Viilaustopic

.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: Viilaustopic

ViestiKirjoittanut .Juho » 26.12.2013 18:56

palataas vielä noihin airsalin huuhtelulähtöihin..
eli kohta pitäisi varaosakoneen saapua postiin noudettavaksi, joten kysyn vaa, et kannattaako ennemmin avartaa lohkoja vai täyttää ne airsalin huuhtelulähdöt jollain kemiallisella metallilla ja viilata sopivaksi koskemattomiin lohkoihin.

kumpi olis kannattavampi vaihtoehto?

tietysti, jos hommaan kesällä 80cc pannun tohon, niin silloin varmaankin kannattanee jättää lohkot koskemattomiksi, mut en tiiä kehtaanko tuhlata enää sellaiseen, kun isompi pärräkin himottaa jo. :)

E: Kuva
Airsalin portmap
Viimeksi muokannut .Juho päivämäärä 1.1.2014 19:15, muokattu yhteensä 1 kerran
nevssons
Pyörä:
Derbi X-race, Suzuki Street magic proju
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
9.1.2011 21:51
Re: Viilaustopic

ViestiKirjoittanut nevssons » 26.12.2013 19:44

Muokkaa vaan lohkot sopimaan arisaliin jos suinkin raaskit. Ne kanavat on todella hankala saada tasasiksi pinta-alahyppyjen suhteen täytettynä, virtauksista puhumattakaan.
Oikeudet kirjoitus- ja asiavirheisiin pidetään. Mitään sanomaani ei tule eikä voi käyttää minua vastaan. En vastaa viestin sisällön aiheuttamista fyysisistä tai henkisistä vaivoista - Putkea väsäämässä?
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: Viilaustopic

ViestiKirjoittanut .Juho » 3.1.2014 12:24

varaosakone saapui.Kuva
aika paljon joutuu avartamaan tolle vforce läppärungolla. pitäiskö melkein jo luovuttaa ja myydä vforcet eteenpäin? meinaan ei nimittäin paljoa jää tavaraa kun tolle avartaa.
mut onhan tuo derbin imukanava (?) aika pieni! muistan, et am6 oli huomattavasti enemmän tilaa..
Kuva
kertokaa mielipiteitä tuosta avarrus jutusta, et kannattaako? kuitenkin kesällä otan paljon enemmän tehoa ulos tästä moposta, joten ei ainakaan pahitteeks olis laittaa isompaa läppäventtiiliä?
Ledinauha Moderaattori
Pyörä:
Aprilia RS 125cc '06              Cagiva Mito MK I 125cc '93          Cagiva Mito EVO2 125cc '05          Derbi Senda 70cc '09                                     Solifer SFR 72cc '11
Paikkakunta:
Kouvola
Liittynyt:
23.4.2013 19:13
Re: Viilaustopic

ViestiKirjoittanut Ledinauha » 3.1.2014 16:37

On kyllä iso läppärunko, mutta onhan noita Derbeihinkin laitettu. Vaatii ehkä vielä jonkunlaisen "koropalan" tuohon lohkon päälle jotta mahtuu?
Palezu
Liittynyt:
28.4.2011 9:59
Re: Viilaustopic

ViestiKirjoittanut Palezu » 3.1.2014 17:05

Korotuslevyn kun laittaa niin että läpät asettuu suunnilleen tuohon kuten kuvassa tai ehkä vielä vähän ylemmäksikin ja avartaa kunnolla lohkot tuosta ympäriltä niin saattas tuosta hyötyä ollakkin ison pytyn kanssa.
älä viritä niin se toimii
two smoke four joke
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: Viilaustopic

ViestiKirjoittanut .Juho » 3.1.2014 17:47

joo, eli ajattelin tehdä 6mm alumiinista/teräksestä korokepalan, johon tekisin kierteet, jotta saisin kierretapit siihen. sitten laittaisin vaa muttereilla kiinni läppärungon ja imukaulan. tietenkin tiivisteet vielä väliin. :)

olin ajatellut, et jos nyt tilaamani imukaula ei käykkään tuohon, eli on liian pieni (alle 35mm sisähalkaisija), niin ostan käytetyn kx 85 imukaulan (jos löydän jostain halvalla).
(tuo vforce 3 läppärunko on siis peräisin kx 85 crossipyörästä).

viilailin tuota läppäkanava/imukanavaa/mikä lie suuremmaksi ja nyt tuo läppärunko mahtuu suht hyvin. ainut pikku miinus on, ettei tällä hetkellä (korokkeen puutteen takia) uloimmat läpät mahdu avautumaan kokonaan. :roll:
vizu
Pyörä:
Suzuki PV & Tunturi Hopper
Paikkakunta:
Helsinki/Tapanila
Liittynyt:
2.8.2011 17:55
Re: Viilaustopic

ViestiKirjoittanut vizu » 3.1.2014 18:21

Eihä ne läpätkää saa liikaa aueta ja varsinki, ku nois ei oo läppärajottimia nii ton läppäkanavan seinämät toimii rajottimina. Voi olla et joudut hitsailemaa hieman täytöstä lohkoihi, mutta kyl noi saa sopimaa viel suht helposti. Mites noi muute leveyden puolesta passaa?
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: Viilaustopic

ViestiKirjoittanut .Juho » 3.1.2014 19:02

Läpät aukeaa ~3mm, jos ilman koroketta. 6mm korokkeen kanssa toistaiseksi arviolta n. 2mm, eli avarran vielä hieman lisää sitten kun oon korokkeen saanut tehtyä. ;)

leveyden puolesta meni oikein nätisti! jäi jopa tyhjää tilaa sivuille vähäsen.

ainut ongelma vaa tossa on, et pultinreiät ei satu mitenkään kohilleen, mut korjaan tän korokkeen avulla (kuten edellisessä viestissäni mainitsin).

luulis ainakin hengittävän vähän paremmin koneen tuon kanssa, etenkin 80cc sylkän kanssa! :D nimittäin "pieni" ero vakioläppärunkoon.
nevssons
Pyörä:
Derbi X-race, Suzuki Street magic proju
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
9.1.2011 21:51
Re: Viilaustopic

ViestiKirjoittanut nevssons » 3.1.2014 20:32

Suurin etu noissa lienee siinä että virtausta on edes jotenkin ajateltu muotoilussa. Hyvällä stufferilla varustettuun viriviriläppärunkoon verraten hyödyt lienee melko pieniä.

Itsehän olen suunnitellut valmistavani tälläisen imukaulan eräällä nykymaailman ihmeellä nimeltä 3d printteri :)
Kuva
Saas nähdä mimmonen ero on verrattuna avarrettuun vakioon, joka on kyllä riittävän avara mutta muotoilultaan sitten edelleen melko huono.

Laitasvaan juippi kuvia sitten kunm olet saanut viilailtua ;)
Oikeudet kirjoitus- ja asiavirheisiin pidetään. Mitään sanomaani ei tule eikä voi käyttää minua vastaan. En vastaa viestin sisällön aiheuttamista fyysisistä tai henkisistä vaivoista - Putkea väsäämässä?
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: Viilaustopic

ViestiKirjoittanut .Juho » 7.1.2014 18:45

tuo imukaula näyttää kyl hienolta, nevssons. ;) mites toteutus?
en kykene edes käsittämään, miten sie onnistut tekemään noin hienoja 3d malleja.
:eek:
--
pitäis hommata 6mm lattarautaa ja teriä sekä kopio-dremeliin (6mm varrella), että "aitoon dremeliin" (3mm varrella).

lähinnä pidempiä teriä. en pystynyt viilaamaan airsalin pakoaukkoa kunnolla, koska nuo terät mitä miulta löytyy, joko ei mahtunut kunnolla tai sitten ei yltänyt. eli tohon "aitoon dremeliin" siis pidempi terä ja kopio-dremeliin myös pidempi.

jotain tuon näköistä terää olin ajatellut kopio-dremeliin:
http://i99.photobucket.com/albums/l293/ ... -135mm.jpg[url][/url]
jos tiedät jonkun paremman terän (6mm varrella), joka sopii paremmin mm. lohkojen ja alumiinin työstämiseen, kerro pois. :)
tarkoitus olisi myös viilata mm. koroke vforce läppäventtiiliä varten (6mm lattaraudasta). varmaankin koulussa sorvailen siihen alun ja muotoilen rälläkällä ulkopuolelta karkeasti.

terät ajattelin tilata Metronic Oy:ltä.
--

oon myös avartanut tota airsalin pakokanavaa kevyesti (n. 2mm lisää halkaisijaa, eli nykyinen halkaisija ~26mm), mutta en ole voinut kunnolla avartaa sitä ja tasoitella yms. koska terät eivät ole täysin sopivia siihen (joko liian iso tai liian pieni :roll: ).

laittelen kuvia oikein urakalla, kun saan jyrsittyä nuo suht valmiiksi.

hyvällä tuurilla pääsen viikonloppuna kokeilemaan tota mopoa ihan käytännössä.
nevssons
Pyörä:
Derbi X-race, Suzuki Street magic proju
Paikkakunta:
Espoo
Liittynyt:
9.1.2011 21:51
Re: Viilaustopic

ViestiKirjoittanut nevssons » 7.1.2014 22:10

juppi98 kirjoitti:tuo imukaula näyttää kyl hienolta, nevssons. ;) mites toteutus?
en kykene edes käsittämään, miten sie onnistut tekemään noin hienoja 3d malleja.
:eek:


Toteutuksesta kerron tuolla projupuolella kun kerron ja nyt on lupakin tuon printtaukseen selvillä.

Mallinnukseen on lyhyt kurssi alla koulutuksen puolesta.
Oikeudet kirjoitus- ja asiavirheisiin pidetään. Mitään sanomaani ei tule eikä voi käyttää minua vastaan. En vastaa viestin sisällön aiheuttamista fyysisistä tai henkisistä vaivoista - Putkea väsäämässä?
.Juho
Pyörä:
Suzuki TS250R '97
Liittynyt:
1.3.2013 12:50
Re: Viilaustopic

ViestiKirjoittanut .Juho » 28.2.2014 13:46

eli nyt on läppäkanava avarrettu ja viimeistelty täysin vforce 3:selle. :)

samoin lohkoja työstetty myös huuhtelulähtöjen osalta portaattomiksi. oli n. 3mm portaat huuhtelulähdöissä, eli on varmasti sotkenut "hieman" seoksen virtausta.

laitan kuvaa lohkoista illemmalla.

airsalia meinasin työstää hieman lisää..
nyt tähän mennessä oon avartanut hieman lisää pakokanavaa ja siistinyt sitä.
ajattelin nyt kuitenkin, et voisin yrittää ottaa kaiken mahdollisen tehon siitä irti "vakio"huuteluilla. eli pakoaukolla asteita 196, jolloin huipputeho sijoittuisi +11krpm tienoille ja se mahdollistaisi +14000rpm kierrosluvut.

tavoitteena on saada tehoalue voimakkaaksi ja suhteellisen laajaksi (n. 9000-14000).

mielipiteitä asiasta? putken suunnitelmia vielä hion hieman ja laitan niitä esille tuonne "putken suunnittelu" topikkiin ja saatte jakaa mielipiteitä ja mahdollisia korjausehdotuksia. ;)
arsori
Pyörä:
KTM EXC300
Paikkakunta:
JKL
Liittynyt:
19.1.2012 0:01
Re: Viilaustopic

ViestiKirjoittanut arsori » 20.3.2014 18:37

Noniin, tilannepäivitystä!

minarellin vakiopytystä otettu nyt hiukan reilu milli ylätiivistepinnasta, alapäähän laitetaan kolmet tiivisteet niin saadaan aikaiseksi tee-se-itse pyttykoro!

Paineilmavinku löytyy, nyt iltasella alan tuota pakoaukkoa korottamaan. Montakohan milliä tuota kehtaa nostaa, 2-3mm?

Mitenkäs porukka on noita viilattavia alueita merkannut? Permanenttitussilla tjms värittää sylinterin seinämältä pois lähtevän alueen?

Muita huomioitavia seikkoja?


E: kaks milliä abaut korotin pakoaukkoa, pidin muodon aikalailla alkuperäistä vastaavana. Lisäks valusaumat tasoittelin. Katotaan miten kävi...
''We work jobs we hate, so we can get money we don't need, to buy stuff that we don't want, to impress people we don't like''
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56
Re: Viilaustopic

ViestiKirjoittanut Betaversio » 22.3.2014 12:39

Laitahan infoa että minkälaiset ajoitukset pakoröörille ja huuhteluille tuli muutosten jälkeen :)
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
arsori
Pyörä:
KTM EXC300
Paikkakunta:
JKL
Liittynyt:
19.1.2012 0:01
Re: Viilaustopic

ViestiKirjoittanut arsori » 22.3.2014 17:12

Noh, tuotanoin...

Vitut mä mitään semmosia mittaillu, ajattelin että aloittelijan tuurilla mennään. :lol:

Mutta juu, perstuntumalla tehokuoppa 5000-7000rpm paikkeilla pieneni, ja vetää pidemmälle kuin ennen. Onnistunut muutos siis, kun tarkoituksena oli saada mahdollisimman tasaisesti vetävä ja mukava sylinteri jokapäiväiseen ajoon. Lisäks männän helmoihin viisteet.

Innolla odotan että mäntä moikkaa kantta! :seko:
''We work jobs we hate, so we can get money we don't need, to buy stuff that we don't want, to impress people we don't like''

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista