Pro-virittäminen

Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56

ViestiKirjoittanut Betaversio » 15.5.2009 20:42

Juba93 kirjoitti:Kyllä jos yli 47v mies joka ollu yli 20v auto alalla sekä kone ja metalli alalla (omisti firman) joka on asian valistanut ensin minulle. Voin kyllä vakuuttaa että tiedän aikas reippaasti moottoreista ja niiden toiminnasta. Nii ja kröhöm 16v

Tähän sopii yksi lause: Mitä enemmän oppii, sitä vähemmän huomaa tietävänsä.
Toiseksi tähän sopii lause: Mikään ei anna sellaista varmuutta kuin täydellinen tietämättömyys
Kolmanneksi sopii lause: Todennäköisesti se, joka väittää tietävänsä paljon moottoreista ei tiedä kyseisestä asiasta yhtään mitään. Ja erittäin harvat ovat poikkeuksia tuon sanan "Todennäköisesti" suhteen. Kaikenlisäksi ne jotka jotain tietää asiasta osaa pitää turpansa tukossa eikä rehvastele tietotaidoillaan.

Juba93 kirjoitti:Nii ja vielä toho öljy hommaa et toi huonomman öljyn käyttöä tarkotetaan yleensä nelareissa ja 2t peleissä vaihdelaatikko puolella. Sillä se pytty EI SAA kulua mielellään yhtään sillä sehän on kasauksen jälkeen tiukimmillaan. ´(näin sanoi 20v kone asentajana ollut isäni asiasta)

E: ainii ja jos jotai en tiiä nii sen kuulen täältä tai kysyn iskältä nii saan kyllä varmasti oikean tiedon.


Tästä huomaammekin että kokemus ei suoraan merkitse ammattitaitoa. En sano että isäsi on ollut huono autonkorjaaja (kö?), vaan että tuossa on suora asiavirhe. Sisäänajo ei ole sitä varten että moottorin kulumista vähennetään, vaan sitä lisätään tarkoituksella jotta osat hioutuvat (!) yhteen mahdollisimman hyvin. Eli käytännössä tässä tapauksessa ennenkaikkea männänrenkaat. Tuo "kulumisen" lisääminen tapahtuu esimerkiksi käyttämällä heikompilaatuisia öljyjä.

Vaihdelaatikkopuolella "huonompia" öljyjä käytetään täsmälleen samasta syystä: Jotta osat hioutuisivat nopeammin yhteen. Näytäppä tämä isällesi ja kysy että miltä kuulostaa :)

Juba93 kirjoitti:Joko oot nalle saanu sen tunturin koneen höräjämää missä on ne läpät? se on kyl niin hienon näköne viritelmä et jos se toimii nii voi olla aika veikee (ei ehkä välttämättä tehokkaampi mutta ois se hienoa saada tommone toimimaa)


Herää kysymys että miksi nalle sen härpäkkeen olisi rakentanut mikäli oletettavasti sillä konstruktiolla ei saataisi lisäsuorituskykyä verrattuna alkuperäiseen versioon laitoksesta...? Sen takiahan noita ei rakenneta että tietty laitos on "veikeä" (paitsi jos veikeys tarkoittaa kovaa suorituskykyä).
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Juba93
Pyörä:
Yamaha DT 08VM enduro project
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
26.4.2008 14:29

ViestiKirjoittanut Juba93 » 15.5.2009 22:29

Jos ei ole 100% tietoa mitoista sun muista niin voipi olla että suoritus kyky vain heikkenee. Niin ja isä ukko sano että männän renkaitten ei yleensä ole tarkotus kulua vaan käytti enemmänkin sanontaa mukautuu jota ilmeisesti tarkoitit. (minusta kyllä sama asia vähän sekotti minua) ja minkäs taki myytäisiin 2-t öljyjä jotka ovat huonoja? Eiköhän ne kaikki voitele tarpeeksi riittävästi että osat eivät kulu LIIKAA vaan muotoutuvat vastakkaisen metallin kanssa sopivaksi,ja siitä etiä äin toimivat loistavasti. Kova kromi pytyssä männän renkaat muotoutuu ja valurauta pytyssä pytty muotoutuu. Ja vaihde lootan ja tietysti kampurassakin oletetaan laakereiden tai rattaiden hieman hioutuvan koska osat ovat uusia ja valun jäljiltä, jolloin osilla menee heiman aikaa sopeutua josta taas saattaa syntyä metalli mujua mikä voi joutua 4-t moottoreissa suoraan kytkimeen tai öljyrenkaisiin ja sitäkautta sylinteriin. Siksi ensin huonommat jotkut biltemannin öljyt ja sitten ygös tavaraa. ja se että mopoihin on turha laittaa mitään super hyper kallista 2-t öljyä koska näin pieni moottori ei jaksa polttaa kaikkea öljyä, vaan työntää sitä putkesta ja karstottaa paikat. että se teboilin tai nesteen 2-t äöljyt käy niin sisään ajossa kuin normaali ajossa.

Voin kyllä jatkossa pitää turpain tukossa ja keskittyä isompiin koneisiin kun tällä puolella osataan olla vain ja ainoastaan vittumaisi ja kaikkitietävi (omastamielestään)
Loncing 125cc kone kaasareineen ja kaikkineen 200€! kaikki toimii ja juuri huollettu! pistä yv jos kiinnosta ;)
Nalle Puch
Paikkakunta:
Tunturinkierrättäjän kylä
Liittynyt:
14.2.2002 3:00

ViestiKirjoittanut Nalle Puch » 15.5.2009 23:34

Juba93 kirjoitti:Joko oot nalle saanu sen tunturin koneen höräjämää missä on ne läpät? se on kyl niin hienon näköne viritelmä et jos se toimii nii voi olla aika veikee (ei ehkä välttämättä tehokkaampi mutta ois se hienoa saada tommone toimimaa) Nii ja vielä toho öljy hommaa et toi huonomman öljyn käyttöä tarkotetaan yleensä nelareissa ja 2t peleissä vaihdelaatikko puolella. Sillä se pytty EI SAA kulua mielellään yhtään sillä sehän on kasauksen jälkeen tiukimmillaan. ´(näin sanoi 20v kone asentajana ollut isäni asiasta)
Tunnen kyllä teorian tuon "huonomman" öljyn käytöstä, mutta kuten kirjoitin niin käsitykseni mukaan kaikki isot pojat eivät tietääkseni ole kyseisen teorian kannalla. Ja kaksitahtisiin (joidenkin nelarifanien mielestä vajaatahtiset) ei aina päde ihan samat konstit kuin nelitahtisiin (mun mielestä vajaatehoiset). Lisäksi moottorijutuista kirjoitetaan hyvin yleisesti uskomuksia, arvauksia ja toivomuksia tosijuttuina, ilman että asiaa on edes tutkittu saati todistettu. Näin ollen ei kannata uskoa kaikkea lukemaansa ja kuulemaansa, vaan miettiä perusteluja sekä vastaväitteitä ja kyseenalaistaa kaikki.

Kone on tosiaan kasauksen jälkeen tiukimmillaan. Ainakin jos ei mahdollisia myöhempiä kiinnileikkautumisia lasketa... Ja jos viittasit kysymyksessäsi mun casereediin niin se on vielä levällään. Arvelet että se ei ole välttämättä tehokkaampi. Tehokkaampi kuin mikä? Miksi? Perusteluja? ;)
Ehkä viritin, ehkä en. So not, pääasia että mopo kulkee! --- Tehty mikä tehty ja 15 heppaa tuli. ---Vannehopeanuoli & Hevonperse Racing!
Juba93
Pyörä:
Yamaha DT 08VM enduro project
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
26.4.2008 14:29

ViestiKirjoittanut Juba93 » 16.5.2009 10:17

Ihan vaan villi veikkaus. Kumminkin kaikki vaikuttaa kaikkeen (mitä tossa oon vähä tiittasta lukenu) mut toisaalta se kyllä pitäs toimi yhtälailla ku näissä uudemmissa 2-t vehkeissä. Mut on se sen verta hienosti toteutettu et kyllä sen ainakin toivoisi tehoja tuovan ;)
Loncing 125cc kone kaasareineen ja kaikkineen 200€! kaikki toimii ja juuri huollettu! pistä yv jos kiinnosta ;)
Suiza_88
Pyörä:
Pv74, MH74, WR144
Paikkakunta:
Pietarsaari
Liittynyt:
10.4.2008 18:07

ViestiKirjoittanut Suiza_88 » 16.5.2009 11:20

Juba93 kirjoitti:mopoihin on turha laittaa mitään super hyper kallista 2-t öljyä koska näin pieni moottori ei jaksa polttaa kaikkea öljyä, vaan työntää sitä putkesta ja karstottaa paikat.


Just niihin superhyperkalliisiin reisinki öljyihinhän ne on vähän panostanu ettei karstoita paikkoija, ja palaa puhtaasti. (Tiedän, että ei pidä aina paikkansa, mutta kyllähän laatu ja hinta tapaavat kulkea käsi kädessä? :nörtti: )

Ite huomasin valtavan eron ainakin savutuksen suhteen kun käytin sitä 3 euron teboilia ja jtn.7 euron motulia. Motuli ei savuttanu juuri yhtään, edes piikille tullessa kun taas teboil savutti yhtä paljon kokoajan, molemmilla käytettiin 3% seosta. Ja eikös se niin oo että vähemmän savuttava öljy palaa puhtaammin eikä karstoita yhtä paljon?
Tarjoilkaa WR125 sylinteriä!
Juba93
Pyörä:
Yamaha DT 08VM enduro project
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
26.4.2008 14:29

ViestiKirjoittanut Juba93 » 16.5.2009 13:06

Juu kyllä itte huomasin saman nesteen ja teboilin välillä. Mutta mitää ihan älyttömän hintasia ei kannata laittaa. Esim kaveri laitto suitsaa jotai castrolin litkua nii ne ei kyllä paljoo savuttanu mut tuli putkestaa nestemäisessä muodossa. Teboili taas savutti hitoksee mut sitte neste taas ei savuta eikä kuse putkesta. Suosittelen sitä kaikille eikä hintakaa oo ihan älytön.
Loncing 125cc kone kaasareineen ja kaikkineen 200€! kaikki toimii ja juuri huollettu! pistä yv jos kiinnosta ;)
GTi-mies
Pyörä:
Pv, Cagiva mito Lucky Explorer, KTM exc 125 -04
Liittynyt:
20.4.2008 22:11

ViestiKirjoittanut GTi-mies » 16.5.2009 13:10

Juba93 kirjoitti:Jos ei ole 100% tietoa mitoista sun muista niin voipi olla että suoritus kyky vain heikkenee. Niin ja isä ukko sano että männän renkaitten ei yleensä ole tarkotus kulua vaan käytti enemmänkin sanontaa mukautuu jota ilmeisesti tarkoitit. (minusta kyllä sama asia vähän sekotti minua) ja minkäs taki myytäisiin 2-t öljyjä jotka ovat huonoja? Eiköhän ne kaikki voitele tarpeeksi riittävästi että osat eivät kulu LIIKAA vaan muotoutuvat vastakkaisen metallin kanssa sopivaksi,ja siitä etiä äin toimivat loistavasti. Kova kromi pytyssä männän renkaat muotoutuu ja valurauta pytyssä pytty muotoutuu. Ja vaihde lootan ja tietysti kampurassakin oletetaan laakereiden tai rattaiden hieman hioutuvan koska osat ovat uusia ja valun jäljiltä, jolloin osilla menee heiman aikaa sopeutua josta taas saattaa syntyä metalli mujua mikä voi joutua 4-t moottoreissa suoraan kytkimeen tai öljyrenkaisiin ja sitäkautta sylinteriin. Siksi ensin huonommat jotkut biltemannin öljyt ja sitten ygös tavaraa. ja se että mopoihin on turha laittaa mitään super hyper kallista 2-t öljyä koska näin pieni moottori ei jaksa polttaa kaikkea öljyä, vaan työntää sitä putkesta ja karstottaa paikat. että se teboilin tai nesteen 2-t äöljyt käy niin sisään ajossa kuin normaali ajossa.

Voin kyllä jatkossa pitää turpain tukossa ja keskittyä isompiin koneisiin kun tällä puolella osataan olla vain ja ainoastaan vittumaisi ja kaikkitietävi (omastamielestään)


Nyt ihan tämmöisen perusrassaajan kommetti joka ei mopoista niin kauheasti tiedä, perusasioita vain (kröhöm kesällä 16v)

Eiköhän nuo rattaat ja laakerit kumminkin KONEISTETA, eikä suinkaan valeta. Taino, mitäpä minä noista isommista koneista tiedän... Joskus vaan massikan laatikkoa kattelin ni kyllä ne koneistetulta ne hilppeet näyttivät, mutta tiiä sitten... ;)
Juba93
Pyörä:
Yamaha DT 08VM enduro project
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
26.4.2008 14:29

ViestiKirjoittanut Juba93 » 16.5.2009 13:47

Ensin valetaan sitten koneistetaan,lämpökäsitellään ym ym.Eikä ne koneisteta heti just 100% tarkasti samanlailla ku edellinen osa. Niissä on aina jotain pientä heittoa. Jonka nyt luulisi tajuavan itekki ja niin varmasti tajuuttekin.
Loncing 125cc kone kaasareineen ja kaikkineen 200€! kaikki toimii ja juuri huollettu! pistä yv jos kiinnosta ;)
GTi-mies
Pyörä:
Pv, Cagiva mito Lucky Explorer, KTM exc 125 -04
Liittynyt:
20.4.2008 22:11

ViestiKirjoittanut GTi-mies » 16.5.2009 14:52

Jolloinka ne ovat koneistuksen jäljiltä, eivätkä suinkaan valun jäljiltä niinkuin eräässä viestissäsi mainitsit.
Juba93
Pyörä:
Yamaha DT 08VM enduro project
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
26.4.2008 14:29

ViestiKirjoittanut Juba93 » 16.5.2009 15:21

Niin no joo kyllä. Kylläpä on tarkaa porukkaa. Mut nii se pitää ollakki ;)
Loncing 125cc kone kaasareineen ja kaikkineen 200€! kaikki toimii ja juuri huollettu! pistä yv jos kiinnosta ;)
derbi75cc
Pyörä:
benelli 49x
Paikkakunta:
kauhajoki
Liittynyt:
12.1.2009 11:10

ViestiKirjoittanut derbi75cc » 17.5.2009 8:43

mitä kannattais viilata pvn 80ccpoweris,,, et sais vääntöpytyn ,, ku mulla on turbokitti peeveessä niin alavääntöä ei heru
_Smuli
Liittynyt:
9.9.2007 16:51

ViestiKirjoittanut _Smuli » 17.5.2009 11:33

Juba93 kirjoitti:Ensin valetaan sitten koneistetaan,lämpökäsitellään ym ym.Eikä ne koneisteta heti just 100% tarkasti samanlailla ku edellinen osa. Niissä on aina jotain pientä heittoa. Jonka nyt luulisi tajuavan itekki ja niin varmasti tajuuttekin.

Niinhän niissä on heittoa, tietyn toleranssin mukaan mikä vielä menee..
Jos on satkunki yli toleranssin niin se on susi kappale mitä ei kyllä laiteta sinne lootaan.
Ja ne heitot ei todellakaan tollasissa osissa saa olla paljoa..
Juba93
Pyörä:
Yamaha DT 08VM enduro project
Paikkakunta:
Lappeenranta
Liittynyt:
26.4.2008 14:29

ViestiKirjoittanut Juba93 » 17.5.2009 11:47

Ei paljoa mutta kumminkin heittoa on. Ja se näkyy kun vaihdetaan öljyjä, niin joissakin tapauksista sieltä löytyy heiman metalli mujua mikä on tullut osien sopeutumisesta. Varsinkin nelari koneissa tuo nope öljyjen vaihto on tärkiää koska sama öljyhän voitelee sylinterinkin.

Ja kröhöm nyt 16,5 v ;) mutta nää öljy hommat ei nyt hirveesti pro virittämisee kuulu koska näähä on sitte niin "kisasia" koneita et se on pari vetoo ja se on siinä :lol:
Loncing 125cc kone kaasareineen ja kaikkineen 200€! kaikki toimii ja juuri huollettu! pistä yv jos kiinnosta ;)
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56

ViestiKirjoittanut Betaversio » 17.5.2009 12:10

Ei Pro-virittäminen tarkoita mitenkään lyhyttä käyttöikää tai vastaavaa. Kone voidaan virittää katukäyttöä varten ja siellä pitää olla huoltoväli jopa siedettävällä tasolla. Kone ei saa levitä 20km välein. Eli kyllä öljyhommat kuuluu pro-virittämiseen siinä kuin minkä tahansa koneen käyttöönottoon.
Juba93 kirjoitti:mopoihin on turha laittaa mitään super hyper kallista 2-t öljyä koska näin pieni moottori ei jaksa polttaa kaikkea öljyä, vaan työntää sitä putkesta ja karstottaa paikat.

Mihinkäs tämä sitten perustuu?
Juba93 kirjoitti:Jos ei ole 100% tietoa mitoista sun muista niin voipi olla että suoritus kyky vain heikkenee. Niin ja isä ukko sano että männän renkaitten ei yleensä ole tarkotus kulua vaan käytti enemmänkin sanontaa mukautuu jota ilmeisesti tarkoitit. (minusta kyllä sama asia vähän sekotti minua) ja minkäs taki myytäisiin 2-t öljyjä jotka ovat huonoja? Eiköhän ne kaikki voitele tarpeeksi riittävästi että osat eivät kulu LIIKAA vaan muotoutuvat vastakkaisen metallin kanssa sopivaksi,ja siitä etiä äin toimivat loistavasti. Kova kromi pytyssä männän renkaat muotoutuu ja valurauta pytyssä pytty muotoutuu.

Eikös tuo mukautuminen ole sama asia kuin metallin hioutuminen? Ainakaan täälläpäin teräs (ja valurauta) ei ole mitään muovailuvahaa mikä mukautuu juuri sen muotoiseksi kuin se halutaan, vaan sitä pitää työstää, hioa, leikata, yms.
Juba93 kirjoitti:Voin kyllä jatkossa pitää turpain tukossa ja keskittyä isompiin koneisiin kun tällä puolella osataan olla vain ja ainoastaan vittumaisi ja kaikkitietävi (omastamielestään)

Tai sit sä otat kritiikin liian henkilökohtaisesti? :roll:

Kröhöm oon yli 16,5 vuotta 8o
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Veli-Vihannes
Pyörä:
Salainen projekti X
Paikkakunta:
Kouvola :(
Liittynyt:
24.4.2007 15:30

ViestiKirjoittanut Veli-Vihannes » 17.5.2009 18:29

Loppujen lopuksi tämäkään keskustelu ei johtanut mihinkään hyödylliseen, joka ei titenkään minua haittaa koska en keskustelua aloittanutkaan. Saako osien hioutumisen jotenkin indeksoitua pro-virittämiseen kuuluvaksi? :)

Tuli muuten aika yllätyksenä, Beta muka yli 16v? Sarvikin odottolee varmasti yhä ajokorttia. ;)
Jeejee

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista