Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

Kakkutukka
Pyörä:
Kawasaki zzr 600
Liittynyt:
15.7.2011 20:31
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Kakkutukka » 31.10.2012 23:57

http://www.verkkojohto.net/rkof/upload/paisariluonnos.jpg
Joo-o, tälläne ois tarkotus väsätä detsiin, eli paisarin kolme viimesintä kartiota niille jotka ei sitä hoksanneet. Olenko aivan hakoteillä, kun käännöksiä on 3kpl ja asteita/käännös on aina 30, siis kartiota kohden.

ps. Huomioikaa yhden palan "tukena" VALKOINEN sukka :)
Kaasari on kuin eukko, yksi sisäänmeno, yksi ulostulo ja kolo jossa luisti lirputtaa edestakas, toimintaa ei kukaan ymmärrä ja kaikki ajattelee vaan yhtä asiaa
Lyhyempiä koiranluita! Jos ei ole varastossa niin tilauksesta lisää!
jt-87
Pyörä:
Suzukeja:S1, PV, DS80
Paikkakunta:
Polvijärvi
Liittynyt:
5.9.2009 21:25
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut jt-87 » 1.11.2012 9:27

Kannattaa pari kartiota enemmän tehdä, on nyt liian kulmikas. Eli kääntökulma pienemmäksi.
Muutenkin enemmän tietävät sanovat että vastakartio saisi olla melkolailla suora. Saattaa putken toiminta häiriintyä vähän reilumminkin tuollaisessa.
Blairexhaust putken profiililla: http://www.mediafire.com/view/?ttd6lvvggt84v75
Myytävänä Pako- ja imulaippoja PV:seen!
Kakkutukka
Pyörä:
Kawasaki zzr 600
Liittynyt:
15.7.2011 20:31
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Kakkutukka » 1.11.2012 16:41

Olisko siis viisaampi että vastakartio olis suora, keskilieriön molempiin päihin pienoiset kulmat, vaikkapa 15 astetta molempiin päihin, seuraava (kun mennään kohti alkukäyrää) olisi 30, ja viimeisimpänä myös 30 asteen käännös? Vai suosittaisiinko että keskilieriöllä ja ensimmäisellä kartiolla saataisiin aikaiseksi tarvittu käännös?
Kaasari on kuin eukko, yksi sisäänmeno, yksi ulostulo ja kolo jossa luisti lirputtaa edestakas, toimintaa ei kukaan ymmärrä ja kaikki ajattelee vaan yhtä asiaa
Lyhyempiä koiranluita! Jos ei ole varastossa niin tilauksesta lisää!
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Betaversio » 1.11.2012 19:25

Ei sen niin väliä miten tekee. Pääasia on että taitos tapahtuu smoothisti. Ei mitään äkkinäisiä liikkeitä yms. Jos tiukkaa kurvia tekee niin peltislaissin leveys sisäkurvin puolelta on about sentti tai jopa alle. Joku 15-20 astetta on sellanen maksimitaitos minkä voi vielä tehdä yhdellä leikolla. Nuo sun kuvissa olevat kulmat on ihan liian jyrkkiä.
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012
Kakkutukka
Pyörä:
Kawasaki zzr 600
Liittynyt:
15.7.2011 20:31
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Kakkutukka » 5.11.2012 14:38

Kuva
Joo, eli siis tämmöstä on saatu aikaan. Noi "rakoset" ei oo tosimaailmassa rakosia, vaan huono kamera + tussin jäljet näkyy tuossa osittain. Toi mun samsungin rätöspuhelin kun on muutenkin ihan paskassa kunnossa.

Mutta asiaan, paisarin osat sopi yllättävän hyvin keskenään ja ajanpuutteen takia en kerennyt hitsaamaan vielä viimeisiä saumoja loppuun. 0,75mm pelti on vaan pirun ärsyttävää hitsata kun puolen sentin siivuja pysty hitsaamaan ennenku suli reikä. Kaasu/tig ois varteenotettavampi vaihtoehto, mut tuppaa oleen niin että ei oo kotona ku puikkokamat ja muijan tykönä sitten on tää lankakone millä hitsata. Amiskal voisin tigillä vetästä alkukäyrän valmihiks ja sitä rataa. Kartiot oli helppo ja mukava valmistaa suoraan sapluunan avulla, hitsaamisessa käytin järkeä ja sovitin, heftasin ja naputtelin vielä kohilleen. Välistä löytyi kyllä n. 1mm ilmarakoja, joten ne oli helppo "poistaa".
Kaasari on kuin eukko, yksi sisäänmeno, yksi ulostulo ja kolo jossa luisti lirputtaa edestakas, toimintaa ei kukaan ymmärrä ja kaikki ajattelee vaan yhtä asiaa
Lyhyempiä koiranluita! Jos ei ole varastossa niin tilauksesta lisää!
Kakkutukka
Pyörä:
Kawasaki zzr 600
Liittynyt:
15.7.2011 20:31
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Kakkutukka » 15.11.2012 9:57

Noh, tässä nyt oon räpeltäny tota putkee. 0,75mm pelti on liian ohkasta hitsata, ainakin huono jälki tulee, reikiä palaa jatkuvasti. Päädyin siihen tulokseen että 0,75mm on pellistä siirryn 1mm peltiin. Ohan 0,75mm pellissä vaarana paisarin repeäminenkin tärinän yms vaikuttavien tekiöiden takia. Nyt on lähinnä paisari jo valmis, vaatii vaan parin hitsin verran hitsausta. Pääsin vieläpä lehteen värkätessäni koulussa putkee :D Tulivat kysyy et voiko ottaa kuvan kun teen töitä koulussa, kun tekivät jotain juttua ammattikoulusta lehteen :D
Kaasari on kuin eukko, yksi sisäänmeno, yksi ulostulo ja kolo jossa luisti lirputtaa edestakas, toimintaa ei kukaan ymmärrä ja kaikki ajattelee vaan yhtä asiaa
Lyhyempiä koiranluita! Jos ei ole varastossa niin tilauksesta lisää!
jt-87
Pyörä:
Suzukeja:S1, PV, DS80
Paikkakunta:
Polvijärvi
Liittynyt:
5.9.2009 21:25
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut jt-87 » 30.12.2012 21:08

Ensimmäistä kertaa teen putkea palasista:
Kuva Kuva Kuva

Hyvin on sujunut tähän asti. Alkukäyrä tulee perinteiseen tapaan pullistamalla. Palat on paukuteltu muotoonsa kumivasaralla rautaputkea vasten. Onnistui yllättävän helposti :)
Blairexhaust putken profiililla: http://www.mediafire.com/view/?ttd6lvvggt84v75
Myytävänä Pako- ja imulaippoja PV:seen!
almari
Pyörä:
yamaha dt50x
Liittynyt:
17.10.2011 19:07
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut almari » 5.1.2013 21:47

milläs vehkeillä porukka on toteuttanut hydroformaamalla putken ? minkälaista liitintä yms ?
bevekki
Liittynyt:
5.4.2012 17:11
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut bevekki » 6.1.2013 23:08

Hydrauli liikkeestä lähtisin etsimään itselle sopivia paloja ;)
2Fast4You
almari
Pyörä:
yamaha dt50x
Liittynyt:
17.10.2011 19:07
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut almari » 7.1.2013 19:46

bevekki kirjoitti:Hydrauli liikkeestä lähtisin etsimään itselle sopivia paloja ;)

okkei, no entäs millä kannattaisi laittaa paine/vesi sinne putkeen ? onnistuuko esim painepesurilla ? :D
Onkimato
Liittynyt:
23.5.2011 17:29
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Onkimato » 7.1.2013 22:00

Kyllä vissiin jos vaan on painepesurissa ruutia.
Monkey osat tarjoaa: Pitracing.fi
_rieska_
Liittynyt:
13.4.2010 22:07
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut _rieska_ » 8.1.2013 0:14

Eiköhän se putki pullistu melko pienelläkin vesipyssyllä, oisko jonku 60baaria vaatinu millinen pelti?
jt-87
Pyörä:
Suzukeja:S1, PV, DS80
Paikkakunta:
Polvijärvi
Liittynyt:
5.9.2009 21:25
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut jt-87 » 8.1.2013 21:07

On vissiiin tässäkin topicissa jo aika monesti todettu että on vaikea löytää niin tehotonta painepesuria etteikö sillä putkea saisi pullistettua...

Pesurin lisäksi pullistamiseen tarvitaan:
Hana putken päähän ilman poistamiseksi putkesta(ei välttämätön)
rautainen liitinkappale joka käy pesurin oman suuttimen tilalle(jos se on irroitettavissa). Tämä liitin hitsataan toiseen päähän putkea kiinni.
Liittimen voi laittaa myös suoraan pesurin ulostuloon niin että koko alkuperäinen kahva jätetään pois välistä. Tällöin tarvitaan lisäksi pätkä hydrauliputkea että pullistaminen ei ihan pesurin vieressä tapahdu.

Muutapa ei sitten tarvitakaan kuin pullistettava putki. Pienillä paineilla kannattaa aloittaa ettei poksahda putki ihan heti.


Oma putki on nyt tällaisessa vaiheessa:
Kuva

Palat on siistitty ja heppailtu kiinni toisiinsa. Vähän on auki että kaasulla vai migillä hitsaan lopulliset saumat.
Blairexhaust putken profiililla: http://www.mediafire.com/view/?ttd6lvvggt84v75
Myytävänä Pako- ja imulaippoja PV:seen!
Kakkutukka
Pyörä:
Kawasaki zzr 600
Liittynyt:
15.7.2011 20:31
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Kakkutukka » 10.1.2013 0:57

Hitsaa tigillä, saat helposti ja varmasti hyvät hitsit. Tigillä on helpompi korjailla ja tulee nätimpää jälkee kun migin hitsi jää niin paljon koholle, toisinaan kokematon hitsaa myös ohitte. Tigillä kun tekee rauhassa niin ne hitsit vaan somistaa koko putkee! :)
Kaasari on kuin eukko, yksi sisäänmeno, yksi ulostulo ja kolo jossa luisti lirputtaa edestakas, toimintaa ei kukaan ymmärrä ja kaikki ajattelee vaan yhtä asiaa
Lyhyempiä koiranluita! Jos ei ole varastossa niin tilauksesta lisää!
Betaversio
Pyörä:
Tunturimopedi
Paikkakunta:
Somero
Liittynyt:
21.9.2006 9:56
Re: Tehoputken suunnittelu ja tekeminen itse

ViestiKirjoittanut Betaversio » 10.1.2013 1:10

Kakkutukka kirjoitti:Hitsaa tigillä, saat helposti ja varmasti hyvät hitsit. Tigillä on helpompi korjailla ja tulee nätimpää jälkee kun migin hitsi jää niin paljon koholle, toisinaan kokematon hitsaa myös ohitte. Tigillä kun tekee rauhassa niin ne hitsit vaan somistaa koko putkee! :)

Mä toivoin joulupukilta tiggiä mutta se ei tuonu....

Siis tarkoitan, että kaikilla ei oo välttämättä tiggiä eikä mahdollisuutta päästä harjoittelemaan ja hitsaamaan tigillä. Varmaan jokainen putkentekijä tiggiä käyttää jos siihen vain on mahdollisuus, joten tuskin sitä erikseen tarvii mainostaa. Edellisestä päättelen että jt:llä on kaasuvehkeet ja mig, muttei muita pellinhitsailuun sopivia välineitä. :roll:
Photobucket galleria
Projektitopikki - Tunturi DX: Muutos 2012

Varaosat kaikkiin mopoihin Mopo Sportista