi 7500 kierroksille suunniteltu putki hyvin.
älä viritä niin se toimii
two smoke four joke
Rokkijumalaz
Pyörä:
Husqvarna SM125 '10
Liittynyt:
28.7.2012 22:12
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Rokkijumalaz » 6.10.2012 20:50

Tuleeko hyvä putki Derbiin Airsalin 70cc kevyesti pakoaukosta viilatulle sylkälle täläisillä arvoilla?

Sylinterin tilavuus: 70cc
Huipputehon kierrosluku: 10k.
Pakoaukon ajoitus (100...220): 190 ⁰
Tavoiteltu teho: 12,5 hv
Pakokanavan pituus: 40mm
Putken alkuosan kerroin k1 (1,05..1,125): 1,05
Keskiosan kerroin k2 (2,125..3,25): 3,000
Peräpillin kerroin (0,6..0,8): 0,75
Putken katiokkuus (1,25..2,00): 2,00
Pakoaukon keskimääräinen halkaisija: 27,64 mm

Saatavat tiedot:
Bmep: 9,40 bar
Pakoputken kaasujen lämpötila: 569,53 ⁰C
Aallonnopeus: 581,83 m/s
Viritetty pituus: 920,86 mm

Putken osien pituudet:
Pituus mm : Halkaisija mm:
L1 52,1 D1 29,0
L2 253,2 D2 37,7
L3 168,5 D3 60,1
L4 84,7 D4 82,9
L5 101,3 D5 82,9
L6 221,0 D6 20,7
L7 207,3 D7 20,7

Putken pituus: 880,9
Kokonaispituus: 920,86

Onko jotain suuria virheitä mitoituksessa? Tarkoituksena siis saada vanhasta raadosta puristettua viimeiset tehot irti.

Miten tuo kartion kääntötaulukko toimii, jos oikein ymmärrän niin alkuhalkaisijat ja loppuhalkaisijat tarkoittavat yhden kartiopalan mittoja ja tuo pituuskin on melko selvä mutta mikä tuo käännöskohdan pituus prosenttiarvo on ja mitä sillä tarkoitetaan? Ja miten tästä laskutoimituksesta saatavaa taulukkoa tulkitaan?

Kiitos jo valmiiksi vastauksistanne.
Rokkijumalaz
Pyörä:
Husqvarna SM125 '10
Liittynyt:
28.7.2012 22:12
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Rokkijumalaz » 7.10.2012 22:44

Ja mikä on paras paksuus tuohon peltiin jos kriteerinä on leikkaamisen, taivuttamisen ja hitsaamisen helppous? 1,5 olisi ainakin kestävä ja helppo hitsata eikä mene helposti käytössä lommolle mutta 0,75 varmasti paljon inhimillisempää leikata ja taivuttaa. Minkä paksuisesta pellistä ovat muut vääntäneet?
_rieska_
Liittynyt:
13.4.2010 22:07
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut _rieska_ » 8.10.2012 1:17

Kokonaista putkea en ole vielä ehtinyt tekemään, mutta muokannut oen ja ylivoimainen ykkönen on mielestäni 1mm pelti jota on vaivaton leikata peltisaksilla ja hitsaaminen on vielä kohtuullisen helppoa. Hitsivehkeenä olen käyttänyt kaasua ja sen kanssa oppii pelaamaan kunhan vaan reenaa, migillä lienee helpompaa ja tuon 0,75 hitsaaminenkin taitaa onnistua. Mitä ohuempaa tavaraa niin sen helpompi muotoilla, leikata ja keveämpikin se on mutta sitä helpommin se menee myös läjään.
kiroileva_fossiili
Liittynyt:
3.6.2006 23:41
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut kiroileva_fossiili » 8.10.2012 9:09

0,75mm on sen verran ohkaista, että osat saa vielä täysin pyöreiksi ja näin ollen toisiinsa sopiviksi, joka taas helpottaa hitsausta. Omani hitsasin paremman puutteessa väkisin puikolla, eikä ollut helppoa. Joku parempi hitsi olisi kyllä hyvä ja pitääkin seuraavaan putkeen miettiä vaihtoehtoja.
heka96
Pyörä:
Suzuki s1, rieju mrt, Tunturi pappa
Paikkakunta:
Lieksa
Liittynyt:
19.4.2012 19:35
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut heka96 » 14.10.2012 22:01

mjoo-o kattelin noita ohjelmia ja luin ohjeet putken tekoon 3sti läpi totesin että oon vajaa :D
tarkotus siis 80cc suzuki s1:seen minarellin technigas enox modata kunnolla nyt on "bolt onilla" pikkusen taiteltu, mutta kiinni silleen että törröttää ulkona nii tarkotuksena ois laittaa menemään nätisti sivusta.

hyvin menee piikille ja kiertää ja kierroksia varmaan sen paljokohan arvio ois 11-13k

siis laitanko tohon blairssiin HP kysely kohtaan paljoko sykeröstä saan heppoja irti vai heitänkö summan mitä tavoittelen vaikka 12hp?

ja entäs kierrokset laitanko huippu kierrokset minkä kiertää vai jätänkö peli varaa?

entäs sitten ympärys mitat mittaanko enoxin ympärys mitat ja syötän ne tonne kojeeseen?
_rieska_
Liittynyt:
13.4.2010 22:07
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut _rieska_ » 14.10.2012 22:42

Kolmatta vuotta lukiota käyvänä en tajua viestiäsi. Siis aiotko tehdä uuden putken vai muokata tuon jonkun valmiin putken kiinni?En muutenkaan ymmärrä mistä on lähtöisin ajatus että jonkun toisen vehkeen putkella saisi tehoa, siis tässä tapauksessa muokkaamalla jonkun uusenskan putken sykeröön.
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 14.10.2012 23:12

En muutenkaan ymmärrä mistä on lähtöisin ajatus että jonkun toisen vehkeen putkella saisi tehoa, siis tässä tapauksessa muokkaamalla jonkun uusenskan putken sykeröön.
Ne uusenskojenkin halvimmat putket on jotain yleisputkia, jotka toimii kaikissa joten kuten, eikä vaan yhden setin kanssa. Jos ne putket toimii kymmenten eri sylinterisatsien kanssa niissä uusenskoissa edes jollain tapaa, niin varmaan ne toimii myös sykerössäkin jotenkin?

entäs sitten ympärys mitat mittaanko enoxin ympärys mitat ja syötän ne tonne kojeeseen?
Siis mitä? Sullahan on jo se putki (enox). Ei sun tartte mitään mittoja mihinkään enää syöttää...Sinne koneeseen syötetään ne hevosvoimat, kierrokset ja kertoimet ennen kun putkea aletaan tekemään, ja sieltä saadaan ulos putken teko mitat. Nyt sinulla on jo putki, et tartte mittoja.

Vai mitä oikeen meinasit tehdä?
sitkuura
Liittynyt:
1.7.2012 10:54
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut sitkuura » 15.10.2012 10:51

mää vinkkasin et mittailis tuon putken ja hakis blairista ne kierrokset mille se vois olla viritetty ja minkä luontonen putki muutenkin... kun pytty on ilmeisesti viilaamaton vois sen sit tehdä putkelle sopivaks...

heka96 kirjoitti:hyvin menee piikille ja kiertää ja kierroksia varmaan sen paljokohan arvio ois 11-13k

entäs sitten ympärys mitat mittaanko enoxin ympärys mitat ja syötän ne tonne kojeeseen?


ei kierrä kiillotettu power+ noin paljoa mittaa tai laske ne kierrokset ja ei ne mitat blairissa oo ympärys mittoja vaan halkasijoita, ei oo ameriikan temppu laskee ympärysmitasta halkasijaa

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista