Mikäs mutuilun marttakerhon vuositapaaminen täällä on pystyssä?
Ei se xenon syttyessään kuluta virtaa "silmittömästi", vain noin 5-6 A noin kymmenen sekunnin ajan, jolloin se putoaa muutaman amppeeriin. Jos xenonia sytytettäisiin ja sammuteltaisiin minuutin välein, vie se siltikin vähemmän virtaa kuin 55W halogeeni.
radon- kirjoitti:Ballasti vie kans virtaa, joten 35W xenon vie aina enemmän virtaa kuin 35W halogeen (ballasti vie sen 0,5-1A, ja syttymisvirran takia xenon vaatii akun, hetkellisesti voi viedä jopa 10A), mutta 55W halogen taas vie xenonia enemmän virtaa joten sähköjä virittelemällä 55W polttimoa jaksavan mopon saa kyllä polttamaan myös 35W xenonia ilman että akku tyhjenee.
Väärin, 35W xenon vie virtaa saman verran kuin 35W halogeeni, tai 35W hehkulamppu tai vaikkapa 35W tehosekoitin. Syttymishetki on toki asia erikseen. Ja itse ballasti ei syö 0,5 - 1 amppeeria, muuten tämä tarkottaisi ballastin olevan 7 - 13 watin lämpöpatteri ja ballastihan ei käytössä juurikaan lämpeä.
pokoo kirjoitti:Olen lukenut myös että xenonien pitäisi kuluttaa vähemmän virtaa kuin halogeenien... mutta se ei näköjää oo totta
On se totta. Idea on se, että normaalisti mopon etuvalot ottavat virtansa suoraan AC, eli vaihtovirtapiiristä ja AC-piirissä virran tuottoa ei ole mitenkään rajoitettu, eli virtaa tulee sen verran mitä magneetto pystyy tuottamaan.
Sitten kun mennään DC, eli tasavirtapiiriin, missä xenonit ottaa virtansa, on virran tuottoa rajoitettu jännitteensäätimessä yleensä kahteen amppeeriin. Eli kun tuotto on pienempi kuin kulutus, tyhjeenee akku ajossakin.
Tämän takia 35W xenonit tuntuu kuluttavan enemmän virtaa kuin 55W halogeenit, vaikka asia onkin juuri päinvastoin. Nämä mopojen tasavirtajärjestelmät on mitoitettu toimimaan juuri ja juuri riittävästi vakiokuormituksella, ja sitten kun sinne lyödään pikkasenkaan lisäkuormitusta, loppuu teho.
Ratkaisuna tähän ongelmaa olisi käyttää parempaa jännitteensäädintä, esimerkiksi moottorikelkkoihin soveltuvaa nelijohtoista mallia. Tässä riittää akun latausteho lisäkuorman kanssa. Muut kahden akun viritelmät ovat suoraan sanoen ihan turhaa räpeltämistä, pitäisi aina ajon jälkeen olla latailemassa akkuja sen takia, että etuvalo toimii.
Team JSR FacebookissaKäytä
Tietopankkia ja olet viisaampi || Tue sivuston toimintaa ja hanki
VIP-oikeudet!