Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

_rieska_
Liittynyt:
13.4.2010 22:07
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut _rieska_ » 15.10.2012 13:21

Omasta mielestä ihan hieno ajatus, mutta jokseenkin turha ja luultavasti ei tule toimimaan ihan halutulla tavalla. Joka tapauksessa jostain netin syövereistä löytynee excel jolla pystyy tulkitsemaan valmista putkea, ts. siihen laitetaan putken mitat, heitetään noppaa ja toivotaan että se antaa jotain hienoa ja ylevää tietoa putkesta. Helpommalla taidat päästä kun vaan teet oman putken alusta loppuun, luultavasti lopputulos on ihan yhtä hyvä tai huono, riippuu vahan siita kuin korkealle asetat riman.
Slerpa_
Pyörä:
Supersport, Automaatti pappa ja Suzuki RM 125 -78
Liittynyt:
21.6.2008 20:41
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Slerpa_ » 15.10.2012 17:30

Eikö sitä putken tehoaluetta pysty kattomaan kierrosmittarilla? Ajelee putkella ja kun tehopiikki alkaa, siitä suunnilleen alkaa tehoalue, ja kun piikki loppuu, loppuu joko pytystä potku, tai putkesta.

Sitten kattot että onko sinun tehoalueesi siellä päinkään mitä jonkun uusenskassa olevan enoxin tehoalue on.
sitkuura
Liittynyt:
1.7.2012 10:54
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut sitkuura » 15.10.2012 19:24

_rieska_ kirjoitti:jostain netin syövereistä löytynee excel jolla pystyy tulkitsemaan valmista putkea, ts. siihen laitetaan putken mitat,


http://www.mediafire.com/?3ho990xol8fspr9 tuotako tarkotat? tuo vaan antaa tonni sotalla eri kierrokset kun blair2 esim. 9000rpm blairissa laskettu putki antaa tuossa toisessa kierroset ~5700, liekkö sit se kohta missä veto alkaa?

Slerpa_ kirjoitti:Eikö sitä putken tehoaluetta pysty kattomaan kierrosmittarilla? Ajelee putkella ja kun tehopiikki alkaa, siitä suunnilleen alkaa tehoalue, ja kun piikki loppuu, loppuu joko pytystä potku, tai putkesta..


tuota just tarkotin mittaamisella ja laskemalla gps nopeuden perusteella kun tietää kokonaisvälityksen, tuohonkin on laskureita olemassa...
jhuhtis
Pyörä:
husqvarna wre 125,yamaha passola 50,yamaha tzr 125 88
Paikkakunta:
mouhijärvi
Liittynyt:
11.4.2010 17:19
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut jhuhtis » 16.10.2012 17:52

tuli koitettua veden paineella pullistamista.hyvä putki tuli ja piikkiä ottaa
http://www.motot.net/galleria/kuva162302/
kiroileva_fossiili
Liittynyt:
3.6.2006 23:41
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut kiroileva_fossiili » 18.10.2012 12:13

Sehän näyttää hyvin onnistuneen. Millasia vekottimia käytit pullistukseen ja hitsaukseen? Alkukäyräkin paljon jouheempi kun tosa sun paloista kootussa. :)
jhuhtis
Pyörä:
husqvarna wre 125,yamaha passola 50,yamaha tzr 125 88
Paikkakunta:
mouhijärvi
Liittynyt:
11.4.2010 17:19
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut jhuhtis » 18.10.2012 21:41

ensi kanttasin ja hitsasin mag:illa palat yhteen ja ja sitten putki liittimellä painepesuriin ja 60 baria painetta ja vesi hana toiseen päähän.
_rieska_
Liittynyt:
13.4.2010 22:07
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut _rieska_ » 19.10.2012 2:34

Hyvännäköisen putken olet tehnyt!
Lazzi-
Pyörä:
Derbi senda x-race
Liittynyt:
17.3.2009 19:06
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Lazzi- » 22.10.2012 17:48

Tekasinpa tuossa yhtenä päivänä huvikseen putken iha perstuntumalla!
tuliha siitä ihan ookoo, alavääntöä on ja jonkilainen piikki.
mutta kertokaahan viisaammat, mitä kannattaisi muokata jotta tulisi mahdollisimman repäisevä tehopiikki! :D
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Betaversio » 22.10.2012 21:26

Lazzi- kirjoitti:Tekasinpa tuossa yhtenä päivänä huvikseen putken iha perstuntumalla!
tuliha siitä ihan ookoo, alavääntöä on ja jonkilainen piikki.
mutta kertokaahan viisaammat, mitä kannattaisi muokata jotta tulisi mahdollisimman repäisevä tehopiikki! :D

Perstuntumalta tehdyn putken kanssa ei sovi yhteen minkäänlaiset laskukaavat. Sun kannattaa muokata putkea ihan perstuntumalta, samaan tyyliin kuin putken teit. Pala pois sieltä ja vähän lisää peltiä tänne niin hyvä tulee :lol:

Mitään järkevää tuollaiseen kysymykseen ei voi vastata.
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
_rieska_
Liittynyt:
13.4.2010 22:07
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut _rieska_ » 22.10.2012 22:09

Laitetaanpa sitten OMASTA mielesät jotain järkevää juttua tänne. Eli tuubi olisi tarkoitus tehdä piikkiseen (170cc) detsiin. Kyseinen pytty on lähinnä vääntökattila ja sen puitteissa suunnittelin huipputehon kierrosluvuksi 10krpm, huipputeho on yläkanttiin. Speksit pytystä olisi seuraavat:
-pakoaukon ajoitus 196 astetta
-pakokanavan pituus 5cm (mitattu keskeltä pakoaukkoa männän kylkeen asti)
-pakokanavan pään halkaisija 3.1cm

Kuva

Kapealta näyttää, mitäs sanoo kokeneemmat, miltä kyseinen putki muuten näyttää muiden silmissä? Lisäksi pyörästä löytyy pakoaukonsäädin joka muuttaa käytännössä pakoaukon ajoitusta kierrosten mukaan, kuitenkin se on kokonaan auki n.8krpm alkaen, joten ajattelin jättää sen huomiotta. Lisäksi putki näkyy olevan alusta liian iso halkaisijaltaan, miten tommoinen kannattaa muuttaa oikean kokoiseksi?
Waltter-Racing
Liittynyt:
28.4.2009 22:17
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Waltter-Racing » 23.10.2012 18:16

Iskee alkuosan kertoimeksi tasan 1.0 niin tulee tulee tuo alkuhalk. pakoaukon ympyrä halkasijaa vastaavaksi.. Vissiin 31mm sulla on tuo aukko nyt sitten laipalta?

Kovin ohuelta näyttäs tuo huilu. Torvivakiota ite nostaisin ja keskiosan kertoimen saattasin heittää ihan taivaisiin, paksuutta vois vaikka vakoilla saman koko ja teholuokan vehkeistä. Tekisin kyllä myös aika paljon lyhyemmän putken kuitenkin, vaikka alavetoja haetkin. Ihan vaikka nostaa tuota huipputehon lukua jonnin verran...?
Photobucketin galleria: http://s714.photobucket.com/albums/ww14 ... er-racing/
_rieska_
Liittynyt:
13.4.2010 22:07
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut _rieska_ » 23.10.2012 20:55

3,1cm on pakoaukon halkaisija ja sen muokkasin myös putken aloituskappaleen halkaisijaksi. Suoritin myös hiukan teollisuusvakoilua, detsin vakiputken paksuus on 12,7cm ja -80-luvun YZ:an arrow-tehoputken paksuus on 11,9cm. Mittaustapana yksinkertainen ympärysmitta kangasmitalla ja jaetaan piillä. Alkaa jo pikkuhiljaa näyttämään putkelta, mutta paksuuden kasvatus tökkää tuohon 10,8cm onhan se kyllä jo huomattavasti avarampi kuin tuo ensimmäinen versio. Huipputehon kierroslukua nostin 11krpm asti ja sillä tuo putki lyheni huomattavasti. Testasin muuten tehdä saman tuubin blairexhaust3.1 ja siitä ei tullut samanlaista, taidan uskoa väitteen että kaavoja on tosiaan muutettu. Tuossa on kuva taulukosta:
http://i1150.photobucket.com/albums/o612/_rieska_/Yamaha%20DT%20125%20R/detsinputki2.jpg
rossipoika
Liittynyt:
11.10.2007 19:46
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut rossipoika » 24.10.2012 18:56

31mm on jotain aivan säälittävää 170cc kannunnokaks. Crossipiikeissäkin se on järjestäin 40mm. En suosittele lähtee pelailemaan millään nelosen keskilieriön kertoimella. Siitä ei oo yleensä seurannu mitään hyvää.
_rieska_
Liittynyt:
13.4.2010 22:07
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut _rieska_ » 24.10.2012 20:27

No taidanpa sitten kokeilla noilla asetuksilla tehdä putken ja testata mimmonen tulee.
a.c.a.b
Liittynyt:
3.10.2012 9:53
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut a.c.a.b » 29.10.2012 0:29

kertokaapa joku mulle derbin alku käyrän mitat tai jonku sivun mistä löytää :D

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista